Sarjapainojen nousu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Faidra
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Heippa mimmit!

Tämmöinen asia tuli tänään mieleen, kun latasin salilla isompia rautoja laitteisiin kuin millä olen ikinä aiemmin tehnyt. Mietiskelin vaan, että millaisella tahdilla teillä nousee treenipainot? Vai annatteko mennä aina samoilla painoilla sen kummemmin asiaa miettimättä? Nostatteko painoja progressiivisesti, välillä tekniikankin kustannuksella?

Minusta tämä on yksi niistä asioista joita tuolla toisessa threadissa on sivuttu - kun voimatasot kasvaa, varmaan kroppakin saa ravintoa riittävästi. Ehkäpä tälleen offilla pitäisikin keskittyä enemmän siihen että pyrkisi nostamaan painoja, kehittämään voimaa, ärsyttämään lihasta enemmän kuin mihin se on tottunut... ja samalla se palakin siellä kasvaa? Jos mitään kehitystä taas ei tule, on pakko olla vikaa jossain - vai onko se näin suoraviivaista?

On aika kiva huomata, kun välillä ottaa vanhasta tottumuksesta ne samat painot käteen ja toistoja tuleekin kevyesti 3-5 enemmän kuin aiemmin. Viime aikoina on tullut tämmöisiä ahaa-elämyksiä enemmänkin ja sekös vasta ilostuttaa :) Hidastahan se kehitys on, siksi ainakin mun mielestä helponta on ehkä verrata vuositasolla. Pitäis kai vaan useammin uskaltaa tarttua niihin isompiin painoihin ja KOKEILLA montako sieltä tulee. Voi tulla hyvin positiivisia yllätyksiä!

Mitäs muut mimmit tästä tuumii?

Olen täysin sitä mieltä, että isompiin painoihin tulisi tarttua useimpien mimmien entistä hanakammin ja kokeilla kuinka se lähtee kulkemaan, järkevissä rajoissa toki(tyyliin ei mitään järettömiä kiekkoja kehiin ilman kummempia miettimisiä :D ). Itse meinaan olen ainakin omalla kohdallani huomannut selkeästi sen, että usein se on korvien välissä, et jaksankohan tehdä raskaammilla painoilla, vaikka todellisuudessa voimat riittäisivätkin. Ja just siksi musta on tärkeä aina rohkeasti vaan lisätä painoa pikku hiljaa, ja usein lopputulos on positiivinen. Omassa treenissäni pyrin jatkuvasti kasvattamaan painoja ja/tai toistomääriä. Koen sen erittäin motivoivana ja vaikka olenkin jo useamman vuoden treenaillut, en usko, että olen saavuttanut läheskään vielä täyttä potentiaaliani, olen paremminkin ehkä puolessa välissä. Usein ihmisillä vaan on huomattavasti enemmän potentiaalia, kuin he itse uskovat ja ehkä tämä sitten hidastaa sitä kehittymistä varsinkin naisilla. Itse kun meinaan ennen kuuluin tuohon sakkiin ja jokseenkin itse estelin omaa kehittymistäni uskonpuutteellani.
Yksi minkä olen huomannut ainakin itselläni toimivan nyt erittäin hyvin ja kehitys on nousujohteista jatkuvasti, on treenikaveri ja kun se vielä on oma avo, niin arvatkaapa :whip: se mua aivan äärirajoille :D Ärhäkkä tapaus kun muutenkin tyyppinä on. Tosin välillä otetaan yhteenkin näistä asioista,mutta periaatteessa hyvässä hengessä ja mikä tärkeintä, kehitystä tapahtuu koko ajan ja en todellakaan pääse helpolla mistään treenistä, vaikka laiskottas kuinka. Ja kun toinen sanoo, et nyt laitat vitoset lisää ja sillä selvä, niin tulee kans kokeiltua niitä omia rajoja ja en kyllä valita, kun kehitys on näin nousujohteista :rock: Just ku mietttii, ni esim. jossain alataljassa joku kymppikilo ei loppujen lopuksi ole paljokaan, mut mulle 70 kiloon siirtyminen jotenkin vaan tuntu isolta harppaukselta, vaikkei se loppupeleissä edes ollu. Kyllä se on kummallinen tuo pääkoppa.

Niin ja se piti vielä lisäämäni, et jos tuollasia ahaa-elämyksiä tulee, niin se on musta vaan merkki siitä, et ravinto-lepo-treeni kolmio on kohdallaan ja kehittymiselle on enemmän ku suotavat olosuhteet, joten isommat kiekot vaan kehiin Faidra :D Mites usein muuten pyrit nostamaan painoja tai minkälaisella systeemillä ylipäätänsä treenailet?

mä teen aina ja joka kerta ihan loppuun saakka. noudatan body for life ohjelmaa ja siinä pystyy hyvin ekojen sarjojen aikana tarkkailemaan itseään ja jos vielä kasin kohdalla tuntuu siltä että rauta on aikasempaa kevyempää niin kutosta varten nappaan sitten aina enemmän kuin edellisellä kerralla. jos taas tuntuu superraskaalta, niin en koskaan mene kuitenkaan edellistä kertaa alemmas vaan väännän pakkona.

viimeisen 1,5 kk aikana on melkein jokaisella treenikerralla saanut lisätä painoja. nyt taitaa olla se steady state eikä voima nouse enää samassa tahdissa. muta keventymisen huomaa.

en tiedä muista, mutta itse teen aina siis loppuun saakka. en usko että on mitään järkeä kilkutella samoilla paikoilla viikosta ja kuukaudesta toiseen. kuten faidra sanoit, jos tulokset ei kehity niin sitten vikaa on jossain muualla.

(ja siis.... meidän salilta löytyy levyjä pienimmillään 1,25 kg ja lisäys se on sekin!)

Olen samaa mieltä siitä, että koko ajan kannattaa pyrkiä ylöspäin. Itse yritän myös joka treenikerralla saada edes joko yhden toiston tai hitusen painoa lisää. Kävisi tylsäksi jos aina liikuttelisi samoja rautoja ja epäilisi tuleeko sitä kehitystä missään. Mittarina käytän myös avon sanomaa lausahdusta: "jos lihakset ei treenin jälkeen tule yhtään kipeäksi niin hukkaan on mennyt" -noin karrikoidusti. Ja eihän siinä mikään tule kipeäksi jos samalla painolla aina veivaa. Jos rupeaa oikein asiat junnaamaan paikoillaan niin sitten vaihtelen aina liikkeitä. Esim. penkkipunerrus: jos se ei kehity, niin sitten teen pari kolme viikkoa ihan toisenlaisen rintatreenin ja sen jälkeen huomaa edistystä taas penkissäkin. Se on siis hyvä merkki palan kasvamisesta ja kehityksestä jos voimat lisääntyy ;) .

Hillevi sanoi:
Mittarina käytän myös avon sanomaa lausahdusta: "jos lihakset ei treenin jälkeen tule yhtään kipeäksi niin hukkaan on mennyt" -noin karrikoidusti. Ja eihän siinä mikään tule kipeäksi jos samalla painolla aina veivaa.
Mua mietityttää, meneekö treeni hukkaan, vaikkei käyttäisi kaikkea potentiaaliaan painojen suhteen, mutta lihakset on kuitenkin varsin juntturassa treenin jälkeen? Tää on mulle erittäin tyypillinen tilanne ja ehkä senkin takia olen hirvittävän huono laittamaan niitä painoja lisää, vaikka joissain liikkeissä selkeästi voisin niin tehdä... :(

neiti sanoi:
Itse meinaan olen ainakin omalla kohdallani huomannut selkeästi sen, että usein se on korvien välissä, et jaksankohan tehdä raskaammilla painoilla, vaikka todellisuudessa voimat riittäisivätkin.

Näin on. Nykyään lisään painoa jossakin liikkeessä melkein joka treenissä, joskus ne nousee yllättävän helposti, joskus yritys jääkin yhteen toistoon. Kuinka vaan, niin lihas saa yrityksestäkin lisä ärsytyksen, ja sille antaa merkin siitä että lisää on tulossa eikä siihen vanhaan painoon tulisi tottua liikaa :) Tärkein asia on musta kuitenkin ettei niitä painoja lisää jos epäilee että tekniikka kärsisi.

Yksi minkä olen huomannut ainakin itselläni toimivan nyt erittäin hyvin ja kehitys on nousujohteista jatkuvasti, on treenikaveri ja kun se vielä on oma avo, niin arvatkaapa :whip: se mua aivan äärirajoille :D

Jep, avo on kyllä armoton treenikaveri :D

Vielä lopuksi sanoisin että liikkeiden vaihtelu vaikuttaa (ainakin mun kohdallani) positiivisesti painojen lisäämiseen. Pari kolme viikkoa sitten rupesin tekemään vinopenkin käsipainojen sijaan Smith-telineessä, ja kun viime torstaina jouduin tekemään taas käsipainoilla (Smithi oli koko ajan varattuna, hö) niin kappas vaan - 8 toistoa 16 kg painoilla tuntui melkein helpolta, kun pari viikkoa aikaisemmin samat painot ei melkein meinannut nousta kertaakaan :thumbs:

Minusta tuntuu usein siltä, että minun tulee saada treenattua ns."ehjä" kausi punteilla ennen kuin saan taas aikaiseksi tuloksia. Jos joudun sairasteluiden/kiireiden takia olemaan pois salilta, niin se kyllä näkyy ainakin nousujohteisessa treenissä. Tällöin treenit alkavat polkemaan paikoillaan.

Treenimetodinani on treenata mahdollisimman puhtaasti ja liikutella kuitenkin isoja rautoja omaan voimatasooni nähden. Yleensä pyrinkin siihen että saan about kymmenen puhdasta toistoa X kg:lla ennen kuin siirryn painavimpiin rautoihin. Hyvin usein lisään rohkeasti painoja, jos huomaan ensimmäisen kovan sarjan liikkuvan kuin juna, ilman mielettömiä irvistelyä ja hyvällä fiiliksellä. Seuraavaan sarjaan laitan ehdottomasti enemmän. Tunnen aina kropastani hyvin, koska tilaisuuteni on tullut parantaa enkkoja, kuten esim. eilen tehdessäni pystypunnerruksia koneella :hyper:

Joskus painojen lisäys seuraavaan sarjaan on iso askel (jännä juttu kaksikin kiloa voi olla kova juttu!) ja treenitekniikkakin saattaa siinä jo hiukan kärsiä, mutta ennemmin pyrin menemään eteenpäin kuin tekisin astetta pienemmillä painoilla jatkuvasti täyden kympin suorituksia teknillisesti.

neiti sanoi:
Niin ja se piti vielä lisäämäni, et jos tuollasia ahaa-elämyksiä tulee, niin se on musta vaan merkki siitä, et ravinto-lepo-treeni kolmio on kohdallaan ja kehittymiselle on enemmän ku suotavat olosuhteet, joten isommat kiekot vaan kehiin Faidra :D Mites usein muuten pyrit nostamaan painoja tai minkälaisella systeemillä ylipäätänsä treenailet?

Samalla tavalla mäkin teen, otan vaan välillä ne isommat painot ja koitan montako menee. Varsinkin nyt kesällä on tulokset menneet hyppäämällä ylöspäin kun oon taas syönyt hyvin. Mun treenit menee syklityksellä: body-, voima-, pumppikierto. Joka kierron eri vaiheessa treenaan eri painoilla koska toistomäärät on erilaiset. Oon huomannut, että uuden kierron alkaessa yleensä pystyn tekemään ainakin osan liikkeistä hiukan isommilla painoilla tuolla ekalla bodykierrolla kuin edellisellä kerralla.

Mites muuten, teettekö kaikki sarjat samalla painolla, siis esim. kun teette jotain liikettä 3 x 8-12, niin kaikki kolme sarjaa samalla painolla? Jos ensimmäisessä sarjassa menee helpohkosti 12 toistoa, mutta kolmannessa nippanappa 6, niin onko aika nostaa vastusta?
Usein mulle käy niin, että ensimmäisen sarjan jälkeen tuntuu, että jee aika lisätä painoja, mutta sitten ei välttämättä jaksakaan raskaammilla kuin pari hassua toistoa... Onko tuttua muille?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mocca81 sanoi:
Mites muuten, teettekö kaikki sarjat samalla painolla, siis esim. kun teette jotain liikettä 3 x 8-12, niin kaikki kolme sarjaa samalla painolla?

Minä teen lähes kaikki sarjat eri painoilla. Ensin tietysti lämmittelysarja kevyillä painoilla, seuraavana keskiraskas sarja ja viimeisinä kovat sarjat ns. max-painoilla.

Mocca81 sanoi:
Jos ensimmäisessä sarjassa menee helpohkosti 12 toistoa, mutta kolmannessa nippanappa 6, niin onko aika nostaa vastusta?
Usein mulle käy niin, että ensimmäisen sarjan jälkeen tuntuu, että jee aika lisätä painoja, mutta sitten ei välttämättä jaksakaan raskaammilla kuin pari hassua toistoa.

Mielestäni sinun tulisi ottaa tuohon ensimmäiseen sarjaan kevyemmät painot, jotta saisit ensiksi lämmitettyä lihakset hyvin. Veri pääsee pumppautumaan lihaksiin paremmin. "Ongelmasi" kuullostaa jännältä, sillä jos jaksat ensin tehdä tosiaan 12 toistoa ja viimeisellä 6, niin toistomäärien putoaminen on kyllä suuri. Toisaalta se kertoo siitä, että ensimmäiset sarjat ovat menneet hyvin perille, kun voimasi ovat jo siinä vaiheessa vähissä. En kuitenkaan usko, että pitkällä tähtäimellä saisit tällä tekniikalla lisää voimaa ja kestävyyttä sarjoihin. Tuollainen mainitsemani pyramiiditekniikka eli painojen lisääminen sarja sarjalta ja lopuksi mahd. viimeiseen sarjaan painojen tiputtaminen edelliselle tasolle, kehittäisi sinulle juuri tuota sarjakestävyyttä. Toiseksi viimeisessä, ns. pyramiidin huippu sarjassa pääsisit aina kokeilemaan rajojasi. Tässä yksi vinkki tuhansien joukosta! ;)

fitnesspimu sanoi:
Tässä yksi vinkki tuhansien joukosta! ;)
Kiitos vinkistä, tuohan kuulostaakin hyvältä :)
Kyllä olen joissakin liikkeissä (esim. kyykyssä) lämmittelysarjaa vähän käyttänytkin. Lasketko lämmittelysarjan "oikeaksi" sarjaksi? Ehkä kannattaisi tehdä lämppäri + ne varsinaiset kolme, vai?
Hmm, taitaa pidentää treenin kestoa jonkin verran...

Mocca81 sanoi:
Lasketko lämmittelysarjan "oikeaksi" sarjaksi? Ehkä kannattaisi tehdä lämppäri + ne varsinaiset kolme, vai?

Minä tekisin sinuna lämppärin + kovat kolme sarjaa ainakin siinä ensimmäisessä liikkeessä. Esim. toisessa ja kolmannessa liikkeessä voit vähentää sarjoja.

Mocca81 sanoi:
Hmm, taitaa pidentää treenin kestoa jonkin verran...

Loukkaantumisriski kasvaa, jos et lämmittele lihaksiasi hyvin. Ei niihin lämppäreihin nyt niin paljon aikaa mene. Ensimmäiset kevyet sarjat pystyy kuitenkin tekemään lyhyillä palautuksilla.

Kun ohjelmassani on useinkin sarjoja tyyliin 3x8-12, se tarkoittaa pidempää "lämmittelysarjaa" suhteellisen kevyin painoin (toistoja saattaa sitten ollakin 15), seuraavaan lisää painoa (ehkä 10 toistoa), sitten kolmas sarja samaan tapaan, neljänteen lisätään taas painoja (8 toistoa), viidenteen ehkä ei enää lisää painoja, mutta jos ja kun kuudennen teen, painoja voi olla enemmänkin ja toistoja viitisen kappaletta...mitä minäkin millään ohjelmalla teen????

Tavoite on tietysti lisätä painoja aina ja kaikkialla. Kokeilla toisinaan aloitussarjaa 5-10kg isommilla painoilla tms.

Mä olen aika kova kokeilemaan aina painojen lisäystä, systeemini riippuu tosin hieman liikkeestä. Teen usein yhden kevyemmän lämmittelysarjan, sit "perustasoa" 1-2 sarjaa ja jos tuntuu hyvälle, niin loput 1-2 sarjaa teen isoimmilla painoilla. Inhoan junnata pitkiä sarjoja... Sarjapituudet 6-8 toistoa, viimeinen sarja saattaa jäädä jonnekin neljään, mutta kyllä se seuraavalla viikolla jo paremmin nousee! :) Kuten joku tuossa sanoikin, joskus tarttee kyllä kaveria tsemppaamaan kun tahto loppuu ennen voimia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom