Sairaseläkkeelle 35-vuotiaana?

Ikä
47
Voi hemmetti tätä konttorirottailua. Niskat ja hartiat ovat olleet viikon verran hirveässä jumissa. Päätä särkee, huimaa ja välillä tekee ihan pahaa (en ole raskaana, kiitos kysymästä). Salilla eilen rintalihaksia tehdessä liikkeet tuntuivat aivan väärissä paikoissa. Vinopenkki aiheutti "klompotuksia" tuossa korvan vieressä ja peck deck-laite kaulassa. :confused:

Hermot menee ja buranaa kuluu. Kai tässä täytyy hierojan pakeille rientää?? Mites muilla punttimimmeillä, jotka paljon päätteen edessä istutte? Miten ehkäisette hartiaongelmianne.? Meillä työterveyshoitaja nimittäin sanoi, että "Älä tee isoilla painoilla", mutta tämä vaihtoehto ei tule kuuloonkaan.

Ei muuta. Halutti vai avautua... Lähden heittämään taas buranan huiviin... Pöh.

Minä olen käynyt työterveyden lähetteellä hierojalla (5x/hoitojakso). Meillä ei ainakaan ne työntekijät edes saa lähetettä hierojalle ketkä eivät käy (tai valehtele käyvänsä) salilla...

Itse käyn hierojalla noin joka toinen viikko. Venytellä ja verrytellä täytyy joka päivä. Kannattaa kiinnittää myös työasentoihin huomiota ettei jännitä hartioita turhaan, istuma-asento tms. Lisäksi pieni taukojumppa välillä ei ole pahitteeksi; olkapäiden pyörittelyä, venyttelyä... Ei vie paljon aikaa, mutta auttaa kummasti.

Tämä nyt ei varmaan paljon lohduta, mutta... minä olen varmaan viimeiset kolme vuotta istunut päätteen ääressä TODELLA paljon enkä voi sanoa oikeastaan lainkaan kärsineeni hartia- tai niskavaivoista. Olen myös istunut joskus kaupan kassana ja sielläkään ei ollut noita ongelmia. Sen sijaan silloin kun en treenannut, niska oli jumissa vähän väliä... Olekin siis kiittänyt niska-hartiaseudun kunnosta nimenomaan salitreeniäni, jossa siis käytän niitä "isoja" painoja. Pidän myös erityisesti yläselän treenaamisesta. Venyttelemään olen ollut laiska, treenin yhteydessä kyllä esim. yläselkä venyy vähän luonnostaan.

Näin tässävaiheessa, ikää on kuitenkin vasta 26, toivotaan että ei mene pahasti huonompaan suuntaan... Viimeaikoina olen harrastanut venyttelyä enemmän ja sillointällöin joogaa (tosi hyvä laji erityisesti istumatyöläisille!), täytyy vähän ennakoida sitä väistämätöntä tosiasiaa, että en ole nuori ikuisesti.

Jumppailen kyllä päivittäin vähän, mutta en tiedä miten olen nyt näin jumiutunut. Minäkin sain nyt hierontalähetteen, joten eiköhän tämä tästä.

Mietityttää vaan, että kuin tällaista istumatyötä jaksaa "loppuelämän" tehdä, jos kaikesta liikunnasta huolimatta paikat menee niin jumiin, ettei veri kierrä aivoissa...

Tiukkis: ole onnellinen, minulla taas on ollut jumitus ongelmia lähes aina pikkuisen.

Onhan aina noita luontaistuotteita esimerkiksi tiikeribalsami, joka pistää veren kiertää niskoissa ja lämmittää mukavasti. Lisäksi se tuoksuu ihanalta!

Me poloiset siistin sisätyön tekijät! Itselläni ensimmäisinä alkavat jumittaa trapsit ja rompsit. Siihen auttavat hieronta, venyttely ja niiden "isojen" painojen veivaaminen. Salilla yritän lämmitellä kunnolla ja pitää paketin tiukasti kasassa. Joskus särkylääkkeen ottaminenkin on ihan paikallaan - minulla vain kynnys minkään lääkkeen ottamiseen on järjettömän (kirjaimellisesti) korkea. Hierojalta kannattaa kysyä venyttelyvinkkejä ja pyytää häntä venyttämään hieronnan päätteeksi ne kaikkein jumittuneimmat kohdat.

Mutta kertokaapa, miten voisi onnistua puhumaan itselleen uuden työtuolin? Jos istun nykyisellä jakkaralla vielä muutaman kuukauden, olen valmis palsamoitavaksi. :(

On se kumma kun työnantajat eivät tajua omaa parastaan ja että säästöähän siitä tulee, kun porukoilla on kunnon työskentelymahdollisuudet. Yhdelle puolitutulle naiselle pomo ei luvannut rullahiirtä, nyt nainen on ollut hiirikäsiongelmien kanssa kaksi kuukautta sairaslomalla. Niin kuin ne rullahiiret, rannetuet ja niin poispäin olisivat niin kalliita, että suuryrityksen talous kaatuisi.

Huh huh, uskomatonta! Jos työnantaja menee konkurssiin rullahiirien takia niin sietää mennäkin... Minä olen saanut kunnon työtuolin kotiinkin kun välillä täytyy tehdä sielläkin työjuttuja. Kannattaa pyytää työterveydestä asiantuntija tarkistamaan työpisteiden ergonomia, ulkopuolisen ammatti-ihmisen sana kun painaa työnantajalle usein enemmän kuin oman työntekijän.

Wilhelmiina: olen kyllä onnellinen tästä asiasta ja toki pahoillani puolestasi. Ehkä voisit kokeilla jotain "venyttelylajia" kuten astangajoogaa?

Ja tuo, että työnantajat eivät tajua... se on todellakin kumma juttu! Siis istumatyö on kokonaisuudessaan niin tuhoisaa, että sitä ei moni nuorena tajuakaan (en minäkään ole vielä omakohtaisesti varmasti sitä tajunnut). Säästöä tulisi sairauskuluissa aivan mielettömästi, jos yritykset investoisivat kunnon työvälineisiin, olisi kunnon mahdollisuus taukoliikuntaan ja kuntoutukseen.

Mulla on päätteellä istumisesta menny kans useemman kerran yläselkä tosi jumiin, hierojalla siitä on selvinnyt tai toinen vaihtoehto on mulla ollut visiitti kiropraktikolle. Siinä käsittelyssä lähtee kaikki vinoutumat ja epätasapaino kropasta, mulla vaati 2 käsittelykertaa. Olkapäät olivat hieman eri tasossa ja lantio samoin, epätasapaino oli juuri ja juuri peilistä havaittavissa. Jo ensimmäisen käsittelyn jälkeen tunsin kuinka taas kaikki nikamat ja systeemit?! olivat oikeilla paikoillaan. Suosittelen todellakin!!

Olin muuten luullut että esim. tuo olkapäiden korkeusero johtuisi lihasepätasapainosta mutta näin ei ollutkaan vaan se korjaantuikin kiropraktikon käsittelyssä!:D

Mulla on auttanut tuo PILATES-jumppa. Se on alunperinkin kehitetty lihasongelmista, skolioosista yms. kärsiville. Maria Putkiston sivuilta: http://www.methodputkisto.com löytyy infoa suomalaisista Pilates-ohjaajista.

Kutri

Eilen kävin sitten fysioterapeutilla hieronnassa. Tuli aivan ihana olo jo siitä yhdestä kerrasta. Sellainen kevyt ja reipas. Yleensä oloni on töiden jälkeen tunkkainen, päätä särkee ja väsyttää. Eilen olin kuin toinen ihminen...

Kai sitä pitäisi sitten salin lisäksi alkaa venyttelemään, että pysyis paikat notkeana. Pitääpä käydä kirjastossa lainaamassa tuo Method putkisto opus, jos sieltä saisi vinkkejä.

Ota video kanssa (siis kyseessä on Pilateksella vahvaksi), jos vain löydät -- mulla on se kirja, enkä tajuaisi siitä kovinkaan paljon ilman että olen käynyt kurssilla. Kokeile löytää myös muita pilates-oppaita, joissa tekniikka selitetään mahdollisesti hieman selkeämmin. Kysy, jos et tajua jotain, esim. hengitystekniikasta.

rakkaudella
Kutri

Otan osaa! Tiedän kyllä miltä tuntuu, kun niskat on jumissa, huippaa ja migreeni pukkaa päälle! Ei muuta kuin hierontaa, Ice Poweria niskaan, venyttelyä ja kevyttä jumppaa.

Itsellän on juuri punttitreeni vienyt selkä- ja olkapäävaivat taivaan tuuliin, toisaalta en ehkä stressaa päätten ääressä kauheasti, kun työni on enemmän ajattelu- kuin näppäilyvoitteista.

Ostin Pilates-videon ja kirjan ja kävin pari kertaa ohjatussa ryhmässä, siellä tekniikka aukeni ja tuntui helpommalta kuin lukemalla tai videolta katsellessa. Toisaalta tuntui siltä, että punttiksella voimia keränneelle ei Pilates-tunti ole kovin haastava, eikä hyötykään ehkä ole sama kuin jollekin, joka ei juuri ole jumpannut. Mutta minun tunneillani taisi kaikki muut olla tanssijoita, ehkä heille oli tästä kovastikin hyötyä ja iloa?

Niskaongelmista minulla on rutkasti kokemusta. Ja karpaalitunneliongelmista myös (eli ranteen hermojen puristustilasta). Ensinnakin punttitreeni tekee ihmeitä, mutta se kai meillä Punttimimmeillä on jo kunnossa. Lisää siihen kuitenkin keppijumppaa, sekin ylläpitää hartiaseudun liikkuvuutta. Toiseksi hierontaa kannattaa ottaa säännöllisesti, ei vain silloin kun tilanne on akuutti. Kolmanneksi, jos työasennot ym. on kunnossa niin seuraava korjattava asia on taukojen pitäminen. Tähän EI auta se, että vain päättää pitää venyttelypausseja koska ne unohtuu heti kun työ käy intensiivisemmäksi. Eli hanki koneellesi (käske pomoa hankkimaan koko talolle) tauko-ohjelma jonka voi säätää katkaisemaan työn sopivin väliajoin (30-45 min) ja antaa pari venytysliikettä mitkä pitää tehdä ennen kuin voi jatkaa hommia. Mä tykkäsin RSI Risk Break ohjelmasta jonka saa tilattua netin kautta, mutta vaihtoehtoja kyllä riittää. Sen lisäksi kannattaa kaydä joka tunti tekemässä pieni kierros käytävällä tm. ja pyöritellä käsiä. Ja tarkista myös nukkuma-asennot, tyynyt jne. ettei niska joudu olemaan jännityksessä yöllä. Hiiren vaihtaminen toiselle kädelle auttaa erityisesti ranneongelmissa, mutta rannetuesta tm. en ole havainnut mitään hyötyä.

Kannattaa kyllä tehdä aika paljon sen eteen ettei niskaongelmat pääse liian pahoiksi. Mulla (ikää 28 v., tehnyt päätetyötä 6 vuotta) oli jossain vaiheessa taipumus saada sellaisia niskalukkoja ettei pää kääntynyt mihinkään ja kipu oli ihan tajuton. Siinä sitten napsin relaksantteja ja kävin fysioterapiassa, mutta eihän sen pitäisi olla tällaista. Jos aikoo selvitä eläkkeelle asti niin on jaksettava pitää huolta omasta työkyvystä. Tuntuu monesti tosi tyhmälle tehdä pikkuvenytyksiä ja keppipyörittelyä jne. (vanhana urheilijana ei koe näitä "tehokkaiksi"), mutta pitkällä tähtäimellä näistä on valtavasti hyötyä! Ja idea on nimenomaan säännöllisyys, tehdään vähän mutta monta kertaa päivässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom