sali+ uinti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja käry
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ompas taas ympäripyöreä kysymys. Riippuu sun tavoitteista, onko 500m-1km uintia sulle kuinka raskasta jne..
Ei treeni koskaan hukkaan mene. Ylikunnon ja -treenaamisen uhka tosin aina on.

Kyllähän se uinti heikentää esim. olkapäiden (ja muunkin yläkropan... miksei alakropankin) palautumista. Mutta jos tykkää uimisesta niin minkäs teet. Itse kun huomasin että ainakin omalla kohalla palautuminen heikentyy niin lopetin uimisen. Tosin alotin uimisen saman tien uudestaan kun meinas pää räjähtää. Kuitenkin se pointti jota yritän epätoivosesti kertoa on se, että uiminen (omien kokemuksien mukaan) heikentää palautumista MUTTA jos uimisesta tykkää niin PASKANKO VÄLIÄ!

Originally posted by käry
Onko haittaa jos ui puntin jälkeen 500m-1km , eli siis
meneekö punttireeni tavallaan "hukkaan" ?:evil:

Periaatteessa kaikesta ylimääräisestä liikkumisesta on haittaa palautumiselle. Mutta meistä jokaisellahan on omat tavoitteet ja jos ne sinulla ovat muut kuin hankkia niin paljon lihasmassaa, kuin suinkin mahdollista, niin sen kun uit. Tosin järki päässä ja kuunnellen omaa kehoaan, ettei ylikunto pääse puraisemaan ;)

Huippu bodarithan eivät tee käsittääkseni mitään muuta kuin treenaavat, syövät ja nukkuvat. Aerobista dieetillä ja jotkut myös jonkin verran peruskuntokaudellakin.

Originally posted by käry
Onko haittaa jos ui puntin jälkeen 500m-1km , eli siis
meneekö punttireeni tavallaan "hukkaan" ?:evil:

Jos olet vielä aloittelija niin saat varmasti ihan hyvää yleisvoimaa ja puhtia tuosta uinnista! Mutta totuushan on, että jos treenaa pääasiassa punttia niin ei kannata tehdä mitään muuta--> eli maksimoida palautuminen ja yrittää kuluttaa mahdollisimman vähän.

Ja voihan sitä nyt tehdä muutakin kuin punttia, ei se maailma siihen kaadu! Eli saa silti elää vaikka pumppaakin punttia!

Olisikohan hirveä uhraus siirtää uinti välipäiville ? Silloin se voisi jopa mennä "aktiivisen palautumisen" piikkiin, jos et vetäise lenkkejäsi täysillä.

Originally posted by JackOfAllTrades
Olisikohan hirveä uhraus siirtää uinti välipäiville ? Silloin se voisi jopa mennä "aktiivisen palautumisen" piikkiin, jos et vetäise lenkkejäsi täysillä.

Toi on hyvä idea! Joo et vetäis täysillä vaan esim. 80% noprmaalitehista! Voisit palautuakin nopeammin ellei tule ylikuntoa!

Mulla tulee uiskenneltua silloin tällöin ja se lähinnä avaa olkapäitä, on se sen verran rauhallista polskuttelua mulla.

Mun pointtina oli, että jotkut jotka treenaa salilla, mikä on uimahallin yhteydessä, käyttää uintia loppuaerobisenakin...

oli pakko nyt käydä kaivamassa tämmönen ikivanha keskustelu esiin, kun en oikein saanut selko että kannattaako uida vaiko ei, kun pitäs saaha tuota kuntoa vähän kohoamaan. millekköhän päivälle tuo uinti sopisi meikäläiselle ku viikko on seuraavanlainen:

MA rinta,olkapäät
TI lepo
KE selkä
TO kädet
PE jalat
LA lepo
SU lepo

Originally posted by soulsick
oli pakko nyt käydä kaivamassa tämmönen ikivanha keskustelu esiin, kun en oikein saanut selko että kannattaako uida vaiko ei, kun pitäs saaha tuota kuntoa vähän kohoamaan. millekköhän päivälle tuo uinti sopisi meikäläiselle ku viikko on seuraavanlainen:

MA rinta,olkapäät
TI lepo
KE selkä
TO kädet
PE jalat
LA lepo
SU lepo

Menee vähän :offtopic: , mutta vaihtaisin jalkojen ja käsien paikat. Omien kokemuksien mukaan hauis saa liian nopeaa perään suoran treenin.

Ja tiistaille uinti saattaa sopia, jos uit jotain sellaista, jossa rintalihakset ei saa sairasta treeniä, menee muuten masokismin puolelle.
Tietysti jos energiaa riittää, niin lauantaina vielä uimaan jotain kevyttä.

Ite harrastelen kevyttä uintia 500m lähes joka salitreenin jälkeen. Jos uida osaa, niin tälläinen kevyt uinti ei hidasta ainakaan mulla palautumista yhtään, vaan pikemminkin aukaisee paikkoja. Toimii mulle, koska oon niin saamaton venyttelyjen suhteen. En edes laske tuota noin 20min kestävää pulikointia viikottaiseen "aerobis annokseeni" mukaan. Uinnin jälkeen vielä hetkeksi porealtaaseen ja olo on mitä mainioin! :haart:

Palautusjuoman kiskaisen alas heti puntin jälkeen, joten uinti pysyy väkisinkin rauhallisena, ettei käy näin: :urjo:

Enpä usko että tuosta uinnista mitään katastrofaalista palautumiselle seuraa, kasvaahan siinä aerobinen kunto joka taas nopeuttaa palautumista.

Hieman offtopic, mutta tuntuu että tuo ylikunnon pelko on hieman liioiteltu nykyään, ei se ihmiskeho niin helposti ylirasitu ja ajan kanssahan se sopeutuu kyllä kovaankin rasitukseen.

Ei se voi kauheesti haitata. Optimi on kun isket välipäiville. Muista että kun kunto paranee, niin punttiakin jaksaa paremmin ym. Joten unohda suosiolla nää "punttaa vaan niin kehityt parhaiten" puheet. Ja muutenkin on terveellisempää ja järkevämpää tehdä muutakin. Jos lisäät liikunnan määrää järkevin annoksin, niin ei sitä ylikuntoa pidä pelätä turhaan. Monen alan urheilijat treenaavat 13 kertaa viikossa, joten kyllä se roppa tottuu kun järkeä käyttää ja muistaa kuitenkin välillä lepäillä.

PS: paljonko tulee reenejä viikossa (kaikki liikunta lasketaan, ei kuitenkaan hyötyliikunta)?

Mä kävin tossa talvella puntin jälkeen uimassa kun siitä niin tykkään entisenä uimarina.Ainakin hyvä mieli tulee ja saunassa on kiva rentoutua reenin jälkeen. Ei mun mielestä hirveesti haittaa palautumista. :worship:

Itse sanoisin ainakin että uiminen, suht kevyesti, edistää ehdottomasti palautumista. Taas jos tekniikka on ihan saatanan huono, eli että tekee valtavat aallot joutuu ja paniikkiin välillä ja "hengittää" vettä, niin ei siinä voi oikein rennosti vetää, eli vaatiihan se kuitenkin sitä että vähän osaa uida...

Ja yksi asia mitä kannattaa pitää mielessä on että kloori ei vissiin ole super terveellistä... uimareilla on kuullemma usein enemmän klooria veressä kuin tavallisilla.

Mutta muuten uinti on hyvä laji.

Suositut

Back
Ylös Bottom