Ruokavalio "kiinteyttäjälle"

Hei, olen 18-vuotias miehenalku, mitat noin 180/72. Ideana olisi saada vatsan seudulla oleva läski pois. Liikuntaa harrastan viikossa viitisen kertaa, kaksi kertaa on tunnin sählyvuoro ja teen noin 30-60 minuutin juoksulenkin kolmesti viikossa.

Ruokailuni näyttää suurin piirtein tältä:

Aamiainen 6.30:

Jugurtti
2 vaaleaa leipää, 4 siivua oltermannia
Lasi maitoa

Lounas 10.40-11.30:
Perus kouluruoka
Lasi maitoa

Välipala 13.05

Ruisleipä/Sämpylä
2 siivua juustoa/kinkkua
Rasvaa

Lämmin ruoka/välipala 16.00

Kotiruoka, tai vaaleaa leipää kinkulla ja juustolla

Tästä eteenpäin tuleekin yleensä naposteltua kaikenlaista pientä, esimerkiksi karkkia, porkkanoita, lihapullia, juustosiivuja yms.

Eli pääpointtina olisi se, että joku viitsisi laittaa ehdotuksen ruokavaliosta, jolla kalorit jäisivät jonkin verran miinukselle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
- Vaaleet leivät ja jugurtin voit heivata mäkeen. Olettaen ettei jugurtti ole turkkilaista tai kreikkalaista jugurttia.
- Karkit yms naposteltavat pois.
- Hiilarit aamulla esim puurosta tai ruisleivästä ja illalla vähemmän. Ennen nukkumaanmenoa ei yhtään mielellään.

Heippa!

Ensinnäkin tsemppiä ruokavaliomuutokseen - on aina hieno juttu, kun joku haluaa kiinnittää huomiota ruokavalioonsa! :thumbs:

Minä en mikään suuri ravitsemusasiantuntija ole, mutta pari perusjuttua nyt tule heti mieleen. Ensinnäkin, mittojesi perusteella et mun mielestä ole ylipainoinen, joten sinuna ensisijaisesti yrittäisin ensin laittaa tuota ruokavalion laatua kuntoon. Joku tuossa jo neuvoikin, että vaalean leivän voisi jättää pois - samoin kuin muunkin ns. "tyhjän energian" eli vaalean viljan, sokerin, einekset... (tästä syystä siis esim jugurtit kannattaa unohtaa, mikäli syöt maustettuja, sokeroituja jugurtteja) Keskity siis ottamaan energia oikeasti ravinteikkaasta ja laadukkaasta ruuasta, kuten kasviksista, proteiinistä (=liha, maitotuotteet kuten rahka, raejuusto jne), hyvälaatuisesta rasvasta, täysjyväviljasta, kaiken kaikkiaan mahdollisimman vähän jalostetusta ravinnosta. Kasvisten syömistä voisit lisätä runsaasti - korvaa vaikka aamupalalla leivät täysjyväruisleivällä, kinkulla / kalkkunaleikkeellä & runsailla kasviksilla. Lounaalla taas paljon rehuja, lihaa / kanaa, salaattiin reilusti oliiviöljyä, vain kohtuullisesti leipää / riisiä / pastaa / perunaa tm hiilarilisukkeita.

Napostelu on toisinaan ihan jees, mutta jos napostelet nälkään, kannattaa mieluummin lisätä "kunnon" syömistä niin, ettei naposteluhaluja ole. Ja tietysti naposteltavien tilalle jotain terveellistä! Kalorimääriä voi tosiaan ainakin alkuunsa kokeeksi laskeskella mikäli sellaiseen intoa riittää, jotta näet vähän, oletko oikealla hehtaarillakaan.

Täältä pakkikselta löytää ihan tolkuttoman paljon oikeastikin asiantuntevia kirjoituksia järkevästä ruokavaliosta, joten kannattaa käyttää aikaa niiden etsiskelyyn ja lukemiseen....

Kannattaa rekisteröityä kiloklubiin. Se on ilmainen. Sinne voi syöttää syödyn ruuan lisäksi liikunnan.

ite oon kiloklubissa nyt viikon verran laskenut kaloreita ja liikuntaa ja ihmetyksekseni huomasin että syön joka päivä suositusten alapuolelle vaikka olen aina kuvitellut syöväni liikaa. Itse olen sen hyväksi todennut ja aion todellakin jatkaa, koska kaloreita en muuten osaa/viitsi laskea. Suosittelen:thumbs:

- Vaaleet leivät ja jugurtin voit heivata mäkeen. Olettaen ettei jugurtti ole turkkilaista tai kreikkalaista jugurttia.
- Karkit yms naposteltavat pois.
- Hiilarit aamulla esim puurosta tai ruisleivästä ja illalla vähemmän. Ennen nukkumaanmenoa ei yhtään mielellään.

Mikä vika normaalissa rasvattomassa jogurtissa(40kcal/100g) on?

Mikä vika normaalissa rasvattomassa jogurtissa(40kcal/100g) on?
Rasvattoman jugurtin tuoteseloste kannattaa lukea tarkkaan - niissä on yllättävän usein sokeria = ei hyvä.

Niin eikä se rasva dieetillä paha ole, päin vastoin. Hiilarit sen sijaan saa tuhoa aikaan. Rasvasta ja proteiinista pääosin ravinto.

No samalla lailla maidossakin on sokeria..

Nyt kun muuten katsoin, niin näyttää olevan, mutta kyseessä ei ole lisätty sokeri.

Noihin jogurtteihin tupataan kuitenkin lisäämään sitä sokeria. En ole satavarma, että onko esim. A+ rasvaton jogurtissa ollenkaan. Taisi siinäkin vähän olla, ellei ole luonnostaan.

Siis eikö saisi syödä ennen nukkumaan menoa paljoa? Tossa ekassa vastauksessa oli jotai sen tyylistä

No runsas annos hiilareita blokkaa kasvuhormonin eritystä, jota normaalisti erittyy parin ensimmäisen nukutun tunnin aikana enemmän kuin minään muuna hetkenä. Eli sellainen pieni miinus. Sen takia kannattaa välttää vähän niitä hiilareita ennen kuin kapuaa sänkyyn.

Mutta iltasyöminen EI lihota.

No runsas annos hiilareita blokkaa kasvuhormonin eritystä, jota normaalisti erittyy parin ensimmäisen nukutun tunnin aikana enemmän kuin minään muuna hetkenä. Eli sellainen pieni miinus. Sen takia kannattaa välttää vähän niitä hiilareita ennen kuin kapuaa sänkyyn.

Mutta iltasyöminen EI lihota.

Siitä ei varmaan mitään haittaa ole jos vähän moniviljahiutaleita ripottelee rahkan sekaan?

Rasvattoman jugurtin tuoteseloste kannattaa lukea tarkkaan - niissä on yllättävän usein sokeria = ei hyvä.
Tämän valitettavan tosiseikan olen itsekin huomannut. Myös tällainen "kuluttajan hämäys" on yleistä. Esim. Play kaakaossa ilmoitetaan kyljessä isosti "Rasvaa vain 0,2%!!" ja kun katsoo tuoteselosteen, niin saa huomata että litran pönikässä on sokeria 100g. :wtf:

Avovaimo ei muuta näistä luekkaan, kun sen mitä kyljessä isolla ilmoitetaan ns. myyntipuheen :jahas:

Ehkä kannattaisi enemmän kiinnittää huomiota hiilihydraatin laatuun kuin, että välttelisi sitä liikaa. Keho kumminkin käyttää hh:ta energiaksi. Eli kohtuus.

Itse syön aika paljon jogurttia, mysliä jne. Silti meinaa paino tippua. Jossakin sivulla oli, että jogurtissa olisi matala GI. Hidastaako maito sitten sen hh:in imeytymistä? Rahka olisi kyllä hyvää, mutta kun ei vatsa kestä sitä missään muodossa.

Ihab turha noilla mitoilla on miinuksille kaloreita vetää..vedät vaikka viikos 2-3 aamulenkkiä,syöt paljo proteiiniä ja vähän hiilareita.Rupee tekee vatsoja isoilla painoilla lyhyitä sarjoja nii rupee vatsalihakset kasvaa :D

Ruokavalio kuosiin! Tommonen "laiha/läski" efekti tulee tolla muonalla. Polttelet tolla tyylillä lihakset pois ja näytät vappukepiltä. Polta mieluummin rasvat ja säästä lihakset. Mulkase tuo ketoosi thread - löytyy varmasti hyvää ravintovinkkiä ;)

Ainiin.. ja noilla mitoilla en lähtis laihdutteleen - laita vaan se ruokavalio kuntoon, niin tulee lihasta + kiristyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom