Spinning- ohjaajia??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Herne
  • Aloitettu Aloitettu
Apuva..mulla olis ens viikolla eka tunti, ja se pitäis nyt viikonloppuna suunnitella.oon käyny aerobic-ohjaajan koulutuksen mutten spinning.Moooonta vuotta kumminki kaikenlaista jumppaa takana joten tuolla kotisalilla kysyivät josko haluaisin yrittää kun on uupeloa..siis en ole ohjannut mitään ennen.Tottakai samat jutut pääpiirteittäin kun aerobicissäkin, mutta eka kerta tottakai jännittää..:eek:
Sunnuntaina lähen itsekseen kokeileen mikkiä ja niitä biisivehkeitä, tiistaina tunti.Nii ja huomenna saan levyjäkin, eli eipä ole ongelmaa mihin la ilta menee;)

Mites muilla on lähtenyt alussa käyntiin, jännittikö hirveesti, sattuko pahempia mokia jne..kertoilkaa jotain kokemuksia ja vinkkejä niin ei mee ihan unettomaksi tämä loppuviikko:D

Ohjaamallahan sitä vain oppii,ja halu on kyllä oppimiseen valtava, siksihän sen aerobicohjaajan kurssinkin kävin.

Himospinnaaja :hyper: ilmoittautuu. Syksyllä ajattelin viimeinkin toteuttaa pitkäaikaisen haaveen ja mennä ohjaajakoulutukseen.

En siis vielä voi ohjaajan kantilta kertoa, mutta asiakkaana on tullut laidasta laitaan ohjaajien tunneilla oltua. Surkeimmat ohjaajat vedättää vain kummallista pyöräakrobatiaa ("peppua pitkälle penkin taakse", "keikutetaan peppua puolelta toiselle ja jammaillaan", "pitoja" reisitreeninä jne), kuvittelee että tunti on tehokas vain jos poljetaan koko ajan seisten tai tunnin ainoa idea on "täysillä" ja ohjaaja veivaa penkin päällä pomppien "alamäkeä" "täysillä".

Parhaat on sitten niitä, joiden ideana on järkevä ja maltillinen aerobinen treeni, jossa ohjaajalla on selvillä tarkasti tunnin tavoite ja idea syketasojen osalta. Kuopion Kuntostudion Markku on ollut ihan paras :haart: ja paljon on muitakin hyviä eri saleilla ja kaupungeissa osunut kohdalle.

Tottakai samat jutut pääpiirteittäin kun aerobicissäkin, mutta eka kerta tottakai jännittää..:eek:
Sunnuntaina lähen itsekseen kokeileen mikkiä ja niitä biisivehkeitä, tiistaina tunti.Nii ja huomenna saan levyjäkin, eli eipä ole ongelmaa mihin la ilta menee;)

Aika eri juttu on ohjata spinningiä kuin aerobicciä. Älä vaan tee siitä tunnista mitään jumppa-tuntia, vaan ennemminkin pyörälenkki (alkulämmittely, työosuudet ja loppuverryttely+venyttely).

Itse olen ohjannut useamman vuoden molempia (tosin nykyisin jo menneisyyttä). En kyllä näe noissa lajeissa muuta samaa kuin, sen että ovat ryhmäliikuntatunteja.

Tutustu laitteisiin, niin sinulla on varmempi olo käyttää niitä. Valitse musiikki vaihtoehdoiksi mukaansatempaavia, innostavia biisejä ja rakenna niistä kokonaisuus. Unohda tempo ja kasit! Pyöräilytekniikkaan voisi olla hyvä perehtyä.
Olisi vaikka mitä muuta kirjoitettavaa, mutta laiskuus pukkaa :)

Onko sinulla jotain mielessäsi? Joku asia missä olet erityisesti epävarma?

edit: Ninde, kerro Markulle terveisiä! Varmaan muistaa mut vuosien takaa .

Siis samanlaisuudella tarkotin just tota rytmiikka juttua, jjurikin noita "kaseja2 jne..niitä en kylläkään ajatellut käyttää vaan rakentaa ennemminkin järkevän ohjelman, jossa sopivassa suhteessa ylämäkiä, tasasta ja spurtteja pari. osa ohjaajista laittaa vihkoon itelle tarkasti kaikki liikkeet tahtineen kaikkineen ylös,jotenki tuntuu ettei itellä sellanen toimi, vaan opettelen hyvin biisit ja tunnin RUNGON jotka laitan itelle ylös ihan vaan liikkeineen jne..

Tunnin kesti on 55 min josta polkuosuus 45 min, ja keskitason tunti..montako biisiä ootte yleensä mahduttanu tohon aikaan noin?

En tiiä,ei hirveesti oikeestaan edes jännitä, se vaan että kun alan tuota tuntia nyt koostamaan,ei oikeen tiiä et mistä sitä sit lähtiskään..siihen oikeestaan kaipailisin neuvoja, miten altte suunnittelemaan tuntia?

Siis samanlaisuudella tarkotin just tota rytmiikka juttua, juurikin noita "kaseja2 jne..niitä en kylläkään ajatellut käyttää vaan rakentaa ennemminkin järkevän ohjelman, jossa sopivassa suhteessa ylämäkiä, tasasta ja spurtteja pari. osa ohjaajista laittaa vihkoon itelle tarkasti kaikki liikkeet tahtineen kaikkineen ylös,jotenki tuntuu ettei itellä sellanen toimi, vaan opettelen hyvin biisit ja tunnin RUNGON jotka laitan itelle ylös ihan vaan liikkeineen jne..

Tunnin kesto on 55 min josta polkuosuus 45 min, ja keskitason tunti..montako biisiä ootte yleensä mahduttanu tohon aikaan noin?
Keskimäärin 10 biisiä mahtuu. Omat levyni näyttäisi olevan 7 - 13 biisisiä.

WOOT? Mitkä ihmeen liikkeet? Ei spinningissä ole kuin satula ja putki ;)

Ninde! ainut ja oikea http://www.spinning.com/

Suomessa tosin joutuu tyytymään tähän http://www.faf.fi/index.php?id=57

Smart: Osaatko suositella mikä firma järjestäis parhaat kurssit spinningin ohjaukseen?

Terveiset jää valitettavasti kertomatta kun huitelen nykyisin ihan toisella puolella Suomea... Mutta kun lähden kavereille kyläilemään savoon, mahdutan reissuun ehdottomasti ainakin yhden spinnailun :)

mä olen vetäny spinniä nyt vuoden päivät, sitä ennen toisen firman leivis vajaa 2-v. mun tunnit on aina olleet ns. omia tuntejä, eli ei esim.mitään les miles tunteja. sinänsä kiva, että saa itse valita musan, mitä tekee ja milloin ohjelman vaihtaa. mun tunnit on pääsääntöisesti "rasvanpolttotunteja" (tyhmä termi ja mä voisin heittää ton kuikkaan vaik heti) eli aika hitaalla temmolla ja isoilla vaihteilla, jokainen tietty itse määrää miten vastuksensa säätää. tunnin sisältö on kutakuinkin aina sama, eli veryttelyt, lihasosiot, 1-2 spurttia ja loppuvenyttelyt. asiakkaat on tykänneet, ei tietty kaikkia voi miellyttää:rolleyes: mutta, on kuulemma kiva, kun asiakaskin voi vaikuttaa tunnin sisältöön mm. musiikkiin, toivomalla omia biisejä jne. myös tunnin aikana (alku ja loppuverryttelyssä) on mukava keskustella asiakkaitten kans, ettei tartte ihan tuppisuuna olla ja voi tutustua asiakkaisiin ja luoda vähän rennomman ilmapiirin:)

Tuoltakin voi tapahtumia ja kursseja katsella http://www.spinnaajat.fi/

Harmi ettei spinnaajat.net keskustelu-foorumia ole enää, siellä oli kyllä välillä kunnon väännöt käynnissä :D

Noita Christer Holmbergin tunteja esport centerissä, kannattaa käydä kokeilemassa.
Tampereen Atleticolla oli aikanaan myös erinomainen ohjaaja. Ei taida Marjo enää vetää tunteja?
Ruoholahden Satsilla on sykeohjattu harjoittelu testissä, joka erittäin hyvä asia. Toivottavasti jää käyttöön!

Niin ja siis pyöräilytekniikat ym on hallussa ja niissä osaan opastaa asiakkaita, eli siinä ei ongelmaa..

Pakko kommentoida, vaikken spinning-ohjaaja olekaan, mutta muutaman vuoden olen ahkerana asiakkaana spinning-tunneilla käynyt ja kaikenlaisia ohjaajia on tullut nähtyä.

Spinningissä, vaikka siinä nyt onkin niinkin yksikertainen väline kuin pyörä tangolla ja satulalla kyseessä, tärkeintä mun mielestä on, että ohjaaja osaa nimenomaan pyöräilytekniikan. Sillä kyllähän siinä kuitenkin sellainen on, itse tajuan edelleen uusia ulottuvuuksia tekniikasta, koska kyllä sillä miten tuet jännittämällä vatsalihaksia selkää ja miten pidät lantion paikallaan tietyissä "liikkeissä" on huimasti merkitystä esim. missä kohdin takapuolta tai reisiä liike tuntuu. Että ei se kuitenkaan nyt ihan sitä ole, että hypätään pyörän selkään ja poljetaan. Asiakkaitakin on mielestäni hyvä ohjeistaa ja muistuttaa esim. vatsalihasten tärkeydestä, koska itse ainakin aina huomaan kun vedän napaa selkää kohden, miten saankin selän vähän suoremmaksi ja varsinkin takapuoliliikkeissä kohdistumaan rasituksen sinne minne pitää, eli pakaroihin.

Toinen asia, mikä on tosi tärkeää, vaikka ilmeisesti ei kuitenkaan ihan yksinkertaista (enkä ole tässä sanomassa että sulla Herne olisi tätä ongelmaa :) ) on musiikin tahdissa polkeminen. Kuten aerobiceissä ja pumpeissa sun muissa, on ihan tajuttoman ärsyttävää jos ohjaaja ei tee musiikin mukaan ja sitten menee itsekin ihan sekaisin. Enkä tosiaan ymmärrä miten se on niin vaikeaa, mutta ilmeisesti kuitenkin joillekin (ihan kaikki kurssit käyneillekin) on.

Silloin, kun alussa kävin spinningissä harvakseltaan ja en ollut liittynyt salin jäseneksi, eli maksoin himohintaa (opiskelijan kukkarolle) jokaisesta käyntikerrasta, vitutti ainakin itseäni ihan älyttömästi, jos ohjaajan rytmitajuttomuuden tms. takia tunti olikin huono. Nyt sillä ei nyt niin väliä ole, koska osaa jo itse omalla panoksellaan ja tekniikallaan vaikuttaa tunnin kulkuun niin paljon, ettei huono ohjaaja(vaikkei sellaisia nyt ole ollut ihan äsken) vaikuta enää niin paljon. Eikä myöskään kukkaro kärsi, kun voi tulla seuraavan päivän tunnille "samaan hintaan" jos tänään ei miellyttänyt.

Herne, en tässä yrittänyt pelotella, anteeksi jos vaikutti siltä:nolo: , varmasti sun tunti tulee menemään loistavasti, kun olet kerran sitä ahkerasti jo valmistelemassa. Tekemällä oppii!;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
On tullut muutama tunti spinnausta ohjattua. Ennen kuin hyppäsin ohjaajan pyöränselkään olin himospinnaaja ja ohjasin kaikenlaisia jumppia.

Mielestäni kaikista helpoin tapa (minulle sopivin) aloittaa tunnin suunnittelu on ensin piirtää niin sanottu tunnin maastokaavio eli jana, josta näkee milloin mennään ylämäkeä milloin alamäkeä ja milloin on tasamaastojaksoja. Olen ollut joskus myös sellaisella tunnilla, jossa ohjaaja laittaa tunnin kaavion seinälle. Kaavio tietenkin vastaa tunnin tavoitteita: onko kyseessä rasvanpoltto, maastotunti tms.

Kun olen suunnitellut tunnin rakenteen, valitsen kappaleet. Nopeatempoisia alamäkiin ja hitaampia ylämäkiin. Ensimäiselle tunneille kannattaa valita itselle tuttuja kappaleita, että osaa kappaleen rakenteen ulkoa. Erityisen tärkeää on mielestäni, että ohjaaja polkee musiikin tahtiin, niin kuin Dahlia tuossa mainitsikin. Kappaleethan on jaettu kertosäkeisiin ja muihin jaksoihin (musiikin ammattilaiset tietää tarkemmin niiden nimet) Olen usein rytmittänyt kappaleen aikana tehtävät spurtit ja muut jutut kertosäkeen mukaisesti. Musiikin tulisi olla myös monipuolista, koska spinning tunneilla käy paljon erilaisia ihmisä niin naisia kuin miehiä. Ei siis kannata soittaa pelkkää heviä tai diskojumputusta vaan sopivassa suhteessa kaikenlaista.

Tunnin alussa kannatta kertoa koko tunnin rakenne ja kerrata esimerkiksi palauttelukappaleiden aikana mitä on vielä tulossa. Kappaleista kannattaa kertoa myös kuinka paljon sitä on jäljellä ja tiukoissa ala- kuin ylämäissäkin muistuttaa, että nyt kannattaa puristaa viimeiset mehut..

Asennoista erisaleilla on käytössä erilaiset tavat. Ilmeisesti ne jakautuvat sen mukaan minkälaisissa kolutuksissa ohjaajat ovat käyneet. Toisilla saleilla, joilla olen tunneilla käynyt käytetään numerointia

Ja tärkeintähän on, että ohjaajalla on oikea tekniikka, koska häneltä tuntilaiset katsovat mallia.

Tsemppiä vaan ensimmäiselle tunnille. Iloisella ohjaaja-asenteella, mahdollisista takaiskuista välittämättä, loistavasti se menee:rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom