Skolioosi haittanu salitreeniin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli minulla on lievä skolioosi ja sitä on tarkkailtu yläasteella mut sen ja pituuskasvun jälkeen lopetettu tarkkailu. välillä selkäpäivänä minulla menee selkä hieman kipeäksi ja olen joskus miettinyt johtuukohan se skolioosista. oikea jalkani on 1cm vasenta jalkaa lyhyempi, täten siis kroppa on silmällä nähtynä aika paljon kallistunut oikealle. tein tuossa 2kk sitten maastaveto ja vihlaisi selkää. kävin lääkärillä/fysioterapeutilla. sanoivat että lihas revennyt. nyt tässä 2kk huilia ja ootellut josko paranee.
onkohan skolioosi mahd. osa syynä tähän tai onko muilla saman kaltaisia kokemuksia.
ja vielä lihasrepeämästä miten muilla parantunut, että voi taas treeniin aloittaa? tais mennä kyl jo vähä off otsikin

eli minulla on lievä skolioosi ja sitä on tarkkailtu yläasteella mut sen ja pituuskasvun jälkeen lopetettu tarkkailu. välillä selkäpäivänä minulla menee selkä hieman kipeäksi ja olen joskus miettinyt johtuukohan se skolioosista. oikea jalkani on 1cm vasenta jalkaa lyhyempi, täten siis kroppa on silmällä nähtynä aika paljon kallistunut oikealle. tein tuossa 2kk sitten maastaveto ja vihlaisi selkää. kävin lääkärillä/fysioterapeutilla. sanoivat että lihas revennyt. nyt tässä 2kk huilia ja ootellut josko paranee.
onkohan skolioosi mahd. osa syynä tähän tai onko muilla saman kaltaisia kokemuksia.
ja vielä lihasrepeämästä miten muilla parantunut, että voi taas treeniin aloittaa? tais mennä kyl jo vähä off otsikin

Mulla on kans skolioosi, ja oon huomannu, että mun alaselkä kipeytyy todella paljon, jos on tullut esim. muutaman viikon tauko treenaamisesta. Se selkä vaatii ehdottomasti säännöllistä treeniä, ettei se kipeydy. Eli en ainakaan itse usko, että sillä skolioosilla on osuutta tohon asiaan.

On mullaki alaselkä, esim nyt vähä kiukutellu mutta mikäpäs siinä.. enemmän alaselkäreeniä pitäis viittiä tehä salilla nii menis nää kivutki helvettiin, ei ne varsinaisesti reenaamista haittaa, tottakai vituttaa aina kun sattuu.

Kannattaa käydä fysioterapeutilla ja kysyä miten 'paha' skolioosi on. Jos johtuu jalkojen pituuserosta niin voi kysyä millaset pohjalliset kyykyssä ja mavessa pitäis olla. Ittellä on pieni skolioosi joka johtui jalkojen pituuserosta joka johtui siitä että toisessa jalassa on ylipronaatio. Ennen tosiaan saattoi ihan lämmitellessä jo selkä viestittää ettei mavea tänään. Näin jälkeenpäin ajateltuna monet aamunousemiset olis olleet helpompia jos en olis vetkutellu terapeutille menon kanssa.

Eli nyt normisti ollessa, hölkätessä, kävellessä jne on molemmissa kengissä pronaatiotuki, ja kyykätessä ja mavessa vain toisessa kengässä. Jonkun kuukauden kesti että kroppa tottui tuohon muutokseen, oli vähän kaikenlaista pikku jäykkyyttä joka kulki tuolta säären ulkoreunalta ylös niskaan asti. Sitten kun nuo loppui, ei ole mitään vaivoja eikä myöskään selkäkipuja ei ole sen koommin ollut.

Myös vatsakorsetin treenaus oli ohjelmassa aivan eri tavalla, niinikään siitä sain terapeutilta vinkin.

Eli nyt normisti ollessa, hölkätessä, kävellessä jne on molemmissa kengissä pronaatiotuki, ja kyykätessä ja mavessa vain toisessa kengässä.

tähän kysyisin et onko se sit hyvä lähtee 20vuoden jälkeen muuttamaa et laittaakin ne samalle tasolle. meneeköhän ryhdit ja muut päin vittua sitten ku tottunu jo et on hieman eri tasossa. itsellänikin on nimittäin oikea jalka 1cm vasenta lyhyempi. olen miettinyt pitäisikö hommata pohjalliset et tasottuu mut tuntuu et menee sitten täysin vituiks ku tottunut jo erilaisuuteen?

Itsellä paha skolioosi (39°) mikä johtuu jalkojen 2cm pituuserosta. Seurattu pienestä asti ja käyty vuosittain ihan tayssilla yliortopedillä kunnes pituuskasvu loppui (jo 17v, eikä tullut armeijassa lisää mittaa kuten kaikki väitti).

Kumma kyllä ei minkäänlaisia ongelmia treenatessa, ei kyykätessä eikä mavessa. Eikä pahemmin muitakaan oireita. Käytän useimmissa kengissä toisessa n.1cm korotusta, mutta se ei vaan mahdu kaikkiin. Sen olen huomannut että jos seisoo paikoillaan, vetää alaselkä herkästi jumiin. Sama kävellessä ilman korotusta.

Kannattaa kokeilla korotuspohjallista, vaikka puolen sentin korotusta. Sitten sen huomaa miltä tuntuu. Itsellä pohjallinen auttaa, tosin olen käyttänyt sitä pienestä asti.

Voin varmuudella luvata että jossain vaiheessa tuo alkaa minua vaivaamaan. Taidan olla viiskymppisenä sairaseläkkeellä. :D:(

Kyllä se aikansa ottaa että kroppa mukautuu uuteen tilanteeseen. Koko ketju jalkapöydästä niskaan asti muuttuu hissukseen, menee kuukausikin, jollei enemmän. Tottakai kannattaa lihas- ja tukielintasapainon vuoksi laittaa korotus jos tarvetta on, vaikka vähän myöhemminkin.

Ja varmaan sanomattakin selvää että fysioterapeutti kattoo ne korotuspalat, eikä potilas itte summissa rupea koittamaan että 'tää on hyvä juttu'. Menee helposti oikein reippaasti perseelleen muutoin.

kävin tuossa lääkärillä ni sano et ku on tuota skolioosia et oikeapuoli selästä selvästi kehittyneempi kuin vasen, selkäranka siis hieman vinossa oikealle. onko tämä sitten syynä että kun esim mavee vetää niin menee oikea puoli enemmän kipeäksi? että koittaa rutistaa enemmän sillä kehittyneemmällä puolella ja sitten se ottaa joikua. olisiko hyvä tehdä nyt sitten vasemmalle puolelle enemmän, jotta tasapainottuisi?

Back
Ylös Bottom