Saako raskauden räjäyttämää vatsaa vielä kuntoon?

Olen synnyttänyt lapsen pari vuotta sitten ja vatsalle jäänyt ikävä "pussukka". Ilmeisesti sivuttaiset vatsalihakset ja lihaskalvot venyneet, koska pitkittäisten lihasten välissä en hirvittävän suurta rakoa tunne (sormi kyllä uppoaa väliin). Olisipa kiva tietää, onko mahdollista kuntouttaa vatsa ihan siedettävään kuntoon vai menenkö suosiolla jonnekin abdominoplastiaan :( Olen nyt aloittanut dieetin tarkoituksenani pudottaa painoa 3-4 kg ja samalla teen sekä sivuttaisia että pitkittäisiä lihasharjoituksia ja syviä vatsalihaksia. En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta vatsalla on tietysti rasvaa ja koska ihokin venynyt, makkaroiksi ne menevät jos vähänkin kumartuu.

Onko jotain erityistä mitä pitäisi tietää kun treenaa venyneitä lihaksia? Olisi myös kiva kuulla kokemuksia muilta äideiltä :) onko joku saanut toivottomalta näyttäneen vatsan vielä kuntoon?

Siirsin tämän tänne alueelle josta varmasti löytyy paremmin tietoa.

Onko kyseessä venynyt lihas vai venynyt nahka? Itse laihdutin 37 kiloa hyvin lyhyessä ajassa, mistä seurauksena vatsanahkat roikkuvat, jää tosiaan ikävä "pussukka" vatsan alaosaan. Vatsalihaksissani ei ole mitään vikaa, vaan nahkaa se on.

En ole perillä raskauden sivuvaikutuksista, kunhan spekuloin.

Mun vatsa on ihan siedettävän näköinen, mutta hirmu helposti "pömpöttää" ja jos syön vatsan ihan killilleen niin se pullahtaa kuin vauvamasu konsanaan! Tuntuu kuin siinä kohtaan missä vauvamasu on ollut on nykään tyhjiö joka odottaa hetkeään päästä esiin. Ennen lapsien tekoa vatsani ei todellakaan tollatavalla pullahdellut.. Painon olen saanut takaisin siihen mitä se oli ja vatsa on siis muuten ok, luulen että kun kudokset on kerran joutuneet äärimmilleen venymään ei ne enää ikinä ihan normaaliksi palaa
Mutta kyllä on ihan mahdollista saada vatsasta siedettävän näköinen.

Kiitoksia vastauksista. Epäilen lihasten venymistä juuri siksi, että aamuisin vatsa on paljon litteämpi ja syömisen jälkeen alkaa pahemmin pömpöttää. Pystyn kyllä silloinkin vatsalihaksia jännittämällä saamaan vatsasta litteän. Mitään vartalonmyötäistä paitaa ei pysty pitämään ilman että näyttäisi raskaana olevalta. Painoindeksini on 22,5 (lihasta ei juuri ole, kaikki läskiä). Pudotan nyt ne muutamat kilot ja treenaan lihaksia. Saa nähdä miten käy. Pahoin pelkään, että tulen vain "laihaksi läskiksi".

Syvien vatsalihasten treenausta suosittelisin. Kannattaa ehdottomasti tehdä myös raskaita kyykkyjä ja maastavetoja, koska vaikuttavat keskivartalon lihaksiin paljon ja kokonaisvaltaisemmin, kuin pelkkien vatsalihasliikkeiden tekeminen.

Mulla viimeisestä synnytyksestä on aikaa nyt 8kk. Imetyksen aikana mulla oli littana vatsa ja painopituus suhde 57kg/169cm. Samantien imetys kun loppui, muutama kilo tuli takaisin. Siis oikeesti vain 2-3kg ja vatsa oli aivan pallona! En meinannut saada sitä millään pois, mutta sitten rajoitin hiilareita ja lisäsin liikuntaa, niin vatsa on ihan siedettävä. Toki nahka on vielä aika löysä. Kun hiilarit sain karsittua suht pienelle, ei enää myöskään keho reagoinut aamulla tai illalla erilailalla vaan vatsa on samanlainen mihin aikaan vuorokaudesta tahansa.
Koko korsettilihaksisto vaikuttaa keskivartaloon, eli myös ne syvät selkälihakset ja alaselän lihaksisto, ei pelkät vatsat. Ja kun lihaskunto on hyvä, ryhti keskivartalossa pysyy kuosissa ilman lihasten jännittämistä. Muuten tuppaa vatsa pullahtaa eteenpäin ja alaselkä notkistumaan.

Manteli, mä olen huomannut aivan saman eli vähähiilarisesti syöden vatsa ei pömpötä niin paljon. Mutta en voi syödä kauan sillä tavoin, koska mulle tulee aivan järjetön närästys rasvaisesta ruuasta. Olen karpannut pariin otteeseen närästyslääkityksen kera ja silti olen ollut ihan kuoleman partaalla. Syön kyllä normaalistikin aika hyvähiilihydraattisesti eli en syö esim. pastaa tai vaaleaa leipää lainkaan. Sokeriakaan en ainakaan nyt käytä, mutta hedelmiä ja marjoja (mansikoita nykyisin, nam) tulee syötyä jonkin verran.

Painostani on tipahtanut nyt noin kilo ja ihmetys sentään: vatsa näyttää jo hurjasti paremmalta. Voi olla siis paljon mahdollista, että se muutamankin kilon pudostus vaikuttaa paljon juuri vatsaan.

Mä en itse syö kovin rasvasta ruokaa, vaikka hiilareita vältänin. Mun perussapuska on yleensä aamulla rahkaa/turkkilasta jogurttia + leseitä tai marjoja, kinkkua, juustoa tai kananmuna. Lounas ja päivällinen on sitten kasviksia (lämpimiä että salaattia) ja sen kanssa pihvi (kana, kala, liha). Välipalat ovat sitten taas rahkaa, juustoa, kanamunaa, kasviksia. Iltapala on yleensä juustosalaatti tai munakas. Mutta mitään kermakastikkeita en käytä enkä myöskään metukkaa ym rasvasia leikkeleitä tai makkaroita.

suosittelen tankotanssia tai muuta keskivartalon syvien lihasten hallintaan keskittyvää lajia. Itselläni on kaksi lasta ja syön vaihtelevasti sitä mikä maistuu hyvältä. Tankoilun ansiosta (ainakin omasta mielestäni) vatsan "pömpötys" on kokonaan kadonnut. Ensin pienet, sitten suuret lihakset. Tsemppiä kadonneen vyötärön metsästykseen!

Aika senkuin etenee ja kilot karisee. Painoa on lähtenyt nyt n. 2,5 kg ja olen saanut ruokavaliotakin pidettyä melko vähähiilarisena. Vatsa on pysynyt paljon pienempänä ja nahkakin alkanut hieman roikkua. Ehkä se siitä hieman kuroutuu. Tosin epäilen, että lopullinen tulos olisi parhaassakin tapauksessa samanlainen mitä tämän päivän iltalehden kuva Geri Halliwellin mahasta napapaidassa hölkätessä. Kyllä se raskaus vaan jälkensä jättää. Itsellä tullut raskausarvetkin nyt paljon enemmän näkyville epätasaisina juovina (värittömiä, mutta erottuvia). Niitä näkyy kohdissa missä en tiennyt sellaisia olevankaan.

Kun vatsan sisäinen "paine" ja turvotus helpottaa, ehkä ne vatsalihaksetkin siitä kuroutuu. Jostain syystä vatsan lihakset tuntuvat olevan koko ajan maitohapoilla. Vaikka tekisi vain muutaman lihasliikkeen, tulee sellainen tunne. Ehkä lihakset reagoivat tuohon laihtumiseen noin. Lopetin suorien vatsalihaksien tekemisen, koska se jotenkin tuntuu vaan nyt ikävältä ja sellainen tunne, ettei ole hyväksi. Treenaan nyt niitä syviä lihaksia hetken aikaa ja annan vatsalle aikaa toipua.

No nyt kun tää palsta osui silmääni niin kerrompa millainen "pussukka" mulla on. Eli joo maha roikkuu todella rumana ryppyisenä nahkana kun on esim. nelinkontin. Mutta kyllähän sen saa minun mielestäni reenaamalla kuntoon jos lihakset vaan ovat venyneet...kai.. Mutta minulla ainakin on raskausarvet saaneet nahkani roikkumaan. Tottakai minullakin on sitä rasvakerrosta keskikehollani varmasti mutta kyllä minulla ilman pumppiakin vatsoja näkyy mutta nahkani on edelleen roikku ja ryppyinen.. vähän niinkuin sairaalloisen lihavuuden jälkeen laihduttaneet ihmiset.. :D siltä tuntuu välil että näytän vaikken näytä.. :D saatteko tuollaisenkin treenaamalla.. treenaan joka toinen viikko 4-5krt viikossa lihaskuntoa ja joka toinen viikko aerobista kuten pyöräilyä ja uintia..

Antakaa minullekkin vinkkejä mitän parantaa vielä enemmän vatsa nahkaani vai onko minulla litteän vatsan saavuttamiseksi ainoastaan tämä --> http://www.cityklinikka.fi/fi/kauneuskirurgia/vatsan-pienennysleikkaus

Itse kolme lasta synnyttäneenä ja ne sisälläni kantaneena voin sanoa että.. Suurin venyminen tapahtui nimenomaan ensimmäisen lapsen jälkeen ja eipä siihen pussukkaan pahemmin tullut muutoksia enää edeltävissä raskauksissa. Mä tein vuositolkulla vatsalihaksia itkien.. Vatsalihakset olivat kyllä hyvät, mutta niinkuin kirurginikin sanoi " totuus on se ettei tuo nahka tuosta mihkään palaudu vaikka tekisit ja tekisit, ilman veistä". Mulla oli myös iso rako vatsalihastenvälissä, joka tarkoittaa yleensä sitä, että ovat revenneet odotusaikana ja josta voi seurata myöhemmin koviakin selkäkipuja, niinkuin itsellänikin oli. Mä olin päättänyt laittaa vatsani kuntoon hinnalla millä hyvänsä. Mulla kurottiin vatsalihakset ennalleen ja vatsankiristys jossa sitä roikaletta poistettiin aika iso pätkä toistakymmentä cm. Voin sanoa että täydellisen parantumisen jälkeen olo tuntuu siltä, että olen saanut elämäni takaisin. (Nuorin lapsista on siis jo 4v.)

Piti vielä lisätä, että tein niitä vatsoja varmaan 3v epätoivoisesti n. joka toinen päivä n. 100 tavallista vatsaa + samat määrät vinoja päälle. Kyllä se mun kengurupussi roikkui aina yhtä pahasti, enkä huomannut mtn muutoksia. Jo päätät kuitenkin mennä vatsankiristykseen ÄLÄ tee sitä julkisella! Julkiselle puolelle pääsee jos nahka roikkuu tarpeeksi pahasti. Mä oon nähnyt muutaman kaverini vatsan joka on tehty julkisella "vähän" kiireellä ja lopputuloskin on sen mukaista. itse olin yksityisellä,maksoin vähän enemmän ja lopputulos on kaunis ja siisti!

jaa?! vai saa julkisella kengurupussin leikkauksia? :D - en tiennytkään.
terv. nimim. ensimmäinen kaksosraskaus sai jo vatsanahkan lerpattamaan. ;)
(oikeesti en oo edes ajatusta kyseiselle leikkaukselle antanut, mut nyt vois alkaa harkitsemaan - kuinkahan paha on tarpeeksi paha?)

- eka postaus taas piiiitkään aikaan: välissä TOINEN kaksosraskaus. -

jaa?! vai saa julkisella kengurupussin leikkauksia? :D - en tiennytkään.
terv. nimim. ensimmäinen kaksosraskaus sai jo vatsanahkan lerpattamaan. ;)
(oikeesti en oo edes ajatusta kyseiselle leikkaukselle antanut, mut nyt vois alkaa harkitsemaan - kuinkahan paha on tarpeeksi paha?)

- eka postaus taas piiiitkään aikaan: välissä TOINEN kaksosraskaus. -

Joo taitaa mennä vähän "pärstäkertoimenkin" mukaan..
Ne katsoo silmämääräsesti ja parhaimmillaan mittaa sen roikkuvan nahan vatsasta.
Mä kävin kokeilemassa kyllä itse myös julkista kun sain kirurgiselle lähetteen. Mua niin nöyryytettiin asian suhteen siellä, että tästä lähtien
pysyn kaukana koko laitoksesta! Mua piikiteltiin ja naureskeltiin asian suhteen joka oli mulle todella arka ja miten vihasinkaan vatsaani ennen.
Jälkeenpäin kyllä ollut kuitenkin tyytyväisempi yksityisen leikkasarpeen ja tyyliin. Julkisella leikataan siis enempi "nauravansuun" mallinen arpi kun taas yksityisen tekemä enemmän muistuttaa sektioarpea ja on suora ja siisti.
Yksityisellä myös tikattiin kiinni ihan erilailla. Käyttämällä enemmän iholiimaa ja satunnaisia tikkejä kun taas julkisella nidottiin kun vetoketju.
Arvenhan kuuluisi tulla bikinirajaan jossa se itselläni on.( Julkisen puolen jälki on jätetty bikinirajan yläpuolle. Eli kun vedän farkut jalkaan ni liian korkealla ja rumasti näkyvissä). Julkisella tehdään vaan nopeesti "alta pois" ja asiakas rutisemasta jonosta pois.
Nä on Suomessa vielä tietääkseni aika harvinaisia leikkauksia sinäänsä et verrattuna vaikka Englantiin jossa nä on ihan rutiineja.
Se on jo aika hyvää tuuria, että ystäväpiiriini kuuluu muutama joka on kyseisen operaation käynyt ja itseni mukaanlukien.Ainakin yks noista mun tutuista julkisella käyneenä on joutunut myös käymään
korjausleikkauksessa poistamassa ns. "koirankorvat". Näin siis ainakin meillä Helsingissä. Täällä nuo kaikki leikkaukset ohjataan kirurgiselle.:rock:

mä 3 lasta saaneena oon mielestäni onnistunut saamaan mahan lähes siihen kuntoon, mitä se oli ennen lapsia:hyvä:. ainoa ärsyttävä asia on se, että napakorun jäljiltä iho repesi ja siinä on ruma arpi, mutta muuten en valita. ilman muuta auttaa treeni, nimenomaan syvien vatsalihasten sekä rasvaa polttava sekä mielellään vhh- ruokavalio, kuten moni muukin sanonut, mutta lisäks kantsii ehdottomasti ottaa aminohappoja, c- vitamiinia yms kunnon annoksin. meillä on suvussa kollageenin heikkoutta ja olin jo henkisesti valmistautunut ekan raskauden aikana, että eipä tuo ikinä palaudu...mutta kyllä vaan ja uskon että juurikin nuo aminot oli isossa osassa kollageenisynteesiä aktivoivana lisäravinteena. suosittelen!!

mä 3 lasta saaneena oon mielestäni onnistunut saamaan mahan lähes siihen kuntoon, mitä se oli ennen lapsia:hyvä:. ainoa ärsyttävä asia on se, että napakorun jäljiltä iho repesi ja siinä on ruma arpi, mutta muuten en valita. ilman muuta auttaa treeni, nimenomaan syvien vatsalihasten sekä rasvaa polttava sekä mielellään vhh- ruokavalio, kuten moni muukin sanonut, mutta lisäks kantsii ehdottomasti ottaa aminohappoja, c- vitamiinia yms kunnon annoksin. meillä on suvussa kollageenin heikkoutta ja olin jo henkisesti valmistautunut ekan raskauden aikana, että eipä tuo ikinä palaudu...mutta kyllä vaan ja uskon että juurikin nuo aminot oli isossa osassa kollageenisynteesiä aktivoivana lisäravinteena. suosittelen!!

Sekin varmaan riippuu et minkä kokosia lapsia siel masussa on ollut et paljonko nahka on venynyt
Mulla on ensmäinen hipoen 5kg poika ja vatsanympärys oli parhaimmillaan 140cm navan kohdalta :D
VAtsakiristyksessä poistettiin toistakymmentä cm riippanahkaa!

juu tottakai riippuu. mulla on ollu 3,5-4 kg lapset, etenkin viimisestä painoa tuli likemmäs 20 kg ( olen vain 160 cm pitkä eli kaikki painonlisäsys tässä varressa tuntuu ja näkyy:))...mutta siis se oli mun pointti, että myös noilla ravintolisillä voipi olla vaikutusta:)

Sekin varmaan riippuu et minkä kokosia lapsia siel masussa on ollut et paljonko nahka on venynyt
Mulla on ensmäinen hipoen 5kg poika ja vatsanympärys oli parhaimmillaan 140cm navan kohdalta :D

Wau! 140cm...Mikä on normaalisti sun vyötärön ympärys? Mulla oli loppuvaiheessa jotain 106-108cm ja normaalisti vyötärö on semmoset 70cm. Vatsanahka oli kyllä ihan tinnillä lopussa ja tuntu että repeää ihan justiinsa... Mielenkiinnolla tässä alan testaileen kauan menee, kun saan palauteltua. Nyt pari viikkoa synnytyksestä navan kohta on vetäytynyt 87 senttimetriin, ilman jumppia vielä tässä vaiheessa.

Back
Ylös Bottom