Saliohjelmaa pikajuoksuun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jersky
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Joskus 16v koltiaisena juoksin 60m 6.60s joskin käsiajalla, mutta pystylähdöllä ja merkistä. Aina ollut ketterä ja räjähtävä ja mm. vauhditonta 3.17cm 20v. Nyt vanhempana on alkanut harmittamaan, kun ei ole tullut koskaan ihan oikeasti harrastettua mitään, joten ajattelin tuota nopeutta alkaa treenaamaan. Minkälaista salitreeniä pitäisi ottaa ohjelmaan? Mitä liikkeitä / sarjoja / toistoja / palautuksia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko kyl sanoo että hieman aina vituttaa se kun ite reenaa suhteellisen paljon (noin 5punttia + 5loikkareeniä + pallopelailut / viikossa) ja jengi alistaa :D Nooh ei voi mitään, jatketaan vääntämistä

Itse aloitin pikajuoksun syksyllä, mutta en sitä 2kk ehtinyt harrastaa kun meni valmentajan kanssa sukset ristiin.

-Kyykky on pääliike

-Jalkojen ojennukset
-Jalkojen koukistukset (tärkeämpiä kuin ojennukset ja raskailla painoilla)

-Vinopenkki tangolla ja käsipainoilla

-Mave / selän ojennukset
-Leuanveto eri otteilla

-Pystypunnerrus tangolla
-Vipunostot

-Ojentajat taljassa
-Kickback

-Vasarahauiskääntö

-Punnerruksia
-Joka päivä vatsat (pääasiassa kyljet, eli vatsat kierrolla)

Treenikierto oli viikko mihin sisältyi 3xsaliharjoittelu, 1xjuoksu kovalla sykkeellä, 1xpalauttava kuntopiiritreeni kuntosalilla

jarijari: mikä oli ongelma valkun kanssa

Mun mielipide punttitreenistä on se, ettei yläkehoa tartte tehdä ollenkaan. Mieluummin panostaa keskivartaloon ja jalkoihin.

Yläkehoa ei harrastajan juoksemiseen kauheesti tartte. Sitten kun sähköajat alkaa 10:llä, niin voi ruveta tekemään yläkehoakin, jos haluaa.

Toki punnerrukset ja leuanvedot on ihan hyviä, jos on huono ryhti tai poikkeuksellisen heikko ylävartalo tai vastaavaa. Mutta jos yläkeho puntti on edes vähän pois muulta harjoittelulta, niin jättäsin sen pois.

Toki jos yläkehon kehittäminen on yhtä tärkeä tavoite, kuin juokseminen, niin sitten ihan vapaasti.

Kesivartaloa ihan saatanasti ja monipuolisesti.

Jaloille:
-kyykky
-yhdenjalan kykky / penkillenousu / kyykkykävely
-takareidet maaten koneessa / kinnerjänne
-lonkankoukistajat taljassa tai pöydällä selällään maaten, jalan nosto nilkkapainolla

Mulla punttitreeni koostuu lähinnä just pääliikkeistä. Eli kerran viikossa kyykytän pienillä painoilla ja sen jälkeen räjähtävät toistot takareisikoneella. Toinen kerta kyykky alotetaan 60% maksimista ja päädytään 95%:iin jolla sitt vielä kakkonen tai kolmonen. Kolmas kerta pelkkää räjähtävää eli esim rinnalleveto vaikka se kohdistuukin moneen muuhunkin paikkaan ku jalkoihin. Kyllähän se on fakta että nopeus on voimaa jota taito hallitsee, joten ennen törkeää voimanhankintaa tulee juoksun kannalta muut perusasiat kuten lantion ja keskivartalon pitävyydet olla kunnossa. Yläkroppaa kannattaa mun mielestä kyll vääntää kerran viikossa, jo senkin takia että pelkkä jalkapuntti on helevetin tylsää yksikseen:D , silti kukin taaplaa tyylillään:anssi:

Pertti 123 sanoi:
jarijari: mikä oli ongelma valkun kanssa

En mielelläni mene yksityiskohtiin mutta lyhyesti virsi kaunis: Valmentaja yritti iskeä minua. Hän ei ollut varsinaisesti minun makuuni, sillä omisti kikkelin ja kassit niin kuin minäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom