Stellaris - Eeppinen 4X-strategiapeli

Steam: http://store.steampowered.com/app/281990/?l=finnish

Nyt olen muutaman päivän hakannut tätä avaruusseikkailua. Ensimmäiset tunnit menivät klikkaillessa ihan kaikkea tietämättä yhtään mitä on tekemässä. Lopulta peli avautui ja avautuipa se URAKALLA.

Kyseessä on Master of Orion -tyylinen 4X-peli, eli neljän x:n strategiapeli (explore, expand, exploit, exterminate – tutki, laajennu, hyödynnä, tuhoa).

Galaksi on täynnä tutkittavaa, mutta aluksi pelaajan pitää päästä lähimpään tähteen. Resurssien keruuta, tieteen ja teknologian tutkimista ja tasapainottelua kaiken kanssa.

Avaruudessa matkustat planeettojen välejä, rakennat kaivoksia, lennät tähtiin, perustat siirtokuntia ja tutkit muinaisia reliikkejä. Planeetalla taas pystyt mikromanageroimaan rakennuksia, levelaamaan niitä ja valitsemaan valtiollista johtoa, asetuksia ja lakeja.

Avaruusaluksia pystyy modaamaan, valitsemaan erilaisia struktuureja tukemaan eri kokoisia aseita ja moduuleita. Taistelu tapahtuu point and click ja vahvin armada voittaa. Ota kuitenkin mukaan amiraali, jolla on parempi väistökyky ja saatat viedä taistelun.

Valtaa vihollisplaneettoja, mutta pidä kapinoivat muukalaiset kurissa. Jos lakisi sallii sen, niin voit "puhdistaa" koko planeetan.

Tässä pelissä ei pelattava lopu kesken. Valehtelematta 10 tunnin kohdalla vielä pelistä löytyy uutta mekaniikkaa. Harvoin jos koskaan on strategiapeli vetänyt niin paljon puoleensa. Peli on suoraan sanottuna paras strategiapeli mitä olen sitten Civien jälkeen pelannut.

Sci-fi teema on aivan loppuun asti viety, äänet, grafiikka, 2D-taide, aivan kaikki on hiottu. Jopa muisiikit on huikeita, kuten tässä pätkässä jonka nauhotin talteen. Taustalle vain soimaan:

Tätä ei kannata missata! Viikonloppu hurahtaa tämän parissa nopeasti!

stellaris.webp

Stellaris on tosiaan hieno peli. Jos achievementteja haluaa Steamissa niin pitää tosin pelata Ironman modella.

Avaruuden valtaus sujuu vähän toisin kuin Civeissä. Tässä sodalla on aina jokin päämäärä ja voittaminen tarkoittaa yleensä näiden päämäärien toteutumista. Haluat vihollisen neljä planeettaa? Ilmoitat siitä sodan aloittaessasi. Jos sotaonni on mukana niin rauhaa hierottaessa planeetat saattavat hyvinkin siirtyä sinulle.

Toinen on sitten rajoitus hallinnassa olevien planeettojen suhteen. Tulee miinuksia jos et luo sektoreita hallinnoimaan omia alueitaan.

Pelasin jo end gamea, vähän spoilereita, mutta videota miltä peli näyttää n. 20 tunnin kampanjapeluulla:

@Pandakarhu

Katoppa toi mun video. Oon grindannut alotusplaneetalla 15 muuta planeettaa ilman sektoreita :D

Viimeksi muokattu:
@Terminator2 Juu voihan sitä noinkin tehdä. Vaikuttaa myös vähän millainen yhteiskunta sulla on. Teokratialla saa pari core planetia lisää jne. Mulla on 41 (5 sektoria + core) omaa planeettaa ja kolme vasallia jotka sulautan omaan imperiumiin ja muutan sektoreiksi. Kaikki muut vihaa jostain syystä vaikka olen ihan lempeä hallitsija. Vähän vain muokataan valloitettujen kansojen geenejä, ei sentään orjuuteta tai tapeta.

Liitteet

• upload_2016-5-17_20-32-31.webp
    upload_2016-5-17_20-32-31.webp
    115,7 KB · Katsottu: 263
Katoin pari minuuttia kun aloit rakentelee sektoria. Se näkyy siellä Planets -listassa viimesenä ja niitä voi hallinnoida siellä. Sektorille voi määrätä kuvernöörin ja sen voit tehdä myös siitä planetan näkymästä. Muuten se sitten rajoittaakin rakentamista yms. ja hoitaa sen automaattisesti. Sektorit voi myös kaipailla itsenäisyyttä eli sieltä syntyy noita factioneita. Core sektorista ei voi syntyä muuta kuin valloitettujen kansojen valittajia, helpottaa vähän managerointia siinä suhteessa :D

Ra on sun kotiplaneetan sijainti, sitä ei voi siitä syystä liittää sektoriin.
Tuon AI kriisin voi käsittääkseni välttää jättämällä tekoälystä pari tutkimatta. Ne on niitä Dangerous tech -labelilla olevia.

Back
Ylös Bottom