Ruokailut!

Ikä
41
Kun harrastaa kehonrakennusta niin miten täytyy syödä?

Eli montako kertaa päivässä?
Mitä pitää syödä aamiaisella,lounaalla,päivällisellä ja mitä välipaloina ja kuinka usein?
Ja kuinka pian treenin jälkeen täytyy syödä ja mitä?
Ja miten nämä tehdään massakaudella/dieettikaudella?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että söisi 3 tunnin välein. Ei siis mitään valtavia aterioita, vaan sopivasti. Ruokavinkkejä alla olevista linkeistä ja lisää search-toiminnolla.

Klikkaa

Tätä myös.

Mun mielipide:
-Kaloreita enemmän kuin kuluttaa. Itse siemailen rypsiöljyä ruokailujen yhteydessä.
-Syön yleensä 2 tunnin välein(joskus 3 tunnin); kiinteää ruokaa aina kun mahdollista. Ruokani koostuu kaurapuurosta, kananmunista keltuaisineen (n, 8 isoa munaa iltaisin treenin jälkeen, tietenkin palautusjuoma ensin), riisistä, kanasta, jauhelihasta, makaroonista, heraproteiinijauheesta, maltosta, ja jostain muista mitä en nyt muista...no ei välitetä muista, mutta muista että se kannattaa muistaa. tonnikalaa (öljyssä tietenkin)joskus
- Proteiini juoma silloin kun ei normali ruokailu ole mahdollista.
- ainakin 2g/prot painokiloa kohti.

Siinä on jotain mitä nyt tulee mieleen, vaikka varmaan nämä jo tiesitkin.

entäs mitenkä pitäisi vuorokausi jaksottaa vai onko se turhaa pilkun viilaamista? Meinaan että esim. illalla pelkkää protskua tms. Radiossa joku nainen sano ettei hiilareita ja protskuja pidä syödä samaan aikaan. kannattaako näistä "säännöistä" välittää vai lapioda safkaa huiviin asiasta sen kummemmin välittämättä?

Radiossa naiset saattaa sanoa mitä vaan :D Aika tavallista on jaksotella niin että aamulla/päivällä/treenin jälkeen paljon hiilihydraatteja, kun taas iltapalaan niitä hiilareita ei tarvitse. Toisaalta jos massaa haluaa niin hyvä vaihtoehto on syödä paljon ja sen jälkeen vielä lisää. Kunhan huolehtii proteiinin saannista ja siitä että syö kunnon ruokaa roska/pikaruuan sijaan. Pyri syömään 6 kertaa päivässä.

Eli...

..mitä mun pitäisi tehdä siis?

Pitääkö mun jaksotella hiilihydraatit ja proteiinit erikseen ja jos niin miten?

Ja missä ruuissa on protskua ja missä hiilihydraatteja?

Originally posted by astro
entäs mitenkä pitäisi vuorokausi jaksottaa vai onko se turhaa pilkun viilaamista? Meinaan että esim. illalla pelkkää protskua tms. Radiossa joku nainen sano ettei hiilareita ja protskuja pidä syödä samaan aikaan. kannattaako näistä "säännöistä" välittää vai lapioda safkaa huiviin asiasta sen kummemmin välittämättä?

No tuskin sitä liian tarkasti kannattaa ruveta säätämään, jos massaa koittaa hankkia. Hiilareista ja rasvoista koostuvia aterioita kannattaa välttää aina.

Re: Eli...

Originally posted by sandman83
fineli Tuolta näet ruoka-aineiden koostumuksia. Opiskele hieman. En usko että täällä on kellään halua alkaa tekemään mitään henk.koht ravinto-ohjelmaa. Nuo kysymyksesi on niin perusjuttuja. Selaa tämä treeni ja ravinto -palsta läpi ajatuksen kanssa niin tiedät jo paljon enemmän..

Hiilareita on esim, pasta, peruna, riisi ja proteiinia löytyy esim. broileri, tonnari, jauheliha....
Mun neuvo olis että syöt päivällä hiilaripainotteisesti ja illalla sitten niitä protskuja. Iltapalaksi vaikkapa rahkaa oliiviöljyllä ja vähäkalorisella mehukeitolla.
Haepas searchilla joku ravintoainetaulukko josta näet missä mitäkin on :evil:
Kaikkea kuitenkin fiksussa suhteessa toisiinsa ettei päivällä syö PELKKÄÄ hiilihydraattia ja illalla PELKKÄÄ proteiinia, maalaisjärjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa ;)

No...

...sanokaapas sellaisia ruokia mitkä sisältää rasvoja ja hiilareita eli mitä mun pitäisi välttää?

Ja miten annostelen sen rypsiöljyn käytön,kuinka monta kertaa päivässä ja kuinka paljon yhdellä kerralla?

Höh, juurihan tuossa vastattiin kysymyksiin; saa käyttää päättelykykyä, siksi se on ihmiselle annettu.

Jos haluaa kasvaa (mutta ei lihota hillittömästi), niin syö aamupalaksi ja päivälliseksi reilusti hiilihydraatteja ja proteiineja ja iltapalaksi vain proteiineja. + välipalat (proteiinia nyt ainakin).

Jos taas haluaa vain ISOKSI eikä pelkää läskiä, syö tosi paljon. 6 kertaa päivässä perunamuussia, makkaroita, lihapullia, riisiä, reissumiestä, juo 5 litraa maitoa ja pullo rypsiöljyä päivässä. Tottakai liioittelen, mutta näin paljon sitä pitäisi massahakuisesti syödä. Mitä enemmän syöt, sitä isommaksi tulet. Mitä kovempaa treenaat, sitä isommaksi tulet. Mitä enemmän lopussa dieetillä laihdutat, sitä paremmin uudet lihaksesi tulevat esille.

Mutta ei kannata lähteä massakuurille, jos ei pää kestä dieettiä.

Edit: Jumalauta, 5 henkilöä ehti kirjoittaa vastauksen sillä välin, kun mietin, mitä kirjoitan.... :eek:

Tiedätkö mitä on proteiini ja hiilihydraatti ovat? Tää ei ole mikään vittuilukysymys, vaan ihan asiallisin mielin olen. Perusasiat on tärkeä tietää ennen kuin jatkaa eteenpäin.

Proteiinia saa eniten lihasta ja kalasta. Myös maitotuotteista saa ihan kivasti. Kannattaa ruveta lueskelemaan niitä ravintosisältöjä ja laskea niiden mukaan. Niistä näkee myös kalorit.

Hiilareita on mm. vihanneksissa, hedelmissä ja leivässä.

Ei niitä kai tarvi sen enempi jaksotella. Kunhan katsot, että jokaisella aterialla on kaikkea (hiilareita, proteiinia ja rasvaa).

Rasvoissa kannattaa pitää huoli, että mahdollisimman vähän huonoa rasvaa (esim. kerma, voi) ja mahdollisimman paljon hyvää rasvaa (kylmäpuristettu oliiviöljy/rypsiöljy, kalaöljy..). Mahdollisimman paljon ei sit tarkoita, että litrakaupalla, vaan sopivasti. Ihmisillä vaan on joku kulttuurisidonnainen rasvakammo, joten rasvaa tulee helposti otettua liian vähän.

Ehkä tässä jotain pientä. Mä olen itse melko aloittelija, joten en mitään hirmuneuvoja osaa antaa.

Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa. Siihen merkkaat kaiken mitä syöt ja kellonajat. Siinä oppii paljon itestään ja ruoasta.

Thanx!

No kiitoksia,tuli paljon vastauksia ja asia alkoi selkeneä=)

Kuten varmaan aikaisemmin sanoin niin mulla on nyt menossa dieettikausi eli miten siinä pitäisi syödä/treenata niin että lihakset tulisi esiin ja rasvaa vähenisi?

Kuten sanoin niin aiemmin niin ainoat rasvanpolttokeinoni tähän mennessä on ollut 4 kertaa viikossa 45-60min aamulenkit ja sit ennen treeniä 5min joko kuntopyörässä tai soutulaitteessa.
Pitäskö lisätä aerobista liikuntaani vai vähentää sitä?
Ja jos niin miten?

Ja kauanko dieettiä kannattaa jatkaa,niin kauan kunnes lihakset alkaa näkyä vai,vai miten?

Sori kun kysyn näin paljon mutta oon aloittelija eli täysin pihalla,ei oo mitään aiempaa kokemusta näistä jutuista...:-(

Re: Thanx!

No kiitoksia,tuli paljon vastauksia ja asia alkoi selkeneä=)

Kuten varmaan aikaisemmin sanoin niin mulla on nyt menossa dieettikausi eli miten siinä pitäisi syödä/treenata niin että lihakset tulisi esiin ja rasvaa vähenisi?

Kuten sanoin niin aiemmin niin ainoat rasvanpolttokeinoni tähän mennessä on ollut 4 kertaa viikossa 45-60min aamulenkit ja sit ennen treeniä 5min joko kuntopyörässä tai soutulaitteessa.
Pitäskö lisätä aerobista liikuntaani vai vähentää sitä?
Ja jos niin miten?

Ja kauanko dieettiä kannattaa jatkaa,niin kauan kunnes lihakset alkaa näkyä vai,vai miten?

Sori kun kysyn näin paljon mutta oon aloittelija eli täysin pihalla,ei oo mitään aiempaa kokemusta näistä jutuista...:-(

No hyvä vaan, että uskallat kysellä! Se on paljon tehokkaampaa kuin mennä yksinänsä sekoilee salille.

Kai otat treenin jälkeen palautumisjuomaa? Tuli vaan mieleen. Se kun on aika tärkeä asia.

Minkä takia olet dieetillä? Kauan olet treenannut? Milloin teet aamulenkkisi? Onko sulla minkäänlaista dieettisuunnitelmaa?

Dieettiasioihin en osaa vastata, mutta sen verran tiedän, että ruokavaliolla diettaaminen vaikuttaa aina lihaksiin.

Syön päivässä 6-8 kertaa ruokavalio suunnitelmien mukaisesti. Yleensä syön 3 tunnin välein mutta illalla ja yöllä tiheämmin. Ensimmäinen ruokailu on aamulla klo 8-10 ja viimeinen yöllä 2-3 ja näin ei käy ikinä >> :urjo:

Noh.....

Mä otan aina treenin jälkeen palautusjuomaa ja ennen treeniä juon malto 6:sta.

Teen aamulenkit tyhjällä vatsalla ennen aamiaista,monet on neuvonut tekeen niin.

Olen treenanut kai kohta 3 vuotta,tosin olin suurimman osan tästä vuodesta intissä joka haittasi treenaamistani.
Mutta vakavasti aloitan kehonrakennuksen nyt ja siksi haluan tietoja koska tää on niin monipuolinen ja vaikea harrastus mutta siitä huolimatta haluan yrittää,se on vaan kiinni tiedoistani joita multa puuttuu helvetisti:-(

Käyn muuten 4 kertaa viikossa salilla.

Sun kannattas lukea jotain ravintoaiheisia kirjoja, joissa selitetään ihan perusasiat. Siitä voi sitten alkaa soveltamaan.

Tiedän miten vaikea on ruveta tekee ruokaremonttia, mutta sekin on hyvin hankalaa, jos ei tiedä perusasioita.

Re: Noh.....

ennen treeniä juon malto 6:sta.
Lopeta se. Maltoa vain ja ainoastaan palautusjuomaan. Tuo malto on ns. nopeaa hiilihydraattia. Ota hiilihydraattisi päivän mittaan hitaista hiilihydraatti lähteistä, joita on mm. riisi, makaroni ja kokojyvätuotteet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom