Selkäongelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dorsi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on kohta pari kuukautta ala/keskiselän lihakset jumittaneet ja kipu on sellaista repivää. Varmaan niin syvät kuin pinnallisetkin jännittyneet. Ei tunnu helpottavan millään.

Aiemmin todettu välilevyrappeumaa jo vuosia sitten, mut nyt tuntuis enemmän tää lihaspuoli tökkivän.
Alaselkää, kylkiä ja miksei koko selkääkin venytellessä helpottaa huomattavasti ja illan mittaan olo saattaa olla tosi ok. Duunissakin voi helpottaa kun itse hieroo tai muuten rentouttelee lihaksia. Onneks ei nukkumistakaan haittaa.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Ja varmaan onkin mutta entä vinkkejä tähän tukalaan tilaan?

Dorsi 27v.

Jos Sulla on todettu rappeuma, niin siitä tuo jäykkyyskin varmaan johtuu. Onko se sun selkä kuvattu? Onko selässäsi S I-nivelen liikkuvuus normali? Teetkö jumppaliikkeitä? Tarkoittaako "ei tunnu helpottavan millään" ettei ole mennyt itsellään ohi vai oletko syönyt jonkin tulehduskipulääkekuurin? relaksantteja?.

Rappeumassa lihaksisto vetää selän helposti pänniin syystä että se yrittää pitää hermojuurikanavan avarana. Jos on rappeumaa, niin nikamavälisi on todennäköisesti madaltunut ja tämä aiheuttaa hermojuuren ärtymystä, joka taas tulee esiin juuri tällaisena jumitteluna ja kipuiluna. Jos rappeumaasi liittyy pullistuma, joka ei välttämättä ole ilmoitellut itsestään muodostuessaan, niin tämä saattaa myös olla syynä selän kireydelle. Lääkäriin vaan ja sanot tarpeeksi voimakkaasti, ettei arki pelitä ja et missään vaiheessa sano, et "kyl tää tästä". Kun olet päässyt kuville, niin päätät itse sitten mitä teet jos ehdottavat leikkausta. 80% pärjää ilman leikkausta, mutta ei sekään huono vaihtoehto ole, jos sinulla tuo rappeuma alkaa antaa itsestään jo nyt oireita. Voin kertoa, ettei ne oireet siitä aja myötä ainakaan helpota, jos nikamavälit madaltuvat ja estävät hermon luonnollisen liikkeen.

Kiitos hyvästä vastauksesta! Aloitusviesti vastaa myös omia selkäongelmia. Epäilen tosin että mulla alaselän heikkous ja kipeytyminen johtuu heikoista transversus abdominis -lihaksista. Alaselässä vika on selvästi lihaksissa molemmilla puolilla selkärankaa, painottuen vähän vasemmalle puolelle.

Suositut

Back
Ylös Bottom