sivuolkapäät

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ikä
39
mitä liikkeitä teette niille?

Vipunostot sivuille käsipainoilla tai taljassa. Ja erilaiset pystypunnerrukset purevat varmaan parhaiten. Pystysoutu myös ottaa hyvin.

-edit- muutamia linkkejä
pystysoutu tangolla
Vipunosto sivulle taljassa
Pystysoutu taljassa
Vipunostot sivulle käsipainoilla
Vipunostot sivulle laitteessa
Pystypunnerrus käsipainoilla
Pystypunnerrus tangolla

Itse pidän erilaisista pystypunnerruksista, mutta en päästä liikettä missään vaiheessa alemmas kuin 90 asteen kulmaan (siis käsi muodostaa 90 asteen kulma), näin musta jännitys säilyy kokoajan. Vipunostot sivuille ovat kyllä käteviä. Olkapääliikkeissä pitää vaan muistaa käyttää maltillisia painoja ettei mene "riuhtomiseksi".

Mulle itelle on todella vaikeeta saada olkapäät kasvamaan, ja tuskailenkin miten ne saisi kasvamaan... Vaikka taitaa olla niin ettei niillekään mitään "kikkakolmosia" ole, vaan kovaa treeniä.... :whip:

Vipunostoja, ja mieluiten taljassa. Tämä siksi, että käsipainoilla tehtäessä tulee jossain vaiheessa liikettä "kuollut kulma", jossa rasitus hetkeksi häviää, kun taas taljassa rasitus pysyy tasaisena koko liikkeen ajan. Pystypunnerrukset ottavat myös hyvin sivuolkapäihin. Pystysoudutkin, mutta ne voivat kuulemma olla pahaksi kiertäjäkalvosimille, näin olen kuullut...?

EDIT: Hidas ku etana :D :nolo:

Gillyanne sanoi:
Vipunostoja, ja mieluiten taljassa. Tämä siksi, että käsipainoilla tehtäessä tulee jossain vaiheessa liikettä "kuollut kulma", jossa rasitus hetkeksi häviää, kun taas taljassa rasitus pysyy tasaisena koko liikkeen ajan.

Tuon jännityksen häviämisen estämiseen paras keino on olla laskematta joka kerta painoja ihan alas. Liike on hyvä pysäyttää suunnilleen jalkojen sivuille, jolloin ainakin itse saan kyllä jännityksen säilymään. Samoin kun liikettä tehdessä ajattelee koko ajan, että pikkusormet ikäänkuin johtaa liikettä, se menee helpommin oikein. Ei peukalot edellä, kuten usein näkee tehtävän.

Vipunostot sivulle (käsipainoilla) on aina ollut yksi mun lempiliikkeistä, ja siitäkin saa hyviä variaatioita. Esimerkiksi istuen (selkä ei kaarru, eikä pysty yhtään huijaamaan), tai yhdellä kädellä istuen/seisten.

Täällä oli joskus tosi hyvä vipunosto-threadi (olikohan se Tomin kirjoittama?), jonka lukemalla toi vipareiden idea meni kyllä tosi hyvin perille. Jos joku löytää, niin pistäisittekö linkin, sen vois ihan hyvin itsekin lukea muistinvirkistykseksi. Itse en sitä jostain syystä saanut kaivettua esiin.

Pystysoudun saan tuntumaan kans hyvin sivuolkapäissä, kun teen leveällä otteella ja keskityn vetämään tankoa/taljaa olkapäillä, ei epäkkäillä. Tärkeintä mun mielestä olkapäätreenissä onkin keskittyä tuntumaan, olkapäät kun on aika pieni lihasryhmä. Olkapääliikkeissä tulee helposti autettua muilla lihaksilla, mikäli jää vaan tuijottamaan painoja. Pienillä painoilla, pitkää sarjaa ja hyvä polte, eiköhän ala kasvaa. :)

Noinko helpolla se nyt löytyikin.. :nolo:

ZannaZ sanoi:
Itse pidän erilaisista pystypunnerruksista, mutta en päästä liikettä missään vaiheessa alemmas kuin 90 asteen kulmaan (siis käsi muodostaa 90 asteen kulma), näin musta jännitys säilyy kokoajan.
Hmm, tämä alkoi kiinnostaa. Tekeekös muut punttimimmit näin? Itse lasken kyllä ainakin käsipainoilla punnertaessani painot alemmas kuin tuohon ZannaZin kuvailemaan kohtaan ja kyllä tuntuma mielestäni säilyy ihan hyvin.

Tiukkis sanoi:
Hmm, tämä alkoi kiinnostaa. Tekeekös muut punttimimmit näin? Itse lasken kyllä ainakin käsipainoilla punnertaessani painot alemmas kuin tuohon ZannaZin kuvailemaan kohtaan ja kyllä tuntuma mielestäni säilyy ihan hyvin.

Spammaan kunnolla sitten tätä threadia..

Mä tein kans aina ennen niin, että laskin kädet alemmas. Fitnessleirillä koin kuitenkin valaistumisen, kun Rocket opasti, ettei kulman tulisi olla pienempi kuin se 90 astetta. Sen jälkeen olen tehnyt tuolla Rocketin neuvomalla tavalla, ja mielestäni siinä saa paremmin kyllä sen jännityksen säilymään. Olkapäihin on sen jälkeen tullut myös lisää muotoa, joten ei se neuvo ihan turha ollut. :)

EDIT: Ja mä puhun siis nyt kulmasta, joka muodostuu käsivarren (/ojentajan) ja kyljen väliin.

Tiukkis sanoi:

Aikoinaan tein pystypunnerrukset tosi alas asti, tuntuman sain kyllä säilymään, mutta olkapäille niin alas asti viety liike oli turhan häijy, ja tuli ihan turhaa kiertoa/vääntöä. Nykyään tuon käsipainot alimmillaan tuohon korvan korkeudelle. Liike on tehokas, tuntuma säilyy, eikä ole tullut mitään ongelmia olkapäiden kanssa.

Minäkin tuon painot alimmillaan korvien korkeudelle, mutta käsivarren ja kyljen välinen kulma on kyllä pienempi kuin 90 astetta. Kovin alas asti en minäkään siis painoja vie, sillä olen ajatellut sen olevan turhaa ja lisäävän loukkaantumisriskiä. Tuo alimmillaan korvien korkeudelle on kyllä toiminut ihan hyvin (ei olkapääongelmia ja kokoakin on kai olkapäihin tullut), mutta ehkäpä tuota ZannaZin, Faidran ja Rocketin menetelmääkin voisi kokeilla.

Muistaako kukaan onko tästä ollut puhetta tuolla yleisellä puolella? Varmasti on, mutta en ainakaan vielä löytänyt mitään.

Edit: Kiva, että löytyy muitakin korvien korkeudelle viejiä :) Tosin voihan se olla, että ymmärrän tuon ZannaZin ja Faidran kuvauksen jotenkin päin metsikköä :nolo: Täytyy vielä vastata alkuperäiseen kysymykseen: Teen pystypunnerruksen lisäksi erilaisia vipareita sivulle ja viimeaikoina juuri tuo ristikkäistaljassa tehty versio on tuntunut hyvältä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Samalla tavalla olen tehnyt kuin Vilmis.
Tosin nykyisin korvaan tuon pystypunnerruksen Arnold Pressillä, korkeintaan lämmittely sarjoissa normaaleja pystypunnerruksia.

Vipunostot sivulle teen ehdottomasti taljassa, mielellään niin että kallistan vartaloani työskentelevän sivun puolelle ja "roikun" toisella kädellä taljassa kiinni. Oliko tarpeeksi epäselvästi ilmaistu? :)
Samassa treenissä vaihtelen sitten istuen tai seisten toteutettuja vipareita käsipainoilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom