Selkä, polvet kipeitä...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pooool
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs olen pitkään pohtinut vaivojani ja ajattelinpa kysyä neuvoa täältä. Olen 15 vuotias suhteellisen urheilullinen nuori ja paikat tulee kipeeksi usein. Laitanpa listan yleisimmistä vaivoista.
- Polvissa polvilumpion alle pistävää kipua ajoitellen (tulee liikunnan yhteydessä, ei kestä kauaa, ehkä 5 min.)
- Joskus polvitaive tulee kipeäksi jalkapalloillessa ja useimmiten kovan potkun yhteydessä. Kipu ei tunnu koko aikaa, vain tietyssä asennossa ja jos jatkaa potkimista niin kipu kovenee niin että jalka on päiviä kipeä. (Venyttelyssä tuntuu suurin kipu polvitaipeessa)
- Alaselkä joskus aamuisin hyvinkin kipeä varsinkin taivuttaessa, menee ohi hetkessä.
- Välillä myös "outoja" kipuja esim. pohkeessa. Itse lihas ei ole kokonaan kipeä vaan vain satunnainen pieni osa lihaksesta hieman kipeähkö, perjaatteessa tuntuu kuin jokin siihen painasi kovaa koko ajan. Ei vaikeita paljoa liikuntaa mutta mietityttää.
- Lisäksi olen miettiny olisiko leuan alla ja sivuilla olevat "patit" imusolmukkeita vai jotain muita? Välillä tuntuu suuremmilta ja välillä piemiltä lonksuvilta ja kovilta pateilta. Ja sijainti suurin piirtein kielen kärjen alla leuan keskikohdassa alhaalla. Ja sivulla olevat leuan "päätyluiden" tjsp. alla. (Johon leuka loppuu korvan alla.)

Lajeja joita harrastan ovat suurimmissa osin jalkapallo ja salibandy + koululiikunta. Lääkärillä kun kävin "nivelvaivoista" niin ei ollut mitään reumaan viittaavaa eikä muutenkaan syytä huoleen kuulemma. Muilla ollut tälläisiä? Mitään kikkoja kipujen estämiseen?

Suurin osa vaivoista toistuu useita kertoja päivässä..

Ps. Lääkärit täällä suunnalla eivät viitsi edes kunnolla tutkia.

Ylimäärästä..

En oikeastaan ylimäärästä tee paljoa. Että toi jalkapalloilu aika päivittäinen.. Oireet alkoi jo talvella jolloin en paljoa urheillut.

Ihan arvailuja ...

Kipu polvilumpion alla kuulostaa hyppääjän polvelta, mutta mikäli sulla sellainen vaiva on, niin tuskin kovin pahana, kun 5min lämmittely riittää helpottamaan. Onko kipupaikka jänteessä polvilumpion ja säären etuosan välissä? Onko polven alta kipeä myös hetki urheilusuorituksen jälkeen?

Vaikuttaa että kipuja on siellä täällä ja kun vielä imusolmukkeetkin on arkana, niin voisikohan sulla olla jokin lajempikin tulehdus päällä? En tiedä, kun en ole lääkäri.

Entä miten lihashuolto? Jäähdytteletkö urheilun jälkeen ja venytteletkö kuinka paljon?

Viimeksi muokattu:
No en ennen oo paljo jäähdytelly mutta nyt oon ruvennu ottaan senkin enemmän huomioon. Ja kipu on outo pistävä kipu suoraan polvilumpion alapuolelta polvilumpion sisään. (alle) Tänään viimeks tuli polvi kipeeks, en lämmitellyt mitenkään ennen kuin potkaisin ja heti tuli tää vaiva. Viellä vähän suoristaessa pistää mutta todella lievästi.

Lämmittele ihmeessä kunnolla ennenkuin rupeat potkimaan! Koko kroppa lämpöiseksi, erityisesti jalat ja sitten lyhyitä venytyksiä ja nivelten pyörityksiä. Pitäisi olla paljon parempi :) Ja tuo kipu polvilumpion alapuolella saattaa johtua kireistä reisilihaksista + lonkankoukistajista. Venyttele ainakin kerran päivässä ne kunnolla, esimerkiksi 1 minuutti kerrallaan. Liian kireät reisilihakset = kipeät polvet, liian kireät lonkankoukistajat = kipeä alaselkä. Näin yleistäen.. Itelläni hiukan samaa vaivaa, kunhan vain viitsisi venytellä eh...

.
- Lisäksi olen miettiny olisiko leuan alla ja sivuilla olevat "patit" imusolmukkeita vai jotain muita? Välillä tuntuu suuremmilta ja välillä piemiltä lonksuvilta ja kovilta pateilta. Ja sijainti suurin piirtein kielen kärjen alla leuan keskikohdassa alhaalla. Ja sivulla olevat leuan "päätyluiden" tjsp. alla. (Johon leuka loppuu korvan alla.)
.

Jep, nuo patit ovat imusolmukkeita ja niiden koko saattaa vaihdella hieman. Esim. flunssassa (ja joskus ilman havaittavaa syytä), ne turpoavat tai tuntuvat paremmin, ja voivat aristaa. Tilanne on täysin normaali.

Mikäli jokin/jotkut imusolmukkeista on selvästi suurentunut pitemmän aikaa eikä pienene (etenkin soliskuopassa tai kaulalla), kannattaa se mennä näyttämään lekurille, jossa tarvittaessa ottavat ohutneulabiopsian. Tähän on kuitenkin tarvetta hyvin harvoin.

Latest posts

Back
Ylös Bottom