suolia ruuassa!

Tervehdys vaan kaikille!

Olen lueskellut teidän tarinoitanne jonkin aikaa täällä forumissa ja oppinutkin paljon uutta...kiitos siitä!!! Mutta heräsi tossa yksi kysymys itsellänikin. Nimittäin nämä suolat ruuassa ja verenpaineet. Itselläni on verenpaineet olleet koholla lähes koko ikäni (yläpaine koholla). Alapaine on kyllä pysynyt aina hyvin kontrollissa. Bodarit kun tunnetusti vetää melkoisia määriä ruokaa niin tuleehan sitä suoliakin ( varmaan yhden paksusuolen pituuden verran :D ) vedettyä ihan aimo annos päivässä. Millä helekutin lailla korkeista verenpaineistä kärsivä voi mitään bodausta harrastaa. Kertokaapa joku viisaampi, joka on törmännyt samanlaisiin ongelmiin, että mitäs te ammennatte suuhunne ilman kymmenkertaista suola-annosta päivittäin.

(Ei milllään viittis vetää pelkkää maitoo ja kaurapuuroo pakettia päivässä ja PKLE ilman suolia....meinaahan yrjö-petteri tulla jo ekan lautasen puoles välin :urjo: )

ikää on vähän...
jääkö harrastus tähän?
paineita on täällä...
kohta metri multaa on päällä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by BarrellPack
Itselläni on verenpaineet olleet koholla lähes koko ikäni (yläpaine koholla). Alapaine on kyllä pysynyt aina hyvin kontrollissa

Hei myös itsellesi ja tervetuloa palstalle. Minulle terveydenhoitaja ja pari lääkäriä on sanonut, että alapaine on se, mitä pitää enemmän tarkkailla ja yläpaineella ei ole niin paljoa väliä. Itse olen myös jossain vaiheessa kärsinyt korkehkosta yläpaineesta. Luvut oli luokkaa 75/160, mutta yksikään lääkäri ei pitänyt tätä pahana asiana. Minkälaisia verenpaineita sinulta on mitattu? Yläpaineeseen kuulemma vaikuttaa myös käden paksuus ja mahdollinen salitreeni, joten bodareilla saattaa esiintyä tätä korkeaa yläpainetta tavallista enemmän.

Dontcha worry, vähempään suolaan tottuu. Menee jonkun aikaa (pari viikkoo, kk, riippuu ihmisestä), mutta kun tottuu vähempään, niin se entinen suolan määrä maistuu hirveeltä.

Nimim. suolatonta kaurapuuroo lähes päivittäin vuodesta 1992 :hmmm:

Re: Re: suolia ruuassa!

Olen kuullut myös samaa, että yläpaine ei niin paha. Toisaalta olen kuullut myös, että yläpaine ihan yhtä vaarallista. Tiiä sit mikä on se vaarallisempi..tutkimuksiakin on niin monia.

Alapaineet on ollu siinä 80 hujakoilla mutta parhaillaan on yläpaine huidellu 180 nurkilla. Joskus taas reilusti alempana, mutta ei toi kauheesti naurata näin nuorella iällä (25). Ei toi stressikään pitäs meikää ny niin hirveesti painaa ja ei massakaan ny ylipainoksi oo heittäytyny 183/84...heh!

Kaipa sitä kaurapuuroa pitää sit ilman suolaa syödä...tonnikalasta ja muista herkuista sitä onkin hieman hankala vähentää...

Mulla on yläpaine ollu säännöllisesti jotain 130-140. Lääkärien mielestä tuo on ok, sillä alapaine on ollu 50-60.
Uutta tietoa oli tuo, että käden paksuus vaikuttaisi tulokseen. Itsellä kädessä on paksuutta semmoset 45cm, mutta liekö tuolla vielä vaikutusta..
Katsoi terveydenhoitaja pitkään kun mittas hemoglobiiniarvokseni 170. Tais olla vielä suunnilleen samaan aikaan lahden kisojen kanssa.. :D

Ennen kuin aloitin salitreenamisen minulla oli korkea verenpaine. Alapaine lähenteli jo 100: aa

Kuntoilun myötä verenpaine on nyt pudonnut rajusti normaalilukemiin. Seuraan kyllä tilannetta itse, vaikken enää olekaan seurannassa..

Kyllä suolan vähentämiseen tottuu aika äkkiä. Tarvitsee muistaa, ettei täysin suolatonkaan ole hyvä. Lisääntynyt hikoilu lisää paitsi nesteen tarvetta myös elektrolyyttien tarvetta!

Originally posted by Iivili
Dontcha worry, vähempään suolaan tottuu. Menee jonkun aikaa (pari viikkoo, kk, riippuu ihmisestä), mutta kun tottuu vähempään, niin se entinen suolan määrä maistuu hirveeltä.
Itse olen kokeillut vastaavaa ja todennut, että on ehkä parempi kuitenkin laittaa vähän suolaa, koska sitten kun syö jossain muualla, niin se ruoka on lähes syömäkelvotonta, kun se on liian suolaista. :urjo:

Ei helkkari kun repesin kun näin ton otsikon ekaa kertaa:D ...

Mutta vakavasti ottaen suolan määräänkin voi vaikuttaa , esimerkiksi siten että ei käytä sitä! tarkoitan tietenkin tällä sitä , ettei lisää enään itse mihinkään ruokaan suolaa ja jos vielä mietityttää tuo suolan määrä niin tietysti sitä voi kaupassa käydessään valita aina se vähäsuolasimman vaihtoehdon...?

Tottahan on, että päivän suola-annos (5g)kertyy jo todella pienestä määrästä (esim. 10g ketsuppia, 2 viipaletta ruisleipää).
Mutta harvahan sitä pystyisi näin vähän suolaa syömään, eikä terveen ihmisen pidäkkään.

Mutta bodari voi syödä hyvinkin, vaikka välttääkin suolaa.
vähäsuolaisia herkkuja ovat esim.
kokolihapihvi, broilerin koipi tai rinta. Mausteista pippuri sopii maustamiseen erinomaisesti.
Emmental juustossa on vähemmän suolaa kun muissa, pottuja voi syödä normaalisti ja viljatuotteista vähäsuolainen täysjyvä on paras vaihtoehto.

Kun välttää suolan käyttöä mausteena, runsaasti suolaa sis. ruokia, tyydyttyneen rasvan käyttöä, alkoholin liika käyttöä sekä lisää liikuntaa voi verenpaineen lukemista pystyä vähentämään jopa puolet.

Ja vielä: ENNALTA EHKÄSY ON SE PARAS KEINO!
(koska ilkeä verenpainetauti pysyy yleensä vuosia oireettomana
:mad: )

Yläpaine on minullakin korkea, mutta ei mitenkään vaarallisen. En ole suolojen käytöllä ei tunnu siihen aivan suoraa vaikutusta olevan, vältän tietenkin ihan älyttömiä määriä suolaa popsimasta. Lääkäri on tähän asti ollut lähinnä rasvoista, suoloista ja aerobisesta liikunnasta kiinnostunut, joten niitä olen yrittänyt kohtuudella harrastaa. Eli kai suunnilleen sporttitytön kuvailemalla strategialla olen yrittänyt pysytellä hengissä. Niin, roinaaminen on sitten myöskin pahasta :)

Hieman epäilin uskallanko lukea tämän thredin, sillä mulla on tässä juuri ruokaa nenän alla. rohkenin kuiteskin, eikä tämä paha ollutkaan! ;)

Itsekkin olen kyllä välttänyt suolan käyttöä - muita mausteita käytän kyllä, niissähän toki suolaakin on joukossa. Menee vähän off-topic, mutta kuvitelkaas miten sain viimeks lääkärissä todetuksi, että mulla on verenpainetta: oli intti-tarkastus ja tuli verenpaineen mittauksen aika. noh, täti laittoi sen rätin käsivarteen ja alkoi pumpata siihen ilmaa - räps. side ei pysynyt kiinni, se oli kai joku ihmeen pikkutyttö rätti! sama toistui ja sillon lääkäri lähti etsimään isompaa - sitä ei löytynyt. Tähän asti kaikki oli ollut ihan ok, mut nyt tulee se hauskin kohta: Lääkäri pumppasi rätin täyteen ja puristi sidettä käsillään, että se pysyi kiinni! :p Siitä se sitten laittoi lappuun verenpaineen. Kyselin pitääkö tuo nyt ihan varppina paikkaansa, ainakin hän vakuutteli. en sit ottanut siitä enempää oiretta, koska verenpaine oli hieman kohollaan, kuten koko suvussa tuppaa olemaan.

Originally posted by Kraftwerk n
Ei helkkari kun repesin kun näin ton otsikon ekaa kertaa:D ...

Samoin, yllätyin suuresti ja olin ehkä jopa himpun verran pettynyt, kun Jekku-Tomi ei pistänyt mitään siihen viittaavaa tuohon ekaan viestiin...ehkä armeliaisuutta ensikertalaista kohtaan?? :p

Mä aattelin kans tän olevan jonkinlaista jatkoa sille ötökkä-threadille. Vaan eipä oo eka kerta kun erehdyn...

Lääkäri pumppasi rätin täyteen ja puristi sidettä käsillään, että se pysyi kiinni! :p Siitä se sitten laittoi lappuun verenpaineen. Kyselin pitääkö tuo nyt ihan varppina paikkaansa, ainakin hän vakuutteli. en sit ottanut siitä enempää oiretta, koska verenpaine oli hieman kohollaan, kuten koko suvussa tuppaa olemaan. [/B]

Kuulostipa oudolta lääkärin käytös.
Virheellisiä tuloksia kun voi tulla jo niinkin, että sen rätin :lol1:
väliin on jäänyt mittauksen ajaksi vaikka paidan hiha.

Mulla oli viimeksi verenpaine 160/75. Kysyin fysioterapeutilta et eiks toi yläpaine oo liian korkee. se sanoi et "ei"...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom