SUPERCARB 1kg -40%

Ryhmäliikunta aerobisena?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mariam
  • Aloitettu Aloitettu

Mariam

Sukankutojamummo
... ja tyhmien kysymysten kerho jatkuu.

Elikkäs mitä mieltä kanssanaiset olette ryhmäliikunnasta aerobisen (lue: kävely/juoksulenkit yms) korvaajana?

Itse en nauti yrityksistä huolimatta kävelylenkeistä tai juoksemisesta ulkona, etenkään nyt kun tähän aikaan vuodesta alkaa nenää taas paleltaa. Vielä tylsempää on mennä sotkemaan kuntopyörää tai ravaamaan juoksumatolle sisätiloihin. Itse haen siis tällä tasapainoa pääharrastukselle eli saliharjoittelulle. Pelkkä lihakuntotreeni kun tuntuu kangistavan ja ei kunnon sykkeenkohotuskaan pari kertaa viikossa varmasti pahaa tee.

Zumbat, piloxingit yms hyppelehtimiset nyt käyvät selkeästi aerobisesta, mutta miten tuollaiset ryhmäliikunnan peruskaurat eli bodystep, intervalbody tai bodypump? Ne ovat sinällään kivaa vaihtelua ja pienellä yksityisellä salilla ei valinnanvara ohjatuissa tunneissa ole kovin huima.

Ainakin bodystepissä ja intervalbodyssa on selkeät sykkeennostot, mutta siellä on myös "tehokkaita lihaskuntoliikkeitä" ohjelmassa mukana. Vähän mietityttää vetää vielä jotain satunnaista lihaskuntoa normaalin saliohjelman lisäksi - voiko tämä aiheuttaa jotain liikarasitusta tai ylikuntoa? Tietenkin voisi ottaa täysin vain sykkeennoston ja hikoilun kannalta ja käydä vain heiluttelemassa jotain parin kilon painoja.

Kuinkas muut? Miten olette asian ajatelleet?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Mä käyn sykkeennostotunneista eniten spinningissä ja BodyCombatissa. Tykkään niistä paljon ja tulee kunnolla hiki. Combat on myös kropalle oikein hyvää istumisen vastapainoksi, kun hartiat saa liikettä. Pumpissa tms käyn myös joskus ja kyllä sielläkin syke nousee. Oon ite todennut, että kun tavoite on parempi yleiskunto ja hyvä arjessa jaksaminen, niin se on ihan hyödyllistä, kun ykkösmaksimit ei niin auta esim kauppakassien kotiin kantamisessa (kävellen). Koitan myös pitää ohjelman monipuolisena, että ei ite kyllästy ja kroppakin tykkää vaihtelusta. Ja jos sitten tuntuu, että tarviin välipäivän, niin sitten pidän sellaisen.

Kokeile noista vaikka 1 kpl per viikko? Sittenhän sen näkee, että miten ne sulla toimii.

Edit: Musta ei myöskään ole oikein yksin juoksentelemaan, salilla lämmittelen monesti juoksumatolla ja se riittää... Porukassa ja ohjatusti saa niin paljon paremmin itsestä irti ja on hauskaa :D

Mulla on kanssa ollut ongelmia tuon aerobisen kanssa. Kesällä tuli kyllä patikoitua paljon ja pyöräiltyä työmatkat, mut näin talvenkorvalla ei enää hodsita. Kiipeilen, joogaan ja teen kehonpainoharjoitteita, mut aerobinen on jäänyt vähemmälle. Kokeilin viikko sitten parkouria ja kyllä tuli hiki + lihakset kipeiksi ja ajattelinkin, jos kerran viikossa pystyisin käymään. Siis oikeasti pystyisin, ei mikään laiskan veruke, kun jo nyt tulee 12-15 viikkotuntia liikuntaa, niin oikeesti aika alkaa loppumaan kesken ja pitää kehonkin palautua. En todellakaan ole minkään ryhmäliikuntaihminen ja tuossa parkourissa oli sellasta kivaa luovuutta ja leikkimielisyyttä. Sisällä kävin siis testaamassa, ei tällasen vanhan akan kannata heti mennä ulos riekkumaan, voi tulla ruumiita :)

Mä just aloin miettiä että ainoa "aerobinen" liikunta mitä harrastan tällä hetkellä on crossfit. Riittääkö se? Lisäksi harrastan joogaa ja teen ihan punttitreenejä. Hyötyliikuntaa tulee jonkun verran ja sillon tällön käyn kävelylenkeillä jos on seuraa. Jotain zumbaa tms vois periaatteessa kanssa harrastaa, mutta mäkään en tykkää juoksemisesta. Ens viikolla tosin alkaa yks uintikurssi (kerran viikossa) mikä vähän tasapainottaa varmaan tilannetta.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kokeilemallahan se selviää, että miten kroppa kerkeää palautua. Esim. bodypumpissa tms. ei ehkä kannata ihan maksimipainoilla tehdä, vaan ottaa se nimenomaan aerobisena treeninä. Mäkin oon tosi huono käymään lenkillä. Sekä kävely että juoksu on mun mielestä ihan järjettömän tylsää :D Kesällä saan vielä jotenkin kivoilla keleillä raahattua itteni juoksemaan säännöllisesti, mutta talvella treenaan lähinnä salin aerobisilla laitteilla. Telkkarista hyvä sarja/leffa pyörimään niin jaksaa jatkaakin enemmän kuin puoli tuntia :D

Suositut

Back
Ylös Bottom