• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Sarjapainojen jumitus ja kehitys

Olen huomannut reilun vuoden salilla käyneenä, että sarjapainot eivät kehitykään pelkästään niitä ajattelemalla. Tämä oli järkytys, mutta huomasin myös, että pelkästään niissä liikkeissä painot olivat nousseet, joita olin tehnyt aina ekana treenissä ( mave, kyykky ). En ole treenannut millään ohjelmalla, mutta aika jännää kuitenkin. Tietty jos kaikki mehut menee siihen raskaimpaan liikkeeseen, niin muihin liikkeisiin ei jää niin paljon mehua. Mutta onhan aika monessa ohjelmassakin ekana joku raskas liike ja silti ne muutkin liikkeet ( ainakin periaatteessa ) kehittyvät.

Olen kuitenkin joka treenissä tehnyt aina maven tai kyykyn jälkeen jonkun punnerrusliikkeen ( penkki, pystäri tai etunojapunnerrus ) ja sitten soutua tai leukoja. Ehkä tulee liikaa vaihtuvuutta noissa muissa liikkeissä, kun eivät kauheesti edisty. Olen kyllä tyytyväinen siihen, että treenin eka liike edistyy..

Onko tää kehitys teidän mielestä seurausta tyhmästä treenistä, vai näinkö se vaan on, että treenin ekat liikkeet kehittyy aina eniten?

Vaihda ohjelmaa moni jakoiseen jos siltä tuntuu. Itse teen ekana liikkeenä kaikki raskaimmat. Penkki, pystypunnerrus, dippi/kapeapena, kyykky/mave. Ja noiden jälkeen sitten päivän muut liikkeet/lihakset. Isot lihat ensin, sitten pienemmät.

Ei tuolla järjestyksellä ole mun mielestä mitään väliä, mutta voithan sä kierrättää sitä ensimmäistä liikettä treenistä toiseen. Se voi muutenkin olla ihan terveellistä. Miten muuten määrittelet kehityksen? Yritätkö saada yhden toiston (maksimi)tulosta kasvamaan vai onko sulla joku vakiosarja, johon yrität saada isompia rautoja?

Ei tuolla järjestyksellä ole mun mielestä mitään väliä, mutta voithan sä kierrättää sitä ensimmäistä liikettä treenistä toiseen. Se voi muutenkin olla ihan terveellistä. Miten muuten määrittelet kehityksen? Yritätkö saada yhden toiston (maksimi)tulosta kasvamaan vai onko sulla joku vakiosarja, johon yrität saada isompia rautoja?
Kehitys on sitä, että saa lisää toistoja jollain painomäärällä esim. 6 ~ 7, tai vastaavasti isommalla painolla vaikka sen 6 toistoa. Mitään max tulosta en ole tosissaan kokeillut, penkistä joskus yrittänyt 80kg, ei noussut. Mitä muuten tarkoitat, että järjestyksellä ei ole väliä? Itse olen ainakin aika puhki kolmen raskaan kyykkysarjan jälkeen, siinä vaiheessa ei enää yritä kuin selvitä hengissä treenin loppuun.. No joo, ehkä mulla on vaan huono kunto. Kyykkääminen on muutenkin aika syvältä.

Olet varmaan oikeassa, että kannattais vaihdella liikkeiden järjestystä, tai sitten vastaavasti tehdä aina samassa järjestyksessä. Itsekuri ei riitä kyykyn vääntämiseen joka treenissä, joten olen välillä tehnyt mavea tai leukoja ekana liikkeenä ( leuat ei ole kehittyneet ).

Tuli mieleen, että eikö se kuvitteellinen max tulos periaatteessa myös kasva aina, kun sarjapainot kasvaa? Näin vois ainakin kuvitella..

Kiitos vastauksista!

Mitä muuten tarkoitat, että järjestyksellä ei ole väliä? Itse olen ainakin aika puhki kolmen raskaan kyykkysarjan jälkeen, siinä vaiheessa ei enää yritä kuin selvitä hengissä treenin loppuun.. No joo, ehkä mulla on vaan huono kunto.
Kroppa tottuu kun sitä pikkuhiljaa totuttelee rasitukseen. Mun viimeisimmän peruskauden lopulla treenin aloitti kyykkysarja 6x6x80% vanhasta maksimista jonka jälkeen tuli sitten 3x10x70% pena ja 5x5x85% maastaveto. En muista teinkö tuolloin kyykyn vai maastavedon ensin, mutta yleensä teen kyykyt ensin: selkä ja lantio aukeaa vetoa varten. Kuolema tuosta olisi tullut, jos peruskauden alussa (7 viikkoa aikaisemmin) olisi yrittänyt jotain tuollaista, mutta nyt se meni ok.

Tuli mieleen, että eikö se kuvitteellinen max tulos periaatteessa myös kasva aina, kun sarjapainot kasvaa?
Ykköset otetaan salilla eikä kuvitella tai lasketa. :D Kyllä parantunut perusta varmaan näkyy myös osin parantuneena maksimina, mutta sitä maksimia saa sopivalla kevennyksellä hiottua vielä paremmaksi.

mr1

koita tehdä joko leuat tai penkki ensin sitten kyykky toisena...ideana on että jos teet vaikka penkin ensin sit kyykyn niin jaksat vetää viälä leukoja.ja penkki ei juuri syö kyykkyä.ainakaan mulla.

koita tehdä joko leuat tai penkki ensin sitten kyykky toisena...ideana on että jos teet vaikka penkin ensin sit kyykyn niin jaksat vetää viälä leukoja.ja penkki ei juuri syö kyykkyä.ainakaan mulla.
Niin, ehkä tolleen saisi penkkiä paremmaksi. Toisaalta kyykky toimii hyvänä lämppärinä koko keholle, ja kun "pahin" on takanapäin, niin penkin tekeminen tuntuu ihan mukavalta.

Kaupunki
susirajalla
Puhumattakaa siitä, että monet 1-jakosetki alotetaa just sen takia kyykyllä ku reisiä raastaessa kroppaan erittyy uskomaton määrä tavaraa joka sit auttaa muitten osa-alueitten treenissä:thumbs:

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Aloittelijoiden osio 10
Aloittelijoiden osio 11
Aloittelijoiden osio 18