Skootteria jälkikasvulle

Wombut

VIP
Liittynyt
13.1.2012
Viestejä
5 043
Ei ole koskaan tullut itse omistettua skootteria, ja nyt pitäisi etsiä tyttärelle mopedia. Merkeistä tunnistan vain Honda ja Suzuki. Isolla osalla myynnissä olevilla on juuri sellaisia nimiä että mahtaako varaosia löytyä lainkaan... Ajattelin josko täällä on samassa vaiheessa, tai lähivuosina tämän saman kanssa painineita aikuisia ja mihin merkkiin päätyi ja onko jotain merkkiä mitä välttää ja miksi? Hyväkin merkki voi joskus hajoo yms, eli toivon sellaista aika yleistä hyvät ja huonot lajittelua tai mielipidettä. Thanks!
 
Meillä oli nelitahtinen Kymco.
Kaksi lasta ajoi yli 10 000 km, eikä ollut mitään vikaa.
Sytkäboxista johto poikki ja tiukempi variaattori, niin menee 70 km/h.
e: ja käytetty oli jo ostaessa
 
Ei ole koskaan tullut itse omistettua skootteria, ja nyt pitäisi etsiä tyttärelle mopedia. Merkeistä tunnistan vain Honda ja Suzuki. Isolla osalla myynnissä olevilla on juuri sellaisia nimiä että mahtaako varaosia löytyä lainkaan... Ajattelin josko täällä on samassa vaiheessa, tai lähivuosina tämän saman kanssa painineita aikuisia ja mihin merkkiin päätyi ja onko jotain merkkiä mitä välttää ja miksi? Hyväkin merkki voi joskus hajoo yms, eli toivon sellaista aika yleistä hyvät ja huonot lajittelua tai mielipidettä. Thanks!
Meillä likalla tällä hetkellä myös Kymcon 4T skoba ja napista käyntiin ja menoks, varaosia löytyy näihin Kiinalaisiin melkein mistä putiikista vaan eikä ole hinnalla pilattuja. Itse vaihdoin heti 70cc pytyn niin sai vääntöä alhaalta sekä rajoittamaton cdi + 24mm kaasari. Kulkee sen 65km/h kenen alla vaan.
 
Joo toi virittäminen on kyl sellanen taas että vaikka itselleni se oli kakarana tärkeetä, ei näin vanhempana yhtäkkiä haluakkaan oman lapsen menopeliä virittää. Tässä naapurissa on myynnissä SYM Mask mallinen 4t, käydään sitä katsomassa. Täysin vieras merkki mutta siitäkin löytyi googletuksella positiivisia kokemuksia. Tosin ne kuulema vaihtelee hiukan tuon mallin mukaan, pari oli mitkä nousi ylös negatiivisesti mutta ei tuo Mask.
 
Joo toi virittäminen on kyl sellanen taas että vaikka itselleni se oli kakarana tärkeetä, ei näin vanhempana yhtäkkiä haluakkaan oman lapsen menopeliä virittää. Tässä naapurissa on myynnissä SYM Mask mallinen 4t, käydään sitä katsomassa. Täysin vieras merkki mutta siitäkin löytyi googletuksella positiivisia kokemuksia. Tosin ne kuulema vaihtelee hiukan tuon mallin mukaan, pari oli mitkä nousi ylös negatiivisesti mutta ei tuo Mask.
Älä nyt rupee hitsaamaan tosta virittämisestä kerta se itsellesikin oli junnuna tärkeetä. Ei muuta ku "kamat" kiinni ja pennut baanalle :D.
 
Joo mut eks kasvatus mee aalloissa just näin, et mä tein, lapsi ei, sen lapsi taas tekee koska mun lapsi ei =D

edit : voihan niitä pieniä piristyksiä katsoa jos nyt oikeesti kulkee sitä nippa nappa 40km/h ja etenkin jos ei oo vääntöä. Eiköhän noilla mennä aina kaverin kans nykyään ni pitää nyt pari isoa ylämäkeä jaksaa
 
Omana aikana ei hirveästi vakiomopoilla ajaneet kaverit pysytelleet perässä. Olisko keskim. 60-70kmh ne viritetyt kulkeneet ja niistä +65km/h kulkeneista varmaan puolelta lähti kortti + päälle uusinta katsastukset. Itsellä oli ensin 2t mopo sitten 4t ja kevari kans 2t jonka vaihdoin 4t kun oli kaikinpuolin parempi, motarillakin pystyi ajamaan.
 
Joo mut eks kasvatus mee aalloissa just näin, et mä tein, lapsi ei, sen lapsi taas tekee koska mun lapsi ei =D

edit : voihan niitä pieniä piristyksiä katsoa jos nyt oikeesti kulkee sitä nippa nappa 40km/h ja etenkin jos ei oo vääntöä. Eiköhän noilla mennä aina kaverin kans nykyään ni pitää nyt pari isoa ylämäkeä jaksaa
Itse muistan edelleen kun rippilahjarahoilla ostin Suzuki PV:seen hyvin viilatun 60cc läppäpytyn, tehoputken ja 20mm kaasarin. Jumalauta se oli hieno tunne kun pevikka lähti ku hauki rannasta ja kaverit katto kateellisena perävaloja. Sillon ei ollu puhelimissa gbs eikä tarkkoja nopeuksia tiedossa mutta 80kmh rajoituksen autotiellä pääs autoista ohi suht helposti. Sanoisin että tuo mopon virittäminen muutti minua ihmisenä itsevarmemmaksi ja nosti kaveriporukan hierarkiassa ylöspäin. Poliisejahan sai sitten ajella karkuun kerran viikossa mutta sehän oli meidän kaveriporukassa muutenkin parasta hupia.
 
108km/h omalla mopolla kevarin mittarin mukaan. Näin vanhempana kun miettii että ne hemmetin kottikärryn pyörän kokoiset renkaatkin on spekattu paljon pienemmille nopeuksille, jarruista nyt puhumattakaan.

Itselläni on tytär niin toivon että stereotypiat siinä mielessä toimii että vakkari kelpaa sen muutaman vuoden ennen autoa
 
Älä ny mitään pärisevää osta. Naapurin tytöllä toista kesää sähköskootteri. Kunnollinen skootterin näköinen, kulkee 45kmh. Toimintamatka 60-70km. Harvemmin sitä teini ajelee töölöstä hyvinkäälle johon toi range riittää. Kiihtyy ja kulkee. Ei tarvi tankata, yöksi töpseliin ja aamulla matkaan. Ei paljoa sähköä vie.
 
Itsellä on ollut aina vaikka mitä mopoja ja moottoripyöriä jne. Löytyy myös ”vara-ajoneuvona” esim. jos auto on remontissa tms. kiinalainen 50 cc 4-tahti moposkootteri Sanili Forte. Hyvä vehje se on ja jos variaattori on säädetty rullilla enemmän ns. matka-asetukseen niin vie todella vähän bensaa ja on hiljainen. Olen tehnyt siihen ainoastaan nämä kolme muutosta:

1. Etuvariaattorina Naraku Sport ja kevyet noin 4 grammaiset rullat (kiertää enimmillään 9200 rpm)
2. Kaasarin luistin nousua rajoittavaa messinkistä rajoitintappia lyhennetty niin että alipaineluisti pääsee nousemaan kunnolla ja kaasari virtaa koko pinta-alaltaan
3. Reilusti isompi pääsuutin

Muuten moottori on täysin vakio = cdi-boksi, pakoputki jne. ja tosiaan vaan 50 cc ja varmasti avaamaton + vakio nokka-akselilla jne. koska ostin tän aikanaan noin 800 km ajettuna yhdeltä vanhemmalta naiselta. Se kulkee ihan tasaisella gps:ään 70 km/h mun alla (paino ajokunnossa noin 115 kg ja ilmanvastusta varmasti enemmän kuin keskimääräisellä 40 kiloisella mopotytöllä… 😉) ja pojan alla gps:ään 82 km/h. Poika painaa 45 kg.

Omat nopeimmat ”mopot” on olleet Suzuki PV:itä. Mopo ikäisenä 1990-luvun alussa 108 km/h kevarin mittariin eli varmaan oikea nopeus vähän reilu 100 kmh. Aikuisiällä 111,3 km/h gps:ään Suzuki PV:llä kun oli jo taas entistä enemmän osaamista ja tietoa moottorin virittämisestä.

Ehkä erikoisin virityskohde on minulla edelleen oleva punainen Pappatunturi vm. 1977. Siinähän on alunperinkin Puch puhallinjäähdytteinen 2-vaihteinen (jalkavaihteinen) moottori. Noita on myös automaatteja ja käsivaihteilla. Se kulkee vakiona ehkä 40 km/h ja kone kiertää jotain 4500-5000 rpm. Tehtiin siihen Puch DS 50 4-vaihteisesta puhallinjäähdytteisestä moottorista ”kisakireä” versio. Riton kilpakampura, Wössnerin 1-renkaisella takomännällä (sovitettu Kawasaki KX 60 pyörän männästä) jne. eri virisylinteriversioita jne. + kansia. Kaveri sorvasi ne mahtumaan sinne puhallinkopan sisään. Se oli useimmissa kokoonpanoissaan 18 mm Dellorto PHBG kaasarilla ja ihan vaan normi tehoputkella. Se on kulkenut todella lyhyillä 12-40 välityksilläkin mun alla 84 km/h gps:ään kahdella eri sylinterillä. Alumiinisella modatulla NC:n 54 cc se otti kierroksiakin yli 11000 rpm ajossa veto päällä… 😂🤣 Toinen sylinteri millä pääsin ”vaan” yhtä lujaa huolimatta isommasta tilavuudesta 68 cc on valurautainen paljon modattu se ”Mopo-Sportin” valurautainen iso virisylinteri porattuna ylikokoon.

Hommasin Pappatunturiin jokin aika sitten normaalin Boschin kärjellisen sytytyksen tilalle Kokusanin 12 V (80 wattisenj kilpasytytysjärjestelmän mikä on vastaava kuin Ducatissa jne. Luulisi kulkevan sillä vieläkin railakkaammin… On tallissa myös alumiininen paljon modattu Metrakitin 64 cc virisylinteri ja siihen tehty imukaula 24 mm Mikunin TM kaasarille. Sen kun saa ”laulamaan” niin mennään pappiksella yli 100 km/h gps:ään pitkin kylänraittia… 😂🤣
 
Back
Ylös Bottom