Sääri kipeänä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukuri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on ollut vasen sääri kipeä noin viikon ajan. Se on kipeä ihan tosta luun oikealta puolelta. Sattuu jos siihen painaa, mutta siinä ei ole mustelmaa. Sitten joskus se sattuu kävellessäkin, mutta juostessa sattuu lähes koko ajan. Yhdellä jalalla ei voi hyppiä koska sillo se on erittäin kipeä. Kylmägeeliä olen siihen laittanut, mutta ei se auta. Mikä voi olla syynä tuohon kipuun? Ei siihen mun tietääkseeni mitään ole osunut tai sattunut.

Sisäsyrjässä siis? Ootko muuttanu jotenki liikkumistas? Itellä kipeyty sääret, kun aloin lenkkeillä useita kertoja viikossa.

Mulla on jaloissa rakenteellista vikaa, joka johtaa säärien sisäsyrjien kipeytymiseen. Fysioterapeutin mukaan jalkaterän sisäreuna (kaari) putoaa paineen alla liian alas -> säären siäsyrjän lihakset venyvät, rasittuvat ja kipeytyvät. Apuna tukipohjalliset ja venyttely sekä muut harjotteet.

Toivottavasti sulla joku kevyempi vaiva.

Olen aloittanut kesätreenit vasta vähän aikaa sitten. Eli liikkumisen määrä on lisääntynyt ja itsekin lenkkeilen nyt monta kertaa viikossa. Eli johtunee varmaan siitä. Lähteekö tuo sit pois kun jatkaa ja jalat jotenkin "tottuu" siihen lenkkeilyyn? Vai pitääkö pitää taukoa tai tehdä jotain muuta tolle jalalle?

Jos on sama ku mulla niin siihen ei "totu".

Muistan, kun ite jatkoin sisulla lenkkeilyä, toivoen kivun menevän ohi. Viimisellä kerralla kipu alkoi yltyä jo muutaman juoksuaskeleen jälkeen. Noin puolen kilometrin jälkeen se oli sietämätöntä ja kävelin takas kotiin. Tämän jälkeen istuin varmaan pari tuntia tuskissani sängyn laidalla. Vasta sitten kipu hellitti sen verran, että pystyin nukkumaan.

Suosittelen pätevälle fysioterapeutille hakeutumista. Itse kävin aluksi liikunnanopettajan ja terveydenhoitajan pakeilla sekä terveyskeskuksessa. Arvuuttelivat kaikkea penikoitten ja lättäjalkojen väliltä. Sitten pääsin pätevälle urheilijoihin erikoistuneelle fysioterapeutille, joka tutki ja kuvas jalat ja teki henkilökohtaset tukipohjalliset ja neuvo erilaisia venytysohjeita ja jalkaterän lihaksistolle harjotteita.

En osaa sanoa, miten paljon noista oli apua, koska nykyään lenkkeilen vain noin kerran viikkossa, mutta uskon, että jalat kestäs nykyään paremmin rasitusta.

Onko kipu luun kohdalla vai luun vieressä? Aina pitää ottaa huomioon rasitusmurtuman mahdollisuus jos yhtäkkiä rasitus lisääntyy ja kipu ilmestyy. Tai sitte kyseessä on vaan penikkatauti, mutta sekin on tavallisesti sääriluun ulkosyrjällä... Pidä taukoa juoksusta jonkun päivän ajan, mieluusti vaikka viikon ajan ja käy vaikka pyöräileen sijasta. Laita kipualueelle kipugeeliä, mobilat, voltaren tms. Haudo kipualuetta kylmällä, kylmäpussi on parempi kuin geeli. Ainakin 20 min kerrallaan useita kertoja päivässä jos mahdollista. Jos kipu on lihasperäinen niin varovaisesta hieronnastakin voi olla apua. Mutta jos kipu noidenkin jälkeen pitkittyy niin mene lääkäriin, rasitusmurtuma on suljettava pois rtg-kuvalla.

Todella suurella todennäköisyydellä penikkatauti. Kannattaa itse hieroa jalkoja säännöllisesti siitä luun vierestä tai mennä ammattilaisen pakeille :)

Sattuu muuten ehkä vähän kun ne avataan oikein kunnon hieronnalla.... :D

Se kipu on luun vieressä. Olen laittanut kylmää siihen muutaman kerran päivässä ja hieron sitä myös. Jospa se siitä paranisi kun pitää vähän taukoa juoksusta ja sitten hoitaa sitä samalla.

Samanlaista vaivaa täälläkin. Vasemman jalan sisäpuolelta, sääriluun vieressä kipua. Vähän sattuu kävellessä, ainuttakaan juoksuaskelta en pysty ottamaan. Välillä vihloo ihan levossakin.
Oon aloittanut lenkkeilyn hiljattain ja viikko takaperin juoksin/kävelin kympin. Alkaa vaikuttaa jo huolestuttavammalta joten maanantaina varaan ajan lääkärille.

Aika lailla samanlaista kipua kuin mullakin. Mä oon nyt saanut parannettua jalkani. Mulle riitti semmonen viikon tauko juoksusta ja kylmä-kuuma hoitoa, hierontaa ja venyttelyä.

Todella suurella todennäköisyydellä penikkatauti. Kannattaa itse hieroa jalkoja säännöllisesti siitä luun vierestä tai mennä ammattilaisen pakeille :)

Sattuu muuten ehkä vähän kun ne avataan oikein kunnon hieronnalla.... :D

Jeh penikkataudilta kuulostaa.. venytykseen takareidet ja pohkeet. + hieronta. Kylmä-kuuma hoitoakin.. Penikkatauti aiheuttaa helposti rasitusmurtuman. Itsellä todella paha penikkatauti ni tiedän mistä puhun :) Sen takii musta tulikin varmaan myös urheiluhieroja .

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom