Suolahaude lieventää tulehdusta/turvotusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yleisesti on tiedossa että jos lihaksessa on jotain tulehduksenkaltaista vauriota (esim. venähdyksen jälkitila) niin siihen suositellaan kylmähoitoa. Minulle on kuitenkin eräs "perinteisiin menetelmiin" tukeutuva pätevä jäsenkorjaaja suositellut suolahaudetta eli 1rkl merisuolaa liuotetaan desiin vettä, imeytetään tämä pyyhkeeseen ja laitetaan pyyhe ongelmakohdan päälle. On toiminut. Mutta nyt alkoi ihan kiinnostamaan tuo mekaniikka, eli juu toimii... mutta miksi? Eräs alan ihminenkin asiaa epäili kun tämän kerroin ja haluaisin pystyä jotenkin tämän metodin toiminnan perustelemaan. Jos en pysty, sen on oltava plaseboa :)

Eli mihin voisi perustua suolahauteen parantava vaikutus? Yritin etsiä googlella ja google scholarilla mutta ei löytynyt mitään tutkimuksia, googlella löytyi jotain mainintoja mm. 1982 Israelissa tehtyyn tutkimukseen mutta tätä tekstiä en löytänyt (ihme touhua mainita tutkimuksesta ja sitten ei anna viitteenä edes tutkimuksen otsikkoa). Aivan varmasti asiaa on tutkittu jossain naturopaattien tms. julkaisussa. Vai osaako joku sanoa suoraan? Suolahan on antibakteerinen aine jne. mutta miten se voi vaikuttaa turvotusta lieventäen lihaskudokseen asti?

kooma: -Jaa´a, enpä ole törmännyt suolahauteen käyttöön tulehduksen hoidossa, mutta tuohon turvotukseen olen sitä suositellut paljonkin. En tosin tuollaisena veteen liuotettuna, vaan karkeaa merisuolaa 1kg kangaspussiin (esim. tyynyliinankulma) ja kostutellaan käsin se kangas pintakosteaksi. Tää paketti sitten pakkaseen ja sillä sitten haudotaan turvoksissa olevaa aluetta, jolloin suolahaude vähentää sitä nesteisyyttä haudottavalla alueella, esim. silmäkulma, nivelet ja lihasten iskuvammat (esim. puujalka). Ja tuo tosiaan toimii, turvotus vähenee ihan silmissä (tai silmästä :) ) hautomisen aikana. Ennenkin olen palstalla tuota suolahaudetta turvotuksiin avuksi huudellut ja palautteesta päätellen tyytyväisiä on olleet kokeilemaan uskaltautuneet.

Ikivanha konstihan tuo on, olen kuullut tuota käytetyn hyvin paljon itänaapurimme urheilijoiden, lähinnä kamppalijoiden, parissa jo vuosikymmeniä. Enpä ole sen tarkemmin miettinyt taikka npilkkonut sen toimintaperiaatteita, mutta näin "maalaisjärkeillenhän" tuo on selvä juttu. Suola imee kosteutta. Mulle on tuo tieto riittänyt aina teoriapuolelta, käytännössä kun toimii, niin enpä ole jaksanut vaikeamman kauttakaan tuota enää pähkäillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom