Soijarouhe!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nunu75
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Onko kenelläkään enemmänkin kokemusta ruokapuolelta soija rouheesta?
tuotehan on halpa,sisältää paljon proteiinia ja vegejen suosiossa.
Olisko kenelläkään mitään "pakkotoisto" ruokareseptiä soija rouheella ?? :D kiinnostaisi.:rock:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mie oon rouhinu soijaa menemään! Tosin en kovin paljoa, yksistään se vaatii aivan JÄRKYTTÄVÄN paljon mausteita, et siihen sais ees mitään makua. Itse lisäilin sitä tomaattikeittoon proteiininlähteeksi, se sopii lisukkeeksi melkeen mihin tahansa ruokaan kun se ei maistu yhtään miltään :D Soijarouhetta voi myös lisätä puuroon, jogurttiin, rahkaan jne, se menee melkein sellaisenaankin alas. Mitään ihmeellisempiä reseptejä mulla ei oo, sitä voi tosissaan lisätä kaikkeen muuhun ruokaan prodelisäksi.

Mä käytän soijarouhetta aika paljon, sillä en syö lihaa.

Mitään erikoisia reseptejä mulla ei kyllä ole, sillä käytän sitä jauhelihan tapaan kastikkeissa, lasagnessa, tacojen välissä, makaronilaatikossa yms. Soijarouhe itsessään maistuu vähän pahvilta, joten vaatii kunnon maustamisen kuten Halo totesi.

Zone-sarja -42%
Ponipeikko, millä sä maustat sitä soijaa? Sitten kun sitä soijaa maustaa, niin se ei tosissaan maistu yhtään millekään muulle kun niille mausteille, et niiden valinnassa pitää ilmeisesti olla aika tarkka :)

Halo sanoi:
Ponipeikko, millä sä maustat sitä soijaa? Sitten kun sitä soijaa maustaa, niin se ei tosissaan maistu yhtään millekään muulle kun niille mausteille, et niiden valinnassa pitää ilmeisesti olla aika tarkka :)

Soijasta itsestään ei varmaan koskaan saa mitään herkkua, eli yleensä ne on kyllä ne mausteet, joiden maku tekee siitä syötävää :D .

Mulla päämauste nro 1 on aina valkosipuli. Lisäksi sipulia, paprikajauhetta, jotain pippuria (ruuasta riippuen) ja jotain vihreetä (persiljaa, timjamia, rosmariinia, oreganoa, basilikaa tms.). Kastikkeisiin vielä tippa makeutusainetta. Kastikkeissa, lasagnessa yms. mä lisään sekaan kyllä vielä vihanneksia (esim. porkkanaa, paprikaa), joten nekin tuo sitä makua.

Mä lisään mausteet aina siinä turvotusvaiheessa, että imeytyvät siihen soijaan. Lisäksi eri merkkien välillä on aika paljon maussa eroja (ja tietenkin vaalea ja tumma soijarouhe maistuvat erilaiselta). Mun suosikki on Reformin soijarouhe, joka ei maistu oikeastaan miltään.

Soijarouhe on mulle oikeastaan vain yksi ruoka-aine normaalissa ruokavaliossa, lisäproteiinit otan sitten mielummin jauheena ;).

Itse syön soijarouhetta silloin tällöin viilin tai jogurtin kanssa, saa vähän vaihtelua rahka/raejuustolinjaan. Rouskuu kivasti hampaissa ja on hyvääkin, kun laittaa sekaan vielä marjoja. Teen myös soija-makaronilaatikkoa, josta tykkään tosi paljon. Laitan siihen täysjyvämakaronia, soijarouhetta, kasvissuikaleita ja munamaitoa, jossa on paljon munia. Olen huomannut, että monesti soijaruoat ovat parhaimmillaan valmistusta seuraavana päivänä, kun ovat saaneet maustua jääkaapissa.

Mä teen usein sellasta ruokaa, että laitan soijarouhetta, riisiä (ei paljoa), kasviksia ja mausteiksi pippurisekoitusta ja salviaa. Joskus sitten käytän lisäksi kastikkeena jotain tomaattikastiketta. Musta toi on ainakin ihan hyvää. tietty mä en syö lihaa muutenkaan niin olen tottunut pitämään eri kasvisruoista enkä kaipaa lihaa.

Entisenä kasvissyöjänä olen käyttänyt soijaa paljon ja hartaasti. Edellä mainittujen ruokien lisäksi oon tehnyt siitä pihvejä ja "lihapullia". Parhaaksi mausteeksi olen havainnut -yllätys yllätys- soijakastikkeen, josta saa sopivasti suolaa ja makua. Lisään sitä reilusti AINA turvotusvaiheessa, jotta maku imeytyy kunnolla rouheisiin. Sitten lisäksi pippuria, paprikaa, chilijauhetta, maustepippuria tai muskottia....mitä nyt sillä hetkellä sattuu haluttamaan.

Jos soijarouheesta meinaa tehdä pihvejä tai lihapullan korvikkeita (joista kyllä tulee enemmänkin litteitä nököjä), täytyy temppuilla vähän. Maustettujen rouheiden sekaan heitetään määrästä riippuen 1-2 kananmunaa ja grahamjauhoja (myös ruiskorppujauhoja voi käyttää gr.jauh.lisäksi), kunnes mössöstä tulee taikinamaista. Mössö annostellaan lusikalla öljytylle, kuumalle paistinpannulle ja ruskistetaan hetki molemmilta puolilta. Mitä pienempiä ja litteämpiä, sitä helpompia ovat paistaa. Ovat nimittäin herkkiä hajoilemaan. Onnistuvat myös uunissa leivinpaperin päällä, mutta paistamalla tulee rapeampia ja parempia.

Ainiin, kerronpas vielä toisenkin soijavinkin. Olen ihastunut tofuun, joka on kallista, mutta joskus tosi mukavaa vaihtelua proteiinilisänä salaatin kanssa esim. iltapalalla. Tofu kuivataan, viipaloidaan tai kuutioidaan ja ruskistetaan öljyssä kuumalla pannulla ja maustetaan soijakastikkeella. NAM. Ilmeisesti soija on soijan paras kaveri!

Latest posts

Back
Ylös Bottom