Sarjojen pituudet

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Tästä on varmaankin ollut puhetta joskus, mutten ainakaan searchilla löytänyt :D Joten siis kysyn: miten pitkiä sarjoja teette te muut mimmit? Itsellä työsarjojen pituus on yleensä 10, joskus 12 (lähinnä jalkaliikkeissä + muutamissa "pikkuliikkeissä"). Kannattaisiko tätä kuitenkin pudottaa, esim. pääliikkeissä kahdeksaan - tai vieläkin alemmas? Apuliikkeissähän voisi sitten tehdä tuon 10-12. Mitä sanotte?

Ai niin, teen kaksi työsarjaa/liike. Ja molemmissa siis tuo 10 (12) toistoa.

Minulla vaihtelee nuo sarjojen pituudet silleesti että yhdellä viikolla teen 10-12 ja seuraavalla saatan tehdä 6-8... Mutta yleisin meikäläisellä taitaa olla palttiarallaa 8-10

Uuden treeniohjelman myötä mulla on liikkeitä vähennetty per lihasryhmä, ja vastaavasti sarjamääriä per liike lisätty, eli ennen tein pääsääntöisesti 4-5 liikettä, joilla 2 sarjaa per lihasryhmä - nyt taas liikkeitä on 1-3, ja sarjoja 2-4. Toistot menevät yläkropalle esim. (12)-10-8-6-(4), liikkeestä riippuen, joko 12 tai 4 sarja jää pois. Alakropalle toistot esim. 15-12-10-8. Liikkeet pääosin perusjuttuja: Mave, penkki, (hack)kyykky. Apuliikkeitä vähän.

Teen yleensä 2-3 liikettä per lihasryhmä, niissä 2-3 sarjaa ja toistoja 6-10. Välillä toistoja tulee vähemmän kun otan isommat painot ensimmäisiä kertoja käyttöön. Toisaalta taas esimerkiksi kyykyssä tulee enemmän toistoja koska se on vielä vähän opetteluvaiheessa enkä vielä uskalla ihan riittävästi painoa lastata.

Teen yleensä ns. massaliikkeissä tai pääliikkeissä miksi niitä sitten kutsutaankin, 8-10 toistoa yritän aina painaa ihan loppuun saakka joskus jopa niin että ukko avittaa viimesen ylös saakka, sarjoja 3 kpl.

Avustavissa liikkeissä teen yleensä niin pitkiä sarjoja kun vaan jaksan yleensä 2 sarjaa, mutta en sure vaikka niin paljon en jaksaisikaan, varsinkin jalkatreeni on sellainen että kyykyn prässin ja sjmv:n jälkeen reisiojentajat ja kuokistajat ei meinaa enää luonnistua, sisulla tein kyllä viimeviikolla nekin ihan täysiä, mikä tuntui kyllä jalossa tosi mukavasti vielä kolmenpäivän jälkeenkin.

nimim. paikat tukossa :mad2:

Originally posted by Gillyanne
Tästä on varmaankin ollut puhetta joskus, mutten ainakaan searchilla löytänyt :D Joten siis kysyn: miten pitkiä sarjoja teette te muut mimmit? Itsellä työsarjojen pituus on yleensä 10, joskus 12 (lähinnä jalkaliikkeissä + muutamissa "pikkuliikkeissä"). Kannattaisiko tätä kuitenkin pudottaa, esim. pääliikkeissä kahdeksaan - tai vieläkin alemmas? Apuliikkeissähän voisi sitten tehdä tuon 10-12. Mitä sanotte?

Ai niin, teen kaksi työsarjaa/liike. Ja molemmissa siis tuo 10 (12) toistoa.

Mulla on silleen, että teen kaks viikkoa peräkkäin lyhyillä sarjoilla noin 6 toistoa ja kolmannen viikon pitkillä sarjoilla 12 toistoa. Liikkeitä on 2-3/lihasryhmä. Mulla on itelläni ainakin niin, että kestävyyttä löytyy enemmän kuin raakaa voimaa eli jaksan tehdä pitkiä sarjoja huomattavasti paremmin kuin lyhyitä sarjoja, joten siihen puoleen pitää panostaa. Eikös se niin oo että isoilla painoilla isot lihakset?

Mä teen normaalisti 5-4 sarjaa toistojen ollessa 12-6. Pääliikkeissä teen ekat 12 toistoa lämmittelynä ja sit tosissaan 10-8-6-10 silleen, että noi kaksi vikaa sarjaa on ekstra kovia, ts. on hyvä, jos jaksan edes vikan toiston tehdä ja yleensä teen ton vikan 10 toiston sarjan samalla painolla kuin ton 8 toiston sarjan. Sit taas jotain apuliikkeitä (esim. reiden ojennukset ja koukistukset) teen vain kaksi sarjaa, toistojen ollessa n. 10. Tällä tavalla oon treenannut nyt n. kuukauden (mulla on neljään jaettu ohjelma) ja jokaisessa treenissä mä paukutan uusia enkkoja sarjapainoissa. Että sellaista. :kippis1:

Pääliikkeissä (eli minulla kyykky mave ja penkki) toistot 3-8. Muissa liikkeissä suurinpiirtein 6-8. Joskus tosi harvoin otan pidempiä sarjoja tai jotain satunnaisia erikoistekniikoita. Periaatteessa munkin kannattaisi vähän pistää eloa noihin sarjapituuksiin, kun välillä tuntuu että sitä turtuu... Alkaa vaan happi loppua siinä vaiheessa kun toistoja on kymmenen :rolleyes:

Teen joku 3-4 liikettä per lihas(ryhmä) ja yleensä 2 sarjaa, jossa 8-10 toistoa.

Mulla on sama systeemi kuin LILITHILLÄ kun uuteen juttuun tutustuu, että tosi pienillä painoilla ja vastaavasti taas enemmän toistoja.

Tein tänään ekan kerran penkkiä tangolla ja pari viikkoa olen harjoitellut kyykkäämistä.

Toistot välillä 5-12, mutta joskus ihan piruuttani jopa 20:n toistoja, hui! (esim. prässissä jos tekee välillä 3 x 20 toistoa on se aika killeri)

Itselläni ovat yleensä 6 tai 8. Jos teen jotain kolme sarjaa,saatan tehdä ekan ja viimesen 8 toistolla ja keskimmäisen 6 toistolla. Riippuu täysin liikkeestä ja lihasryhmästä..sekä tietysti omasta fiiliksestä..Mutta yleensä se on tuo 6 tai 8. Tietysti esim.vatsalihas- ja selkälihas-liikkeet ovat siinä 20 pintaan.
Että näin täällä päin. :)

Teen 2-3 sarjaa/liike. Toistot on siinä 6-12, jaloille menee 12-15. Liikkeitä teen yleensä kolme per lihasryhmä, paitsi jaloille 5 plus pohkeet.
Selällekin tulee tällä hetkellä 5 liikettä. Tästä muuten sen verran että onko liikaa kun/vaikka treenaan pelkän selän yhtenä päivänä.

Liikkeet:
Kulmasoutu t-tanko
Ylätalja eteen/taakse vuoroviikoin
Alatalja
Kulmasoutu käsipainoilla
Selkäpenkki

Trinity. Jos mä olisin sä, niin jättäisin tosta sun selkäohjelmastas toisen kulmasoudun pois ja vaikka vaihtelisin niitä keskenään vuoroviikoin. Aika hurjalta määrältä toi noin päällisin puolin näyttää, kun noita liikkeitä on selälle noinkin monta.

Onko sulla jotenkin erityisen huonossa kunnossa toi selkä muihin lihaksiin nähden vai miksi sä oot siihen noin paljon panostanut?

Ei kait mulla selka sen huonommassa kunnossa ole. Mutta lisaa lihasta sinne tahtoo ja paljon!! Tuo maara ei vaan oo tuntunu mitenkaa liialta, mutta kun nyt tuli puheeksi poikaystavan kanssa niin sen mielesta oli vahan liikaa. Oon tehny aina kolme sarjaa per liike, mutta eilen tein vaan kaks, ja tunne oli huomattavasti parempi. Jaksoi tehda kaikki ihan taysilla ja painoja sai laittaa lisaa parissakin liikkeessa! Liikkeita on ehka siks tullu niin paljon kun ei oo muuta treenattavaa nyt neljaan jaetulla ohjelmalla. Ennen tein habat.
Jalkapaivana oon kylla huomannu etta kehitysta alkoi tapahtua heti kun vahensin liikkeita raskaalla kadella!

Btw. Mun kone on taas mua vastaan eika nayta aata eika oota joten kirjoitan ne nyt nain...:mad:

Do diih! Hyvä kun annoit vähän lisäselvitystä treenistäsi. Eli jos teet just ton kaksi sarjaa per liike, niin ei siinä tapauksessa toi selkätreeni niin hurjalta näytäkään. Joskus varmaan kannattais kokeilla sellaista systeemiä, että vain muutama liike ja useampi sarja...

Voi äly noit sun ääkkösiäs.

Originally posted by R�n�manni
Voi �ly noit sun ��kk�si�s.

Joo kuvataiteilijan aivoilla ei korjata tietokoneita!!:D (Vaikka opiskelenkin lahinna valokuvausta ja kuvankasittelya, joten koneita pitais ehka osata kayttaa...)
Puolustukseksi sanon ettei oo muutkaan tienny missa vika...:cool:

Sarjojen pituushan riippuu siitäkin, treenaako voimaa vai kestävyyttä ja hakeeko massaa vai voimaa. Mie treenaan etupäässä voimaa, joten sarjojen pituus on pääliikkeissä korkeintaan kahdeksan toistoa. Ja tämä melko kovalla painolla.

Tietysti vaihtelen sarjapituutta sen mukaan, onko kevyt vai kenties nopeusvoimapäivä. Jälkimmäisessä voi toistoja olla vain 3, jotka tosin tehdään maksiminopeudella, ei isoilla painoilla. Hermotusta taasen parannan myös 3 toiston sarjoilla, mutta painot ovat siinä taas aika isot.

Apuliikkeissä toistoja löytyy joskus 12, ja kuntoutusliikkeissä jopa 30. Kuntoutusta teen mm. hartia-lavanseudun pienille lihaksille pienillä painoilla (2 - 4kg).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom