Solisluu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo elikkäs onko kellään kokemusta solisluun ja lapaluun välisen liitoksen repeämästä olkapäästä?
Itselläni käsikirurgi totesi tuon röntgen kuvista.. Yksi vaihtoehto olisi ollut leikkaus jossa jouduttaisiin "pulttaamaan" liitos yhteen mutta ei oikein kiinnosta lähtee leikkauspöydälle kun se tuskin ainakaan paremmaksi siitä tulee, tultiin kirurgin kanssa sellaiseen päätökseen että jos sen sais "kuntoutettua" kuntoon niin aina parempi. Neuvottiin kaikkia noita kiertäjä liikkeitä ym.. Eli onko kellään tuon repeämisestä kokemusta, onko saanu miten kuntoon ja onko kestäny miten treenamisen.. Kyllä itse pystyn treenaaman lähes tulkoon täysillä mutta joitain liikkeitä ei pysty ollenkaan tekemään esim. dippi ja kapeapenkki ja nornipenkissäkin pitää pitää pienet painot ja tehdä täysin kontrolloidusti.. Maastavedon kieltivät kokonaan ja sellaiset nostot missä joutuu riiputtelemaan..

Miten tuo sun vammas kerto olemassaolostaan?
Mulla on kanssa jotain häikkää olkapään kanssa ollut viikon kun penkissä meni, eikä parempaan suuntaan muutu.

Katsele nuita jo olemassa olevia AC-nivelen kuntouttamista käsitteleviä ketjuja.

itse asiassa kyllä. Minulle tapahtui tuo samainen 2 vuotta sitten. Kirurgini sanoi vamman olevan tavallisin jääkiekkoilijoilla ja suurimmassa osassa tapauksista leikkauksen olevan täysin turha. Leikkauksesta olisi jäänyt nk telaketjuarpi ja tulos olisi ollut pidemmällä tähtäimellä epävarma. Vamma olisi voinut uusia helposti. Noin neljä kuukautta kesti paraneminen, pahimman yli pääsin parissa kuukaudessa. Leikkausta en tarvinnut. Vamma parani mielestäni täysin, voimat palautuivat käteen täyden paranemisen jälkeen nopeasti.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Kipu tuntuu tuossa olkapään sivussa, missä kohdassa on tuo solisluun ja lapaluun välinen liitos.. Tuossa pitäis olla kuvaa siitä, mikäli osaan laittaa -> fi.wikipedia.org/wiki/Hartiavy%C3%B6 Kannattaa kuvauttaa mikäli on jatkuu pitempään..

Jep itse jouduin leikkaukseen viime viikolla kyseisen vamman takia. Oli sen verran pahasti mennyt että leikkaus oli ainoa vaihtoehto. Toivottavasti parantuu kunnolla niin ettei treenejä jatkossa häiritse...

Noin 1.5v sitten leikattin ac-nivel, fiksattiin tuon nivelen takia rispaantunutta kiertäjäkalvosinta, poistettiin pari bursaa ym... kolmepäivää kantositeessä, sitten alkoi kuntoutus. Alle vuosi, niin pystyi penkkaamaan normaalisti. Leikkaus tehtiin tähystyksellä!
Tällä hetkellä olkapää on kuin uusi, ei mitään oireita. TOinen vaan rupeaa oireilemaan jo, ortopedi epäilikin että jossain vaiheessa pitää toinenkin korjata.

Taisipa minullakin ac-nivel vaurioitua viikonloppuna :curs: Onhan tuo olkapää vähän vihoitellut jo vuosia, mutta eilen huomasin solisluun pään pompsahtaneen sentin verran koholle. Näyttää täsmälleen tältä:

http://www.ovphysio.com/injuries/acromio.htm

Olkapää on kipeä, erityisesti kun jännittää olkapäänseudun lihaksia ja työntää olkapäätä eteenpäin. Kipu ei ole erityisen kovaa, mutta jomottelee kuitenkin koko ajan. Täytynee huomennä käydä näyttämässä työterveyslääkärille.

Penkkipunnerrukset ja pystypunnerrukset taitaa kuitenkin olla nyt minun osaltani tässä vai onko toivoa siitä, että olkapää tulee vielä treenikelpoiseen kuntoon? Alkuperäinen syy tähän lienee jotain 6 v sitten dipissä tapahtunut revähdys, jonka jälkeen olkapää ei koskaan ole ihan täysin kuntoon tullut.

Millaiset liikkeet rasittavat ac-niveltä eniten? Millaisia liikkeitä jatkossa kannattaa välttää ja mitä suosia? Penkki lienee syytä vaihtaa vaikkapa sotilaspenkkiin mahdollisimman leveällä otteella? Miten leuanvedot, Mave, soutu tai viparit sivulle? Hauiskäännöissä saattaisi käsipainot olla parempi vaihtoehto kuin nykyiset käännöt levytangolla ja Scott, jotka molemmat tuntuvat käyvän tuohon vammaiseen olakpäähän.

Toivottavasti teillä on hyvä, ja tarpeeksi kattava työterveyshuolto.. Mielestäni ainakin röntgen olisi must, ehkä magneettikuvauskin. Jos työnantaja ei maksa tutkimuksia, maksa ihmeessä itse. Terveyteen kannattaa satsata.

Itselläni todettiin ilmeisen harvoin diagnosoitu tila, osteolyysi. Yleisin painonnostajilla.. Avoleikkaus tehtiin 16 päivää sitten; olkapäästä poistettiin vanhaa arpikudosta, hapertunutta luuta ja muutama luufragmentti.Käden liikeradat olivat heti nukutuksesta herättyäni paremmat kuin aikoihin.

En nyt manaa sinulle osteolyysiä, ajattelin vain kertoa esimerkin itsestäni. Hyvä lääkäri ja riittävät tutkimukset saattavat parantaa vaivan täysin:)

No voihan persereikä, miten sattuikin tämä ketju silmään juuri kun minullakin moinen vaiva ilmaantui viikko sitten. :rolleyes:

Tietyissä asennoissa jomottelee ja vittuilee tuo solisluun seutu, mutta eilen tein semikevennetyn rintatreenin kivun sallimissa rajoissa. Jopa T-paitaa pois ottaessa saa olla varovainen ettei vihlaise... Jännä vaan kun oikea solisluu on töröttänyt tuon linkatun kuvan kaltaisesti jo pidempään (vuosia), mutta ei ole kipeä ollut. Vasemmalla taasen nyt tuntuu hieman törröttävän ja on kipeä. :curs:

Miksi pitää olla syntynyt niin helvetin vammautumisherkäksi. Viimeisen vuoden aikana reistannut mm. ristiselkä, oikea olkapää, oikea polvi (leikattu vuosia sitten jo kahdesti) ja nyt tuo solisluu. Vaihdan kyllä kohta johonkin kuviokelluntaan. Huoh.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tilannepäivitystä:

Kävin työpaikkalääkärissä ja sain viikon kuurin tulehduskipulääkettä sekä lähetteen röntgeniin ja ultraääneen. Niitten perusteella ei suurempia rakenteellisia vaurioita pitäisi olla. Hiukan väljyyttä ja pientä nestekeräytymää. Eilen sain 10 päivän Naprometin kuurin ja mikäli se ei auta, niin vuorossa on kortisonin piikittely niveleen.

Olen hieman harventanut treenejä ja poistanut/vaihtanut treeniliikkeitä. Vaihdoin vinopenkin käsipainoilla ristitaljaan, leuanvedon leveällä myötäotteella lapio-otteeseen ja jätin olankohautukset ja pystypunnerruksen kokonaan pois. Ranskalaisen punnerruksen korvasin yhden käden ojentajapunnerruksella taljassa. Lisäksi lämmittelen huolellisemmin olkapäät ja vimputtelen joka treenin aluksi kiertäjäkalvosimia.

Näillä muutoksilla mennään nyt pari viikkoa ja katsotaan miten tilanne kehittyy.

Toivottavasti tilanne palautuu normaaliksi noilla:)

Samoin minulla oli nestekertymää, ja sitä väljyyttä myös. Oireet sopivat varmasti melko moniin:)
Kohdallani vasta magneettikuva selvitti, mistä todella oli kyse.. Itse ehdin jo pitää itseäni luulotautisena. työterveyden ylilääkäri heitti osteolyysin ilmaan röntgen tulosten perusteella, varsin epätodennäköisenä, mutta mahdollisena vaihtoehtona. Vasta mehiläisen urheilupuolen käsikirurgi vahvisti diagnoosin magneetin perusteella.

Nyt on jo toipuminen hyvässä vauhdissa:)

Itselläni tuntuu tuo olkapään seutu aika hyvälle tällä hetkellä kun on tehnyt noita kiertäjäliikkeitä joka suuntaan aina ennen rinta ja olkapää treenejä ja välillä muulloinkin + kiertäjien venytykset on hyviä.. Pitää muistaa myös jättää kaikki liikkeet missä joutuu ns. roikuttamaan painoja alaspäin esim.. maastavedot ne vaan pahentaa kuntoutumista, ainakin isoilla painoilla. Ei kaikkia roikuttamisia tietenkään voi jättää pois mutta tuntuman mukaan tietenkin.. Ensi kuussa olisi itsellä kontrolli jossa kuvataan olkapää ja katsotaan onko "liitos" kiinnittynyt yhtään viime kerrasta..

Tilannepäivitystä jälleen...

Naprometinit tuli syötyä tuloksetta ja eilen sain pistoksen kortisonia olkapäähän ja uuden kuurin Naprometinia. Saapa nähdä onko noista apua. Hieman on jo skeptinen olo.

Latest posts

Back
Ylös Bottom