Sääriluun edessä oleva lihas kipeä, neuvoja?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli sellanen , kun aina kun menen juoksemaan, niin jonkin ajan päästä alkaa sääriluun edessä olevaan "mitättömään" lihakseen, tiedä edes onko se lihas niin tuntumaan kipua. Se on pistävää kipua, joka tulee silloin kun astun kantapäällä maahan, niin en tiedä, tärähtääkö se maahan jotenkin mutta kumminkin alkaa pistävä kipu.

Sama juttu on kun kävelen pitkiä matkoja. Alkaa taas pistelemään jonkin kävelyn kuluttua, taas silloin kun astun maahan kantapää edellä. Ainoa mitä teen on kesken kävelyn että alan löntystelemään eli en astu kantapäällä. Juoksuun en ole löytäny keinoja.

Voitte havainnollistaa kokeilemalla saada varpaat mahd. ylös pitämällä kantapään visusti maassa kiinni. En muista mistä on tullut, ehkäpä ollut koko ajan mutta tiedostin sen vasta muutama viikko sitten. Ei muuten mutta haittaa juoksemista melko paljon.

Kaveri sanoi että syynä voisi olla joku tulehdus ja siihen auttaisi esim. hieronta tjn...

Neuvoja kiitos!

Normi jätkä: -Tibialis anterior niminen lihas siinä varmaan vihoittelee. Sen venyttelystä ja hieronnasta on mitä todennäköisimmin apua.

Ei muuta kuin jalkaa ojennetaan hieman taaksepäin, painetaan jalkapöytä maahan siten, että jalkapohja on kiertynty hieman toisen jalan suuntaan ja lähdetään oikaisemaan polvea. Venytyksen pitäisi tuntua siinä kipuilevassa lihaksessa.

Mikäli ei tunnu, teet joku venytyksen väärin (huonot ohjeet!) tai sitten kyseessä ei ole tuosta lihaksesta.

Penikka"taudilta" kuulostaa minun korvaan.

Vasta aloittanut juoksun ?

Syynä voi olla tottumattomuus, lihasten liian nopea kasvu, huonot kengät, huono tekniikka, liian vähän lämmittelyä, liian lujaa, lihashuollon puute... tai kaikki yhdessä.

Pohkeitten huono kuntokin voi olla syynä. Itsellä auttoi kyseiseen vaivaan se kun tein kivun sallimissa rajoissa mäkikävelyä reippaalla askeleella ja pohkeella työntäen eteenpäin, eli suurin työ pohkeilla. Ekat kerrat tuskaa, mutta yllättäen kun pohkeet vahvistui, niin etusäärenkin kivut hävisivät hiljalleen.
Ainakin kävelyn saralta. Juoksuun auttoi juoksutekniikan totaalinen remontti.

Jos paneutuminen edellä oleviin ei tuo apua niin sitten urheiluhierojalle ennen kuin kipu yltyy liian kovaksi. Voi tehdä hieman kipiää ja vaatii useamman käsittelyn.

Kotohoitona kylmä auttaa myös.

Mutta pääasia on se, että saat kivun aiheuttajan kuriin ja pääset näin kivusta pois !!! Pienestä kivusta voi tulla ajan kanssa iso kipu..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Penikkatauti_(ihmisellä)

itsekkin olen useaan otteeseen paininut saman ongelman kanssa ja kokemuksesta osaan sanoa että parempi rajoittaa juoksua ennenkuin tulee isompaa harmia. tähän ei toimi "juoksen vähän enemmän niin tottuu nopeammin" -toiminta vaan silloin edessä on kovat kivut ja pitkä tauko juoksusta.

noita kuuma/kylmä juttuja ja omatoimista hierontaa/venyttelyä oon kokeillu eikä vaikutus ollut tarpeeksi suuri että olisin sen huomannut. parhaiten on toiminut burana. kun kivut alkaa haitata niin buranakuuri päälle ja juoksu jatkuu normaalisti. tulehduskipulääke kun on kyseessä niin laskee tuota tulehdustilaa (kai, en ole lääkäri). on tärkeää että jatkaa tuota juoksua buranakuurin aikanakin että tottuu siihen rasitukseen paremmin eikä sama ongelma palaa heti (ainakaan yhtä pahana) kuurin loputtua.

näin minulla.

Tuo "penikka" vaivaa tuossa sääriluun sisäpinnalla, ylleensä sen alimmaisen 10-15cm matkalla. Jos kipu tuntuu tuossa sääriluun ulkoreunalla/edessä, kyseessä on silloin lihasaitiosyndrooma, jossa säären ulkosyrjän- ja etuosan lihakset kasvavat nopeammin kuin niiden pinnalla oleva kalvo, joten se kalvo rupeaa siinä kiristelemään.

Aloituspostin kuvaus sopii mielestäni paremmin juuri tuohon jälkimmäiseen, koska...
"Voitte havainnollistaa kokeilemalla saada varpaat mahd. ylös pitämällä kantapään visusti maassa kiinni."
... tibialis anterior lihas saa tuon liikkeen aikaiseksi. Eli lihaksen jännittyessä voimakkaasti, kalvo pinnassa rupeaa kiristämään.

ite sain fysioterapeutilta vinkkiä että esim limsapulloa liu'uttelee lihasta pitkin. sillä lailla pitäis saada lihaskalvoa vähän venytettyä ja irti lihaksesta. (en sit tiedä käytännössä miten toimii)

mulla samaa vikaa. kipu tulee säärien lisäks myös etureisiin :(

tohon wikipedian tekstiin löytyy eroja..

"kipua säärtä kosketettaessa tai painettaessa"
tälläistä ei ole, kipu tulee vaa juostessa

"Kipu on pahimmillaan juoksun alussa, mutta voi hävitä myöhemmin"
menee toistepäin, pahenee loppua kohden

voiko tää sitten olla ees mitään penikkatautia?
pidetään ny silti lepoa...

Mikä tuohon penikkaan/lihasaitiosyndroomaan sitten auttaa? Mulla kipu on siis tuossa ihan edessä melkein koko sääriluun matkalla.
Olen tässä yrittänyt aloitella lenkkeilyä, mutta aina vaan sattuu jo heti parinsadan metrin jälkeen. Enkä ole edes pitkiä lenkkejä tehnyt, jotain 20-45 min... Olen lämmitellyt ja venytellyt kunnolla ennen ja jälkeen lenkin. Ihan jo reippaassa kävelyssä siis alkaa sattumaan. Olen kokeillut myös eri kenkiä, ja kaikkien kanssa sama homma. Kipu helpottuu heti lenkin jälkeen kun jalat saavat levätä. Säärystimetkin on kokeiltu, pointtina oli että pysyvät paremmin lämpimänä mutta eipä niistä juuri paljon apua ollut. Olen välillä pitänyt taukoa ja yrittänyt taas uudelleen mutta ei vaan helpotu.
Onko vielä jotain mitä voisin kokeilla, vai täytyykö mun vaan luovuttaa ja todeta että musta ei lenkkeilijää tule? :itku:

Lihasaitiosyndrooma "penikka"

Lihasaitiosyndroomasta puhuttaessa tarkoitetaan tietyn lihasryhmän paineennousun aiheuttamaa kiputilaa. kiputulat voidaan jakaa akuutteihin ja kroonisiin.

Akuutit kiputilat

Erillisten lihasryhmien äkillisiä kiputiloja voi syntyä:

-Iskusta, joka aiheuttaa verta vuotavan pehmytosavamman jassakin lihasaitiossa.

-Verenvuotoa aiheuttavasta lihasrepeämästä jossakin lihasaitiossa

-Ylikuormituksesta, jota voi aiheutua esim. tottumattomuudesta kovalla alustalla juoksemiseen.

Krooniset kiputilat:

-Jatkuvan harjoittelun aikaansaama lihasten kasvu. Lihakset kasvavat kookkaammiksi kuin niitä ympäröivät suhteellisen kireät peitinkalvot (fasciat) sallivat. Lihasten levätessä tila voi olla riittävä, mutta niiden työskennellessä lukuisat pienet hiussuonet pyrkivät parantamaan verenkiertoa

--> lihasten tilavuus kasvaa

--> lihasten laajentuessa niiden verenkierto vaikeutuu

--> esim. säären lihakset joutuvat kärsimään verenpuutteesta

--> muodostuu maitohappoa ja hiussuonesta joutuu lihakseen nestettä, joka saa lihaksen turpoamaan

--> turvotus nostaa lihasryhmän sisäistä painetta ja verenkierto heikkenee entisestään, jolloin ollaan noidankehässä.

- Lihastyön ja turvotuksen myötä myös luukalvoon kohdistuva paine nousee ja voi johtaa luukalvon tulehdukseen (periostiitti) eli PENIKKATAUTI

Tällaisia erillisten lihasaitioiden kiputiloja voi esiintyä säären etu-, sisä-, taka-, ja ulkosivuilla. Säären lihaksistoa ympäröi vahva, kireä sideskudoskalvo, säären peitinkalvo, joka kiinnittyy sääri- ja pohjeluuhun ja jakaa lihakset neljään erilliseen lihasryhmään (ns. aitioihin).

Oireet:

- Kipu, joka pahenee ja lopulta tekee juoksemisen mahdottomaksi

- Mahdollisesti jonkin verran turvotusta

- Varpaiden ja nilkan liikkeet voivat aiheuttaan kipua

Hoito esimerkkejä:

- Kalvojen venyttely (3-5min. lihas)
- Kylmähoito, jäähieronta.
- Hieronta kivun rajoissa, jäähoito
- Lihaksen aineenvaihdunnan säilyttäminen kevyellä rasituksella
- Hyviä tuloksia saatu myös kuuma-kylmä-hoidolla. (15min. lämpöä ja 15min.kylmää)

Huom! Lihasaitiosyndroomaa voi esiintyä muuallakin kuin sääressä. Kehonrakentajilla on esiintynyt oireita myös käsivarsien alueella.

Mulla näyttäis tuon akuutin tuntomerkit täsmäävän. Eli onko tuo nyt sitten vaaratonta, ja menee pois jahka jalat on tottuneet rasitukseen? Jos jatkan edelleen sen verran kuin sietää vielä ok:sti kipua ja teen hieromisia yms niin meneekö tuo kipuilu ohi sitten jossain vaiheessa? Mulla kun tosiaan se sattuu vaan sen ajan kun on rasituksessa, melkeinpä heti rasituksen loputtua on taas normitilassa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En viitti nyt uutta threadia pistää joten kirjoitetaan tänne...

Jos olen saanut oikean käsityksen niin penikkatauti = luukalvon tulehdus ?

Intissä v. 2004 loppuvuodesta alkoi särkemään juostessa säären sisäpuolen luuta. Teki ilkeää kun esim. paineli ja naputteli. Jotain pieniä epätasaisuuksia myös tuntuu kun vetelee pitkin luun pintaa sormella. Juoksemista jatkamalla kipuun turtui mutta levon jälkeen särki mahottomasti. Noh, intin lääkärit pisti röntgeniin kun tarpeeksi valitin mutta ei ollut mitään. Buranaa vaan kouraan ja sano että "kyllä se siitä vertyy kun vaan juoksee" v.2005 alussa kun kotiutu aloitin levon. Kesti kaksi vai kolme kuukautta että säärikivut lakkas. Sen jälkeen yritin vähän juoksuaskelia => no can do, taas alkoi särkemään => lepoa kunnen särky loppuu => vähän juoksuaskelia => särkee...

Tätä jojoa on jatkunut tähän päivään asti. Kengät on hyvät, alustalla ei merkitystä, venyttylestä ei apua, hieronnasta ei apua jne. Kylmähoito tuntuu tuloksettomalta. Koivista ammattilainen on sanonut että on symmetriset ja jalkaholvit hyvät, no problems. Silti ei vaan kestä.

Nyt alkoi taas särky kun vähän pesistä pelas ja hölkkäili. Ilmeisesti toivoton tapaus, taitaa olla parasta jos lopettaa juoksemisen vallan?

Itsellä kipeytyi tuo säären etuosa kerran intissä 9 vuotta sitten, ja viimeksi tänä talvena, ja molemmilla kerroilla selvisin siitä muutaman päivän odottelun jälkeen sillä, että suihkussa valutin säärelle ensin niin kylmää vettä kuin tulee pari minuuttia, ja sitten niin kuumaa vettä kuin iho kestää (pitää kokeilla kädellä, kylmä jalka ei tietenkään tunne mitään) pari minuuttia. Se pari minuuttia on todella pitkä aika, kannattaa katsoa kellosta tai valuttaa niin kauan että tuntuu että nyt riittää, ja sitten vielä jatkaa toisen saman verran. Niin että jalka tulee ihan kylmäksi, ja ihan kuumaksi. Tuota tein joku ainaki viis kertaa kylmä-kuuma, ja sitten lopuksi viimeisen kuuman jälkeen venyttelin sitä ja hieroin, aluksi kevyesti, ja progressiivisesti voimakkaammin. Sillä lähti. Kesällä tosin ei hanasta tuu läheskään niin kylmää vettä kuin talvella.

Mulla on vaiketa saada sen etusäären venytykseen tuntumaa, nilkan liikerata tulee helposti vastaan ennen kuin mitään tuntuu. Yleensä kylmiltään venytys löytyy ku meen istumaan seinän eteen ja työnnän jalat vierekkäin suorina seinälle niin ylös että kun työntää varpaat suoriksi, ne ei osu seinään. Siinä sitten koitan painaa varpaita eteen ja seinään päin. Asento siis vähän niinku v-kirjain sivusta katsottuna, nojaan käsiin.

En viitti nyt uutta threadia pistää joten kirjoitetaan tänne...blaa blaa...

ihan samalta kuulostaa kuin minullakin, tosin rasitusmurtuma löytyi myös(2006), ja sen kyllä huomasi jo itsekin. Ratkaisu: en enää harrasta juoksua, haluan ensisijaisesti olla terve, kyllästyin jatkuvaan kipuun, nyt kun tarkemmin miettii, niin eihän siinä olisi mitään järkeä, ei kaikista tule eikä tarvitse tulla juoksijoita.
keskittyy niihin asioihin mitä pystyy tekemään, sitten jos harrastus ottaa enemmän kuin antaa, se ehkä kannattaa lopettaa (ei ehkä helppoa kun joillekin kuntoilu tuntuu olevan pakkomielle lähinnä..)

ilmeisesti ei ole selkeästi osoitettu mitään hyötyä kylmä,hieronta, venyttely ym hoidoista tuohon vaivaan (lääkiksen 1. vuoden opiskelijoille ainakin näin opetettiin.) kiinnostaisi tietää vielä että olihan tuo siis lihasten(+mahdollisesti luukalvon?) tulehtumisesta johtuva, säären sisäpuolen kipu?

kiinnostaisi tietää vielä että olihan tuo siis lihasten(+mahdollisesti luukalvon?) tulehtumisesta johtuva, säären sisäpuolen kipu?

Jos kysymys oli minulle niin vastaus on kyllä. Lähinnä siihen luun pintaan särkeen. Nyt alkaa taas paraneen kun pitänyt pari vko taukoa mutta taidan tosiaan jättää tuon juoksun. Turha pakkomielteenomaisesti hakata päätä seinään jos ei vaan onnistu niin ei vaan onnistu. Pitää vaan vaihtaa kuntopyörään/stepperiin tms. aerobinen, kyllähän vaihtoehtoja riittää...:)

mulla sama vika, ja syy oli vääränlaisessa juoksutekniikassa! Nimittäin astuin aina korostetusti kantapäällä, jolloin se rasittaa polvia ja tota sääriluuta.

Kannattaa myös seurata juoksutekniikkaa. Polvilinjan ylittäessä varvaslinjan, tibialis on jännittyneenä milteistä koko ajan. Olen huomannut, monella juoksua harrastavalla on juuri kyseinen ongelma. Luen myös itseni tähän kastiin. Juoksu ei rullaa normaalisti.

Tästä voi puhua ne, jotka tietävät enemän asiasta.

Nostan tämän threadin taas pinnalle, koska ite olen huomannut samankaltaisia oireita. Ei siinä muuta, ei juoksu ole minulle niin tärkeä asia elämässä, mutta kun tarkalleen 3 kuukauden päästä pitäis mennä armeijaan ja siellä on juoksua luvassa sen verta paljon, että jos vaiva ei siihen mennessä helpota ollenkaan niin ei hyvältä näytä.

Kaikki alkoi yläasteella, eli jotakuinkin 4 vuotta sitten. Alotin silloin päähänpistona lenkkeilyn, ja parhaimmillaan tuli jopa yli 7 kertaa viikossa käytyä hölkkäämässä. Tätä jatkui suunnilleen 5 kuukautta, (tammikuusta toukokuuhun), kunnes huomasin että säären etuosaan syntyy juostessa pistävä kipu, joka estää lenkkeilyn. Muutamalla viimeisellä kerralla näitä siis ilmeni, jonka jälkeen lopetin kokonaan hölkkäämisen ja lenkkeilyn. Elämään tuli siinä vaiheessa tyttökaveria ym., joten vaiva painui unholaan. Muistissa on vain se, että tämä etusäären pistävä kipu ei antanut lenkkeilyä jatkaa.

Nyt olen sitten lukenut penikkataudista tältä forumilta ja muualtakin, ja monessa paikassa tuntuu kirjoitettavan että liian äkillinen&liiallinen lenkkeily saattaa olla syypäänä tähän. No tämän muutaman vuoden takaisen vaivan voinen pistää tämän piikkiin, lenkillä tuli kuitenkin juostua melko rutkasti.

Nyt kuitenkin pari kuukautta takaperin aloitin lenkkeilyn jälleen, tosin nyt vain kerran viikossa. Joka sunnuntai olen juossut keskimäärin 5 kilometriä. Juoksulla tarkoitan nyt siis reipasta lenkkeilyvauhtia. Aluksi ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt parilla viime kerralla (viime&toissaviikolla ja tänään) kivut ovat hieman alkaneet vaivata. Menneillä kahdella kerralla kipua on tuntunut, mutta lenkkiä on pystynyt kuitenkin jatkamaan ja se on ehkä helpottanutkin, kun on juossut ensimmäiset pari kilometriä. Nyt tänään huomasin jälleen harmikseni, että oli pakko vaihtaa kävelyyn. Ei vain pystynyt jatkamaan. Tai ehkä olisi pystynyt, mutta en halunnut kokea liiallista kipua, joka tuskin olisi kuitenkaan ollut loppupelissä hyväksi. Kipu siis tuntuu juurikin näissä penikoissa, etusääressä. Kipu on pistävää ja "painemaista".

Ennen lenkkeilyä en ole juurikaan venytellyt, tänään tein siihen kuitenkin poikkeuksen. Alkulämmittely oli muutaman sadan metrin reippaampi kävely ja pieni hyppely siihen päälle -en kuitenkaan ihan suoraan lähtenyt juoksemaan. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Tästäkin ketjusta niitä kyllä löytyy, ja varmaan niitä täytyykin kokeilla. Haluaisin siis päästä tämän vaivan yli 3 kuukauden sisällä, jos se vain on mitenkään mahdollista. Pystyisikö joku kertomaan mitä nyt kannattaisi aluksi lähteä tekemään. Kannattaako minun lisätä lenkkeilyä tästä kerran viikossa tahdista vai vähentää sitä? Lisäämällä haen vain juuri tätä että menisikö kipu itsestään ohi -vai pahenisiko asia entisestään. Hyvät vinkit ovat tarpeen, intistä haluaisin kuitenkin selviytyä kunnialla. Jos joku jaksaa vaivautua miettimään tätä niin kovin kiitollinen olisin.

Vaiva on mullekin tuttu...

Eräs kesä päätin ottaa koviksen asenteen enkä antanut penikoiden haitata vaan vedin joka toinen päivä tunnin hölkän/juoksun. Lopputulos oli, että kuukauden päästä viimeinen lenkki nilkutettiin kotiin ja jätettiin ulkoilu kokonaan pois vähäksi aikaa.

Sanoisin, että pitää vain antaa mahdollisen vaivan ensin palautua ajan kanssa niin ettei koko ajan polttele kun kävelee saati sitten jos ottaaa askelia. Sitten vain lenkille kävellen ja aina silloin tällöin ottaa esim. 10-30 askeleen tömähtelevää hölkkää tai juoksua. Sitten taas kävellään. Joskus taas voi kokeilla ihan vaan kevyttä hölkkää pidemmän matkaa.

Tarkoitus tässä on aiheuttaa hallittua rasitusta, joka ei aiheuta niin isoa kipua seuraaville päiville. Tarkoitus on, ettei kipua tulekaan! Sitten seuraavine kävelykertoina vain lisää rasittavan liikkumisen määrää suhteessa perus(kipuvapaaseen)liikkumiseen.

Nykyään mulla penikat ei vaivaa kovin paljoa. Ennen ne ilmeni lähes aina kun tein pitkää hölkkää, nykyään vain kerran viidestä. Tosin nykyään hölkkään vain 20-40 min kerraallaan enkä enää tuntia.

Totuttelu progressiivisesti kasvavalla ärsykkeen määrällä/laadulla on mun ehdotus penikoista eroonpääsemiseen
.

Latest posts

Back
Ylös Bottom