soijarouhe tumma 500gr paketti

Kaupunki
pks
oisko jollaki joku ohje ton käyttöön niinkun pääruuan kanssa. en oo kokki ja lihan päälle panin pannuun niin tuli aika yököttävän makusta , liekö vähän palanutkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa esim. liottaa etukäteen vedessä (noin 20 minuuttia - desi rouhetta ja desi vettä) ja sitten käyttä vaikka jauhelihan korvikkeena. Muista toki maustaa, koska soija sellaisenaan on neutraalin makuista. Eli kehiin ainakin suolaa/soijakastiketta ja pippuria + yrttejä jne.

Tarjosin testimielessä kaverille ja uskoi syövänsä jauhelihaa, tosin kerroinhan minä myöhemmin mistä oli kyse. Korvasin tuolloin chili con carnessa lihan soijarouheella.

Tee lasagne tuosta. Tulee syötävän hyvää :)

Maustaminen on todella tärkeä juttu tuon soijarouheen kanssa. Sen vuoksi sitä itse käytän sen verran harvoin ja vain upotettuna jauhelihan sekaan niin kukaan lapsista ei huomaa :D

Ensinnäkin, soijarouheen kanssa kannattaa lähteä ennokkoluulottamasti puuhailemaan. Vakituisesti pekonia purevalle soijarouhe voi aihettaa vähän tota yäk-en-syö, mutta oi-joi-joi sillä saa kyllä kaikkea maukasta aikaan! Pihveihin, pyöryköihin, wrappeihin, laatikoihin, pastakastikkeisiin, papujen kera, melkein mihin vain korvaamaan lihapääruokia. Suosittelen lämpöisästi kanssa soijasuijaleita!

Kannattaa tosiaan mitata vähäksiaikaa sivuun soijarouhe ja tupla-annos nestettä, mihin turvottaa. Mukaan heitän samalla mausteita omani makuni mukaan mm. soijakastiketta ja joitain yrttejä mehustumaan. Soijasuikaleet ovat toki parhaimmillaan yön yli. Parhaat ohjeet löytyy musta nettiblogeista, suosittelen lähtee kattoo ihan basic ohjeita. Mun ekat mössöt oli lähinnä tota et kuulotin pannussa sipulia, lisäsin turvotetun soijarouheen ja sitten tomaattimurksaa, valkosipulia, haluamiani mausteita ja vaikka lorauksen ruokakermaa - voilaa! Pastakastiketta ja hyvää on.

Tässä kivoja reseptejä ruokablogeista:
"Lihapullia" http://monkeyfood.net/2007/10/24/kymmenen-pienta-lihapullaa/
Chili Con Soya http://monkeyfood.net/2007/08/05/chili-con-soya/
Soijarouhelingströmit (nam!) http://vegemisia.blogspot.com/2008/04/kuka-olikaan-lindstrm.html
Makaronilaatikkoa http://vegemisia.blogspot.com/2007/09/makaroonilaatikkoa.html

Ja vielä runsaasti ihania soijarouhereseptejä! http://kurpitsamoska.livejournal.com/tag/soijarouhe

Toivottavasti löydät jotain makuusi ;>

Uudessa Infernossa on niiden hevikeittiö osiolla ohje, johon tulee soijarouhetta. Tein justiin vähän muokaten sen ohjeen mukaan perusmössöä. Eli korvasin ohjeessa mainitun pekonin palvikinkulla ja maissin ja paprikan hemapalla vaan. Lisäksi jätin oluet ja kermat lorauttamatta sekaan. Hyvää tuli silti! :) Mausteeksi tuli lihaliemikuutio, vähän ekstrasuolaa, mustapippuria ja cayennea.

Tässä mahanpuruja odotellessa. Niitä nimittäin piisasi viimeksi, kun soijaroujetta perusmössön osana käytin. Ja kyllä, liotin kaiken taiteen sääntöjen mukaan, ei auttanut.

edit: ruokajuomana mulla on tällä kertaa Olvin Dark Lager. Kiesus, että onkin namia ja sopii tämmöisen vähän chilisen perusmössön palanpainikkeeksi just eikä melkein. :kuola:

Soijaa maustaessa "paljon" on parempi kuin vähän..aikas hyvää kastikemössöä siitäkin saa. vaimo osaa maustaa hyvin.
Punaista lihaa ei ole tullu enää syötyä muutamaan kuukauteen. Soijan huonommista puolista sanoisin nuo lievähköt ilmavaivat..

Kysäseppä kuinka hän soijan maustaa? kiinnostaisi tietää ja saada vinkkejä, että tuosta saa oikeasti hyvää eikä vaan jatkeena jauhelihalle.

Ja ilmavaivat on ainakin itselläni soijan kohdalla enemmän kuin lievähköjä :D

Kanasoijajauheliha

3dl soijarouhetta. Liotetaan puoli tuntia vedessä. Mukaan hieman jotain tulista. Itsellä käytössä lähimarketista ostettu Spice Up! Tulinen Chilikastike.

Paistetaan niin kuivaksi, että soijasta ei enää irtoa ylimääräistä nestettä pannulle.

2 tai 3 kanaliemikuutiota (riippuen kuinka suolaista olet tottunut syömään)
Paljon tilliä ja sitruunamehua (tiiviste kelpaa)
1dl rypsiöljyä tai voita (oliiviöljykin käy, mutta se "vääristää" kana-aromia). Ei mitään kevytlevitteitä.
ripaus currya ja mahdollisesti mustapippuria.

Mausteet lisätään vasta paistamisen jälkeen yhdessä öljyn kanssa. Sekoita hyvin ja anna vetäytyä 5-10min.

Yksinkertaisimmillaan tuohon keittää vielä lisäksi makaronia ja sekoittaa joukkoon. Öljy levittää aromin makaroniin. Joukkoon esimerkiksi fetaa, vihreitä papuja ja paprikaa. Omien havaintojeni pohjalta voin sanoa, että soijaa on aivan turha yrittää syödä ilman lisättyä rasvaa. Maku muistuttaa märkää ruisleipää:urjo:

Tee lasagne tuosta. Tulee syötävän hyvää :)
Millaisella ohjeella teit? Kerran olen koittanut tehdä ja se soija imi aivan älyttömästi nestettä kastikkeesta. Lopputulos oli sitten sellaista märkää mössöä.

Millaisella ohjeella teit? Kerran olen koittanut tehdä ja se soija imi aivan älyttömästi nestettä kastikkeesta. Lopputulos oli sitten sellaista märkää mössöä.

Laitoin ihan normaalin ohjeen mukaan mikä on paketin kyljessä. Jatkoin vain jauhelihaa soijarouheella (lopputulos oli n. kolmasosa soijaa). Laitoin astiaan kuumaa vettä ja ½tl-1tl suolaa ja rouheet sinne. Sitten vaan kun paistoin jauhelihan pannulla, niin nakkasin soijan perään ja annoin hetken olla. Tuohon lisäksi vielä 1prk tomaattimurskaa yrteillä ja toinen tomaattimurskaa valkosipulilla ja täts it. Kukaan ei ole huomannut tähän päivään mennessä vaikka soijaan eivät koskisi pitkällä tikullakaan :D

Uskoisin, että tuolla tavalla saisi kokonaan korvattua jauhelihan kun vain jaksaa maustaa kovastikovasti. Yrttejä pitäisi testata vielä.

Tässä mahanpuruja odotellessa. Niitä nimittäin piisasi viimeksi, kun soijaroujetta perusmössön osana käytin. Ja kyllä, liotin kaiken taiteen sääntöjen mukaan, ei auttanut.

Samoja fiiliksiä, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan valmistettu, eka ja ainut (tumma) soijarouhe kokeilu oli mulle... pöntöstä löyty kaikki aika pikavauhtia. Harmi sinänsä sillä jauhelihan korvikkeena "jauheliha kastikkeessa" tuo oli varsin jauhelihan tuntuista ja makuista ja meni hyvin maistuvasti massuun.

Mä olen laittanut yhden ruokalusikallisen tummaa soijarouhetta sellaisenaan raejuuston, rahkan, marjojen ja funlightin sekaan, ja antanut tuon turvota puolisen tuntia jääkaapissa ennen syömistä. Mun mielestä maistuu hyvälle ja koostumus on kiva. Maha temppuilee mulla milloin mistäkin, mutta soijarouheen en ole huomannut aiheuttavan mitään vaivaa.

Yllättävän vähillä mahavaivoilla selvisin ainakin eilen. Saa nyt nähdä, kun syö lisää samaa. Tai ehkä tämänhetkinen stressitön ja rela fiilis saa mahankin pelaamaan hyvin ja sietämään vaikka soijarouhetta.

Itse nakkaan joka ilta rahka&mysli&mehukeitto - mössön sekaan kolme lusikallista tuota soijarouhetta ja samantien sörsseli naamariin. Huva on. :)

Mielestäni soijarouhe ei ole mitään ilman tomaattimurskaa.. Se täyteläistää ruuan ja mausteet "tarttuvat" siihen paremmin :thumbs:
Itse teen usein soijarouhepastakastikkeen kuullottamalla öljyssä sipulit ja valkosipulit, lisäämällä mausteita mieleni mukaan ( paljon oreganoa, basilikaa, pippuria, tabascoa jne), sitten purkki tomaattimurskaa. Hetkisen päästä perään väh. 1dl soijarouhetta (tulee paksua mutta proteiinia, kiitos!) ja puolisen peltipurkkia vettä. Todella hyvää ja maittaa kyllä miehellekin aika ajoin. Sama mössö käy lasagnen tai vastaavan täytteeksi. Itse en edes saisi alas pelkkää vesi-soijarouhe-mausteet-comboa.

Juu, mainitsin ed. sivulla vain ne asiat, miten mun mössö erosi uudessa Infernolehdessä olleesta ohjeesta. Tulee siihen paljon muutakin, ei tod. ole pelkkää vesi-soijarouhe-mausteet mössöä.

Eka paistelin soijarouhetta (2,5dl) vähän aikaa runsaassa öljyssä, sitten valkosipulia sekaan ja suolaa ja mustapippuria. Tähän asti toimin siis ihan järkevästi. Sitten en, kun lisäsin paseerattua tomaattia 500g (paljon parempaa, kuin pyre tai tomaattimurska, ei ole niin tuikean terävän makuista, kuin pyre, eikä niin paksua jankkia, muttei myöskään niin vetistä ja mautonta, kuin murska, kannattaa kokeilla), joka oli tietenkin yllättävän iso moka näin kokeneelta kokkaajalta. Lisätä nyt vetistä kamaa paistuvan kuumaan öljyiseen mössöön :wall: -> paljon kuumia pärskeitä, ärräpäitä ja siivoilua. Noh, kyllä siitä hyvä tuli lopussa kumminkin.

Itse syönyt nyt soijarouhetta aika paljonkin, punainen liha jäänyt melkein kokonaan sivuun. Itse teen niin että keitän soijarouhetta noin 10 minuuttia, seassa liemikuutio(joskus kaks) ja sen jälkeen vesi valutetaan pois. Tän jälkeen käsitellään kuin normaali jauheliha. Paistetaan, maustetaan ja siitä sitten kaikkea "normaalia" ruokaa. Kunhan maustaa vähän yliampuvasti niin ei ihan heti häpeä jauhelihalle. Ilmavaivat välillä vaivaa jos soijarouhetta vetää tuhdisti päivän aikana.

Pakko tulla kehumaan kuinka onnistunutta spagettikastiketta soijasta tuli! Siis voi jumankauta, en olis ikinä uskonu, että siitä saa maustamalla NOIN hyvää!

Pistin kattilaan liedelle ja ensiksi 40g soijarouhetta ja perään paseerattua tomaattia vajaa 200g sekä valkosipulisoijakastiketta vajaat 20g. Sekoitin ja perään mausteet (sitruunapippuri, basilika). Lisäsin purkillisen tomaattimurskaa (240g) ja sekoitin jälleen. Heitin perään vielä vähän valkopippuria ja PALJON valkosipulia sekä amazonin very hot kastiketta... siis om nom nomnom! :rock:

Annoin koko joukon olla siinä sen aikaa että ensimmäiset merkit lämpenemisestä tulee ja laitoin 12g oliiviöljyä joka todellakin kruunasi kokonaisuuden.

En tiedä unohdinko tässä fiilistellessä jotain ainesosia mutta voi helkkari miten hyvää tuosta tuli. Meikäläinen hurahti tuohon kyllä nyt täysin. Älyttömän hyvät ravintoarvot ja todella terveellistä, mutta mikä tärkeintä: Maku on jotain ihan uskomatonta.

Tuosta tulee kahdelle jos syö kuten tavikset, mutta jos ei niin yksi perkeleen iso lautasellinen kun laittaa spagettia kohtuullisesti ensin alle.

Jos on tottunut syömään tavallista jauhelihaa, ja haluaa soijamätöstä jotain sen suuntasta, pitää muistaa että jauheliha on tosi rasvasta. Eli lori lori öljyä/margariinia/(soija/kaura)kermaa vaan sinne soijarouheen sekaan. Maustamisessa soijakastike on kieltämättä rock.

Ainakaan koirilla soijarouhen hiilarit ei hajoa ohutsuolessa hyvin vaan jatkaa matkaan paksusuoleen, ja siellä paksusuolessa bakteerit näillä sitten juhlii>kaasua. Mistään vaarallisesta ei ole kyse. Ihmisellä voi tietty olla kiusallista niillä joilla on tätä ongelmaa, eiköhän samasta ilmiöstä ole meilläkin kyse.

BTW, Reformin soijasuikaleista ja leikkeistä on noi hiilarit pois, joten on vatsaystävällisempiä ja muutenkin rakeenteeltaan tosi hyviä. Ketoillessani käytin noita paljon. Onkohan muuten soijarouhepaketissa ilmoitetut 30ghh/100g oikeasti sitä imeytyvää hiilaria..

Jos on tottunut syömään tavallista jauhelihaa, ja haluaa soijamätöstä jotain sen suuntasta, pitää muistaa että jauheliha on tosi rasvasta. Eli lori lori öljyä/margariinia/(soija/kaura)kermaa vaan sinne soijarouheen sekaan. Maustamisessa soijakastike on kieltämättä rock.

Ainakaan koirilla soijarouhen hiilarit ei hajoa ohutsuolessa hyvin vaan jatkaa matkaan paksusuoleen, ja siellä paksusuolessa bakteerit näillä sitten juhlii>kaasua. Mistään vaarallisesta ei ole kyse. Ihmisellä voi tietty olla kiusallista niillä joilla on tätä ongelmaa, eiköhän samasta ilmiöstä ole meilläkin kyse.

BTW, Reformin soijasuikaleista ja leikkeistä on noi hiilarit pois, joten on vatsaystävällisempiä ja muutenkin rakeenteeltaan tosi hyviä. Ketoillessani käytin noita paljon. Onkohan muuten soijarouhepaketissa ilmoitetut 30ghh/100g oikeasti sitä imeytyvää hiilaria..

Täytyypä muuten nyt testata nuita hiilarittomia suikaleita kun on oppinut maustamaan niin näkee mitenkä perse laulaa, jos laulaa.

Totahan voisi heittää aamumyslin sekaan niin saisi vähän lisäprotskua aamusta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom