Ruokavalion normalisointi ja maha

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

MissFitless

kissanainen
Kaupunki
Peräjunttila
Heippa! Olen nyt ollut 4 vuotta treenaamatta ja syömättä järjellisesti 10 vuoden kovan treenin ja järjellisen syömisen jälkeen. Treenikaudella söin n. 3000 kcal päivässä eli ns. koko ajan, eikä ollut mitään ongelmia. Paino käyttäytyi kuten piti ja maha toimi. Tiedän siis noin suurinpiirtein mikä olisi normaali ja toimiva ruokavalio. Ongelmana nyt on että tuon 4 vuoden retkuloinnin aikana mahani on luonnollisesti alkanut sekoilemaan. Ruokavalio kun on koostunut sipseistä ja karkeista ja kaljan juonnista. Tämän seurauksena paino on kyl pysynyt järkevänä mutta maha toimii ihan järkyttävän huonosti. Tai siis liian aktiivisesti. Protestoi noita herkkuja jotka sitten tuli suorana putkena ulos enkä uskaltanut kovin kauas vessasta mennäkään....

Nyt yritän päästä taas normaalin ruuan pariin, mutta en oikein tiedä miten etenisin. En oikein pysty kertarysäyksellä lisäämään aamupalaa ja välipaloja, koska maha ilmoittaa heti että ei käy, tämä on kummallista. Aamulla jos olen kokeillut syödä, en olen koko päivänä uskaltanut mennä minnekkään jossa ei ole vessaa lähellä, koska suoraputki... Treeniä ennen ei voi syödä koska paha olo salilla (eilen menin 3 tuntia ruuan jälkeen salille ja yökötti koko ajan... ). Syömättäkään ei kuitenkaan oikein voi olla, koska sitten on energiaton olo ja illalla tulee sipsihimo... Nyt olen jotenkin väkisin syöny jonkun lounaan ja sitten illalla ihan rahkaa, kananmunia, porkkanoita yms, eikä sipsihimokaan vaivaa kun on syönyt jonkinlaisen päiväruuan.

Mitenhän tässä kannattaisi edetä, että sais sellaisen normaalin aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapalarytmin käyntiin niin että pystyy joten järjellistä tekemäänkin? Hurjalta tuntuu tällä hetkellä nuo entiset ruokamäärät ja -tahti, joten pitäisiköhän kokeilla vaan pieniä annoksia ns pääruuilla ja ottaa välipalat mukaan vasta sit kun siltä tuntuu...? Enkä oikein osaa ees päättää että mitä pitäisi syödä. Aamupuuro on paha, taatusti maha kurnulla. Rahka kurnuttaa kans.

Kauheen sekava viesti ja oikeesti TYHMÄ ongelma, mutku KÄÄK. Pakko tästä nyt jotenkin ois johonkin suuntaan päästävä :eek:

Edit: nyt oon kaks tuntii ootellu et voisin käyä veskissä ja uskaltasin lähtee hiihtämään :D oon syöny vaan porkkanan, heikko olo mut en uskalla syödä enempää ettei tu ylläripylläri hiihtolenkillä...

jos sä oot noin kauan syöny kunnolla ni uskoisin et ku vähä funtsiit mitä aiemmin söit ni alotat syömää samalla tavalla. mä tekisin nii et heti vaa aamupala,lounas,välipalat,illallinen ja iltapala. kyl se maha siitä tasottuu,pakkohan sen on.

Porkkanalla ei varmaa hirveetä hiihtolenkkiä kyllä tehdä.. sorry vaan. mahalle se on rankempi närppiä jotai pientä. sinuna söisin mitä tekee mieli, paitsi noita sipsipaskoja sun muita. jos sä meinaat liikkua niin pakko sun on syödä varsinkaa jos mielit jotai tuloksia saada millään saralla. tommonen mahan sekoilu on huonon ruokavalion jäljiltä iha normaalia mut kyl se nopee tasottuu. ja stressi varmasti sekottaa mahaa entisestään.

Hankalan (ja jossain määrin tutun) kuuloinen tilanne. Yritä vähän kuulostella, mitkä ruuat on pahimpia ja mitkä pysyy paremmin sisällä. Lähde lisäämään ruokamääriä pikkuhiljaa ja samassa suhteessa karsimaan sipsejä sun muita pois. Lisää esim. yksi kunnollinen ateria kerrallaan ja jätä pois siitä kohti päivää vastaava määrä höttöruokaa. Mä uskoisin, että tärkein pointti on hidas asteittain tapahtuva muutos; mahalla kestää tottua esimerkiksi lisääntyvään kuidun määrään.

Mä ehkä myös lisäisin liikuntaa vasta sitä mukaan kun saat ruokavaliota/mahaa kuntoon, jottet joudu treenaamaan liian vähillä energioilla. Sitten kun oikeeta ruokaa alkaa pysyä sisällä, lisäät liikuntaa sitä mukaan kun hyvältä tuntuu. Tottakai siis nytkin saat käydä liikkumassa, jos tunnet että jaksat (tuskin siitä haittaakaan on, jotain "hölskyttäviä" juoksu/hyppylajeja lukuunottamatta), mutta mä ajattelisin että tossa tilanteessa ei todellakaan ole mikään pakko.

Yleisiä vinkkejä vatsaystävälliseen ruokaan yms.:
- vältä papuja, sipulia kaikissa muodoissa ja kaalipitoisia ruokia
- vältä ruista ja vehnää, suosi kauraa ja riisiä
- kokeile vaihtaa kaikki maitotuotteet laktoosittomiin
- vältä makeutusaineita ja kaikenlaisia kevyttuotteita (tarkoittaen siis kevytjugurtteja, proteiinipatukoita, light-limsoja, ateriankorvikkeita jne. jne.)
- syö kaikki kasvikset kypsennettynä
- suosi sosekeittoja, smoothieita yms. rakenteeltaan pehmeitä ruokia
- pureskele kunnolla, älä hotki
- juo paljon vettä, mutta älä aterioiden aikana
- aloita pienillä annoksilla ja kasvata annoskokoja vähitellen, kun maha tottuu niihin

Jos toi ongelma jatkuu ruokavalion korjauksesta huolimatta tai kunnollinen syöminen on vielä parin viikon päästäkin ihan mahdotonta, kannattaa mennä lääkäriin, jotta mahdolliset suolistosairaudet saadaan suljettua pois (tai hoidettua).

Kiitos vinkeistä! Porkkanan voimalla meni tiistaina tunnin hiihtolenkki :D tosin etanavauhtia koiran kanssa. Olen nyt varovaisesti lisäillyt syömisiäni, en hirveän tarkasti, mutta kuitenkin. Kyllä tässä tuntuu siltä, että mahan toiminta normalisoituu. Välillä tulee syötyä ihan liian vähän, mutta kyllä tämä tästä tuntus lutviutuvan. Tänään selvisin jopa reilun kahden tunnin lenkistä ilman mahan sekoiluja :D 15 kilsaa rämmin metikössä kun satuin eksymään mutta kivaa oli silti :p

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom