• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Savuhormit

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Laitetaanpas nyt tästäkin asiasta oma säikeensä.

Savuhormi siis hakusessa. Itsellä tuo tarvitsee olla 8,8 metriä pitkä. Tarjouksia olen metsäsätänyt. Kaksi rööriä tarvitaan kun takan lisäksi tulee puulämmitteinen kiuas.

Sain just tarjouksen seuraavasta: http://onpiippu.fi/

Kellään kokemusta? Tuo siis nostetaan yhtenä elementtinä paikalleen. Mielenkiintoista se, että ekan tarjouskyselyn jälkeen tuo on ainoastaan muutaman kympin verran kalliimpi kuin vastaavanmittanen Schiedel palasina toimitettuna. Erona ainoastaan ettei tuossa valmiissa ollut pellitystä valmiina tuossa katteen jälkeen, muuten oli piipunhatut, savupellit sun muut mukana molemmissa.

Eli mikä hitto Schiedelissä maksaa? Ei se nyt ihan ilmasta ole tuota Schiedeliäkään pistää pystyyn keskellä pahinta talvea.

Muita vaihtoehtoja? Paikallaan en ala ihan heti muuraamaan, juurikin tuosta talvesta johtuen ja tuo valmispiippu käy tuossa tarkoituksessaan hyvin ja vie vähemmän tilaakin. Maalämpö siis tulee päälämmönlähteeksi, eli sen hormin varaavuus on aikalailla sivuseikka.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Laatta, joka siis jo valettu ja tulisijan ja hormin alle tehtiin sellanen laatanvahvennus, että kestää panssarivaunun. Vai mitä tuolla tarkotit?

Tämän päivän Helsingin Sanomissa oli juttua Tampereen teknillisen yliopiston tekemästä tutkimuksesta, jossa oli huomattu että teräshormit ja energiatehokkuuden takia pistetyt paksut välikaton eristeet voi muodostaa tulipaloriskin. Tutkimuksessa oli mitattu putken ympärille kääräistyn eristeen ulkoreunasta yli 500 C lämpötila. Kannattaa ehkä lukaista jos hormiasiat on ajankohtaisia.

Niin kertokaa nyt joku vielä tarkemmin, että miksi ei kannattaisi muurata piippuja tiilestä? Jos se kuitenkaan ei maksa enempää kuin valmispiippu, niin mitkä on ne valmispiipun hyvät puolet? Eihän se tiilipiippu nyt niin paljon tilaa vie.

Kuinka monta vuotta valmispiippu ja muurattu piippu kestää?

Ei muuta kuin että meinasin, että jos sulla on tuulettuva alapohja, niin tee piippuun yksi tuuletushormi joka johtaa poistoilmaa suoraan alapohjasta.
Kätevämpi on vetää muoviputki.

Ite muurasin valmispiipun, tuntui helpommalta ratkaisulta kuin alkaa metsästää jotain juoppoa oikeaa piippua muurailemaan. Vai kai senkin olisi itse pystynyt muurailemaan. Ai niin, varsinainen syy oli se että halusin tilasyistä lähdön takan päältä.

Niin kertokaa nyt joku vielä tarkemmin, että miksi ei kannattaisi muurata piippuja tiilestä? Jos se kuitenkaan ei maksa enempää kuin valmispiippu, niin mitkä on ne valmispiipun hyvät puolet?
Yksi valmispiipun hyvä puoli lienee se, että sen uskaltanee hartiapankkirakentaja itse koota. Kynnys itse alkaa muurata ehtaa tiilipiippua on varmasti todella paljon korkeampi. Ja kai se on valmishormin osalta määrätyllä tavalla helpompi laskea tavaramenekki, kun tietää pirttinsä korkeuden. Ja urakoitsijat eli timpurit ja muut vastaavat uskaltavat muurata valmispiiput itse, kun taas tiilipiippua varten pitää hommata muurari.

Parempaa mä en silti valmishormista saa oikein millään muotoa. Tiili varaa lämpöä, kestää säätä ja on osoittautunut pitkäaikaisessa seurannassa hyväksi materiaaliksi savupiipuissa(kin). Eipä sillä, tuskin ne valmishormit silti mitään paskaa on.

Mutta eihän sen muurarin palkkaamisen pitäisi olla mikään ongelma, jos kerran kokonaishinta ei kuitenkaan ole valmispiippua korkeampi, vaan ehkä jopa matalampi.

Tietysti voi olla vaikeata löytää selvä muurari ja vielä saada houkuteltua se työmaalle sovittuna aikana.

Takka alakerrassa, muurattu piippu jopa hiukan varaa lämpöä ja luovuttaa sitä lämmityksen aikana tasaisesti, yläkerrassakin.

Takan savupellin olen laittanut ylimpään kerrokseen , aivan katon rajaan. näin hormi varaa lämpöä kaikkiin kolmeen kerrokseen vaikka itse tulisija kellarikerroksessa onkin ;)