ruokailu kevyellä/liikunnattomalla viikolla

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
42
Heippa, en löytänyt vastausta tähän, joten aloitin threadin, jos jossain jo aiheesta, kertokaa toki!

Eli olen nyt saanut itseni taivuteltua pitämään (jos suinkin pystyn) liikuntavapaan viikon, koska olo on melko tukala: ylikunto-oireiden esiasteita ja kova työstressi, joten ajattelin että kroppa kaipaa lepoa vähän enemmän. Liikuntaa tulee siis n. 30min/vrk työmatkoista eli 15min kerralla, mikä on aika vähän normaalien 4x60min salia/vko +työmatkat 4-5x30min/vko:ssa -settiini. Venyttelyä ym lihashuoltoa pyrin joinakin päivinä tekemään, mutta yritän olla stressaamatta että "pakko pakko pakko".

Kysymykseni koskeekin syömisiä. Olen juuri saanut nostettua kalorit n 2000 (liikunnallisilla viikoilla, koska kevyttä en ole aikoihin pitänyt, ehkä useita kuukausia sitten). Nyt pohdin että saanko jatkaa samojen kaloreiden syömistä myös liikuntavapaammalla viikolla?

Nälkä on ja tuntuu että tuo väh. 2000kcal tekee MIELI syödä, mutta tarvitsenko niin paljon kun kulutus ei niin kova kuin normisti? Eli miten on, pitääkö kiristää syömisiä tällaisella viikolla ja jos niin miksi ja jos ei niin miksi? Ja minkälaiset ravinnejakaumat kannattaisi pitää?

Kiitos teille jo taas etukäteen, mimmit armaat :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kysymykseni koskeekin syömisiä. Olen juuri saanut nostettua kalorit n 2000 (liikunnallisilla viikoilla, koska kevyttä en ole aikoihin pitänyt, ehkä useita kuukausia sitten). Nyt pohdin että saanko jatkaa samojen kaloreiden syömistä myös liikuntavapaammalla viikolla?

Nälkä on ja tuntuu että tuo väh. 2000kcal tekee MIELI syödä, mutta tarvitsenko niin paljon kun kulutus ei niin kova kuin normisti? Eli miten on, pitääkö kiristää syömisiä tällaisella viikolla ja jos niin miksi ja jos ei niin miksi? Ja minkälaiset ravinnejakaumat kannattaisi pitää?

Siis, miksi ihmeessä ei saisi? 2000kcal ei ole edes mitenkään paljon, vaikka et liikkuisi lainkaan.

Mutta:

Kun liikut, aineenvaihduntasi paranee. Kun pidät täysin liikunnattomia päiviä/viikkoja, aineenvaihduntasi PYSYY hyvänä, eli kulutus on melkein yhtä suurta kuin näillä liikunnallisilla viikoillasi. Eli ei pidä kiristellä, varsinkaan jos yhtään lihasta on tarttunut matkaan (lihas polttaa levossakin enemmän kuin läski jne.).

Zone-sarja -42%
Kun liikut, aineenvaihduntasi paranee. Kun pidät täysin liikunnattomia päiviä/viikkoja, aineenvaihduntasi PYSYY hyvänä, eli kulutus on melkein yhtä suurta kuin näillä liikunnallisilla viikoillasi. Eli ei pidä kiristellä, varsinkaan jos yhtään lihasta on tarttunut matkaan (lihas polttaa levossakin enemmän kuin läski jne.).

Eli tulkitsenko oikein (kansankielellä sanottuna): vaikka laskureilla ja laskennallisesti siis kulutus on matalampi nyt kun en liiku niin paljon kuin normisti niin aineenvaihduntani onnistuu kuitenkin kierrättämään mahdollisen "ylimääräisen" energian pois ilman että kerään läskiä koska lihaksistoa on kuitenkin olemassa? Olenhan kuitenkin siis liikkeessä normaalisti päivällä eli en puhu totaali vuodelevosta, mutta työ fyysisesti kevyttä kuitenkin.

Olen painoltani nyt kovin kevyt mutta koostumusanalyysi osoittaa että rasvat hyvin matalat -> painooni nähden lihasta on olemassa hyvästi. :)

Eli tulkitsenko oikein (kansankielellä sanottuna): vaikka laskureilla ja laskennallisesti siis kulutus on matalampi nyt kun en liiku niin paljon kuin normisti niin aineenvaihduntani onnistuu kuitenkin kierrättämään mahdollisen "ylimääräisen" energian pois ilman että kerään läskiä koska lihaksistoa on kuitenkin olemassa? Olenhan kuitenkin siis liikkeessä normaalisti päivällä eli en puhu totaali vuodelevosta, mutta työ fyysisesti kevyttä kuitenkin.

Juurikin näin. Itse olen jo vuosia sitten luopunut kalorilaskureista/painoindeksilaskureista, ne kun eivät näe mun kropan koostumusta. Olenhan toki lihava painoindeksin mukaan.. :lol2:

Eli ruokaa naamariin entiseen malliin eli reilusti + radikaalisti vähemmän liikkumista nyt viikon ajan
= ei fläsää, treeni maistuu ensi viikolla ja stressi ei vie sängyn pohjalle eivätkä lihakset katoa? :D

pahoittelen :offtopic: mutta si pikkukirppu luit ajatukseni. Meinasin kysyä tästä samasta aiheesta joka on silloin tällöin mieltäni askarruttanut. Yritin miekin löytää söörtsillä tietoa mutta ei missään ollu mitään suoraan..

Eli ruokaa naamariin entiseen malliin eli reilusti + radikaalisti vähemmän liikkumista nyt viikon ajan
= ei fläsää, treeni maistuu ensi viikolla ja stressi ei vie sängyn pohjalle eivätkä lihakset katoa? :D

No ei ne lihakset nyt kyllä millään viikossa tai parissa katoa. Kuukausien treenin puuttuminen näkyisi kyllä, vaikka mitä söisi.

Mutta siis, reilusti ruokaa vaan. Kunhan et nyt mitään suklaalevyjä mussuta joka päivä!:rolleyes:

pikkukirppu,rakas ystäväni, vaikutat muittenki postien perusteella olevan melko tilantees ku mie, tuntuu vaan että ite oon askeleen edellä.siks musta tuntuu jonkun verran pahalta miten huolestunu oot omasta lihoamisestas (lihominen on muutenkin huono sana, painonnormalisointi on totuudenmukasempi:) ) joten mä toivon et rohkaistut sen verran, et oikeesti uskallat sinne edes normaalipainon sisälle, sitku siellä turvallisesti pysyt ni heität vaa'an helvettiin.nainen hyvä, sä tarvitset vähän lihaa ympärilles, tiedän enemmän ku hyvin miten hdistava ajatus "lihomisesta" voi olla.
Mulla itellä se ei tapahtunut mitenkää räjähdysmäisesti, ja oon paljon tyytyväisempi itteeni,näytän edes vähän terveeltä ja hyvinvoivalta enkä siltä et tuulahduksen mukana kaadun..Mutta mulla on vielä kanssa skarpattavaa,seuraavaks nostan kalorit 2600 ;) vähän myönnän et pelottaa,mut mä koitan kestää sen!Toivon siis sulle voimia, se paino on vaan yks numero, tärkeintä on ne omat fiilikset kaikesta.

(anteeks oon joku yleinen poliisi :) ,mut hyvää tarkotan,i swear ;) )

Ajatus lihomisesta on ahdistava, tai juurikin se ajatus että lihakset hukkuvat fläsän alle. Kun tuntuu että varmasti jos lisään normiviikon syömistä vielä tai syön nyt näin liikunnattomalla viikolla samalla lailla kuin liikunnallisella, niin fläsää se on mikä kertyy eikä mitään lihasta!

Nyt todellakin on paino aavistuksen jo viime ja tän viikon aikana noussut, ja tokihan se aiheuttaa pohdintaa siitä että koska en ole liikkunut niin painonnousu on "ylimääräistä".

Mutta totta on että normaalipainossa tulisi olla ja haluaisinkin, mutta kun haluaisin säilyttää atleettisuuteni kuitenkin, etteivät lihakset peittyisi rasvan alle. Eli paino ei ole ongelma vaan koostumus ehkä ennemminkin. Nyt kuitenkin käyn kamppailua asian kanssa ja olen tosiaan onnistunut jo syömistä lisäämään, vähän mutta kuitenkin. Ja ajatuksena vielä nostaa kaloreita jonkin verran. Nyt tuntuu kammottavalta että ennen edes pysyin tolpillani 1800kcal -päivillä, alle 2000 en pystyisi enää mitenkään menemään. Vaikka paino nousussa onkin.

Mutta tämä liikunnaton viikko on tehnyt hyvää ajatuksille ja varmasti myös kropan jaksamiselle, joten suosittelen lämpimästi. Toisaalta stressiä on töistä jonkin verran ollut joten jokaisella elämän osa-alueella en ihan levollisesti ole voinut olla.

Olisi ihana antaa itselleen lupa vielä kunnon herkutteluloppuviikkoon, saatan niin tehdäkin kun mukavia asioita edessä tänään ja koko loppuviikon siis.

:D

Latest posts

Back
Ylös Bottom