Senioreiden ravinto

Mummoni joutui viikko sitten terveyskeskuksen vuodeosastolle lonkkaleikkauksen jälkeen kuntoutukseen. Olen käynyt muutaman kerran katsomassa 79v mummoani tuossa ja kiinnitin huomiota siihen miten vähäproteiinista ravintoa siellä tarjottiin. Nyt heräsi kysymys että eikö kuntoutuksen kannalta olisi tärkeää että saisi enemmän proteiinia niin että lihakset ja luut voisivat paremmin korjautua? Voisikohan sinne viedä itse esimerkiksi jotain patukoita tai drinkkejä? Vai onko se proteiini huonoksi näillä vanhemmille ihmisille esimerkiksi munuaisten kannalta, tietääkseni mummollani ei kyllä ole mitään munuaisvaivoja ollut? Mummoni on ollut tähän asti hyvässä kunnossa, mitään treenausta ei kyllä ole koskaan harrastanut ja liikunta on nykyisin aika vähäistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
. Olen käynyt muutaman kerran katsomassa 79v mummoani tuossa ja kiinnitin huomiota siihen miten vähäproteiinista ravintoa siellä tarjottiin. Nyt heräsi kysymys että .

Tuo proteiinin puutos on yleinen ongelma ikäihmisillä , pistä mummolle
vaan protua lisää jos sinne uppoaa.

Jos nyt minulta kysytään, niin varsinkin tuollaisen suuren leikkauksen jälkeen on proteiinilla kysyntää. Ja vaikka tuossa iässä ollaankin joka tapauksessa "yhden munuaisen varassa" ei siinä pitäisi terveellä ihmisellä mitään ongelmaa olla, ja Marjakarhu on ihan oikeassa siinä mitä kijoittaa. Ei muuta kun evästä mummolle, mitään kieltoa moiselle ei ole - mieluummin niitä patukoita kuin pullaa...

Jep, vein muutaman ProFX patukan ja herajauhetta jota voi sekoittaa vaikka puuroon. Pitäisiköhän mainita näistä lisäravinteista lääkärille? Vai lieneekö niillä mitään käsitystä ravintoasioista ylipäänsä..

Jep, vein muutaman ProFX patukan ja herajauhetta jota voi sekoittaa vaikka puuroon. Pitäisiköhän mainita näistä lisäravinteista lääkärille? Vai lieneekö niillä mitään käsitystä ravintoasioista ylipäänsä..

Hehee: Mummo mutustelee siellä protskupatukkaa FAST:in paita ja lippis päällä.. Sori. :)

Kai se sairaalaruoka on vaan halvalla tehtyä hiilarimössöä, vrt. SA-INT.

Mummolle pikaista paranemista.

kyllä vanhusten ravitsemus on perseestä.mietin tossa vuos sitte opinnäyte työn tekemistä aiheesta mut päädyinki toiseen aiheeseen..tollon tuli jonku verran selvää aiheesta otettua ja selväähän on et suuri osa suomen vanhuksista kärsii aliravitsemuksesta,varsinkin laitoshoidossa. Syitä on mm. että useat sairaudet vievät ruokahalua,psyyke mutta suurimpana varmastikkin se että ruoka jota heille tarjotaan on turhan "köyhää"..mun mielestä vanhuksille pitäiskin jokaiselle tehä osastolle henkilökohtanen ravinto suunnitelma,huomioon otettais vanhuksen omat mieltymykset, tarpeet ja tietenkin se ruokahalu.ettei vähäruokaselle tarjottas pelkkää kasvissoppaa ja rasvatonta maitoa.Kuntoutujille sit enemmän painotettais proteiineja ja ym,esimerkkejä vois antaa vaikka kuinka.Mutta millä helvetin rahoilla tollasta lähetään tekemään ???
lisäks vaikka iän myötä energiankulutus pienenee ja aktiivisuuskin voi joillain olla aika nollissa,mut kyllä ne piru vie sitä virtaa tarvii,sairaudetkin on hyvin kuluttavia.

lisäks vaikka iän myötä energiankulutus pienenee ja aktiivisuuskin voi joillain olla aika nollissa,mut kyllä ne piru vie sitä virtaa tarvii,sairaudetkin on hyvin kuluttavia.

Samaa mieltä. Ja jos maitti on nollissa niin ei tule syötyä sitä kasvissoppaa ja rasvatonta maitoa sitäkään vähää. Minusta vanhuksille vois ihan hyvillä mielin tarjoilla jotain läskiä, voita, pullaa, kermaa ja konjakkia jos se vaan maistuu. Tuskin se vaikkapa 80-vuotiaalla enää niin tarkkaa on. Aika heikkoa on toipuminen jos vain riutuu syömättä päiväkausia muuta kuin lääkkeitä ja joskus iltapäivisin vähän nostellaan verensokeria jollain kääretortun palasella.

Yhdestä novellista jäi aiheeseen liittyvä pätkä mieleen:

Kaksi vanhaa pappaa jutustelee illalla päivän päätteeksi pihalla. Toinen sytyttää piipun, johon toinen:

- Minun muija ei anna minun polttaa enää. Sanoo että siitä tulee syöpä.

Toinen tuprauttaa isot henkoset ja vastaa:

- Niin.. Ottaen huomioon minun ikäni, sen syövän pitäisi pitää aika helvetinmoista kiirettä.

Samaa mieltä. Ja jos maitti on nollissa niin ei tule syötyä sitä kasvissoppaa ja rasvatonta maitoa sitäkään vähää. Minusta vanhuksille vois ihan hyvillä mielin tarjoilla jotain läskiä, voita, pullaa, kermaa ja konjakkia jos se vaan maistuu. Tuskin se vaikkapa 80-vuotiaalla enää niin tarkkaa on. Aika heikkoa on toipuminen jos vain riutuu syömättä päiväkausia muuta kuin lääkkeitä ja joskus iltapäivisin vähän nostellaan verensokeria jollain kääretortun palasella.

Olen samaa mieltä että vanhusten ravinnonsaanti on aivan retuperällä. Kuitenkin olen nähnyt saattohoitokodeissa todella hyvää (ja epäterveellistä) ruokaa, niissä ei ole kursailtu voilla, rasvalla, suolalla jne.. Toinen asia on sitten joku tk:n vuodeosasto tai sairaala, siellä on kuitenkin muitakin potilaita kuin ne jotka on juuri kuolemassa, joskin ehkä vähemmistönä. Tietenkin isoissa keskuksissa saattaa onnistua mutta pienemmillä paikoilla ei varmaan tehdä kuin yksi ruoka jonka pitää käydä kaikille. Vanhainkodeissa se on sitten vähän niin ja näin, jotkuthan voivat viettää siellä pitkiäkin aikoja ja liekkö sitten epäeettistä syöttää potilaita niin että esimerkiksi LDL tasot nousee.. toisaalta vaakakupissa on yksilön elämänlaatu ja toisaalta myös se että jotkut voivat olla tyytyväisiä siihen että saavat hyvää ruokaa mutta altistuvat sitten vaikka sydän/aivotapahtumille. Yksi geriatrinen pointti on myös se että useat vanhukset syövät todella huonosti, siis omaehtoisesti eikä ruoka välttämättä tahdo maistua missään muodossa.

Viimeksi muokattu:
Ihan hyvä että kysäisin lekurilta, kerto että ei kannata kovin paljoa extra-protua antaa mummolle kun diabetes ilmeisesti on jotenki vaikuttanu munuaisiin ja vissiin protsku ei sitten tee hyvää tms. Noh hyvin se parantuminen näyttäs kuitenkin edistyvän.

Eipä todellakaan tee hyvää liika proteiini jos on vielä iän lisäksi diabeteskin heikentänyt munuaisten toimintaa (sanovat tätä diabeettiseksi nefropatiaksi?). Mutta, kuten sanotaan - ihminen on ihmeellisen sitkeä selviytyjä. Tsemppiä mummolle!

Tuttuja on alalla ja itsekin joskus olin ja allekirjoitan täysin nuo edelliset postaukset ja kehoitan viemään mummolle ruokaa. Toivottavasti paranee pian.

Toisia, vähemmän julkisuudessa olevia ongelmia ovat:

henkilökunta syö juustot, jugurtit yms. herkut ennen potilaita. Ne vaan unohtuvat tarjottimelta ja sitten syödään kahvitilassa.

Ei jakseta syöttää hitaita syöjiä tarpeeksi.

Syötetään vain vähän, jotta sitä tulosta tulisi mahdollisimman vähän myös.

henkilökunta syö juustot, jugurtit yms. herkut ennen potilaita. Ne vaan unohtuvat tarjottimelta ja sitten syödään kahvitilassa.
Tuo selittää vanhainkotien 200-kiloiset hoitajattaret?

Toisia, vähemmän julkisuudessa olevia ongelmia ovat:

Ei jakseta syöttää hitaita syöjiä tarpeeksi.

Syötetään vain vähän, jotta sitä tulosta tulisi mahdollisimman vähän myös.
Siis onko tuollaisia hoitajia oikeasti olemassa? Nuohan pitäisi laittaa loppuiäkseen vankilaan törkeistä pahoinpitelyistä ja kuolemantuottamuksista. :curs:

Niin siinä helposti taitaa käydä, että nielemisongelmaisia ym on vaikea ehtiä rauhassa syöttämään (vanha mummu pääsi tänään pois pitkän sairaalajakson ja elimistön pettämisen jälkeen); hoitajat on kiitollisia jos omaiset pystyvät auttamaan - en tällä kokemuksella kyllä epäilisi että itse ruokia syövät. Useammin taitaa olla kyse resurssipulasta.

Itse yhden joulun vietin sairaalassa ja odotin hyviä ruokia vaan itku oli päästä kun tuli soseutettua kinkku- ja nakkikeittoa (leikkauksen takia?) kerta kerran perään. Proteiinin määrä ei niin huolettanut mutta omiin tottumuksiin sekä kuitua että varsinkin tuoretta oli liian vähän ja niinpä sitten muut tavalla tai toisella poikineet sai suklaata ja minä kirsikkatomaatteja ja mandariinejä.

Jos mummolla on purukalusto kunnossa niin kysypä haluaisko hedelmiä tai vaikka viinirypäleitä.

Joku fiksu hemmo voisi keksiä alkaa tuottamaan hyvän makuisia ateria kokonaisuuksia vuodepotilaille. vaikkapa joku hyvänmakuinen heradrinkki jossa proteeinin määrä olisi toki vähäisempi kuin kehonrakentajan tarvitsema. Sitten sellainen deliveryservice että vois vaivattomasti tilata aterian ja tulisi paikalla pikaisesti. Tosin ensi alkuun varmaan aika kallista safkaa olisi, mutta kun bisnes laajenisi niin sitten hinnatkin tippuisivat :)

Täytyy nostaa ikiwanhaa topiccia kun samaan asiaan liittyy..

eli 74v isäni oli keväällä isossa vatsalaukun syöpäleikkauksessa, toipui olosuhteisiin nähden erittäin hyvin tosin vatsalaukku pieneni joten ruokakaan ei maistunut kuin erittäin pienissä määrissä kerrallaan (joten laihtui lähes alipainoiseksi).

Nyt syksyllä tuli ongelmia vatsan toimivuuden kanssa jonka vuoksi joutui sairaalaan.. siellä makoili 5vkoa mutta eivät löytäneet mitään vikaa ja sairaalaruokien jäljiltä isäni laihtui lähes luurangoksi. Hän kotiutui ja vointi on ehkä hieman parempaa, ongelmana on kotioloissakin riittävä ravinnon saanti, ruokaa kun ei pysty syömään kuin muutaman lusikallisen jonka jälkeen vatsa on täynnä.

Nyt kuntoutumisen tärkein asia olisi riittävä ravinnon saanti.. mites auttaisko tohon proteiini tai proteiini+hiilarijuomat ? Sairaalassa neuvoivat vaan tekemään soseita ja puuroja (punaiseen maitoon) ja lisäämään niihin voita ja kermaa reilusti jotta energian tarve tulisi täyteen.. noilla ohjeilla kuntoutuminen ei vaan edisty jonka takia ajattelin noita lisäravinteita hänelle, mielipiteitä ?

Tuo selittää vanhainkotien 200-kiloiset hoitajattaret?
Olen lähihoitaja ja tuttu juttu. Läskit hoitajat syö potilaitten ruokia. Tiedän yhden osaston missä juuston kulutus kasvoi 1,5kg viikossa kun tuli kaksi uutta hoitajaa. Arvanettekin uusien hoitsujen olleen läskejä. Maidot ja makkarat katoaa joskus kummasti.

Tiedän yhden osaston missä juuston kulutus kasvoi 1,5kg viikossa kun tuli kaksi uutta hoitajaa. Arvanettekin uusien hoitsujen olleen läskejä. Maidot ja makkarat katoaa joskus kummasti.
No mitä helvettiä :D aiheuttaa repeilyä :D

Kyllä sais moni Pirjo Perushoitaja kenkää jos työnantaja sais tietää mimmonen meno noilla joillakin osastoilla vallitsee.
Onhan se tietysti ymmärrettävää...Vähemmän ruokaa mummoille -> vähemmän vaipanvaihtoo ja saa ite muutaman lisäjuustoviipaleen tai -jugurtin joka päivä...

Ja sitten asiaan:

Nyt kuntoutumisen tärkein asia olisi riittävä ravinnon saanti.. mites auttaisko tohon proteiini tai proteiini+hiilarijuomat ? Sairaalassa neuvoivat vaan tekemään soseita ja puuroja (punaiseen maitoon) ja lisäämään niihin voita ja kermaa reilusti jotta energian tarve tulisi täyteen.. noilla ohjeilla kuntoutuminen ei vaan edisty jonka takia ajattelin noita lisäravinteita hänelle, mielipiteitä ?

Todellakin olen sitä mieltä, että kunnon prode-sheikit papalle. Vaikka ihan maitoon sekottelee proteiinijauhetta, niin imeytyy proteiinitkin pidemmän aikaa sieltä vatsasta. Noi maustetut herat maistuu vielä hyvälle, niin luulis menevän alas kun muutaman desin annoksissa ottaa pitkin päivää.

Ite en lähtis ehkä voita ja kermaa hirveesti syöttämään, mut oliiviöljy tai rypsäri vois olla ihan pätevää tavaraa jos halutaan saada ruokaan lisää energiaa.

Hiilihydraatit voi sit ottaa keitoista ja soseista, jotka vaan menee alas.

Pirjo Perushoitajan pomo on usen sairaanhoitaja jolla ei ole mitään koulutusta tai ammattitaitoa istumaan sillä pallilla. Entinen pomoni oli täysin tumpelo terveydenhoitaja joka ei hoitotyöstä tiennyt mitään ja muutenkin oli pihalla. Yksi mummo tykkäsi leipoa pullia mutta vastusti käsien pesemistä ja käsidesin käyttöä. Käsissä voi olla paskaa,kusta ja räkää. Pomo sanoi ettei ole väliä vaikka paskasilla käsillä leipoo, pullathan menee uuniin ja siinä lämmössä bakteerit tuhoutuvat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom