Re: Eli...
Originally posted by sandman83
..mitä mun pitäisi tehdä siis?
Pitääkö mun jaksotella hiilihydraatit ja proteiinit erikseen ja jos niin miten?
Ja missä ruuissa on protskua ja missä hiilihydraatteja?
Tiedätkö mitä on proteiini ja hiilihydraatti ovat? Tää ei ole mikään vittuilukysymys, vaan ihan asiallisin mielin olen. Perusasiat on tärkeä tietää ennen kuin jatkaa eteenpäin.
Proteiinia saa eniten lihasta ja kalasta. Myös maitotuotteista saa ihan kivasti. Kannattaa ruveta lueskelemaan niitä ravintosisältöjä ja laskea niiden mukaan. Niistä näkee myös kalorit.
Hiilareita on mm. vihanneksissa, hedelmissä ja leivässä.
Ei niitä kai tarvi sen enempi jaksotella. Kunhan katsot, että jokaisella aterialla on kaikkea (hiilareita, proteiinia ja rasvaa).
Rasvoissa kannattaa pitää huoli, että mahdollisimman vähän huonoa rasvaa (esim. kerma, voi) ja mahdollisimman paljon hyvää rasvaa (kylmäpuristettu oliiviöljy/rypsiöljy, kalaöljy..). Mahdollisimman paljon ei sit tarkoita, että litrakaupalla, vaan sopivasti. Ihmisillä vaan on joku kulttuurisidonnainen rasvakammo, joten rasvaa tulee helposti otettua liian vähän.
Ehkä tässä jotain pientä. Mä olen itse melko aloittelija, joten en mitään hirmuneuvoja osaa antaa.
Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa. Siihen merkkaat kaiken mitä syöt ja kellonajat. Siinä oppii paljon itestään ja ruoasta.