Sektion jälkeen treeni?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
49
Nyt on kaks viikkoa sektiosta ja joka paikassa kaikki sanovat että mitään treeniä ei saa tehdä vielä ainaska kahteen kuukauteen, vatsoja ei ainakaan ja olen ihan romuna jos ei mitään saa tehdä,:itku: . KOKEMUKSIA? VINKKEJÄ?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Noin kun maalaisjärjellä ajattelee niin eikai sitä heti kannatakkaan reenailla.

Jostain poimin tälläsen kätilön mielipiteen asiasta:
Olet tosiaan vielä toipilas, mutta liikunnan voi aloittaa voinnin mukaan. En kuitenkaan suosittele kuntosalitreenausta tai pitkiä kävelylenkkejä ennen jälkitarkastusta.

Kaikki mikä tuntuu hyvältä on sallittua, mutta rehkiä ei saa.

Ja vielä vähän faktaa:
Toipuminen sektiosta kestää selvästi kauemmin kuin alatiesynnytyksestä. Sairaalassaoloaika sektion jälkeen on 5-6 päivää ja toipuminen kotona jatkuu vielä noin kuukauden. Sektioon liittyy alatiesynnytystä suurempi verenvuodon, tulehduksen ja laskimotukoksen riski. .

Minulle tehtiin hätäsektio (arpi on navasta karvoitukseen) ja vatsa oli niin kipeä ensimmäisen kuukauden, että ei käynyt mielessäkään minkäänlainen liikunta :( Pelkkä kävelykin sattui, puhumattakaan sängystä nousemisesta. Vatsalihaksia kokeilin ekan kerran noin puoli vuotta leikkauksesta, eikä tuntunut hyvältä (arven ympäristöä kiristi ja mahaan sattui). Meni melkein vuosi ennenkuin tuntui "normaalilta".
Tuokin on varmaan yksilöllistä, ja mitä olen muiden kokemuksia kuullut, niin he ovat toipuneet nopeammin kun leikkaus on tehty vaakasuoraan.

Kannattaa tosiaan odotella jälkitarkastukseen ennen kuin aloittaa kunnon rehkimisen. Suosittelen vaunulenkkejä ;)

Sain aikoinaan juuri jälkitarkastuksessa luvan tehdä niin kovaa treeniä kuin vain haluan, eikä aiemmin olisikaan tullut mieleen aloittaa. Myös vatsalihasten treenaaminen sallittiin. Leikkaus oli kiireellinen ja haava vaakasuora.

Selin- ja kylkimakuulla tehtävät kevyet lantionpohjan ja poikittaisen vatsalihaksen jännitysharjoitukset ovat sallittuja kivun rajoissa. Kävellessä ei haavanseutuun myöskään kohdistu juurikaan rasitusta. Vältä raskaita ponnisteluja ja nostoja, vauvan paino on maksimi mitä saat nostaa. Jälkitarkastuksessa vaadi lääkäriltä vastaukset kysymyksiisi tai pyydä ohjaamaan fysioterapiaan.

Jos asia mietityttää varaa terveyskeskuksesta kuntoneuvola-aika fysioterapiaan jo nyt, jonne yleensä pääsee ohjauskäynnille ilman lääkärinlähetettä eikä maksa maltaita.

Kaksi suunniteltua sektiota takana, molempien likkojen jälkeen palailin salille kuuden viikon kuluttua, jälkimmäisestä jo ennen jälkitarkastusta :nolo: Mulla oli tosi iso helpotus treenin aloittamiseen se, kun mua ei sattunut mihinkään, siis ei mihinkään (haava poikittain). Hiljalleen aloittelin ja aika vauhtia olikin sitten vanha meno päällä - likat olla nökötti lapsiparkissa ;) Ehkä vatsat oli ne, joita tuli eniten alussa varottua, mutta kyllä kuuluivat ohjelmistoon eka treenistä alkaen :thumbs:

Zone-sarja -42%
Aerobisen aloitin ihan kävelylenkeillä vaunujen kanssa ja siinäkin oli tarpeeksi. Jälkitarkastuksen jälkeen menin aluksi mummojumppiin. En kyllä liikkunut raskausaikana kuin paikasta toiseen, joten en ollut kovin hyvässä kunnossa. (Raskauden alussa liikunta loppui kuin seinään kiitos yhden opuksen :wall: , mutta se on toinen juttu.) Jos olisin liikkunut raskausaikana enkä olisi saanut kahta ihanaa tulehdusta sektion jälkeen, olisin ehkä kiivaammin hinkunut liikkumaan, mutta olin tällainen "ongelmatapaus".

Latest posts

Back
Ylös Bottom