Selän kipeytyminen hölkätessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja izma
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Eli alaselän vasenpuoli kipeytyy juostessa, sama tapahtui myös rullaluistellessa viimekesänä. Kävellessä ei ole mitään ongelmia. Töissä tuli arvauksia että voi johtua jopa eri mittaisista jaloista, itse veikkaan paskoja tohveleitani. Lääkärillekkin tilasin jo ajan, että jos löytyis vastauksia. Onko muilla oolut vastaavaa pulmaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeile venytellä ensalkuun takareidet ja lonkan koukistajat kunnolla. Selän kipuilu saattaa hyvinkin todennäköisesti johtua kireistä paikoista.

Huonot tossut todellakin vaikuttavat selkäänkin asti. Ja tietenkion juoksualusta kannattaa miettiä.. eli hölkätäkkö asvaltilla, vaiko kenties sisäradalla tahi sitten jollain pehmeällä luonnon alustalla nyt, kun tuo kesäkin on tulossa.

Hyvä venyttely ja runkolihasten tasapaino vaikuttavat juoksuasentoon...

Net Virgin sanoi:
Huonot tossut todellakin vaikuttavat selkäänkin asti. Ja tietenkion juoksualusta kannattaa miettiä.. eli hölkätäkkö asvaltilla, vaiko kenties sisäradalla tahi sitten jollain pehmeällä luonnon alustalla nyt, kun tuo kesäkin on tulossa.

Hyvä venyttely ja runkolihasten tasapaino vaikuttavat juoksuasentoon...

Vielä tässä joutuu asvaltilla juoksentelemaan kun pururadalla on lunta. Kesää odotetaan tosiaan, että pääsee luonnon alustalle. Se vaan askarruttaa kun kipu tulee vaan toiselle puolelle.

Eilen tuli vastaan joku nuori jamppa joka juoksi toinen kylki edellä :hyper:
Oli aika villin näköistä ja ihme on jos ei siinä jotain paikkaa saa kipeäksi. Joten tarkista juoksuasentosi. Ja venyttele.

izma sanoi:
Eli alaselän vasenpuoli kipeytyy juostessa, sama tapahtui myös rullaluistellessa viimekesänä. Kävellessä ei ole mitään ongelmia. Töissä tuli arvauksia että voi johtua jopa eri mittaisista jaloista, itse veikkaan paskoja tohveleitani. Lääkärillekkin tilasin jo ajan, että jos löytyis vastauksia. Onko muilla oolut vastaavaa pulmaa?

Kärsin aikanaan lähes pari vuotta samasta vaivasta. Syynä oli erimittaiset jalat, aktiivinen urheilu sekä laiska venyttely. Urheilen edelleen aktiivisesti ja venyttelen laiskasti, mutta kipu ei enää ole vaivannut kiitos toisessa kengässä olevan pohjallisen. Jos unohdan pohjallisen kengästä pois kipu tulee viikossa takaisin.

Voi johtua kengistä, eripituisista jaloist tai monesta muustakin jutusta. Mutta mulle johtui selän yliliikkuvista nivelistä. Varsinkin kovalla alustalla juostessa aiheutuu niihin selkänikamiin senverran iskua, että kipeytyy varmasti. Kävellessä ei ole mitään kipuja, päinvastoin...tekee vaan hyvää!!

Pakaralihakset, vai miksi niitä nyt sanotaan? Itsellä ainakin jos unohtaa venyttelyn kovan lenkin jälkeen niin alaselkä menee jumiin ja säteilee kipua sinne.

Kannattaa ostaa kunnolliset juoksukengät polvien takia, siinä on tuote jonka kanssa ei kannata säästää. Koska rahaa ei kuitenkaan ole koskaan ylimääräistä niin kannattaa metsästää tossut kevään alennusmyynneistä, edellisen vuoden lippulaivamalleja voi saada todella edullisesti. Omat alkuperäishinnaltaan lähes 200€ tossuni ostin 70% alennuksesta. Kannattaa ostaa kahdet tossut ja käyttää niitä vuorotellen, auttaa sekä jalkoja että kenkiä kestämään.
Sitten itse asiaan, selän kipeytymiseen. Itselläni on sama vaiva, kipu tosin hellittää lenkin edetessä lihasten lämmetessä. Kannattaa muistaa huolehtia venyttelystä, niin jalkojen kuin selänkin. Lisäksi kannattaa panostaa alaselän ja vatsalihasten lihaskuntoon.

Ulkki sanoi:
Kärsin aikanaan lähes pari vuotta samasta vaivasta. Syynä oli erimittaiset jalat, aktiivinen urheilu sekä laiska venyttely. Urheilen edelleen aktiivisesti ja venyttelen laiskasti, mutta kipu ei enää ole vaivannut kiitos toisessa kengässä olevan pohjallisen. Jos unohdan pohjallisen kengästä pois kipu tulee viikossa takaisin.

Mistä moiseen pohjalliseen sait vinkkiä? Kaverilla muistaakseni oli kanssa samaa ongelmaa ala-asteella ja tais sekin saada jotkut pohjalliset. Täytynee varmistaa.

Kannattaa konsultoida lääkäriä tai fysioterapeuttia sopivan pohjallisen löytämiseen.
Nimittäin jos jalkojen pituusero on esim, 11mm. korjaus tehdään yleensä pienemmällä pohjallisella kuin itse ero on. Kannattaa siis varmistaa vaivojen syy ennen korjaavia toimenpiteitä.

Edellä tulikin jo hyviä vinkkejä venyttelystä ja ongelmakohdista (viittaan. kireät takareidet, lonkankoukistajat...)

Näin menetellään kai siksi että lihakset ja tukiranka mukautuu uuteen asentoon.
Pohjallisia käytetään yleensä kengissä jotka ovat aktiivi käytössä; kävely/juoksulenkit, aerobic ym.

izma sanoi:
Mistä moiseen pohjalliseen sait vinkkiä? Kaverilla muistaakseni oli kanssa samaa ongelmaa ala-asteella ja tais sekin saada jotkut pohjalliset. Täytynee varmistaa.

Kävin useammassakin paikassa, kuten esim. arvostetulla urheilulääkärillä sekä röntgenissä. Röntgenkuvat otettiin makuultaan, joten eihän niistä mitään pituuseroa voinut nähdä. Sitten kävin fysioterapeutilla, jolla oli sellaisia puulaattoja, joita se lisäili toisen jalan alle, kunnes alaselän mittauspisteet oli silmämääräisesti samalla tasolla.

Siitä pohjallisesta tulee käsitykseni mukaan tehdä hieman matalampi, kuin mitä pituusero on. Muuten voi tulla lisäongelmia selän kanssa.

Mulla maksoi vakuutus silloin pohjallisten teeton (onneksi), koska hintaa niillä oli paljon (n. 700 mk). Vielä kun pelailin tennistä 10 tuntia viikossa, niin uudet pohjalliset olisi pitänyt teettää parin kuukauden välein. Pian huomasin, että ihan tavallinen lisäpohjallinen toisessa kengässä ajaa omalla kohdallani saman asian.

Tämä vaiva on todella yleinen, kahdella kaverilla on sama vaiva. Joten kannattaa ehdottomasti tsekata josko tästä on kyse. Venyttely auttaa, mutta on IMO seurausten hoitoa, ei syyn.

edit: se pulju missä ne pohjalliset tehtiin oli jossain Malminkartanossa. Aikaa siitä on tosin jo kymmenen vuotta, joten lieneekö enää pystyssäkään.

Jos sattuu omaamaan ns. hyppyriperän eli notkon alaselän kannattaisi hölkätessä keskittyä pitämään lantiota edessä. Tällä alaselän mutkalla on taipumusta aiheuttaa ylimääräistä painetta koko alaselän seudulle. (tätä viestiä voisi selvittää rautalankamallillakin..)

lekuri mulle teki tälläisen selvityksen kun juoksumatolla juoksin että huono ryhti juostessa aiheutti kipua. varsinkin pidemmillä matkoilla.

Mulla oli aikoinaan sama vaiva. Keskiruumiin vahvistaminen, harjoitumäärien järkeistäminen, parempiin kenkiin panostaminen, venyttelyn lisääminen sekä pururadalle siirtyminen auttoi. Eli en osaa sanoa mikä noista auttoi minulla, mutta kun tein kaiken kerralla niin ongelma poistui.

Mulla on sekä notkoselkä että eri mittaiset jalat. Ja näiden lisäksi olen vielä käsittämättömän kankea. Eli tätä ruumista ei ilmeisesti ole tarkotettu liikkumaan. ;) Mutta asiaan...eli mulla alkaa intti tammikuussa ja olen kuullut juttua, että siellä pääsisi ilmaiseksi noille fysioterapeuteille yms. ja pohjalliset saisi myös teetettyä maksutta. Onko tämä totta? Mitään vakavia vaivoja mulla ei nyt ole eli voisin sinne asti ootella. Tai käyttää tavallista lisäpohjallista.

Olen myös aikeissa ostaa uudet kengät sekä lenkkeilyyn että salille. Venyttelyynkin aion panostaa nyt enemmän. Mites on, löytyykö jotain pätevää sivua, missä olisi näytetty hyviä venytyksiä? Ja kuinka pitkiä venytyksiä muuten kannattaa tehdä punttitreenin ja aerobisen treenin jälkeen? Ja kuinka monta venytystä lihasryhmää kohti on tarpeeksi?

Itsellänikin on toinen jalka vähän lyhempi ja nyt alkoi askarruttaa, kun sanoitte, että pohjallinen tulisi olla ohuempi kuin se pituusero... Pituus eroa on joku tyyliin 1,5cm(en oikein muista)

Itselläni on käytössä nyt "oma patentti", eli lisäpohjallisia vasemmassa kengässä. Olen määrittänyt tämän pojallisen paksuuden katsomalla peilistä, että lonkka on suorassa. Olenko tehnyt oikein? Tällöin kuitenkin vasen polvi on oikeaa korkeammalla ja esim kyykyssä tämä haittaa tasapainoa ja käytänkin siinä vähän pienempää lisäpohjallista. Mutta esin SJMV:ssa käytän taas paksumpaa pohjallista.

Ps. Yläasteella kävin fysioterapeutilla ja mulle teetettiin sellainen erikois-spechiaali pohjallinen, jolla ei tehnyt hevonpaskaa. Se painoi jalan keskiosaa ikävästi ja oli muutenkin onneton... Nyt ollut jo pitkään oma patentti käytössä.

INTISSÄ lupasivat mullekin teettää pohjalliset... Eivätpä 6kk aikana saaneet aikaiseksi.

Sam Earch sanoi:
mulla alkaa intti tammikuussa ja olen kuullut juttua, että siellä pääsisi ilmaiseksi noille fysioterapeuteille yms. ja pohjalliset saisi myös teetettyä maksutta. Onko tämä totta?

Yhdellä mun intissä olevalla kaverilla on toinen jalka pidempi kuin toinen. Armeija teetti sille mitotetut erikoispohjalliset jotka se sitten armeija ajan jälkeen saa itselleen. Aika jees homma.

Jepjep. Se on joko kunnolliset pohjalliset tai B- tai C-paperit. Ei tuo selkä muuten kestä.

Mutta noista venytyksistä. Voisiko joku edes selittää, miten lonkankoukistajat ja pakarat saisi venyteltyä, jos kunnollista sivustoa ei löydy. Ja voiko sääret/penikat kanssa venytellä jotenkin? :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom