• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Saunanlauteiden alle rakennettava komero ja vedeneristys

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Olen ajatellut komeron sijoittamista saunaan, lauteiden alle. Eli viereisen huoneiston komerot sijoitettaisiin lauteiden alle muurattavaan koppiin. Mutta kopista tulee noin 80cm korkea, se pitää toki laatoittaa ja myös vesieristää. Mitenkäs tuo on järkevintä toteuttaa? Vedeneristeiden speksien mukaan ne kestävät vain noin 60 asteen lämpötiloja, (puu)saunassa on kuitenkin varauduttava jopa +120 asteen lämpötilaan ylälauteen (130cm) korkeudella.

Mikä ratkaisuksi? Olen googlettanut koko illan, tuloksetta. Mieleen tuli epoksimaali, joka täyttää vaatimukset mutta senkään lämmönkestävyydestä ei ole takeita?

Miten nuo on yleensä rakennettu? Täälläpäin Suomea noista ei ole lainkaan kokemusta, noita on kuitenkin todistettavasti ollut jo 70-luvun asunnoissa/saunoissa ja mm. eräässä asuntomessutalossa lauteiden alle oli sjoitettu kodinhoitohuoneen koneet. 70-luvulla ei toki vedeneristeitä ollut olemassakaan...

Kuva työhuoneen puolelta, jonne komerot tulevat:

Saunan puolella yläosa on toki viistottu:

Miten toi vaikuttaa ilman kiertoon saunassa? Äkkiseltään ainakin tulee mieleen että pienentää oleellisesti kuutioita saunasta. Toki kaverilla on lämminvesivaraaja lauteiden alla eikä sitä huomaa että se siellä on, oli kyllä saatanan kallis rosterinen mörkö mikä painoi varmaan paristaa kiloa kun kannettiin se sinne. Mutta täytyy sanoa että itse jos rakentaa joskus omaa mökkiä niin varaaja tulee lauteiden alle eipä tarvitse tehdä eristyksiä ja kaivoja erikseen varaajalle.
Itse asiaan niin mä tekisin kotelon samanlailla kuin seinätkin foliot yms ja ilmarako, mutta paneelin tilalle rosterista suoja mikä on taitettu reunoilta seinä paneelien alle.