Sali+Hiihto/Jäkis/Luistelu.

Käytän kolmijakoista ohjelmaa. Salilla käyn sunnuntaina, tiistaina ja torstaina.
Viittiikö jokaiselle välipäivälle laittaa hiihtoa, jäkistä tai luistelua?? Vai käykö se kasvavalle nuorelle liian kovaksi??

Nyt ennenku jäitä ei ole, niin poljen kuntopyörällä joka päivä 2x20min. Kannattaako polkemista vähentää?

Avustakaa tyhmempää. :) :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika paljolti riippuu minkälaisessa fyysisessä kunnossa olet noin aerobisessa mielessä, noista lajeista päätellen aika hyvässä. tärkein asia tuossa "pystyykö" hommassa on ruokailu, jos saat tarpeeksi energiaa päivässä niin en näe estettä, kunhan pysyt tarkkana ettei ylikunto pääse yllättämään, ja ainakin 1 täys lepo kannattaisi pitää viikossa.

Muista samanlainen viikko-ohjelma viikosta toiseen ei kehitä!
Suosittelen rytmitystä 3-4viikon jaksoihin. eli 1kevyt viikko jonka jälkeen seuraaviin nousujohteiseti tunteja ja määrää ja taas kevyt palauttava viikko. Salilla käyntiäkin on siis hyvä rytmittää...:)

Itse kamppailen vähän samanlaisen ongelman kanssa kuin aloittaja. Mulla tulee viikossa 3 voimatreeniä ja 4-6 aerobista. Kroppaa pitää kuunnella koko ajan ja ottaa treenit palauttavasti aina tarvittaessa. Itse en tosin ole nuori kolli enää, joten palautuminenkaan ei ole samalla tasolla. Kolleega on noita jäkismiehiä kuten aloittajakin ja treenaa varsin kovaa. Hän on jakanut vuoden neljään jaksoon, jolloin painottaa aina jotain osa-aluetta (peruskunto/kestävyys, voima, nopeus). Kehittelen juuri itselleni vastaavanlaista. Tulee treenaamisesta paljon mielenkiintoisempaa kun ei ole aina samaa jurnutusta.

Rawson sanoi:
Itse kamppailen vähän samanlaisen ongelman kanssa kuin aloittaja. Mulla tulee viikossa 3 voimatreeniä ja 4-6 aerobista. Kroppaa pitää kuunnella koko ajan ja ottaa treenit palauttavasti aina tarvittaessa. Itse en tosin ole nuori kolli enää, joten palautuminenkaan ei ole samalla tasolla. Kolleega on noita jäkismiehiä kuten aloittajakin ja treenaa varsin kovaa. Hän on jakanut vuoden neljään jaksoon, jolloin painottaa aina jotain osa-aluetta (peruskunto/kestävyys, voima, nopeus). Kehittelen juuri itselleni vastaavanlaista. Tulee treenaamisesta paljon mielenkiintoisempaa kun ei ole aina samaa jurnutusta.
Minkälaisia voimaominaisuuksia pystyy saamaan, jos treenaa myös kestävyyttä? Niikuin toi kollegas? Ja millainen peruskunto on (esim. mahd.cooper)?

Tää on aina hyvä kysymys, että kuinka paljon pystyy tekemään ja millä tavalla. Mun mielestä joka päivä voi tehdä jos edes välillä touhu on enemmän leikkimielistä pelailua, mutta liian kovaksi kropalle menee jos joka päivä urheilee "tosissaan".

Mulla on ainakin haasteena se, että miten muutella punttitreeniä vuodenaikojen (= muiden lajien) mukaan, ettei jalat, selkä tai olkapäät joudu liian koville. Eli punttiahan se on vähennettävä kun tuolta ladulta on niin vaikee pysyä poissa kun tuore lumi kutsuu.. :D

ihanahelena sanoi:
Minkälaisia voimaominaisuuksia pystyy saamaan, jos treenaa myös kestävyyttä? Niikuin toi kollegas? Ja millainen peruskunto on (esim. mahd.cooper)?

Valehteli mulle juokseensa 3 km:n pururadan 11.40. Jäkispelaajana hyvä happokestävyys. Yli puolen tunnin rasituksissa alkaa hyytymään. Penkillä ottaa kymppejä 85 - 90 kilolla. Ei siis panosta maksimivoimaan.

Rawson sanoi:
Itselläni aivan sama pulma, tämmönen kestävyys urheiluja kynäri halais lihaa kunnolla kroppaan. samat reenimäärät itselläni. 2-jakosella 3krt viikossa + noin 6krt viikossa kestävyysharjottelua sm. nopeus juttuja. Kunto on hyvä.

MIllasessa kunnossa kolleegasi on päältäpäin?

HaBa88 sanoi:
Itselläni aivan sama pulma, tämmönen kestävyys urheiluja kynäri halais lihaa kunnolla kroppaan. samat reenimäärät itselläni. 2-jakosella 3krt viikossa + noin 6krt viikossa kestävyysharjottelua sm. nopeus juttuja. Kunto on hyvä.

MIllasessa kunnossa kolleegasi on päältäpäin?

Ihan hyväkuntoiselta se näyttää. Ollaan samankokoisia noin 186/90 (läskiä ei tietysti tippaakaan :hyper: ). Aerobisella puolella joutuu kyllä tekemään myönnytyksiä lihojen lisääntyessä. Paino haittaa lenkkeilyssä. Itsellä pahiten kärsii uinti. Kädet lyö niin helposti hapoille, jos on vähänkään ylimääräistä.

Kiva muuten huomata, että joku muukin haluaa yhdistää voiman ja kestävyyden. Tämä keskustelu on niin jakaantunutta (body/voima/aerobinen). Henkilökohtaisesti ajattelen, että mitäs helevettiä niillä lihaksilla tekee jos jätkä hukkuu 300 m:n saunauinnilla.

Perusasia sanoi:
Käytän kolmijakoista ohjelmaa. Salilla käyn sunnuntaina, tiistaina ja torstaina.
Viittiikö jokaiselle välipäivälle laittaa hiihtoa, jäkistä tai luistelua?? Vai käykö se kasvavalle nuorelle liian kovaksi??

Nyt ennenku jäitä ei ole, niin poljen kuntopyörällä joka päivä 2x20min. Kannattaako polkemista vähentää?

Mulla on aikalailla samanlaista viikko ohjelmaa ollut.
Koko syksyn
Salia Ma, ke, pe
Lätkää To
Ja vuodenvaihteen jälkeen myös
hiihtoa Ti ja La

Nyt hiihtämisen aloitettua on alkanu tuntumaan, että jalat saa liikaa rasitusta ja jalkatreenin oon keventäny perjantaista aivan kevyeksi, ja ajatuksena on jättää se kokonaan pois, tai vaihtaa hiihtoon vähäksi aikaa. Eiköhän tässä koiville raistusta ihan tarpeeksi tule, vaikkei niitä erikseen käy salilla rääkkäämässä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom