Säteilevä jalka/lantiokipu + lordoosi. Apua kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shaker
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli ongelmana jo pidempään jatkuva säteilevä kipu lantion kohdalta aina vasempaan nilkkaan asti, sekä parantumaton notko selässä.

Vähän taustoja.. Notkoselästä olen aina kärsinyt. Olen yrittänyt parantaa liikkuvuutta alakropassa ja venytellä parin vuoden ajan tuloksetta.
Lihakset (lantio, lonkankoukistajat ja takareidet) pysyneet jäykkinä ja liikkuvuus huonona kaikesta huolimatta. Venyttelystä siis ollut vain hetkellistä apua.
Olen kokoikäni harrastanut jos jonkinlaista liikuntaa, 2008 vuodesta käynyt salilla.

2009 keväällä ilmeni lievää hermokipua jalassa, heräsin vain aamulla ja huomasin tämän. Ei juuri arkea haitannut joten annoin asian olla.
SI-nivelessä myös jotain ongelmia samoihin aikoihin ja fysiolla tuli sitten käytyä. Venyttelyä yms. ohjeita annettiin ja parissa kuukaudessa
SI-nivel ongelma parani, tuli tosin pari krt uudestaan, mutta parani.

Hermokipu vasemmassa jalassa tuntui kasvavan vuosi vuodelta treenatessani normaalisti kunnes vuosi sitten 2011 keväällä
tilanne paheni radikaalisti. Vedin normaalisti treenin johon kuului painonnostolikkeitä ja mavea. Pari päivää tämän jälkeen alko kovat kivut ja lääkäriin josta lähete magneettikuvauksiin.
Kuvista selvisi nikamamadaltuma ja herniaatio. Ei ollut kosketuksissa hermoratoihin. Pahimmista kivuista sitten hiljalleen parannuttiin,
mutta paljon ongelmia jäi silti.

Tämän hetkinen tilanne ja tilanteet missä kipua esiintyy:
-Aamulla herätessä selkä jumissa ja hermokipuja on lähes kokoajan.
-Pitkä selän/lantion paikallaan olo koventaa kipuja. Esim jos kauan maannut tai seissyt ja siitä istumaan, (lantion ja selän asento muuttuu) syntyy voimakasta kipua, joka loppuu hetken asentoon tottumisen jälkeen.
-Takareittä venyttäessä huomattavaa viiltävää kipua, esim jalat suorina maahan kurottaessa, tai sitten vasemman jalan nosto pöydälle suorana ja venytys.
-Kipu lisääntyy liikkeissä missä selkä menee notkolle, esim työnnössä, maveissa. Toisinaan aiheuttaa kivun lisääntymistä.
-Roikkuessa voimakasta kipua.
Lisäksi pahahko notkoselkä ja lantio täysin tiltissä/jäykkä.

Taukoa salista ja liikunnasta olen kokeillut pitää noin kuukauden, jumit ja kivut vain pahenivat. Lekurilla ja fysiolla
olen käynyt, ei juurikaan apua. Aina samoja ohjeita ladellaan (venyttely/tauko yms). Selvää diagnoosia/syytä kivuille en ole saanut.
Venyttely välillä auttaa, toisinaan voi pahentaa oireita...
Epätoivo alkaa hiipiä hipiään kun työikään edes ehtinyt ja tässä kunnossa.. Lisäksi oire ei ole yhtään helpottamaan päin.

Kellään kokemusta tämänkaltaisesta? Miten kannattaisi edetä?

Kaikki apu otetaan vastaan, kiitos vastauksista etukäteen! Kysymyksiäkin saa esittää.

Tuossa linkissä vielä selventävä kuva missä kivut sijaitsevat:

http://imageshack.us/f/13/exrx.png/

Mulla on ollut vähän saman tyyppistä vaivaa,mutta huomattavasti lievempänä. Yöduunia tehdessä ja paljon autoa ajaessa alaselkä väsyneenä pääsi notkoasentoon,pitkittyneenä järkyttävä särky vasempaan pitkään selkälihakseen pakaran yläpuolelle-->koko oikea pitkä selkälihas täysin kramppiin. Siitä sitten hermosärkyä alaselästä vasempaa reiden ulkosyrjää myöten nilkkaan saakka. Ei hieronta,eikä venyttely auttaneet kipua kokonaan katoamaan, hetkellinen helpotus. Ainoa,joka on osannut mulla vaivan korjata,on ollut jäsenkorjaaja. Myös osteopaatti/naprapaatti ok. Mutta ehdottomasti vaatii kyllä varsinaista rangan manipulaatiohoitoa,mitä fysiot eivät tee. Sanoisin että ota useampi hoitokerta->akuutin kivun helpottuessa alkaa loputon työn sarka syvien vatsalihasten ja selän syvien eli multifiduslihasten vahvistamisessa.

Mulla on ollut vähän saman tyyppistä vaivaa,mutta huomattavasti lievempänä. Yöduunia tehdessä ja paljon autoa ajaessa alaselkä väsyneenä pääsi notkoasentoon,pitkittyneenä järkyttävä särky vasempaan pitkään selkälihakseen pakaran yläpuolelle-->koko oikea pitkä selkälihas täysin kramppiin. Siitä sitten hermosärkyä alaselästä vasempaa reiden ulkosyrjää myöten nilkkaan saakka. Ei hieronta,eikä venyttely auttaneet kipua kokonaan katoamaan, hetkellinen helpotus. Ainoa,joka on osannut mulla vaivan korjata,on ollut jäsenkorjaaja. Myös osteopaatti/naprapaatti ok. Mutta ehdottomasti vaatii kyllä varsinaista rangan manipulaatiohoitoa,mitä fysiot eivät tee. Sanoisin että ota useampi hoitokerta->akuutin kivun helpottuessa alkaa loputon työn sarka syvien vatsalihasten ja selän syvien eli multifiduslihasten vahvistamisessa.

Kiitti vastauksesta. Johtuko toi sun hermokipu ihan notkoselästä ja hermon puristuksesta? Oliko mitään tiettyä asentoa/liikettä missä oli kivuliaampi, ja lähtikö miten paranemaan?

Ite oon kans miettiny tota osteopaatilla/kiropraktiolla käyntiä..
Olisi vaan kiva tietää mistä se hermo on jumissa (jos edes hermopinteestä on kyse..) Painaako notkoselän yliliikkuneet nikamat vai onko SI-nivelessä jumissa vai missä :S
Kaiken tämän lisäksi lantio vielä hieman kierossa, oikea puoli lantiosta edempänä, mutkikas tilanne...

Unohtu mainita vielä että yks yleisin kipua aiheuttava liike on pään rintaan taivutus, säteilevä kipu syntyy lantiosta jalkaan asti

Alotusposti oli vähän pitkä ja sekava joten tässä lyhennettynä pääkohdat

-säteilevä kipu vasemman jalan lantiosta nilkkaan
-notkoselkä ja lantio vähän kierossa, jäykkä alaselkä+ lantio
-pään alastaivutus aiheuttaa hermokipua, samoin vasemman jalan suoristus/venytys jolloin hermo venyy,
-SI-nivel ongelmia ollut
-pitkä paikallaanolo pahentaa

Itse olen kärsinyt vastaavanlaisista oireista toistakymmentä vuotta, tosin ongelmana on selkärangan nikaman kiinnitysvauriot L4-L5 välissä josta aiheutuu spondylolyysi. Tuo aiheuttaa ajoittain hermokipuja yleensä oikeaan jalkaan (reisi,pohkeen sivu, harvemmin varpaisiin). Ks ongelmat tulevat kun liikaliikkuvuuden ja kulumien takia hermojuurikanava joka lähtee rangasta jalkoihin joutuu puristuksiin. Veikkaisin että tämä on lähes kaikkien hermo-ongelmien taustalla monilla ellei ole välilevyn pullistumaa/kulumaa joka puristaisi myös itse ydintä. Se mikä itsekullakin oireet ks. alueella aiheuttaa on sitten oma lukunsa.

Monesti kun tämän tyyppisiä oireita alkaa tulla ongelmat alkaa kasaantua muuallekkin tukirankaa niin alas kuin ylöspäin. Itsellä vasemman puolen pitkä selkälihas, suolilihas ja serratuksen alaosa tuppaa pysymään krampissa, samoin kiristää pakara-, reisi- ja pohjelihaksia jotka pahentavat ristiselän virheasentoa. Mikä luonnollisesti lisää hermo-oireita jalkoihin.

14 vuoden maallikon kokemuksella ja lääkärissä ja fysiolla käyntien jälkeen 4 tärkeintä hoitomuotoa ovat olleet itselleni:

1. kävely lenkit 3-5 krt viikossa
2. syvien vatsa- ja selkälihasten jatkuva treenaaminen
3. tukirangan, pakaroiden- ja jalkojen lihasten venyttely
4. painon pudotus

Ja oleellisinta on, että noita pitäisi tehdä jatkuvasti.

Ks ongelmat tulevat kun liikaliikkuvuuden ja kulumien takia hermojuurikanava joka lähtee rangasta jalkoihin joutuu puristuksiin. Veikkaisin että tämä on lähes kaikkien hermo-ongelmien taustalla monilla ellei ole välilevyn pullistumaa/kulumaa joka puristaisi myös itse ydintä. Se mikä itsekullakin oireet ks. alueella aiheuttaa on sitten oma lukunsa.

Itellä oli 4v samanlaista ongelmaa vasemmal puolel. Kävelyki sattu liian pitkäl askeleella.

Neljän vuoden eri lääkäreille ruikuttamisen jälkeen pääsin leikkaukseen, jossa avattiin tota(ja parii muutaki) hermojuurikanavaa, joka oli luonnostaan liian kapea ja pieni välilevyn rappeuma autto vielä asiaa.

Nyt pari viikkoo sit pääsin pitkäst aikaa treenaamaa ja pystyn taas venyttelemään. Välillä sitä kipua viel tuntuu alaselässä mut ei enää haittaa jalan toimintaa, katotaan kauan kestää. Välttelen lonkankoukistajien treenaamista ja venyttelen + treenaan syviä vatsalihaksia joka päivä. Myös vartalon sivutaivutukset ja kierrot unohdan suosiolla (tekis kyl mieli pikkuhiljaa kokeilla jotain kamppailua taas mut saa nähä mitä toi selkä tykkää potkuista).

Oon yrittäny löytää jotain hyvää lantion asentoa korjaavaa rutiinia mut kaikki joihin oon törmänny on ollu; silta ... -> ... SJMV. Skippasin noi ensivaiheet.

On kuulemma mahollista avata niitä kanavia vielä lisää, nyt jätettiin vähän varaa et ei alaselästä tuu heikko.

Kiitti vastauksista.

Ite olen miettinyt onko hermo jumissa lantion vai nikama madaltuman kohdalta. Nikama rappeumaa mulla epäiltiin, mutta luulisi n. 180kg kyykkyjen
aiheuttavan suurta kipua jos tällaista olisi, eli epäilen?

Foam rollerin aattelin hankkia jos vähän saisi paikkoja availtua ja kiropraktikolle tms. varata ajan. Ja niinkuin muuanmies mainitsikin, painoa voisi vielä tiputella.

Back
Ylös Bottom