Sauna - kylmä suihku

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
pks
että tuntuu hyvälle salin / juksun/ hiihdon jälkeen. jossei kärsi mennä 5 C suihkuun niin ensin saunaan: on iisimpää. oon ottanu tavaksi kerran viikossa tehdä tuota ja minuutin pyöriä suihkussa (hana ihan kylmälle) saunan jälkeen kivasti pistelee ja sitte saunaan takasi niin kestää jonkin aikaa lämmetä. eikös tuota kylmän ja kuuman vuorottelua ole ennenkin tarjottu "kipuhin" yms.

eikös tuota kylmän ja kuuman vuorottelua ole ennenkin tarjottu "kipuhin" yms.

Onhan tuota. Kylmiä suihkuja (tai altaita) käytetään myös ehkäisemään DOMS:ia, turvotusta jne. Testo-arvoihinkin sillä väitetään olevan positiivisia vaikutuksia, itse iso-Arnoldkin otti aikoinaan kylmiä suihkuja treenien jälkeen, jotta saisi testot maksimiin. (tosin uskon että hänellä ne testot oli maksimissa ihan jostain muusta syystä... :D )

Onko jollain tietoa kylmä-altaiden / avanto-uinnin historiasta? Vanhin lähde, jonka itse löysin viittaa sota-aikoihin (-40 luvulle), silloiset sotavamma- ja reumasairaalat käyttivät avanto-uintia yhtenä kivunhoitomuotona.

Historiasta en tieda tarkemmin mutta ilman muuta asiajuttu tama on, enka ilman saannollisia jaakylpyja itse olisi saanut palauduttua max. 14-tunnin viikkoharjoitusvolyymeista, taikka muuten pidettya tahtia ylla.

Luulen etta tahan ei normaalisti kiinniteta tarpeeksi huomiota huippu-urheilun ulkopuolella, sita paitsi suomessa kun on tuo saunakulttuuri viela tiella, eika asiaa tulla ajatelleeksi kolikon toiselta puolen.

Omissa jutuissa on rutiinia kun tulee useamman tunnin pyoralenkilta, sen paalle siirtymajuoksuharjoitus paalle ja lisukkeet, niin ensimmaisena kotiin paastya pakasteesta vaan kaikki jaat ampariin ja sen tyhjennys ammeeseen, paalle kylmaa vetta sen verran etta sinne mahtuu sisaan kollottelemaan, jalkojen jaahdytys tarkeinta. Tama ei ole itsella mitaan hetken kollottelya vaan monesti luettavaa on kasilla.

Sen paalle kun rentoutuu vahan aikaa normaalisti, niin ei uskoisi mita maaria harjoitusta tuli juuri tehtya, koko palaustusprosessi kiihtyy moninkertaisesti. :whip:

Vasta tänä vuonna olen alkanut käymään aktiivisesti salin jälkeen saunassa ja hiukan kellumassa viileässä altaassa (mitään yberkylmää se ei kyllä ole). Tuntuu mahtavalta ja oikein rauhoittaa rääkättyjä paikkoja. :thumbs:

Omissa jutuissa on rutiinia kun tulee useamman tunnin pyoralenkilta, sen paalle siirtymajuoksuharjoitus paalle ja lisukkeet, niin ensimmaisena kotiin paastya pakasteesta vaan kaikki jaat ampariin ja sen tyhjennys ammeeseen, paalle kylmaa vetta sen verran etta sinne mahtuu sisaan kollottelemaan, jalkojen jaahdytys tarkeinta. Tama ei ole itsella mitaan hetken kollottelya vaan monesti luettavaa on kasilla.

Eli vähän samaa kaavaa kuin balettitansijat. Päivä treeniä, illalla himaan eka tunti jalat kylmässä vesiastiassa ja seuraava tunti kohti kattoa, sit vasta ruvetaan miettimään loppuillan ohjelmaa.

Mut totta. Urheilupuolella kylmähoitoja käytetään aika laajasti muuhunkin kuin akuuttien vammojen hoitoon.

Siis itse henk. koht. en kay saunassa juuri ollenkaan, ei edes saunaa ole...

Joulusaunassa kavin viimeksi, no asiassa pysyakseni itse nimenomaan suorastaan valtan toista aaripaata, eli kuumaa, poreallas on mutten juuri ollenkaan kayta sita rankkojen harjoituksen jalkeiseen palautukseen. Omasta kokemuksesta kylma toimii, keho kay semmoisilla ylikierroksilla noitten pitkien raakkien jalkeen.

Mä käyn myös lähes aina treenin jälkeen kylmässä suihkussa, jonka jälkeen meen saunaan ja vielä uudestaan jäätävään suihkuun. En tiedä onko siitä mitään hyötyä, lihakset vaa tulee superpumppiin ja näytän isommalta ku oikeesti olenkaan, haha =D.

Back
Ylös Bottom