Ruokahaluttomuuden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Kuulin kaverilta, että hänen miehensä on saanut ruokahaluttomuuteen jotain lääkitystä, joka lisää ruokahalua.

Onko kukaan kuullut vastaavasta?

Omalla kohdalla on keväällä alkanut iso ongelma eli täydellinen ruokahaluttomuus. Joitain harvoja hetkiä lukuunottamatta ei tee mieli syödä yhtään mitään (ei edes herkkuja, mikä on jo vähän huolestuttavaa). Lopputuloksena on sitten se, ettei oikein syö mitään. Nälän tunne on aika harvinainen ilmiö myös ja silloin ei myöskään tee mieli yhtään mitään. Kaikki syöminen kuvottaa.

Onkos kellään mitään vinkkejä kuinka lisätä ruokahalua?

Liikunnan lisääminen ja pakkosyöttö eivät auta ollenkaan. Jälkimmäinen vähentää ruokahalua ennestään sekä aiheuttaa yökkimistä.

Ps. lääkärille on aika varattuna, mutta siihen on vielä kuukausi odottelua..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan vaan mutuilemalla heittäsin peliin stressiä tai ylikuntoa? Itellä kun oli molempia samaan aikaan, ei maistunut ruoka eikä tullut uni. Noista ruokahalun kasvattajista ei ole mitään kokemusta.

Ylikuntoa ei ainakaan ole (on kesän ajan ollut aika vähän liikuntaa, pari kertaa viikossa).

Mun stressaaminen on aika tiedostamatonta eli en voi sille kauheasti mitään tehdä. Elämäntilanne on aika perseestä, mutta sille ei nyt voi mitään.

Tiedän kyllä elämäntilanteeni ja muut jutut, mutta nyt tarttis neuvoja saada se ruokahalu päälle.

Mitä ruokia pystyt syömään? Jos kaikki kiinteä tökkii, niin koita vaikka estää se pahin lihaskatabolia juomalla edes 2-3 protskudrinkkiä päivässä tai jotain vastaavaa. Kuituja sitten vaikkapa herkullisista kotimaisista vihanneksista, ja kokonaiskalorimäärää saat kasvatettua vaikkapa oliiviöljyllä. :) Vai eikö mikään ruoka uppoa?

Oisko semmonen että olet tottunu syömään vähemmän ja vatsalaukku on pienentynyt?

Kokeile Malvitona nimistä litkua. En vaan nyt muista saako ilman reseptiä. Sitä ainakin käytetään ruokahalun lisäämiseen.

En tupakoi, en nuuskaa, en käytä alkoholia, en huumeita enkä lääkeaineita.

En ole tottunut syömään vähemmän, koska huono ruokahalu on ollut aina. Yleensä menee herkutkin alas, mutta kun ei tee mieli edes niitä. Ei tee mieli suklaata, ei karkkia, ei roskaruokaa, ei pizzaa, ei mitään.

Enkä ole raskaana.

Mä haluan ainoastaan vinkkejä ruokahalun lisäämiseen. Syitä olen etsinyt jo ties kuinka kauan enkä enää jaksa sitä hommaa.

Apteekista saa ns. toonikumi-valmisteita joissa on kaikkia vitamiineja, energiaa ja pieni määrä alkoholia. Osa on reseptivapaita. Mulle määräs lääkäri joskus alle 10 vuotiaana semmosia kun ei ruoka maistunut. Ja alkoholisteille syötetään katkolla jotain vahvoja vitamiineja jotka lisäävät ruokahalua.
Kannattaa mennä lääkäriin.

Tomi sanoi:
Entäs ne Imovanet ym. nukahtamislääkkeet?

Hyvin harvoin. Joskus käytän pitempään (max. pari viikkoa) putkeen ja sitten taas taukoa. Viimeisin tauko on kestänyt jo useamman kuukauden.

Imovaneen turvaudun yleensä siinä vaiheessa, kun on takana paljon valvomista ja huonoja unia ja tarvin sen yhden yön parempaa unta.

nutq sanoi:
Apteekista saa ns. toonikumi-valmisteita joissa on kaikkia vitamiineja, energiaa ja pieni määrä alkoholia. Osa on reseptivapaita. Mulle määräs lääkäri joskus alle 10 vuotiaana semmosia kun ei ruoka maistunut. Ja alkoholisteille syötetään katkolla jotain vahvoja vitamiineja jotka lisäävät ruokahalua.
Kannattaa mennä lääkäriin.

Samo sanoi:
Kokeile Malvitona nimistä litkua. En vaan nyt muista saako ilman reseptiä. Sitä ainakin käytetään ruokahalun lisäämiseen.

Malvitona lienee tällainen aine ja on vielä reseptivapaa! Täytyy käydä hakemassa sellainen pullo kotiin ja katsoa tuleeko tuloksia.

:) Kiitän!

Poser sanoi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=23703

Kannattaa kokeilla myös apteekista reseptivapaasti saatavaa VALMARIN-liuosta. Kysymällä löytyy, ne säilyttävät sitä siellä jääkaapissaan.
Itselläni ainakin toimi erinomaisesti! :)

VALMARINIA tuli kerran ostettuu, otin sitä kun oli kauhee darra. Siihen se ainakin autto :) Pisti aineenvaihdunnan käyntiin........

mulla stressi vie täysin ruokahalun. viimeksi koin pahaa stressiä kun perheessä tapahtui sairastapaus, ei ruoka maistunut yhtään. tuli syötyä tyyliin yksi lämmin ateria päivässä. ei kyllä maistunut treenaaminenkaan senpuoleen.. Vaikeahan tuohon on mitään neuvoja antaa, ehkä jotkut proteiinipatukat vois olla hyvä tuossa. ja sitten vaikka pakottaa ittensä imemään protskupirtelöitä jos kiinteän syöminen ei kiinnosta. väliin sitten muistaa vain ottaa vaikka yhden ruispalan että tulee kuituja vatsalle.

Ite oon kärsiny samoista oireista koko ikäni. Nälkä ei ole juurikaan koskaan,mutta sen sitten huomaan siitä kun rupee heikottamaan niin pirusti. kiinteää ruokaa tulee harvoin syötyä. Drinkkejä ja ruisleipää tulee syötyä todella paljon ja se tuntuukin olevan lähes ainoa mikä uppoaa. Toisaalta ei tollainen yksipuolinen ruoka ole kylläkään hyväksi pidemmän päälle. Lääkärissä olen käynny valittamassa, mutta ei ne juurikaan mitään ole osanneet sanoa.

Mites muuten jos normaalisti menee päivässä puuroa noin 600g ja sitten siihen 1kg rahkaa päälle,niin onko odotettavissa mitään ongelmia pidemällä aikavälillä? Kuitenkin lähes kaikki hiilarit tulee noista ruisleivistä ja kaurapuurosta,jotka vedän ns. raakana.
Sitten siihen vielä öljyt ja pari drinkkiä. Siinä se.

Mitään herkkuja ym. en ole vetäny pitkiin aikoihin esim. pizzaa tekee monesti mieli,mutta sitten kun saan sen eteeni niin eipä uppoa. Ja sekin vielä kun pitää ruokailujen yhteydessä juoda niin pirusti vettä,että saa safkan muuttumaan litkuksi ja on näin ollen uppoaa paremmin.

Alkoholi toimii mulla ainakin. Pari kaljaa / siideriä niin sitä syö vaikka kaapin tyhjäksi, vaikka muuten ei ole ruokahalussa kehumista. No eipä näin opiskelijana ole muutenkaan varaa syöpötellä. Mites toimis ottaa verensokeri & insuliini korkealle jollain makealla, josta sitten seurais nälkä vähintään parin tunnin kuluttua verensokerin laskiessa?

Ryhdy dietille. Oma ruokahaluni palaa aina tuossa tilanteessa. :) Mutta tosissaan, vaikeahan tuohon on mitään sanoa. Itselläni oli sama ongelma yhdessä vaiheessa ja stressistähän se taisi johtua minullakin. Sille elämäntilanteelle kun ei aina mitään voi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom