Sinun, minun vai meidän rahat?

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tämä nyt ei kyllä liity punttailuun mitenkään, mutta Pakkotoisto.comistahan löytyy tunnetusti vastaus kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin kysymyksiin...:D Eli siis, kysyn nyt teiltä, parisuhteessa elelevät Punttimimmit: miten teidän talouksissanne on raha-asiat järjestetty? Menevätkö kaikki rahat yhteiselle tilille, josta sitten maksetaan yhteiset menot, vai onko kummallakin tiukasti omat tilinsä, ja menot jaetaan tarkasti tasan? Vaiko jotain siltä ja väliltä? Toivoisin vastauksia sekä sellaisilta, jotka asuvat saman katon alla siippansa kanssa, kuin myös omassa asunnossaan majailevilta.

Ai että miksikö tällaista kysyn? Noh, tuota... puhtaasta akateemisesta uteliaisuudestahan minä :p ;)

Kahdessa edellisessä suhteessa oli yhteiset rahat: molemmat miehet jäi mulle velkaa n. 50 000 mk eikä takaisin tule, koska "oli yhteiset rahat". Nyt on eri rahat ja pysyy.

rahat

Omat rahat ja tilit on kummallakin. Vuokrat ja laskut maksetaan puoliks. Ruokien suhteen joutuu tekemään niin, että mies maksaa omansa, kun on sellanen suursyömäri! Jäisi Elloksen paketit tilaamatta, jos joutuisin maksamaan puolet ruuista. :p

Mutta ei me kyllä kauheen nipotarkkoja olla oltu. Sellanen kultainen keskitie on hyvä. Jos toisella ei oo rahaa, niin kyllä sitä aina toiselta saa.

Siltä väliltä. Omat tilit ja periaatteessa maksellaan juttuja puoliksi, mutta kovin tarkasti ei ole kumpikaan muistanut viimeaikoina seurata kuka on maksanut ja mitä, joten hyvin suurpiirteistä on ollut. Edellisessä suhteessa suhtauduin rahoihin erittäin tiukkismaisesti ja jaoimme kaiken pennien tarkkuudella. Oli sekin sinänsä ihan ok systeemi, ei tullut raha-asioista koskaan mitään riitaa - paitsi silloin, kun toinen koki maksaneensa jostain enemmän jne... :rolleyes:

Toistaiseksi vielä omat rahat, tosin mies maksaa asuntolainan ja muut laskut,jopa autoni vakuutukset, mulle jää oikeestaan vaan oma opintolaina ja osuuteni ruoasta ja puhelinlaskuni.
Lisäksi isäntä antaa 250 € ruokarahaa kuussa kun ruokalaskut (syö puolet enemmänkin kuin meikkis )ruokaan menee meijän perheessä on noin 600 € joten mulle jää aika vähän maksettavaa, tosin ollaan puhuttu että kun naimisiin mennään sitten on yhteiset rahat.
Meikäläisellä on muuten kosinta tiedossa, isäntä on vähän pedannut jo ettei vaan saa pakkeja... mikä tuskin olisi mahdollista, ette usko kuinka olen odottanut tätä päivää...

Kiitos että sain jakaa kanssanne tämänkin riemun !!!:lol2:

No katotaan nyt toivottavasti semmoset sopivan kokoset aika vähän sukua mutta tarvii kutsua kavereita senkin edestä, häihin vielä kuitenkin menee vielä aikaa tarttee laskea vähän miten noihin kisoihin valmistautuu, ei viittis pitää häitä diettiaikana, ikävä jos tarvii vaa'an kanssa hääkakkua punnita, ja massakaudellakaan ei viittis pitää jotta näyttäis nätiltä hääpuvussa, ilman että saumat ratkee ...hih... ei aina ole helppoa meikäläistenkään elämä, ei kukaan "normaali" ihminen tämmösiä pohdi voi jessus sentään etten sanois.!!!???

Meilläkin on siltä väliltä systeemi. Molemmilla on omat tilit, vuokra maksetaan puoliksi, muut laskut ja kauppalaskut maksaa se jolla on sillä hetkellä rahaa.

Originally posted by pomppu

ONNITTELUT!!! :)

Häät on ihana juttu... *haavekuva*

Ja itse GALLUPPIIN, ihan omat rahat on ja välillä meinaa mennä riidaksi, kun ei mene ihan nappiin jutut. Mä ku maksan omasta rahasta avokin ruoat ja sitten lasken kuun lopusssa paljon on menny ja se maksaa mulle sen verran.

Vuokra ja HTV puokkiin maksetaan.

Rahat pidetään melko erillisinä, tosin laskut ja ruuat pritään hoitamaan yhdessä. Ed. suhteessa olin niin pahasti ja pitkään maksajana, että nykyisin ole rahoistani tarkka!

Onneksi olkoon Pomppu! Voi kumpa se meidänkin ukkokulta joskus "kosasisi"...huoh.

Meilläkin omat rahat ja laskut puoliksi. Asuminen menee niin että mies maksaa lainanlyhennykset (asunto on hänen yksin omistamansa) ja minä maksan yhtiövastikkeen. Sähköt, netti ja päivähoitomaksut puoliksi. Ruuat suunnilleen puoliksi mutta kuiteista ei laskeskella, se ostaa kumpi sattuu kaupassa käymään. Systeemi toimii ihan ookoo, mutta nyt työt on multa loppu ja olen jäämässä pelkälle opintotuelle kevääksi, ja sen jälkeen jos ei töitä löydy niin nollatuloille, kun ei työmarkkinatukeakaan saa. Olen jo etukäteen tosi ahdistunut kun joudun elämään toisen kustannuksella :( No, sitten jos ja kun pääsen oman alan hommiin niin on helppoa kun molemmilla on suunnilleen sama palkka.
Edellisestä suhteesta mullekin jäi 20 000 mk velkaa kun ukko ensin teki kymppitonnin puhelinlaskun ulkomailla ja ryyppäsi vuokrarahat, ja sitten otettiin lainaa jonka lopulta maksoi mun äiti. Viimeinen erä oli just maksussa ja kyllä on helpottunut olo siitäkin. Pitikin olla niin sinisilmäinen, kun toinen vannoi elättävänsä meidät molemmat ja antoi tiliavaimet, ja sitten kun minä kerran menin ja maksoin sieltä vuokrat ja laskut eikä rahaa sitten paljon jäänytkään (ryypättäväksi...) niin ukko suuttui niin että otti tilinkäyttöoikeudet saman tien pois. Ihmeellistä touhua :eek:
Jos joskus naimisiin mennään nykyisen avokin kanssa niin meille tulee avioehto, koska miehellä on perintöjä ja mulla pelkkää velkaa. Selkeämpää niin, kun on tämä uusperhekuviokin, ja lapsia ennestään.

Oli tosi lohdullista lukea, etten ole suinkaan ainoa, jota on härskisti kusetettu 'edellisessä elämässä'.

Vahingosta toivottavasti viisastuneena olen miettinyt, että tulevaisuudessa (jostässänytjoskussittensilleenjonkunkanssa) avioehto on selviö ja muutenkin rahat pidetään erillään.

Entisen miehen kanssa oli erilliset tilit ja laskettiin (miehen toiveesta) tosi tarkkaan, kuka oli maksanut ja mitä ja miten paljon. Oltiin kumpikin silloin palkkatyössä.

Nykyisen miehen kanssa ollaan kumpikin freelancereitä ja rahatilanne voi vaihdella todella rajusti. Kummallakin on omat tilit ja se maksaa, jolla on rahaa ja yleensä jos toisen tili alkaa näyttää nollaa, sillä hetkellä varakkaampi pistää sinne rahaa.

Ollaan puhuttu yhteisen laskutilin perustamisesta, jonne kumpikin siirtää tietyn summan rahaa silloin kun sitä on ja josta maksetaan kaikki perheen juoksevat kulut, mutta ei olla vielä jaksettu vääntäytyä pankkiin asti. No, ehkä sitten, jos ensi vuonna otetaan asuntolainaa (kun siinä vaiheessa on pakko selviytyä sinne pankkiin asti... :) ).

Homma on toiminut nyt reilun kahden vuoden ajan tosi hyvin, mutta kyllähän se tosiaan vaatii molemminpuolista luottamusta ja rehellisyyttä.

rakkaudella
Kutri

Ai niin ja avioehtoa ei ole ollut kummankaan miehen kanssa (kyllä, olen avioituvaa tyyppiä :) ). Eka mies oli mua huomattavasti rikkaampi, mutta koska avioerossa puolisot voivat sopia omaisuuden jaosta keskenään eikä meillä ollut mitään yhteistä omaisuutta ja ero oli muutenkin sopuisa, kumpikin piti oman omaisuutensa.

Nykyisen miehen kanssa on jo yhteistä omaisuuttakin, mutta luulen, että jos ero tulisi, osaisimme sopia tämänkin miehen kanssa asiat ilman avioehtoa. Tosin jostain syystä on sellainen olo, että tällä kertaa se on vasta se kuolema, joka erottaa... ;)

Vielä häistä -- ekat häät olivat jättimäiset yli 200 hengen (maalais)prinsessa häät ja on ihme (ja valitettavaa), ettemme eronneet ennen häitä stressin ja ahdistuksen takia.

Toka vihkiminen sovittiin ensin tapahtuvaksi salassa, mutta enhän mä voinut riistää miehen kavereilta polttarien pitämisen iloa... No, ainakin oli todella yllätetty polttarisankari (= koska luuli, ettei kukaan tiedä meidän menevän naimisiin). Ja kun kerran oli ollut polttarit, piti pitää pienet häät -- 30 vierasta (kaverit, vanhemmat ja sisarukset) ja italialainen ammattikokki kokkaamassa. Ei stressiä ja hyvä, intiimi tunnelma.

rakkaudella
Kutri

Yhteistä on.

Tili on yhteinen, sinne tulee palkat yms. ja sieltä sitten maksellaan
laskut ja muut. Aika hyvin on pelannut systeemi, että jos tarvii jo-
takin vähän kalliimpaa ostella, niin siitä kiltisti muistaapi toiselle
ilmotella ja sitten on kumpainenkin tietoinen mitä menoja ehkä
tililtä lähtee. Tää sara on kyllä ihan kunnossa meillä. ;)

Originally posted by pomppu
Meikäläisellä on muuten kosinta tiedossa, isäntä on vähän pedannut jo ettei vaan saa pakkeja... mikä tuskin olisi mahdollista, ette usko kuinka olen odottanut tätä päivää...

ONNEA POMPPU! *halaus*

Ja rahoista. Meillä kummallakin on omat rahat, ja vuokra yritetään maksaa puoliksi, mutta koska olen opiskelija ja mieheni hyväpalkkaisessa duunissa, ollaan otettu ns. jyvitysmenetelmä käyttöön. Eli kumpikin maksaa vuokraa suhteessa sen verran kuin saa rahaa. Ruokaa ostaa se jolla on rahaa, mies maksaa sähkölaskun ja minä TV-luvan. Loput yhteiset menot hoidetaan tilanteen mukaan...

:) Onnittelut Pompulle multakin!!!
Ja alkuperäiseen,meillä on yhteiset rahat,mun palkasta menee suoravelotuksena lainanlyhennys ja ukkokulta kustantaa laskut,kortit mulla on kaikille tileille,paits säästötili on rauhoitettua aluetta... :rolleyes:

Meillä on sillälailla helppoa että minä maksan kaiken. Miehellä ei ole työtä eikä halua työkkärirahoja. Minä maksan ensin kaikki laskut ja loput pistetään puoliksi.

Voin kuvitella että järjestely saa monen naisen raivon partaalle, mutta TRUST ME - I know what I'm doing :D Tämä työttömyystilanne on 90% minun syytäni ja muutenkin tilapäinen järjestely, joten minä ehdotin tällaista käytäntöä. Mies ei halua minulta rahaa, mutta taipuu pakon edessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom