• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Static Contraction Training / Staattinen supistustreeni

Liittynyt
17.7.2007
Viestejä
2
Tervehdys!

Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta treenimenetelmästä? Mainostavat, että sillä on saatu tósi hurjia tuloksia aikaan.

Ilmeisesti kyse on lyhykäisyydessään siitä, että esim. 6-12 toiston sarjojen sijaan esim. penkissä ladataan tanko niin täyteen rautaa, että saadaan nostettua tanko suorille käsille ja pidettyä sitä paikallaan 15 sekuntia. Koska rautaa on paljon, tangon tulisi alkaa laskea ennen kuin 15 sek. on täynnä. Sarjojen määristä en tiedä tarkemmin. Halusin vain tietää, minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta menetelmästä ja soveltuuko myös pitkän treenitauon pitäneelle?

Kiitos,

Jani
 
Liittynyt
20.11.2005
Viestejä
4 630
Isometrisestä harjoittelusta olen kuullut, ja sitä teen joskus itsekin. Tuo kuulostaa vähän oudolta:)
 
Liittynyt
7.3.2005
Viestejä
1 818
En ole kokeillut, mutta kai tuota joskus voisi. Kuulostaa kyllä vähän höpöltä... Pitkän treenitauon jälkeen ainakin itse aloittaisin mahdollisimman yksinkertaisella treenillä em. kaltaisten erikoismetodien sijaan.
 
Liittynyt
3.12.2003
Viestejä
2 111
Jep. Pitkän treenitauon jälkeen alottele suosiolla treenaamaan keveesti koko kroppaa ja pikkuhiljaa lisäilemään romua.
 
Liittynyt
8.10.2006
Viestejä
3 348
Tervehdys!

Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta treenimenetelmästä? Mainostavat, että sillä on saatu tósi hurjia tuloksia aikaan.

Ilmeisesti kyse on lyhykäisyydessään siitä, että esim. 6-12 toiston sarjojen sijaan esim. penkissä ladataan tanko niin täyteen rautaa, että saadaan nostettua tanko suorille käsille ja pidettyä sitä paikallaan 15 sekuntia. Koska rautaa on paljon, tangon tulisi alkaa laskea ennen kuin 15 sek. on täynnä. Sarjojen määristä en tiedä tarkemmin. Halusin vain tietää, minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta menetelmästä ja soveltuuko myös pitkän treenitauon pitäneelle?

Kiitos,

Jani
Kas, sattumalta olen tuota nyt parissa viime treenissä kokeillut, kun sitä suositeltiin joillain ulkomaisilla kädenvääntösivuilla hyväksi metodiksi saada kestävyyttä ja voimaa ojentajiin. Hyvät domssit sillä ainakin sai aikaan, myös rintalihoihin :rolleyes: Muuten en juuri kauheesti penkkiä tee, en edes tiedä mikä mahtaa olla maksimini. Ja samaa menetelmää hauiksiin, seisten tangolla. Tuntui myös etuolkapäissä ja ylärinnassa. Tuota ei kyllä yleisillä saleilla kehtais tehä, tulis varmaan aika pitkiä katseita:lol2: Mulla kylläkin tuo aika oli ainakin tuplasti enempi kuin tuo 15s. Johtuu myös siitä, että aliarvioin voimani, enkä tiennyt paljonko sitä rautaa voipi lastata.. En ymmärrä miksei se sovi myös taukoja pitäneelle, tuon luulisi ainakin säästelevän olkaniveliä?
 
Liittynyt
8.1.2004
Viestejä
606
Kyllä ne reenimetodit vaan kehittyy ajan myötä yhä parempaan ja parempaan suuntaan. Nykyään ei tarvi enää penkissäkään laskea painoa rinnalle, riittää kun pitää sitä suorilla käsillä vähän aikaa ilmassa. Aika jees systeemi. Eipähän tarvitse enää arpoa oliko tarpeeksi syvä toisto vai ei. Mitenkäs kyykky tehdään tällä systeemillä? Seistäänkö staattisesti suorin jaloin 15 sekunttia paikallaan ja sitten painot takaisin telineeseen?
 
Liittynyt
8.10.2006
Viestejä
3 348
Kyllä ne reenimetodit vaan kehittyy ajan myötä yhä parempaan ja parempaan suuntaan. Nykyään ei tarvi enää penkissäkään laskea painoa rinnalle, riittää kun pitää sitä suorilla käsillä vähän aikaa ilmassa. Aika jees systeemi. Eipähän tarvitse enää arpoa oliko tarpeeksi syvä toisto vai ei. Mitenkäs kyykky tehdään tällä systeemillä? Seistäänkö staattisesti suorin jaloin 15 sekunttia paikallaan ja sitten painot takaisin telineeseen?
Noh, kädenvääntö jos joku on itsessään nimenomaan staattista pitoa esim. olkapään, ojentajan ja rintalihasten osalta, mutta sitä en spekuloi, onko tuollaisella treenillä paljon/vähän vaikutusta penkkitulokseen.. Jos kädenvääntäjätytöt monasti nostaa penkistä oman painonsa ilman että penkkipunnerrus kuuluu harjotusohjelmaan, niin pakko sillä staattisella pidolla on jotain merkitystä olla, eikö? Ja sen kyykyn sijasta voit kokeilla staattista pitoa mieluummin vaikka mavessa. Esim. rautakourakisoissa hyvä mennä testaileen, kauanko 200 kg salkku pysyy yhdellä kädellä ilmassa, ja veikkailla sitten että käykö treenistä vai ei;)
 
Liittynyt
17.4.2007
Viestejä
898
Mutta mikä tuossa tekee sen stimulaation lihaskasvuun? Samalla periaatteella olkapäät kasvaa kun pidät käsiä vaan sivulla tarpeeksi kauan. Mutta eiköhän se oo kuitenkin se lihassupistus missä ne lihassolukimput aktivoidaan? En ainakaan ite lähtis kokeilee ennenku joku tekee _oikeasti_ tulosta tommosella.
 
Liittynyt
8.10.2006
Viestejä
3 348
Mutta mikä tuossa tekee sen stimulaation lihaskasvuun? Samalla periaatteella olkapäät kasvaa kun pidät käsiä vaan sivulla tarpeeksi kauan. Mutta eiköhän se oo kuitenkin se lihassupistus missä ne lihassolukimput aktivoidaan? En ainakaan ite lähtis kokeilee ennenku joku tekee _oikeasti_ tulosta tommosella.
No sitäkin voi miettiä että onko ne lihakset siinä supistuneet vai ei.. Voit pitää niitä käsiäs sivulla joko tyhjinä tai niin raskailla käsipainoilla, ettet jaksaisi niitä edes nostaa yhdellä kädellä haluamaasi asentoon. Joku saattaa hakea tällä tavoin ihan vaan kestävyyttä , maitohaponsietokykyä, lihakseen. Kaikki treeni ei aina ja kaikilla tähtää kokoon:jahas: (Siinä vaiheessa kun joku sanoo, ettei paras tapa harjoitella voimamieskisojen "Hercules holdia" ole "Hercules hold", niin mä suljen suuni;))
 

MKM

Liittynyt
18.2.2003
Viestejä
1 003
Johonkin tilanteeseen saattaa sopia, muttei laajamittaiseen yleiskäyttöön. Lihaskudos tykkää motorisesta liikkeestä ja hermotus kehittyy sellaiseksi kun sitä harjoitetaan: täyden liikeradan voima vaatii harjoittelua täydellä liikeradalla. Aina joku yrittää myydä jotain metodia kapea-alaisesti poimituilla argumenteilla, mutta esim. muinoisella "sensaatiomaisella" Power Factor -treenillä - jättiraudat muutaman sentin liikeradalla - jengi heikkeni täydellä liikeradalla.
 
Liittynyt
17.4.2007
Viestejä
898
^samaa mieltä. On kyllä sit eri asia treenata just jotain pelkkää vaikka rautakouraa varten. Siinähän on kuitenkin idea vaan pitää niitä paikoillaan mahd.kauan, eikä rekrytoida mahd. montaa solua. En usko kuitenkaan että kovinkaan moni tulee lihaksen- tai voimanhankintaa varten alkamaan kyseistä treenityyliä harjoittamaan.
 
Liittynyt
17.7.2007
Viestejä
2
Hoplaa...

Tiedän itse tuosta Staattisesta supistustreenistä (vapaa suomennos, engl. Static contraction training) hyvin vähän. Siitä löytyy varmasti lisätietoa Googlesta hakusanoilla Peter Sisco, John R Little. Kantsii kokeilla myös Max contraction training.

Idea on siis ilmeisesti väsyttää lihas 15-30 sekunnin supistuksella aivan loppuun. Eli esim hauiskäännössä tanko täyteen rautaa, nostetaan tanko korkeudelle, jossa supistus on maximissaan ja pidetään siinä 15-30 sekuntia. Rautaa on oltava niin paljon, että jaksaa juuri ja juuri pitää n. 15 sekuntia tangon maximi supistusasennossa. Jos jaksaa pidempään, rautaa on liian vähän. Tangon pitäisi alkaa laskeutua itsestään, koska ei jaksa pitää sitä paikallaan 15 sekuntia pitempään.

MKM:n pointti liikeradoista on erittäin hyvä. Kiitos siitä.

En ole itse kokeillut tuota staattista menetelmää, mutta aion testata jossain vaiheessa. Sen idea kuulostaa mielenkiintoiselta ja saattaa jopa toimiakin.(?)

Ihmiset voi tietty yleisellä salilla katsoa hieman ihmeissään, mutta jos tuo menetelmä toimii kuten luvataan, antaa kattella vaan rauhassa. :0)

Kerron tuloksista sit joskus kun oon testannut tota. Täytyy eka tutustua siihen tarkemmin ettei satu Juhaa leukaan. :0)
 
Ylös