Salitus haittaa jumppaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nallac
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ootteko törmänneet tämmöseen ilmiöön, että aerobikin punttiosiossa ei jaksa enää sen 20. pystypunnerrustoiston jälkeen ollenkaan niin hyvin kuin muut jumppaajat ympärillä? Itelläni on kuitenki keskivertojumppaajaa kookkaammat lihakset ja voimaa löytyy, mutta kestävyyttä ei sitten ollenkaan. Ensin niille puolentoista kilon punteille naureskelee, mutta kahen minuutin pumppauksen jälkeen lähinnä itkettää ku olkapäitä ja hartioita polttelee niin maan mahottomasti.

Vai voiko jaksamattomuus johtua siitä, että kuitenki reenaa niitä lihaksia muulloinkin kuin jumpassa ja olkapäät on vielä palautumassa? Selän kans on sama juttu, mutta ei hauisten kans. Toisaalta 1,5 kg lisäpaino ei varmaan paljo muutenkaan kuulu tuntua hauiskäännössä :)

Sitä lähinnä nyt kyselisin, että kannattaisko vaan suosiolla tehä jumppien punttiosiot kevyesti ja jättää voimailut salille, kun kuitenkin haluan sitä lihasta salilta ja rasvanpolttoa aerobikista?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä ainakin suosittelisin, että aerobicin tekisit puhtaasti rasvanpoltto ja kestävyysmielessä ilman painoja tai ihan minipainoilla ja lihaskuntoharjoitteun jätät sitten salille. Lihaksien kannalta kun tuollaisella pumppailulla ei ole suurtakaan merkitystä. Ihan hyvähän se tuollaista on kuitenkin tehdä, saavat lihaksetkin vaihtelua. Ehkäpä minunkaan ei olisi niin hankala puhua puhelimessa, jos joskus tekisin olkapäille hieman pidempää sarjaa :D (no nyt tulee tietty tehtyä hieman erilailla, kun vaihdoin lajia, mutta...)

e. kannattaa varmaan saliohjelma tehdä sen perusteella miten on noita aerobisia, ettei tartte palautumattomilla lihaksilla pumppailla.

Olen kyllä huomannut saman. Ne miljoonan toiston kyykkysarjat ilman mitään painoja, eihän niitä meinaa jaksaa. Nimenomaan kamala polte lihaksissa. Ja se loputtomien käsivarsiliikkeiden hinkkaaminen, tikataan menemään pikku painoilla ja hirveällä vauhdilla.. jotenkin se tuntuu salitreenin jälkeen vaan väärältä ja pahalta...

Tämän takia välttelen jumppia, joissa on lihaskuntoa. Jos ei ole puhdasta aerobicia tai rasvanpolttoa niin mieluummin lenkki kuin lihaskuntojumppa. En tiedä onko se väärin, pitäisikö panostaa kaikkeen yhtäaikaa. Mutta aerobista ja salia voi hyvin tehdä samana päivänä (aamujumppa/lenkki ja sali iltapäivällä), jotenkin lihaskuntojumppa sotkee kuviot.

Voisko johtua huonosta hapenottokyvystä, eli jos sun aerobinen kunto ei ole tarpeeksi hyvä, niin eihän sellasta pumppailua jaksa..? kyllä se varmasti helpottaa kun lihakset tottuu pidempiin sarjoihin..

Itse käyn salilla 4 x viikossa, 4-jakoinen ohjelma, ja ainakin yhden sykejumpan saan juoksulenkkien ja pilateksien sekaan mahtumaan per viikko. Mutta se onkin sitten ihan sellaista pulssia kohottavaa, ilman painoja tehtävää suht simppeliä askellus-aerobista. Hiki kyllä virtaa ja koko kroppa tuntuu ihanan voipuneelta tunnin jälkeen. Lähinnä käynkin kyllä noissa jumpissa vaihtelun ja virkistyksen vuoksi. Kiva välillä sipsuttaa tyttömäisesti grapea ja mamboa sun muuta normipuntinkolistelun välissä ;)

Mä oon myös huomannut ihan saman. Ja siksipä teenkin samalla tavalla kuin Apollonia ja Nadesha, että en siis vartavasten mitään lihaskuntojumppia sieltä jumppalukkarista valitse.

Tänä syksynä on vaan aivan älyttömän huono jumppaohjelma salilla, jossa käyn...:( Tosi paljon body pumppia, vatsa-peppumuokkauksia, tankojumppaa, jne. Toisella lähisalilla olis kuntonyrkkeilyä ja oonkin miettinyt, että minkähänlaista se on? Siis onko enemmän aerobista ja nyrkkeilläänkö siinä näkymätöntä vastustajaa vastaan vai kuinka? Tuleekohan tunnilla kunnolla hiki ja onkohan paljon tekniikkaopettelua? Tietysti joka paikassa tunnit on vähän omanlaisiansa, mutta muiden kokemuksia näistä kuntonyrkkeilytunneista olis mukava kuulla.

Kaksi aerobista harjoitusta haluaisin viikossa edelleen tehdä. Toinen on juoksu, josta en luovu ikinä (paitsi joskus -30 pakkasilla...):thumbs:

Ja samoilla linjoilla oon Nadeshan kanssa siinäkin, että nuo jumpat tuo mukavaa vaihtelua, kun tuppaa tuo punttien nostelu ja juokseminen olemaan kuitenkin aika yksinäistä, vaikka salilla ja lenkkipolulla muita ihmisiä onkin. :)

En usko, että pelkästään hapenottokyvystä on kyse, koska sen itse aerobisen osuuden jaksan ihan hyvin, vasta se pumppailu pistää vastaan. Eikä se muistaakseni niin hankalaa ollut pari vuotta sitten kun ei salista ollut tietoakaan. Luulis että muutaman vuoden jumppailulla ois kestävyyspumppailuun tottunu, mut ilmeisesti mitä isompi/voimakkaampi lihas, sitä vähämmän aikaa jaksaa nitkuttaa 100 toiston sarjoja...

Harmillista vain, että noissa yliopiston jumpissa, joissa käyn näyttäis kaikissa olevan jonkunlainen lihaskunto-osuus lopuksi, oli se sitten kuminauhoilla, painoilla tai kehon vastuksella (= 50 naisten punnerrusta "<3").

Oon miettiny sitäki, että jos ottaisin vaan 0,45 kg rannepainot mukaan ja jättäisin suosiolla väliin ne pikku puntit. Kai sitä siinäki jotenki pysyis syke korkeella..

Niin se vaan menee että jos lihas on tottunut lyhyisiin sarjoihin isoilla painoilla tuntuu monta toistoa pienillä painoilla raskaalta. Ehkä olisi hyvä jos ottaisit ne ihan minipainot mukaan ja tekisit liikkeet palauttavina ja aerobisina.
Itse joudun töissä vetämään neljä lihaskuntojumppaa / vko ja se syö punttitreeniä. On kai vaan pakko valita kummassa haluaa kehittyä voimassa (ja lihaskasvussa) vai kestävyydessä ja kun toista ei voi jättää pois niin harmittaa :jahas:

Itse olen ottanut sen linjan, että salin lisäksi käyn vain sellaisissa jumpissa, joissa ei tätä lihaskunto -osiota ole. Eniten tulee käytyä spinnaileen ja sitten ihan itsestään juoksemassa tai kaverin kanssa sauvakäveleen. Tuo sauvojen hommaminen oli tosi positiivista vaihtelua lenkkeilyyn ja minusta tehokasta.

En usko, että pelkästään hapenottokyvystä on kyse, koska sen itse aerobisen osuuden jaksan ihan hyvin, vasta se pumppailu pistää vastaan.

Muistan kanssa, kun itse menin joskus kun aktiivisemmin punttailin johonkin vatsa-peppu ja selkä-hartia -jumppaan. Meinasin nikeltyä sinne.

Tuommoinen kymmenien toistojen tekeminen edesauttaa mielestäni lähinnä lihasten tulehtumista. Ei siinä ole mitään järkeä. En usko, että ihmisen kroppaa on edes suunniteltu sellaiseen. Enkä usko, että tosiaelämässä kymmenistä toistoista on yhtään mitään hyötyä. Niitä tehdään vain sen takia, että "pitkät sarjat pienillä painoilla kiinteyttä, ja me ei haluta epänaisellisia rumia lihaksia".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ihan mielenkiinnolla luin tätä threadia kun tätä asiaa olen itsekin miettinyt jo pidemmän aikaa...välillä oikein hävettää jossain jumpassa kun on pakko lopettaa joku sarja kesken, vaikka tekisikin vain 2-3kg painoilla ja ehkä "lihaksikkaimmasta" päästä useasti jumpassa olenkin:( Ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista jumpissa jaksoin todella hyvin tehdä lihaskuntoliikkeet ja voimia jäikin vielä tunnin jälkeen. Nyt olen yrittänyt hakeutua minäkin vain sellaisiin jumppiin, joissa ei olisi lihaskunto-osuutta. Valitettavasti tällaisella pikkupaikkakunnalla ei niin hirveästi valinnanmahdollisuutta ole. Maanantaina kävin spinningissä ja se oli kyllä kivaa:rock: ! Käyn yleensä jumpassa vain välillä vaihtelun vuoksi kun pääasiassa harrastelen salilla käyntiä ja lenkkeilyä. Kerran kävin sellaisesa jumpassa, jossa esimerkiksi hauiksia tehtiin aivan uskomattoman pitkä sarja...laskin n.100 asti ja sen jälkeen turhauduin ja lopetin...tuntui aika hullulta tehdä niin pitkää sarjaa. Mutta, jokainen treenaa tyylillään ja varmasti näissä jumpissa kävijät ovat tyytyväisiä kun kerran niissä käyvät.

Toi jumppien muuttuminen lihaksia hinkkaaviksi "sadoiksi" toistoiksi on muakin harmittanut aika lailla. Se tuntuu olevan jonkunlainen muoti-ilmiö. Siitä asti kun salilla oon käynyt aktiivisesti (noin reilun vuoden) ja lopetin bodypumpissa käymisen, niin on ollut lievästi sanottuna vaikeuksia löytää niitä itselle sopivia jumppia. Spinning on ollut hyvä vaihtoehto, mutta jumpat tois myös kivaa vaihtelua. Harmi vaan, että ne sitten useimmiten on (jos ei ole lihaskunto-osuutta) todella koreografisia, missä mä en pysy kärryillä :(

Muakin harmittaa, kun on turhan vähän kokonaan aerobisia tunteja. Spinning ja Les Mills-tunnit (no ei tietty BodyPump) on melkeinpä ainoita missä käyn juuri ko. syystä. Niissä nyt saattaa tulla tunnista riippuen vähän jotain punnerruksia ja vatsoja, mutta kyllä sen juuri ja juuri kestää :). Siltikin pitää vähän suunnitella, sillä en tykkää esim. mennä spinningiin rankan kyykkytreenin jälkeisenä päivänä. Oman salin "uutuus" on ohjattu tunnin juoksulenkki, jonne kiinnostaisi mennä kokeilemaan. Pelkään vaan, että jään heti ekassa mutkassa, kun tuntuu että on aerobinen kunto ihan nolla :lol2:.

Zone-sarja -42%
Lihaskasvu ja rasvanpoltto on varmaan aika hankalaa samaanaikaan. Eikö kannattaisi syklittää treeni niin että ensin lihaskasvukausi ja sen jälkeen kiinteyttää jos tarvetta. Lihaskasvu vaatii enemmän kaloreita kuin kulutat.

Minä sanoisin niin päin, että jumppaaminen haittaa salia :) Helppohan niissä on nitkuttaa pitkiä sarjoja sellaisen, joka on täysin levännyt kaikista voimaa vaativista liikkeistä, kuin sellaisen, joka on edellisenä päivänä antanut salilla kaikkensa ja ihan kunnon painoilla. Joskus tuntuu, että kauppakassinkin kantaminen hapottaa ja vaatii hirveää ponnistusta salin jälkeen!

En voi sanoa, että nuo lihaskuntojumpat olis ihan hyödyttömiä, aina se on parempi jotain tehdä kuin ei mitään. Kaipa niillä aika moni haaveilee sitä maagista "kiinteytymistä" tapahtuvan. Mutta itse valitsisin täysin aerobisen jumpan, jos on mistä valita. Salilla enemmän käyvälle ne varmaan toimivat hyvänä vaihteluna, lihaksia on ymmärtääkseni hyvä hermottaa välillä erilaisilla rasituksilla, myös pitkillä sarjoilla, niin lihakset ei totu liiaksi aina samaan rasitukseen.

Jos ihan perusaerobista kaipaa ilman lihaskuntopumppailuja, niin jos salisi on SATS, suosittelen Pulsea. Syke nousee, hiki tulee, mitään liikettä ei tehdä ikuisuutta, ei über-hankalia koreografioita. Reipasta musaa ja hyvä meno ja rasitusta tulee sopivasti koko kropalle.

Latest posts

Back
Ylös Bottom