Selkä meni (vai menikö?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JTH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JTH

Muutama tunti sitten salilla T-tankosoudussa alaselkä popsahti kahdesti, liikkeen alavaiheessa tuntui siis kaksi "popsahdusta" ja välittömästi tiesin että nyt sattui ja sattuihan se. Tulin just lekurilta joka kokeili tuntoja, refleksit polvista, varpailla ja kantapäillä seisontaa, paineli ja taputteli selkää, ei ongelmia. Lääkäri sanoi että vaiva on lihasperäinen eli siis revähtymä. Itsellä tuli heti mieleen että välilevyn pullistuma mutta ei siis lääkärin mielestä. Uskon kyllä lekuria mutta jos jollain on jotain vinkkejä miten tästä eteenpäin niin kiitos jo etukäteen, lääkäri ei siis kysyessäni suositellut mitään itsehoitoa vaan lepuuttaa niin kauan kuin kipua tuntuu. Tuskaa tuntuu koko ajan ja enemmän rangan vasemmalla puolella. Jos joku vielä osaisi kertoa niitä testejä joita voisin itse kokeilla ettei se todellakaan ole välilevy. Kyllä muuten vituttaa:curs:

Käytännössä et pysty testaamaan itse onko välilevyongelmaa, hyvin todennäköisesti ei, jos kipu on vain alaselässä.

Muutama päivä rauhassa, kunnolla kipulääkkeitä ja pikkuhiljaa normielämän liikettä (kotityöt, kauppareissut, kävelylenkit jne) niin paljon kuin mahdollista.

Kunnon kipulääkkeet ja kevyt liike niin pian kuin mahdollista on tärkeimmät asiat.

Kipu ei säteile mihinkään ja tuntuu tossa vasemman kankun yläpuolella. Mitään puutumisia ei myöskään ole tullut. Vaan tasasta kipua

Ja mikä on välilevypullistuman tyyppioire? Aivan, säteilykipu ketaraan.

Ja jos olisi välilevynpullistuma, miten se vaikuttaisi hoitoon? Aivan, ei niin mitenkään.

Sukulaisella meni selkä, nosti kolme kauppakassia väärässä asennossa.. Meni lekuriin, sanoivat, että normaali lihasrevähdys. Noh, sai siihen jotain venytysliikkeitä ja lääkkeitä(??), hoitoa kuitenkin..

Kipu ei loppunut, paheni vain. Nyt kipu säteili kylkiin ja käsiin, lekurissa ottivat magneettikuvat ja totesivat alaselässä välilevyjen välissä pullistuman. Noh, 4kk sairaslomalla ja silti kivut säteilivät edelleen käsiin.

Meni uuteen magneettikuvaan missä kuvasivat KOKO SELÄN, yläselässä kaksi välilevyn pullistumaa. Ekassa magneettikuvassa kuvasivat vain alaselän.. Saadut venytysliikkeet vain pahensivat yläselän kipuja ja oireita. Nyt ollut vuoden melkein sairaslomalla ja sai vihdoin vahvistusliikkeet yläselkään. Vitun peijas.. :thumbs:

Välilevyn madaltuman/pullistuman huomaa jo röntgenissä. Itsellä nyt 5 vkoa taukoa salista (välilevyn madaltuma) ja selkä alkaa olemaan parantumassa, mutta menee varmaan jokunen viikko lisää ennenkun salilla pystyy kunnolla vääntään. Hoitona mulla oli lepoa ja kipulääkitystä. Sairaslomalla nyt kolmatta viikkoa. Hain kirjastoista kirjan nimeltä: kuntouta itse selkäsi, kirjoittaja Robin Mckenzie, siinä on hyviä venyttely ja muita ohjeita miten jumpata selkää.

Mulla vielä säteili se kipu oikeanpuoleiseen pakaraan ja koko jalkaan pohkeeseen asti.

Välilevyn madaltuman/pullistuman huomaa jo röntgenissä.

Välilevyjä ei suoraan näe rtg kuvassa. Toki näkyy jos nikamavälit on madaltuneet, mutta se taas ei ole suora viite välilevyn pullistumaan, syitä välilevyn madaltumiseen voi olla muitakin.

Mulla vielä säteili se kipu oikeanpuoleiseen pakaraan ja koko jalkaan pohkeeseen asti.

Tämä taas on melko vahva viite pullistumasta. Paljon vahvempi kuin yksittäinen madaltunut nikamaväli rtg kuvassa.

Nyt ei selkä enää ole niin kipeä kuin eilen, mutta kevyttä kipua kuitenkin koko ajan. Ei vieläkään säteile kipua mihinkään tosin on vaikea tarkemmin paikantaa sitä siinä hanurin päällä. En ole ihan varma etteikö tuntuisi myös tossa pakaran yläosassa kevyesti. Varmaan vaan mun päässä toi tuntemus. Parempi kuitenkin kuin eilen enkä ole edes buranaa ottanut tämän päivän puolella. Sukan laitto vasempaan koipeen vaati hieman säätöä, onnistui kuitenkin:dance:

Ei mullakaan säteilyä ollut kinttuihin mutta magneetissa näkyi pullistuma. Tapahtuneen vuosipäivä tulee muuten vissiin ens viikolla ja kyllä se siellä tuntuu.. Ihan täysillä pystyy kyllä treenaamaan mutta kyykkyjen ja maastavetojen voimatreenit on saanut toistaiseksi unohtaa. Pitempää sarjaa pienemmillä painoilla ja tuntumalla pystyy tekemään.. eli bodailua :D

Jos vaiva pahenee tai ei ole parempaan suuntaan menossa niin yritä sinne magneettiin päästä niin saat ainakin varmuuden mikä vaivaa. Mäkin ravasin kaikki fysioterapeutit ja kiropraktikot kunnes viimeisellä kiropraktikon käynnillä sattui niin perkeleesti. Hänkin alussa sanoi, että ei siellä mitään pullistumaa ole. Mutta kivun jälkeen suositteli magneettia ja sanoi, että voi siellä jotain ollakin.

edit: tossa vielä tahtuneesta mun päivyristä, sis. kipuja, lausuntoja ja magneettikokemuksia
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1450227&postcount=211
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1506151&postcount=251
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1522677&postcount=266
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1540005&postcount=293

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom