Saan lihaksia liiankin helposti - mikä syynä, mitä tehdä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja piiuli
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Eli siis, tiedän ettei tästä yleensä kukaan valita täällä, mutta minä nyt teen sen..

Olen siis nainen, yllätys:D ja en käy säännöllisesti salilla.
Harrastan kuitenkin aika paljon,tai no tosi paljon tavis-mittapuulla, liikuntaa ihan normaalielämässä. Pyöräilyä, kävelyä,lenkkeilyä ja näin.

Tutustuin näihin sivuihin joskus viime keväänä, ja sain täältä oikeastaan elämäni ensimmäistä kertaa faktaa siitä,että proteiiniakin oikeasti tarvitaan johonkin..
syön siis proteiinia nykyään sen 2g/painokilo vuorokaudessa, joskus enemmänkin. Nykyään olen myös tietoinen että rasvaakin tarvitsee, sitäkin syön tai ainakin pyrin syömään 1g/painokilo päivässsä.

Mutta mutta, nyt siis "ongelmaani".. eli kroppani on muuttanut muotoaan aika lailla hurjasti, kesällä liikuin nykyistäkin enemmän ja silloin kehitys oli aika nopeaa..
Olen saanut lisää lihaksia, en ole ihan varma onko se nyt hyvä. Tai siis, oma kauneusihanteeni ei ole mikään rasva%25, mutta en silti tavoittele mitään kovin lihaksikasta kroppaa.. Siis en itselleni halua niin kovin isoja lihaksia..

Tämän hetkinen tilanne on ihan ok, painoindeksi taitaa olla liian alhaalla(18) ja lihaksia on oikeasti aika paljon keskivertonaiseen verrattuna, ja muutenkin. Ne erottuvat ihan selv'sti, ja habani on aikalailla isompi kuin koskaan aiemmin elämässäni :D
Eli jos en halua enempää lihasta, mitä pitäisi tehdä? Vähentää proteiinia? Vähentää rasvaa? Vai?

olisin kiitollinen avusta!:haart:

Mikään ihme että vähäisetkin lihakset tuolla painoindeksillä näkyy. Tuolla mimmien kuvissakin on monia kuvia tytöistä joilla lihakset näkyy selvästi, mutta ei ne kovin isot ole, vaan rasvan vähäisyydestä johtuen erottuu niin hyvin.

mutta jos tosiaan et halua lisää lihaksia, ala treenaamaan vaikkapa voimanostoa. En minäkään kovin lihaksikas ole, mutten niitä lisääkään halua joten tämä on ollut minun vaihtoehtoni.

Johtuu varmaan just tuosta alhaisesta painoindeksistä, että lihakset näkyy selvemmin. Kun ei ole sinä rasvaa siinä päällä.

Riippuu varmaan vartalotyypistäkin miltä näyttää. Itse olen tällainen päärynävartaloinen, painoindeksi 19-19,5 ja rasvaprosentti arviolta jotain 18 ja 19 väliltä, alavartalossa rasvaa löytyy ja taas yläkroppa on mallia kukkakeppi :), eli sieltä ei rasvaa löydy. Itse taas haluan lisää lihaksia etenkin ylävartaloon, että se tasapainottais vähän tätä vartaloa, ja on se jo vähän onnistunutkin :), ja taas alavartalon treeniä sitä varten että ne lihakset sielläkin alkais näkymään sieltä rasvakerroksen alta..

Eli niinhän se on että lihakset erottuu sitä selvemmin mitä vähemmän sitä rasvaa on, eli jos rasvaa on vain vähän niin pienemmätkin lihakset näkyy hyvin.

Nii-in, vartalon mallista ja geeneistähän se on paljolti kiinni.. Luulen että rasvaprosenttini on melko alhainen, ainakaan sellaista roikkuvaa ylimääräistä ei juuri missään ole, mikä on tietysti hyvä.. Tosin kylkiluut törröttävät aika ikävästi, samoin solisluut.. Yritän saada hiukan lisää painoa, ei ole toistaiseksi onnistunut.
Hassua,kroppani oli tosiaan ihan eri näköinen ennen.. Silloin ruokavalioni oli pitkälle hiilaria,hiilaria ja vielä lisää hiilaria. rasvaa ja proteiinia varmaan alle 10g päivässä ...
Silloin olin kuitenkin paljon löysempi, ja kroppani oli ns. naisellisempi, en tosin itsekkään pitänyt "naisellisen kurvikkaasta" kropastani hirveästi. ;D

piiuli, HeatN sulle jo toisaalla kommentoikin, vastaappa noihin kysymyksiin ensimmäiseks:
HeatN sanoi:
Ei kaikille sovi toki samanlainen ruokavalio mutta eri asia onkin, se että Imitä syömisillä halutaan saavuttaa? Kyllä liikkuva ihminen tarvitsee ravintoa enemmän kuin tämän ketjun aloittava päivittäin syö. Toki toisina päivinä voi syödä vähemmän mutta jos ruokavalio on aina noin minimaalinen ei siitä voi saada tarpeeksi energiaa, vitamiineja, hivenaineita, rasvaa ja valkuaisaineita.

piiuli mitä sä haluat ruokavaliollasi saavuttaa? Hyvää oloa? Jaksamista treeneihin?
Jos näin on, suosittelisin ehdottomasti lisäämään aamupalan, edes pienen. Keitetty kananmuna? Kourallinen pähkinöitä? Marjoja ja rahkaa? Ei ne vie kauaa aikaa, jos edellisiltana laittaa valmiiksi jääkaappiin. "Aamuapalalle" ja lounaalle lisäisin ehdottomasti proteiinipitoista lihaa/kalaa/kanaa ja salaatinkastiketta tai muuta rasvaa. Päivälliselle kasviksia!

En oikein ymmärtänyt että millä metodilla ja miksi pidät yllä tällaista ruokavaliota, jossa ei ole hiilihydraatteja nimeksikään eikä kunnolla rasvaa ollakseen vähähiilihydraattinen ruokavalio. Joka tapauksessa: oli ruokavalio mikä tahansa ehdottomasti suosittelisin se kuntoon pistämistä ja ruoan lisäämistä.

Et halua lisää lihaksia, et halua laihtua, et halua naisellisen kurvikasta kroppaa, olet tyytyväinen nykyiseen kireyteesi... no mikä tossa nyt sitten ees mättää? :rolleyes: Äkkiseltään sanoisin, että niitä rasvoja lisää ruokavalioon, jos haluat lihakset vähemmän erottuviksi ja jatkaa yhä vähähiilarisella linjalla, jolloin kalorilisäystä on huono tehdä hiilareista.

Hyviä ohjeita ovat muut antaneet, ja erityisesti Emmah:n posti oli loistava!

Mutta, olen itsekin miettinyt, miten pitäisi treenata, jos ei halua lisää lihaksia? Olen aikoinaan treenannut ilmeisein riittävästi, ja olen hyvin tyytyväinen tämänhetkiseen lihaksistooni, on tasapainoinen kokonaisuus eikä erityisiä ongelmakohtia ole, no, ehkä vatsoihin voisi vähän panostaa, mutta en minäkään tiedä miten pitäisi treenata, että tämä nykyinen pysyisi mutta lisää ei tulisi.

Olenkohan ihan hakusessa jos arvaan, että jatkaisin treeniä samalla tavalla kuin ennenkin (massatyylillä), mutta treenaisin määrällisesti vähemmän eli entisen 4 x viikossa pumppailisin vain 2 x viikossa enkä edes pyrkisi progressioon eli sarjapainojen kasvattamiseen? Jonkun mielestä treenistä katoaa tällöin tavoite, mutta minulle riittää tavoitteeksi hyvä fiilis ja se, että salitreeni on kivaa. Ja olen minä sitä voimanostoakin miettinyt, mutta ei vain kiinnosta tarpeeksi...

Mutta, olen itsekin miettinyt, miten pitäisi treenata, jos ei halua lisää lihaksia?

Vaihda voimatyyppisempään treeniin. Ei sen tarvitse voimanostoa olla. ;) Lyhempää sarjaa (toistot 1-5) ja enemmän painoja ja kalorit kulutuksen mukaan. Ei varmaan kasva lihakset (mutta ei häviäkään) ja mielekkyys punttailuun säilyy, kun tuloksia tulee (enemmän rautaa).

Ja voihan siellä salilla "huvikseenkin" käydä pumppailemassa. Onhan noita liikkeitä, joita vaihdella....

:wtf:
jos olet liian lihaksikas (jokaisella tuo henk.koht. raja "liioille lihoille" taitaa kulkea eri kohdassa...) niin vähennä sitä lenkkeilyä ym., jos ne lihakset sillä on kovasti päässeet kasvamaan.. kuulostaa kovin erikoiselle. Mutta kuten sanottu, makunsa kullakin.

Vaihda voimatyyppisempään treeniin. Ei sen tarvitse voimanostoa olla. ;) Lyhempää sarjaa (toistot 1-5) ja enemmän painoja ja kalorit kulutuksen mukaan. Ei varmaan kasva lihakset (mutta ei häviäkään) ja mielekkyys punttailuun säilyy, kun tuloksia tulee (enemmän rautaa).

Kiitos, hyvä pointti, treeni voi olla voimatyyppisempää ilman, että ryhtyy voimanostajaksi ;)

Harkitsin jossain vaiheessa, että tuo single factor/5 x 5 voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu - kieltämättä jotain tavoitetta olisi kiva olla, vaikka pelkkä punttailu itsessään onkin kivaa :) Melko uskomattomia progressioita kyllä olisi luvassa, jos tuo single factor minulla todella toimisi...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitos, hyvä pointti, treeni voi olla voimatyyppisempää ilman, että ryhtyy voimanostajaksi ;)

Harkitsin jossain vaiheessa, että tuo single factor/5 x 5 voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu - kieltämättä jotain tavoitetta olisi kiva olla, vaikka pelkkä punttailu itsessään onkin kivaa :) Melko uskomattomia progressioita kyllä olisi luvassa, jos tuo single factor minulla todella toimisi...

Mitä toi single factor tarkoittaa? Muutenkin mulla on alan termistöt aika lailla hakusessa, mutta laji kuitenkin kiinnostaa. Mäkin luulin vielä keväällä (joo ja kesällä), etten halua yhtään lisää lihaksia, mutta nyt ne on kuitenkin ruvennu kiinnostamaan. Kertoisitteko vielä, mitä käytännössä tarkoitatte voimanostolla? Sori ketjun aloittajalle, meni vähän OT:ksi, mutta tää on mielenkiintoinen
aihe.

Kertoisitteko vielä, mitä käytännössä tarkoitatte voimanostolla? Sori ketjun aloittajalle, meni vähän OT:ksi, mutta tää on mielenkiintoinen aihe.

Voimanosto on kilpailuna kolmiottelu, jonka lajeina ovat penkkipunnerrus, jalkakyykky, maastanosto (mave). Maven saa valita nostaako kapealla vai sumolla eli välistävetona. Treenit rakennetaan yleensä niin, että 3-4 treeniä viikossa. Ne rakennetaan pääliikkeiden ympärille: kyykkypäivä, penkkipäivä, mavepäivä, neljäntenä treeninä moni tekee nopeuspenkin.

Mitä toi single factor tarkoittaa? Muutenkin mulla on alan termistöt aika lailla hakusessa, mutta laji kuitenkin kiinnostaa. Mäkin luulin vielä keväällä (joo ja kesällä), etten halua yhtään lisää lihaksia, mutta nyt ne on kuitenkin ruvennu kiinnostamaan. Kertoisitteko vielä, mitä käytännössä tarkoitatte voimanostolla? Sori ketjun aloittajalle, meni vähän OT:ksi, mutta tää on mielenkiintoinen
aihe.

Hejssan, yleisellä puolella on mammuttiketju mm single factorista, kantsii lukea ajatuksen kanssa, etenkin alotuspostin linkit, jos englanti taipuu :)

Osasinkohan mää tehdä linkin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom