Entisenä kasvissyöjänä olen käyttänyt soijaa paljon ja hartaasti. Edellä mainittujen ruokien lisäksi oon tehnyt siitä pihvejä ja "lihapullia". Parhaaksi mausteeksi olen havainnut -yllätys yllätys- soijakastikkeen, josta saa sopivasti suolaa ja makua. Lisään sitä reilusti AINA turvotusvaiheessa, jotta maku imeytyy kunnolla rouheisiin. Sitten lisäksi pippuria, paprikaa, chilijauhetta, maustepippuria tai muskottia....mitä nyt sillä hetkellä sattuu haluttamaan.
Jos soijarouheesta meinaa tehdä pihvejä tai lihapullan korvikkeita (joista kyllä tulee enemmänkin litteitä nököjä), täytyy temppuilla vähän. Maustettujen rouheiden sekaan heitetään määrästä riippuen 1-2 kananmunaa ja grahamjauhoja (myös ruiskorppujauhoja voi käyttää gr.jauh.lisäksi), kunnes mössöstä tulee taikinamaista. Mössö annostellaan lusikalla öljytylle, kuumalle paistinpannulle ja ruskistetaan hetki molemmilta puolilta. Mitä pienempiä ja litteämpiä, sitä helpompia ovat paistaa. Ovat nimittäin herkkiä hajoilemaan. Onnistuvat myös uunissa leivinpaperin päällä, mutta paistamalla tulee rapeampia ja parempia.
Ainiin, kerronpas vielä toisenkin soijavinkin. Olen ihastunut tofuun, joka on kallista, mutta joskus tosi mukavaa vaihtelua proteiinilisänä salaatin kanssa esim. iltapalalla. Tofu kuivataan, viipaloidaan tai kuutioidaan ja ruskistetaan öljyssä kuumalla pannulla ja maustetaan soijakastikkeella. NAM. Ilmeisesti soija on soijan paras kaveri!