Selän puutuminen + lihaksen tunnottomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninni_
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Parisen kuukauden ajan vasen pitkä selkälihas on ollut melkoisen tukossa, ja varsinkin istuma-asennossa olen huomannut siinä puutumisen tunnetta ajoittain. Jumit ovat myös haitanneet selkätreenejä jonkun verran. Tänään sitten tuli huomattua, että lihaksessa ei ole edes tuntoa. Oikeasti kovaa hieromalla kyseinen lihas ei tunne mitään. Ei siis yhtään kipua. Lihas kyllä toimii muuten jotenkuten ja jännittyy normaalisti.

Mikä neuvoksi? Auttaisiko tähän hieronta/jonkinlainen venyttely vai ehkäpä joku muu hoito? Kiitän kovasti, jos joku osaa vastata.

Juu, olen varma, että se on se. Siellä voi toki olla muitakin jumeja tuon lisäksi. Tarkoitin siis sitä että lihas jännittyy, mutta esim. leukoja tai ylätaljaa tehdessä tuo vasen puoli tökkii vastaan eikä anna välttämättä tehdä liikettä loppuun asti.

Tämän perusteella tuo kuulostaa siltä, että siellä on joku hermo jumissa (tuntoa ei ole mutta liikettä tulee). Ton lihaksen hermotus lähtee aika monesta nikamavälistä, joten vaikea sanoa missä mahdollinen pinne on. Onko se koko lihas tunnoton vai vain osa siitä?

Manipulaatio (hieronta/nikamarullaus/fysion tekemä rangan avaus) saattaa hyvinkin auttaa asiaan. Tutkiskelisin kuitenkin mahdollista syytä mikä tuon aiheuttaa, ja vain toispuoleisena. Ergonomia? Onko istuma-asennossa korjattavaa? Istutko opiskellessa aina auditorion samalla puolella? Aiheuttaako joku treeniliike tuon?

Tää on nyt nettineuvo kotikonsteihin, että suhtaudu varauksella: Itse kokeilisin rullata rangan auki rullalla/putkella, sekä antaa tennispallolla runtua tuolle lihakselle (toki varoen). Sitten kokeilisin avata rankaa vartalonkierroilla (selällään lattialla, toinen polvi vastakkaisen puolen jalan yli). Salilla kokeilisin tehdä pulloveria rintarankaa aukomaan. Jos nämä ei toimi niin saattaisin kokeilla vielä paria muuta juttua... Loppujen lopuksi se ois kai sitten eka hieroja kokeiltava, ja sitten fysio/lääkäri/tms.

Kiitti vinkeistä! Ei ihan koko lihas ole tunnoton, vaan lähinnä tuo keskiosa. Ylhäältä ja alhaalta painellessa alkaa tuntumaan. Kerkesin tollasella pienellä pallolla rullailemaan tuota lihasta ja tuntui auttavan ainakin sen verran että alkoi tuntua sitä kipuakin. Tänään kyllä ollut taas koko päivän puuduksissa.

Tuosta ergonomiasta sen verran tuli mieleen, että huomasin istuvani yleensä vasen jalka ns. "sylissä" esim. silloin kun olen koneella, muuten kyllä selkä suorassa. Se voi hyvinkin vaikuttaa, koska istun näin todella usein.

Varasin joka tapauksessa urheiluhierojalle ajan. Harmi, että menee ensi viikkoon. Täytynee jollain yrittää helpottaa viikon ajan tätä oloa.

Latest posts

Back
Ylös Bottom