single factor

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja murmeli
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Lueskelin treenikeskustelujen puolelta "Treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle" -threadia ja heräsi mielenkiinto Bill Starr 5x5 Single Factor menetelmään, jospa vaikka tuota itsekin kokeilisin. Jos vaikkapa saisi pitkään paikallaan jumittaneen treenin taas nousujohteiseksi...

Onko mimmeillä kokemusta menetelmästä, kuinka tuo treeni soveltuu naisille? Minkälaisia kokemuksia?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Myös minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia tästä. Itsekin tuossa vähän aikaa sitten lueskelin aiheesta ja kiinnostuin, mutta vaatisi vähän viitseliäisyyttä ja perehtymistä ennen kuin aloittaa tuolla ohjelmalla. Tällä hetkellä aivokapasiteettini on rajallinen kouluhommien takia... Jos joku on kokeillut niin laittakaas kokemuksia, miten tuo on toiminut!

Minä käytin tuota about 8-9 viikkoa menneenä kesänä. Treenitaukoa oli monta vuotta, keväällä innostuin salillakäynnistä uudelleen. Aloitin reilun kuukauden peruskunto-ohjelmalla, jonka jälkeen siirryin tuohon Starrin 5 x 5:een. Tavoitteena oli nostaa voimatasoja suhteellisen nopeasti edes siedettävälle tasolle.

Tykkäsin itse ohjelman selkeydestä, perusliikkeet ovat ikisuosikkejani ja ennalta laskettu progressio on oikein kiva harjoittelun tuki. Väittäisin melkein, että jos perusliikkeiden tekniikka on hallussa, niin tämä ohjelma säästää aivokapasiteettia jos mikä! Tarkoitushan ei tosiaankaan ole säätää ohjelmaa itselle sopivaksi, vaan toteuttaa sitä juuri kuten ohjeissa on neuvottu (no, itse lisäsin mukaan vähän leuanvetoja). Progressiotkin saa laskettua sivustolta löytyvällä Excelpohjalla. Käytin useissakin liikkeissä jatkuvan progression apuna puolen kilon rannepainoja, sillä jopa noilla 1,25 kg:n levyillä korotukset tulivat tasoon nähden liian korkeiksi. Rannepainot toimivat oikein hyvin, menevät näpsästi tangon ympärille.

Kyllä kai tuloksiakin syntyi, voimatasot nousivat ja ehkä sitä lihaakin tarttui (jälkimmäistä joudun tosin tämän vararavintokerroksen takia lähinnä arvailemaan).

Vippipuolella on tarinaa vaikka millä mitalla treenipäiväkirjan postista #8 sivulle 8. Kuviakin löytyy (ei heikkohermoisille), eli tuloksia pääsee puntaroimaan sitäkin kautta.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47278

Oon nyt tosissaan alottamassa tuota ohjelmaa. Motivaatio on korkeammalla kuin tosi pitkiin aikoihin. Kun vain ei menisi taas ylikuntoon...

Semmoista tässä mietiskelin että kuinkahan tuohon 5x5:een voi yhdistää aerobisen harjoittelun? Voimatasoja olisi tarkitus kasvattaa mahdollisimman ideaalisella lihaksen kasvulla (paljon lihaa suhteessa vähän läskiä...)
Olisiko parempi syödä kunnolla paljon ja harrastaa esim. aamuaerobisia lenkkejä - vai liikkua ja syödä vähemmän? Dieetillä en kuitenkaan ole ja painon nousu ei sinäänsä ole tällä hetkellä pahitteeksi.

Jos nyt ketään kiinnostaa...kerron tässä kuulumisia single factoryn varrelta

9vko ohjelma nyt yli puolen välin ja llujaa menee.
Eka kertaa ikinä oikeesti nautin kyykkäämisestä. Vaikka kyykkäystä on melkein joka toinen päivä niin aina oottaa innolla että pääsee taas salille. Ja ennätykset on menny kaikissa liikkeissä jo rikki

Pientä ylikunnon oiretta on alkanut olemaan siinä että unen laatu on huonontunut. En tiedä sitten, pitäiskö mennä sinnillä viikkoon 9 asti ja sitte pitää kevyttä viikkoa vai uskaltaista välissä keventää

Rasitusvammoja ei uusia ole tullut mutta vanha polvivamma vaivaa. Pitää olla ääreöttömän varovainen raskaissa kyykkysarjoissa, eikä alas asti voi mennä.

Zone-sarja -42%
Mä ehdin muistaakseni 8 viikkoa mennä tuolla ohjelmalla ennen viimeisintä ulkomaanreissua, jonka jäljiltä sairastelu ja nyttemmin muuttokiireet on viivästyttäneet tuolla ohjelmalla jatkamista. Tykkäsin ohjelmasta, kuten Caitlynkin jo mainitsi, selkeyden ja ennalta lasketun progression takia (laiskan vaikea lintsata ;) ). Mulla treeniä rikkoi ikävästi kaikenkarvaiset työ- ja lomamatkat, joka varmasti hidasti kehitystä. Kuitenkin sain kaikissa liikkeissä ennätykset, vaikkakin surkeat :D, uusiksi.

Veikkaisin, että kohtuullinen aerobinen treeni vain edesauttaa palautumista, kunhan malttaa pitää tarpeeksi kevyenä. Mulla alkoi ohjelman loppua kohden tulla ylirasitusoireita ja tulokset ja fiilis "romahtivat" äkisti, mutta tämä oli ihan omaa tyhmyyttä. Yritin silloin lähestyvän treenitauon eli ulkomaanreissun takia vääntää väkisin täysillä, vaikka kroppa huusi kevyttä viikkoa. Rasittavinta koko ohjelmassa oli kikkailu painojen kanssa, kun mullakin tuo 2x1,25 kg korotus viikossa oli suurimmassa osassa liikkeita liikaa. Mulla ongelma ratkesi kaksilla eri painoisilla lukoilla, mutta sitten niitä "oikeita" piti aina metsästää ympäri salia.

Kaiken kaikkiaan kiva ohjelma ja aion varmastikin joskus kokeilla uudestaan, mutta sitten paremmalla ajalla niin ettei tule vähän väliä vajaita treeniviikkoja kuten nyt.

Jos nyt ketään kiinnostaa...kerron tässä kuulumisia single factoryn varrelta.

Oi kiinnostaa! Itse ajattelin jumppailla jotain HST:tä tässä kuukauden kun on yli vuoden mittainen treenitauko takana. Sitten single factoria niin kauan kun stoppi tulee. Pysyttelen koko ajan lievillä plussakaloreilla, ja toivon että saisin tehdä yhden syklin terveenä. (kuka nyt ei toivoisi :D ) Läskejä poltellaan epätoivoissaan sitten "joskus keväällä ja alkukesästä".

Hienoa että mimmit ovat kokeilleet tätä :kippis1:

Latest posts

Back
Ylös Bottom