• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Sauna/kylppäriremontista

Nyt on sitten sauna&kylpyhuone revitty auki ja kuivatus meneillään.Nyt kun aikaa suunnitella ja tilailla tavaraa niin muutama kysymys heräsi tässä.

Olen yrittänyt mm. metsästellä sopivaa valaistusta saunaan/kylpyhuoneeseen ja nyt edessä on LediVSKuituvalot. Onko ihmisellä kokemusta kys.valaistusvaihtoehdoista?Mielipiteitä?Ja mistä näitä valoja saa kustannustehokkaasti hankittua?

Tilasin myös itselleni lasiseinän kylppärin ja saunan väliin onko kukaan laittanut itselleen sellaista?kokemuksia?

Ja jos joku tietää vielä jonkun puusepän joka tekisi kunnon lauteet niin vinkkejä otetaan vastaan.

Jos jollain on joku "megaidea" mitä kannattaa laittaa/tehdä kun tollasen remontin tekee niin ideat otetaan kiitollisina vastaan.

:thumbs:

Laitata suihkuun sellaset valot, joilla voit säädellä "veden väriä". En ole itse käytännössä nähnyt, mutta kaveri sanoi että ovat ihan ûber coolit.

MHK

Allapito
VIP
Jotkut on laittanu hifivehkeitä saunaan (onnistuu). Jos oot musiikin ystävä niin vois olla jees kuunnella jotain eroottista esileikkimusiikkia tyttöystävän, vaimon tai molempien kanssa saunassa. Tosin ei omakohtaisia kokemuksia mistään näistä.

Ledit kuulemma eivät oikein menesty vuosia saunan lämpötilan vaihteluissa. Tiedä sitten...

Kustannustehokkaimmin varmaan ostamalla valkoisia ledejä ~2 euroa kappale, ja sitten pieni muuntaja ja etuvastukset ja mahdollisesti kaulukset näille. Todennäköisesti pääsee ainakin 5 kertaa halvemmalla kuin ostamalla jonkun setin. Ledeissä voi olla vähän sävyeroja, kannattaa testailla niitä ensin.

Lasiseinä=lasitiiliseinä?

Ehdottomasti halogeenit kattoon pesuhuoneeseen, ja poreamme tietty ;)

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
vapaudenpatsas sanoi:
Ja jos joku tietää vielä jonkun puusepän joka tekisi kunnon lauteet niin vinkkejä otetaan vastaan.
Mulla on kylppäri valmis ja saunaa pitäisi alkaa purkaa näinä päivinä. Meinasin ottaa tuolta sunkin linkittämästä SunSaunasta lauteet kuituvaloilla. Minkä vuoksi etsit muualta, meinaatko että saat paljon halvemmalla?

Jos löydät hyvän niin pistä yhteystiedot tulemaan. Remontissa on mennyt jo ikä ja ... no terveys on tallella paitsi mielen-.

Ikä
42
Weeboomi sanoi:
Ehdottomasti halogeenit kattoon pesuhuoneeseen, ja poreamme tietty ;)
Juuri näin, mutta itse olen kuituvalosarjan kannalla.

-Helppo asentaa
-Helppo hoitaa = (vaihtaa lamppu).
-Voi tehdä millaisen kuvion haluaa.

Edit: muista mitoittaa kiuas tarpeeksi isoksi

Lasiseinässä on kova homma pitää puhtaana, varsinkin alueilla joiden vesijohtovedessä on paljon kalkkia.

Ixa

Valotekniikkaa lukeneena en suosittelisi nykyisiä LED-valoja saunoihin.
Ledien valontuotto tippuu aika reilusti lämpöisessä ja lisäksi toimintaikä pienenee.

Laadukas kuitusarja on parempi vaihtoehto saunaan.
Itse valonlähde esim. suihkun puolelle vaikka välikattoon minne kuitenkin pääsisi helposti lamppua vaihtamaan. Sieltä sitten vetää kuidut haluamiinsa paikkoihin.
Kuitujenpäihin saatavilla useita erilaisia linssijä joilla sitten pystyy muokkaamaan valojakaumaa haluamaansa suuntaa.

Hintaa toki laadukkailla sarjoilla on mutta tuskin tuntuu suuremmassa remontissa.

Itse ehkä miettisin kuitenkin noita valokuitujakin, koska monesti tietyt muoti-ilmiöt pistää jonkuu vuoden päästä silmään. Hyvin toteutettu perinteinen valaistus ehkä oma valintani. Lisäksi säästää rahaa. Miten olisi tuon ylijäävän rahan hukkaaminen esim. liuskekivestä tai kivilaatoista tehtyyn kiukaan päätyseinään(jos kiuas seinään tulee kiinni). Ei tarvitse pelätä, että kivistä lentelee jotain tai edes vedenheitosta ei kiukaan seinä pahastu. Tämän lisäksi harkitsisin vahvasti aitojen kivien käyttöä kaakeleiden sijaan. Hinnataeroa ei oikeasti ole paljoakaan, mutta kivi on kivi ja savi on savi:). Hinnat pyörii n.20-50e/m2 tuollaisilla kivilaatoilla.

Jos kuitenkin valokuitua meinaa, itse pistäisi sen kiertämään joko kiuasta tai lauteiden taakse osoittamaan ylöspäin. Eli ihan seinään kiinni mahdollisesti selkätukena olevaan puuhun upotettuna.

Ikä
39
Ensi sunnuntaina tulee unelmakämpässä juuri kyseisestä remontista, katso sieltä vinkkejä ;)

Mikäli saunassa löytyy lasiseinää (ja/tai lasiovi), niin kannattaa kiukaan tehoa valittaessa ottaa huomioon seuraava Harvian sivuilta lainattu juttu:

Yhden neliön eristämätön kivi, lasi tai vastaava eristämätön pinta lisää kiukaan tehontarvetta yhtä paljon kuin saunan tilavuuden lisääminen 1,2 kuutiolla jokaista ko. neliömetriä kohti

Ikä
38
Kattoon kannatta tehdä tähtikartasto tai muutama tähtikuvio niistä kuiduista tai ledeistä. Tulee muuten tosi hienon näköinen :rock:
lauteiksi suosittelisin lämpökäsiteltyä haapaa

Tätähän et kysynyt mutta kylpyamme on ehdoton jos sellainen mahtuu. Mua ainakin harmittaa kun uusiin taloihin ei niitä enää asenneta. Siinä pystyy yhtä hyvin seisaaltaan käymään suihussa ja lisäksi voi kylpyankkojan kanssa nautiskella vaahtokylvystä :D
Pitkä lämmin kylpy tekee hyvä lihaksille ja rentouttaa taas erilailla mitä sauna.

Ikä
49
Olen yrittänyt mm. metsästellä sopivaa valaistusta saunaan/kylpyhuoneeseen ja nyt edessä on LediVSKuituvalot. Onko ihmisellä kokemusta kys.valaistusvaihtoehdoista?Mielipiteitä?Ja mistä näitä valoja saa kustannustehokkaasti hankittua?

Jos jollain on joku "megaidea" mitä kannattaa laittaa/tehdä kun tollasen remontin tekee niin ideat otetaan kiitollisina vastaan.

:thumbs:[/QUOTE]

Meillä valmnistu talo vuosi sitten ja päätettiin laittaa saunaan LED valot kattoon ja meidän mielestä ne on toimineet tosi hyvin, ei minkäänlaista ongelmaa ja muuntaja kylpyhuoneen puolella upotettavassa jakorasiassa.

Ja toinen mikä laitettiin, oli suihkukaappi jossa radio, eli musaa kuuluu kivasti saunan puolelle. :)

Yleensä valaistuksen kannalta meillä riittää, kun on saunan ledit ja suihkukaapin oma valo päällä.

Jokainen tekee itelleen, mutta mun käsitykseen saunasta ei kuulu lasiseinä tai huippucoolit kutuvalot. Sama pätee stereosysteemeihin. Lauteet tekisin kyllä tervalepästä.

Olen ollut saunassa jossa oli kuituvalot vaihtuvilla väreillä ja oli kyllä niin bordelli fiilis, että :urjo: