Itsellä on ollut aina vaikka mitä mopoja ja moottoripyöriä jne. Löytyy myös ”vara-ajoneuvona” esim. jos auto on remontissa tms. kiinalainen 50 cc 4-tahti moposkootteri Sanili Forte. Hyvä vehje se on ja jos variaattori on säädetty rullilla enemmän ns. matka-asetukseen niin vie todella vähän bensaa ja on hiljainen. Olen tehnyt siihen ainoastaan nämä kolme muutosta:
1. Etuvariaattorina Naraku Sport ja kevyet noin 4 grammaiset rullat (kiertää enimmillään 9200 rpm)
2. Kaasarin luistin nousua rajoittavaa messinkistä rajoitintappia lyhennetty niin että alipaineluisti pääsee nousemaan kunnolla ja kaasari virtaa koko pinta-alaltaan
3. Reilusti isompi pääsuutin
Muuten moottori on täysin vakio = cdi-boksi, pakoputki jne. ja tosiaan vaan 50 cc ja varmasti avaamaton + vakio nokka-akselilla jne. koska ostin tän aikanaan noin 800 km ajettuna yhdeltä vanhemmalta naiselta. Se kulkee ihan tasaisella gps:ään 70 km/h mun alla (paino ajokunnossa noin 115 kg ja ilmanvastusta varmasti enemmän kuin keskimääräisellä 40 kiloisella mopotytöllä…

) ja pojan alla gps:ään 82 km/h. Poika painaa 45 kg.
Omat nopeimmat ”mopot” on olleet Suzuki PV:itä. Mopo ikäisenä 1990-luvun alussa 108 km/h kevarin mittariin eli varmaan oikea nopeus vähän reilu 100 kmh. Aikuisiällä 111,3 km/h gps:ään Suzuki PV:llä kun oli jo taas entistä enemmän osaamista ja tietoa moottorin virittämisestä.
Ehkä erikoisin virityskohde on minulla edelleen oleva punainen Pappatunturi vm. 1977. Siinähän on alunperinkin Puch puhallinjäähdytteinen 2-vaihteinen (jalkavaihteinen) moottori. Noita on myös automaatteja ja käsivaihteilla. Se kulkee vakiona ehkä 40 km/h ja kone kiertää jotain 4500-5000 rpm. Tehtiin siihen Puch DS 50 4-vaihteisesta puhallinjäähdytteisestä moottorista ”kisakireä” versio. Riton kilpakampura, Wössnerin 1-renkaisella takomännällä (sovitettu Kawasaki KX 60 pyörän männästä) jne. eri virisylinteriversioita jne. + kansia. Kaveri sorvasi ne mahtumaan sinne puhallinkopan sisään. Se oli useimmissa kokoonpanoissaan 18 mm Dellorto PHBG kaasarilla ja ihan vaan normi tehoputkella. Se on kulkenut todella lyhyillä 12-40 välityksilläkin mun alla 84 km/h gps:ään kahdella eri sylinterillä. Alumiinisella modatulla NC:n 54 cc se otti kierroksiakin yli 11000 rpm ajossa veto päällä…

Toinen sylinteri millä pääsin ”vaan” yhtä lujaa huolimatta isommasta tilavuudesta 68 cc on valurautainen paljon modattu se ”Mopo-Sportin” valurautainen iso virisylinteri porattuna ylikokoon.
Hommasin Pappatunturiin jokin aika sitten normaalin Boschin kärjellisen sytytyksen tilalle Kokusanin 12 V (80 wattisenj kilpasytytysjärjestelmän mikä on vastaava kuin Ducatissa jne. Luulisi kulkevan sillä vieläkin railakkaammin… On tallissa myös alumiininen paljon modattu Metrakitin 64 cc virisylinteri ja siihen tehty imukaula 24 mm Mikunin TM kaasarille. Sen kun saa ”laulamaan” niin mennään pappiksella yli 100 km/h gps:ään pitkin kylänraittia…