SI-nivel rassaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fuz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

fuz

Päätin tänne kirjoittaa jos löytyisi samasta vaivasta kärsiviä.

Huomasin viikko takaperin kyykkääväni suhteellisen reilusti toiselle jalalle (vasemmalle). Siitä havahtuneena pyysin kaveria vilkaisemaan alaselkää ja huomattiin että toinen puoli tulee n. sentin alempana kuin toinen. Vastaavasti toinen jalka toista lyhempi. Lantio siis kiertyy eteentaivutuksessa toispuoleisesti. Uskaltaako kyykkäilyä jatkaa jos kyykkää tasan yhtä paljon molemmille jaloille? Huomenna käyn fysioterapiassa kysymässä mitä moiselle tehdään.

Jos on samanlaisia kokemuksia niin kertokaa. Olis mukava tietää miten tälläsestä pääsee eroon ja kuinka pitkään se vie.

Jos on SI-nivel niin tuskin fyssari sille voi hevon herttasta. Ammattinimike "jäsenkorjaaja" taitaa juurikin keskittyä näihin juttuihin

http://www.selkasivut.fi/ antaa tietoa asiaan liittyen. Yks puolituttu puhu salilla saaneensa apua selkäkipuihin noiden palveluista. Sitä en tiedä, kuinka pysyvää tuo hoidon antama apu sitten on

Asiansa osaavaa osteopaattia kannattaa kokeilla. Nämä "itseoppineetkin" ovat osa päteviä mutta niiden kirjo on niin laaja että itse menisin mieluiten koulutetulle henkilölle. Noi lantion asentovirheet voivat johtua myös lihaskireyksistä. Itse si-nivel on harvoin pois paikoiltaan. Toimintahäiriötä siinäkin voi kuitenkin olla.

Nämä vain omiin kokemuksiin liittyviä havaintoja. Itse en mikään hoitaja ole, vain potilas :)

Menisin kyllä itse ennemmin fyssarille (OMT sellainen vaikka, niillä on joku 5 vuoden koulutus, eli fyssari+2/3? vuoden erikoistumis) tai fysiatrille (lääketieteen koulutus) kuin osteopaatille tai jäsenkorjaajalle (tai kiropraktikolle). Tosin fysiatrit on melko hanakkaita tarjoamaan kaiken maailman lääkkeitä.

Osteopaatitkin ovat koulutettuja henkilöitä. Kaikki näistä koulutetuista henkilöistä varmasti ok mutta kuten sanoit niin fysiatrin neuvot ovat yleensä lähempänä lääkärin neuvoja ja hoitomenetelmiä.

Osteopaatitkin ovat koulutettuja henkilöitä. Kaikki näistä koulutetuista henkilöistä varmasti ok mutta kuten sanoit niin fysiatrin neuvot ovat yleensä lähempänä lääkärin neuvoja ja hoitomenetelmiä.

Kyllähän kaikki hoitohenkilökunta on jotenkin kouluttautunut. Kyse on loppujen lopuksi siitä mihin itse luottaa. Ja minä luotan julkistettuun ja vertaisarvioituun tietoon (tiedemuodossa), mitä fysioterapiasta on aika helppo löytää.

Heitänpä omien kokemuksieni kautta saaman vinkin. Kiropraktiaahan ei maassamme kouluteta, mutta esimerkiksi tampereella on kiropraktikkoja, jotka on kouluttautuneet jenkkilässä, eli ovat siis kiropraktian tohtoreita! Itselle suositeltiin fysioterapeutin toimesta alaselän fasettilukon hoitajaksi muutamia kiropraktikkoja, jotka ovat käyneet koulunsa tuolla jenkkiläs.

Mutta niinkuin kaikki manipulaatio hoidot, on tämä tohtoris tason kiropraktiikkakin aina oma riskinsä. :)

Osteopaatille, ja vaivat lähtee. Se avaa SI-nivelen ja avaa rangan lukot, runttaa kropan epätasaisuudet kohilleen ja pistää paikat kuntoon. Itse käyn vuoden välein osteopaatilla laittamassa paikat kuntoon, koska mulla sen vuoden aikana pääsee aina menemään paikat totaalisen lukkoon. Esim SI-nivelet on lukossa, ja lantio on vinossa, oikean puolen suoliluu tms. on 3cm ylempänä kun vasen, joka aiheuttaa myös selkärangan kaartumista ja hartialinjan vinoutta. Nyt oon just käyny vuotuisen käyntini (3 käyntiä n. kolmessa viikossa), ja olo on mitä vapautunein ja loistavin, eikä enää vaivaa edellä mainitut vaivat.

Ja puhun nimenomaan koulutetusta ja kokeneesta osteopaatista. Ja tämä on minun oma mielipiteeni ja kokemukseni, minulla se toimii loistavasti, enkä väitä että muut hoidot (fysio, kiropraktikko, yms.) eivät toimisi, ei ole kokemusta. :)

Jos on SI-nivel niin tuskin fyssari sille voi hevon herttasta. Ammattinimike "jäsenkorjaaja" taitaa juurikin keskittyä näihin juttuihin

http://www.selkasivut.fi/ antaa tietoa asiaan liittyen. Yks puolituttu puhu salilla saaneensa apua selkäkipuihin noiden palveluista. Sitä en tiedä, kuinka pysyvää tuo hoidon antama apu sitten on

Ja tää sivu EI TODELLAKAAN ANNA TIETOA! Ainoastaan kokonaisuuksista irroitettuja lauseita, väittämiä ja uskomuksia, jotka täysin kouluttamaton henkilö on sinne kerännyt. Eli tuon sivuston luotettavuus ja kriittisyys on aivan omaa luokkaansa. Ei edes "D-luokkaa".. :D

Ok. En sen kummemmin ole perehtynyt, koska sain tiedon sivustosta vasta aloitettuani kiropraktikolla käymisen enkä senkään takia oikein harkinnut muita hoitoja. Ja kouluttamaton ei aina tarkoita epäpätevää... Tällä en siis väitä jäsenkorjaajien työtä toimivaksi tai fyssaria paremmaksi vaan kunhan mainitsen. Ja Suomessakaan ei kouluteta kiropraktikkoja, mutta englannissa taas sitä tehdään, yliopistossa.

Mitäs meiltä fysio on ammattilaisena pehmytkudoksen terapiasta verrattuna rangan ja nivelten adjustointiin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja kouluttamaton ei aina tarkoita epäpätevää...
Nimenomaan tarkoittaa. Jos ei ole koulutusta, ei ole kelpoisuutta työskennellä siinä ammatissakaan. Tosin silti voi hyvä käsistään, joka taas onkin kokonaan toinen asia.

Mitäs meiltä fysio on ammattilaisena pehmytkudoksen terapiasta verrattuna rangan ja nivelten adjustointiin?
Hoidetaan sitä mikä on ongelma. Jos nikamat liikkuu, turha niitä sitten on hoitaa. Jos lihat kiristää, kyllä niitä vaan silloin kannataa pehmitellä, venytellä jne jne.
Si-nivelen manipulointi auttaa niitä, joilla SI-nivelen "lukkiutuminen" aiheuttaa oireita. Muille siitä ei ole mitään hyötyä.

Hoidetaan sitä mikä on ongelma. Jos nikamat liikkuu, turha niitä sitten on hoitaa. Jos lihat kiristää, kyllä niitä vaan silloin kannataa pehmitellä, venytellä jne jne.
Si-nivelen manipulointi auttaa niitä, joilla SI-nivelen "lukkiutuminen" aiheuttaa oireita. Muille siitä ei ole mitään hyötyä.
Ajattelin vain sitä, että olkoon vaiva mikä tahansa, niin kaikki ammattilaiset tuntuvat lähestyvän asiaa aina omasta näkökulmastaan. Minullekin fysioterapeutti määräsi joitain jumppia ja hieroi, kun taas kiropraktikko otti ryhtikuvat ja teki suunnitelman ryhtivirheiden poistamiseksi. Jäsenkorjaaja olisi sitten tehnyt omia juttujaan.

Jos selkä on kipeä, niin siellähän voi olla sekä nivellukkoja että lihasjumeja, ja todennäköisesti onkin. Ne kun käsittääkseni liittyvät toisiinsa, niin kumpaa lähtisit ensisijaisesti hoitamaan?

Päätin tänne kirjoittaa jos löytyisi samasta vaivasta kärsiviä.

Huomasin viikko takaperin kyykkääväni suhteellisen reilusti toiselle jalalle (vasemmalle). Siitä havahtuneena pyysin kaveria vilkaisemaan alaselkää ja huomattiin että toinen puoli tulee n. sentin alempana kuin toinen. Vastaavasti toinen jalka toista lyhempi. Lantio siis kiertyy eteentaivutuksessa toispuoleisesti. Uskaltaako kyykkäilyä jatkaa jos kyykkää tasan yhtä paljon molemmille jaloille? Huomenna käyn fysioterapiassa kysymässä mitä moiselle tehdään.

Jos on samanlaisia kokemuksia niin kertokaa. Olis mukava tietää miten tälläsestä pääsee eroon ja kuinka pitkään se vie.

Uskaltaa kyykätä, fysio ei tee mittää sulle. Tarvit naprapatiaa/kiropraktikkoo/naprapaattii/kansanparantajaa (jäsenkorjaaja) tms, kuten täällä on mainittukkin jo.
Meiksillä ollu liian usein kyseistä vaivaa, mutta jäsenkorjauksella oikastu ja nyt viimemmäksi kävin naprapatiassa jossa se säädettiin liikkumaan/oikeaan asentoon ja on hyvä.

Muista myös venytellä. Takareidet, perse, selkä ja lonkan koukistajat varsinkin.

Säännölisen venyttelyn ja kyykkytekniikan parantamisen jälkeen selkä huomattavasti parempi. Jalkojennostoja tehdessä selästä kuului napsahdus ja tuntui kuin kiristys olisi loppunut! Ennen napsahdusta ei mennyt edes nyrkit maahan venytyksessä, nyt menee helposti kämmenet :)

Onko jollakin suositella osteopaattia/kiropraktikkoa Tampereelta? Itellä vuoden verran ollut alaselkä toispuoleisesti jumissa ja välillä tuntuu si-nivelen kohdalla myös vasemmalla puolella kipua.

Back
Ylös Bottom