Sektion jälkeen treenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jaary
  • Aloitettu Aloitettu
Sektioäidit hoi!

Mulle tehtiin sektio reilut 6kk sitten. Kysymys kuuluu, koska uskallan treenata taas täysillä, niin lujaa ja kovaa kuin jaksan?? Lääkäreiltä oon saanut vaan ympäripyöreitä vastauksia, kuten "omien tuntemusten mukaan" jne. Nyt ei ainakaan enää mikään liike varsinaisesti satu, vatsoja tehdessä vähän tuntuu omituiselta sektiohaavan kohdalla, mutta ei kunnon kipuilua.
Missä vaiheessa te muut, joille on sektio tehty, olette alkaneet treenata normaalisti, kuten ennen raskautta??

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!

Hmmm, pitää ihan miettiä sillä omasta sektiosta on aikaa jo kohta puolitoista vuotta. Varmaan n. kuukauden päästä pystyin kävelemään ja tekemään pyöräilylenkkejä. Tosin melko rauhallisesti aluksi koska haava oli todella kipeä pitkään. Juoksemisen aloitin varmaan parin kk:n päästä sektiosta, mutta koska sektioon liittyi miulla paljon hankalia toimenpiteitä jotka hidastivat toipumista niin juokseminenkaan ei heti ensimmäisenä ollut mielessä =)
Nyt jo hymyilyttää mutta kyllä se treenaaminen pirun kipeetä teki kauan aikaa. Tuntui kyllä että pintahaava lähti paranemaan heti paremmin kun tikit otettiin pois mutta ne sisäiset haavat sitten paranivatkin toooodella paljon hitaammin, muistelen että puolen vuoden päästäkin leikkauksesta treenatessa tuli hiton kipeitä vihlaisuja aivan yhtäkkiä. Siltikin treenailin ihan jo kunnolla enkä paljon varonut, olin varmaan osittain tyhmäkin tässä asiassa mutta tehty mikä tehty.
Olin tottunut kyykkäämään ja tekemään prässiä ym. ihan raskauden loppuvaiheeseen saakka ja olikin aika kova kolaus kun niitä ei voinut kuvitellakkaan vääntävänsä salilla heti alkuun. Henkisesti en siis ollut yhtään varautunut tähän sektioon...
Mutta kyllä sitä jo puolen vuoden kohdilla sektiosta väännettiin ihan oikeesti taas salilla vanhaan malliin että anna mennä vaan jos siltä tuntuu ;) Tuntui miustakin että välillä katsottiin tosi ihmeissään kun treenailin salilla (vauva mukana kopassa) ihan aktiivisesti jo melko nopeesti synnytyksen jälkeen, koska en jaksanut maata kotona kaksistaan vauvan kanssa ja kilot piti saada nopeeta pois.

Mä aloitin kevyen treenin n. 2 kk sektion jälkeen. Ehkä pari kuukautta siinä "himmailin" vähän pienemmillä painoilla, mutta koska mulla ei ollut mitään kipuja tai ongelmia , niin hyvin nopeasti tein jo ihan normaalia treeniä MUIDEN paitsi vatsalihasten osalta. Suoria vatsoja aloin tehdä vasta n . 6 kk sektion jälkeen, joten siihen asti pelkkiä syviä vatsalihaksia.

Haava parantui hyvin, mitä nyt joskus vähän nipisteli! Nyt pitäis enää keksiä, että miten tuon pienen ylimääräisen löysyyden saisi tuosta venyneestä vatsanahasta pois :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom