Saliohjelma "kotisalille"

Liittynyt
2.5.2013
Viestejä
2
Moi!

Olen parikymppinen nainen, jolta löytyy kotoa penkki, tanko ja käsipainot, sekä leuanvetotanko. Kaipailisin jonkinlaista ohjelmaa,
jotta kynnys treenailla iltaisin olisi matalampi. En tavoittele mitään bikinivartaloa, sillä tiedän että itsekurini ei riitä syömisten tarkkailuun
ja olen parantumaton herkkusuu. Mutta haluan alkaa nyt treenata pysyäkseni (tai ensin tullakseni ja sitten pysyäkseni) vahvana ja terveenä
sittenkin kun ikää alkaa tulla lisää. Olen peppufanaatikko, ja oma perseeni on suoraansanottuna mitätön, joten pepun muokkaus kyllä kiinnostaa mitä
suuremmissa määrin, vatsalihakset niinkään ei, tuota rasvaa kun on juuri vatsan seudulla vallan epäsuotuisa määrä :jahas:

Olisin ikionnellinen, jos joku vaivautuisi kirjoittamaan jonkinlaisia neuvoja, miten minun kannattaisi treenailla. Olen valmis kyllä paiskimaan hommia, kunhan tietäisin miten!
Lisäksi harrastan kyllä lenkkeilyä, joten kenties kesän aikana parin kilon tiputus ei ole epärealistinen toive :)
 
Liittynyt
12.10.2010
Viestejä
414
Moi!

Olen parikymppinen nainen, jolta löytyy kotoa penkki, tanko ja käsipainot, sekä leuanvetotanko. Kaipailisin jonkinlaista ohjelmaa,
jotta kynnys treenailla iltaisin olisi matalampi. En tavoittele mitään bikinivartaloa, sillä tiedän että itsekurini ei riitä syömisten tarkkailuun
ja olen parantumaton herkkusuu. Mutta haluan alkaa nyt treenata pysyäkseni (tai ensin tullakseni ja sitten pysyäkseni) vahvana ja terveenä
sittenkin kun ikää alkaa tulla lisää. Olen peppufanaatikko, ja oma perseeni on suoraansanottuna mitätön, joten pepun muokkaus kyllä kiinnostaa mitä
suuremmissa määrin, vatsalihakset niinkään ei, tuota rasvaa kun on juuri vatsan seudulla vallan epäsuotuisa määrä :jahas:

Olisin ikionnellinen, jos joku vaivautuisi kirjoittamaan jonkinlaisia neuvoja, miten minun kannattaisi treenailla. Olen valmis kyllä paiskimaan hommia, kunhan tietäisin miten!
Lisäksi harrastan kyllä lenkkeilyä, joten kenties kesän aikana parin kilon tiputus ei ole epärealistinen toive :)
Näissä puitteissa, jos kukkaro kestää ja paikkakunnalla on kuntosali/saleja, niin ehdottomasti parhaan treenin kotisalillasi saat, kun pistät kamat myyntiin, kannat ne asiakkaan autoon, ja ostat kuntosalilipun. Toiseksi paras ohjelma on kantaa ne roskiin, mutta siinä tuo taloudellinen funktio on huonompi. Äläkä ota tätä ilkeytenä, siitä ei ole kysymys. Asia on vain siten, ettei kotitreenillä saa kuin pinttyneen hien hajun asuntoonsa, jos sitäkään. Esim. kuka sinua ohjaa tekemään liikkeet oikein? Katsos kun tuohonkin on monta tapaa, ainakin kolme: Oikein, väärin ja vahingollisen väärin. Siksi olisi parempi toimia vaikka niin, että ensin kuntosalilla alkuun ja liikeradat sekä liikkeet selkäytimeen. Sitten evaluointi mitä kotisalilla pystyy toteuttamaan, ja jos se vielä tuntuu vaihtoehdolta, niin sitten ok. Jos yksinäsi lähdet treenaamaan kotona etkä tiedä mitä teet, niin treeni ei anna tulosta vaan alkaa maistua paskalle ja siinähän sitten pällistelet mitättömine peppuinesi. Kannattaa muistaa että kaikki jotka sinne salille menee, aloittaa alusta, käytännössä tyhjästä. Ne ovat vaan aloittaneet ennen sinua, eivät ole yhtään parempia, sekaan vaan.
 
Liittynyt
2.5.2013
Viestejä
2
Siis salilla olen käynyt kyllä, silloinkin otettiin netistä ohjelma ja käytiin ensin ohjatussa kuntosaliryhmässä opettelemassa liikkeet ja sitten käytiin keskenämme kaverin kanssa treenailemassa. Ja tuo mieheke on saleilua harrastanut ja on muakin katsellut ja vahtinut että teen liikkeet oikein. Mutta tuntuu, että noin rajallisilla välineillä ei oikein löydy mitään ohjelmia eikä itse pysty liikkeitä keksimään. Nyt ongelma on se, että muutettiin pois kuntosalin naapurista ja nyt matka lähimmälle salille on tuskallisen pitkä, sen vuoksi tuli kotiin haalittua sukulaisten nurkista noita välineitä :D Eli salille meno ei pelota, taloudellinen tilanne vaan on niin paska, ettei ole varaa ajella useita kymmeniä kilometrejä kuntosalin takia :/
 
Liittynyt
16.1.2009
Viestejä
283
Mutta tuntuu, että noin rajallisilla välineillä ei oikein löydy mitään ohjelmia eikä itse pysty liikkeitä keksimään.
No höpöhöpö, tuossahan on kaikki mitä tarvii. Ota joku noista yksijakoisista mitä täältä löytyy, korvaa kyykky hack-kyykyllä ja maastavedolla tai suorin jaloin maastavedolla niin hyvä tulee.
 
Liittynyt
27.2.2004
Viestejä
5 832
Olen parikymppinen nainen, jolta löytyy kotoa penkki, tanko ja käsipainot, sekä leuanvetotanko.
Itselläni on lähes tismalleen samanlainen tilanne kuntovälineiden suhteen. Laitoin siis kotisalin pystyyn juuri nyt muuttaessani isompaan asuntoon ja kalustoon kuuluu nyt penkki (joka toimii myös dippi ja kyykkytelineenä), leuanvetotanko, tanko levyineen, käsipainot ja vielä voimapyörä keskivartalon treenaamiseen.

Miten olisi vaikkapa tällainen simppeli yksijakoinen ohjelma, jonka tekisit 3-4 kertaa viikossa.
6 sarjaa yläkroppaa ja 6 sarjaa alakroppaa. Eli yhteensä 12 sarjaa per harjoituskerta + lämmittelyt ja vatsalihasliikkeet.

Esimerkkitreeni, jossa on pari vaihtoehtoista liikettä:

3x15 penkkipunnerrus tai pystypunnerrus (käsipainoilla tai tangolla)
3x15 kulmasoutu (kp tai tanko) tai 3 sarjaa leuanvetoja niin paljon kuin saat.
3x15 kyykky tai askelkyykky (kp tai tanko jälleen)
3x15 maastaveto tai askelkyykky (jos edellinen liike oli askelkyykky, niin tee tietysti maastavetoa sillä kertaa)

Lämmittelyksi vatsalihasliikkeitä.

Tuo 15 toistoa on aloittelijoille erityisesti suotuisa määrä, mutta niitä sarjapituuksia saa vaihdellakin. Askelkyykkyä ja kyykkyä siksi painotin esimerkissä, että ne ovat eritoten pepulle hyviä.
Ja kun tuota ohjelmaa olet tehnyt vaikka kuukauden päivät, niin sitten vaan liikkeet vaihtoon ettei keho totu liikaa tai kyllästyminen iske. Käsipainoilla ja tangoilla voit tehdä muun muassa erilaisia hauiskääntöjä, ranskalaista punnerrusta, päänylivetoa, pystysoutua, vipunostoja, suorinjaloin maastavetoa, yhden jalan kyykkyä... Eli vaihtelua kyllä riittää.
 
Liittynyt
16.10.2009
Viestejä
120
tee vaikka näin:
Päivä 1 yläkroppa: Penkki,hauiskääntö,pystypunnerrus,leuanveto(jossei jaksa niin hankit kuminauhan jolla voi keventää),vatsat,dippi penkiltä
Päivä 2 alakroppa: Kyykky leveältä,suorinjaloin maastaveto,vie tanko poikittain persukseesi(gymlog),askelkyykky,pohkeet istuen penkiltä(painot syliin polvien päälle ja vaikka 2''4'' varpaitten alle)
 
Liittynyt
27.12.2011
Viestejä
5 091
tee vaikka näin:
Päivä 1 yläkroppa: Penkki,hauiskääntö,pystypunnerrus,leuanveto(jossei jaksa niin hankit kuminauhan jolla voi keventää),vatsat,dippi penkiltä
Päivä 2 alakroppa: Kyykky leveältä,suorinjaloin maastaveto,vie tanko poikittain persukseesi(gymlog),askelkyykky,pohkeet istuen penkiltä(painot syliin polvien päälle ja vaikka 2''4'' varpaitten alle)
Ai saatana!
 
Ylös