Ruoka-apua!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Jelp!

Miten mä saan mun syömiset kuntoon?

Mä syön ihan törkeän vähän. Niin vähän että hävettää.

Proteiinia saan tarpeeksi, kun vedän noita jauhojuomia, mutta hiilarit ja rasvat on aika minimissä..

Hä? Miten voi olla ongelma syödä liian vähän??? Yleensä ongelma on saada riittävästi proteiinia ilman suuria määriä rasvaa ja hiilareita. Pitäiskö siirtyä tavalliseen ruokaan? Silloin on vaikea välttyä liialta energiansaannilta. Viekö litkut ruokahalut? Kannattaako litkuja oikeastaan käyttää muutoin kuin kenties palautumisjuomassa? Mielestäni maistuva paketti, josta saa riittävästi kaikkea, on esim. makaroni/riisi+jauheliha tai tonnikala+raejuusto+makea thai chilikastike. Jos kaipaa rasvaa, voi käyttää tonnikalaa öljyssä tai sikanautaa. Sian rasva on käsittääkseni parempaa kuin naudan. Dieetillä sitten paistijauhelihaa ja tonnikalaa vedessä. Välipalana esim. paahdettu ruispala, päällä cottage cheeseä ja graavilohta. Kaikin tavoin laadukasta ja hyvää! Kevyenä välipalana rahka+puolukkahillo on aika hyvää ja siihen voi lisätä makeutusainetta, jos tykkää. Hyvä rahkaeväs on myös:2prk rahkaa, 1prk ananasta, 1prk mangososetta. Tortilloista saa myös hyvää ruokaa, täytteenä salsa, jauheliha ja raejuusto. Salsaa voi myös tehdä itse tomaattimurskasta ym mausteista.

Olen aikamoinen kranttuilija ja kulinaristi ynnä monet ruuat "loppuunkuluttanut" 10 vuotisella saliuralla. Luulisin, että noita saa menemään alas muutkin.

Mun täytyy kans myöntää, että en oikein tajunnut alkuperäisen viestin kirjoittajan ongelmaa. Eli jos pelkää saavansa liian vähän hiilareita ja rasvoja, pitää vaan yksinkertaisesti syödä määrällisesti enemmin taikka sitten vaikka hätätilassa vetää jotain roskaruokaa niin johan tulee hiilareita ja rasvaa.

Jos ongelma on se, ettei syystä taikka toisesta saa kiinteää ruokaa alas kurkusta niin sitten kannattais turvautua gainereihin eli ostaa jotain massanlisäysvalmistetta, josta saa niitä hiilareita ihan juomalla. Rasvaa sitten vaikka ihan vaan ronskisti lusikalla suuhun (rypsyöljyä tai vastaavaa tarkoitan!) ja ei muuta ku silmät kiinni ja nielaisee.

Protskudrinkit ovat ateriankorvikkeita jossain määrin ja jos niitä kiskoo kaksin käsin niin oikea ruoka ei maitakaan, kun ei jaksa.

Niissähän on aika mukavasti kaloreita niisä protskudrinkeissä tietääkseni, että tossa voi päivän kokonaisenergia kuitenkin olla joku 1800 kcal.

Protskuahan tarvii kehonrakentaja 2 g painokiloa kohti sanoo raavaat miehet mutta kai meikäläiselle vähempikin riittää, 1-2 g/painokilo naisille.

Eli jos itse haluat lisätä oikean ruoan määrää niin vähän voi vähentää protskudrinkkejä niin ruokahalu palaa! Vihanneksia ja hedelmiä kehiin vitamiinien ja kuitujen saamiseksi! Rasvaakaan ei saa jättää kokonaan pois, esim. oliiviöljyä voi lorauttaa puuron sekaan.

No kyllähän se kannattais ensin laittaa normaali ruokavalio kuntoon ja sitten vasta miettiä jauhepuolta. Ja palautusjuoma pitäisi siihenkin riittää. Millään kituruokavaliolla on aivan turha odottaa lihastenkaan kasvavan (viitaten tuolla toisaalla olevaan ruokalistaasi). Mutta tosiaan voisit vähän selventää tuota ongelman laatua.. :confused: Kyllä normaaliruuan luulis aina jauhot voittavan.

Ongelma on juuri se, etten saa oikeastaan mitään kurkusta alas, melkeen kaikki kuvottaa (raejuusto ja tonnikala mukaanlukien).

Punaista lihaa en syö laisinkaan omasta päätöksestä.

Tuo ruokahaluongelma ei johdu ravintolisistä, koska tilanne oli vielä surkeampi ennen kun aloitin ne :rolleyes: Yleensä siten meni ennen, että verensokeri heittelehti ihan hirveästi ja sen seurauksena tuli mässättyä karkkia, suklaata ja jäätelöä.

Pääongelma on se, että pystyn syömään vain pari päivää putkeen samalla kaavalla. Sit tulee seinä vastaan.

Ehkä mä toivoisin ihan konkreettisia ja helppoja neuvoja, niitä ainakin TATJANA kirjoitteli. Kiitos, yritän kokeilla tuota lohileipää..

Et jos on jotai tosi hyviä vinkkejä syömisavuksi, otan ilomielin vastaan :)

EDIT: kanaa olen ruvennut syömään päivittäin (yksi rintaleike).

Hei Hippa

Oletko sinä aina ollut huono syömään? Ihan pienestä pitäen? Nämä on näitä juttuja, mitä minun on tosi vaikea ymmärtää, koska itse olen ollut AINA ruoka-aikana kotona :)

Laitatko ruokaa itse ollenkaan? Vai yritätkö väkisin vääntää tonnikalaa ja raejuustoa sellaisenaan naamaan. Ei sellainen uppoa meikäläisellekään, vaikka olenkin suursyömäri.

Keitothan on helpposyöntistä ruokaa. Tee vaikka kanakeittoa tai kalasoppaa. Kasvissosekeittoon raejuusto sopii pehmeyttä (ja proteiinia) antamaan.

Muutenkaan en tahdo ymmärtää esim. Aino-Maija Kareen kirjassa olleita ruokavalioehdotelmia, kun niissä ei syöty kuin tonnikalaa ja makaryyniä (vaikka tuleehan noita kyllä itsekin syötyä). Onhan niitä muitakin kevyitä proteiinipitoisia ruokia olemassa, vai mitä epäterveellistä on kaalilaatikossa, vokkiruuissa, jauheliha/liha/kalakeitoissa ja niin poispäin?

Ei tämä nyt tainnut sinua oikein auttaa...:rolleyes:

Niin että kaivahan keittokirja naftaliinista. Ruuanlaitto on älyttömän kivaa ja ruoka hyvää ja...:hmmm: ... näläkä!

Originally posted by Wilhelmiina
Hei Hippa

Oletko sinä aina ollut huono syömään? Ihan pienestä pitäen?

Laitatko ruokaa itse ollenkaan?

Melkeenpä aina juu olen ollut huono syömään. Paitsi jos herkkuja ei lasketa mukaan :D

Ruokaa en laita. Hyvin harvoin. Kasvissosekeittoja silloinkin. Mun laittamat ruoat on menneet aina pilalle ni se on jäänyt. Osaan aina tehdä niin karsean makuisia keitoksia, ettei ole tosikaan! Ja kun on tehnyt 10 kertaa hirveän makuista ruokaa ni ei ole mikään ihme, että on siitä hommasta luopunut.

Kokeile Painonvartijoiden keittokirjoja. Niiden ohjeet on niin helppoja ettei tumpelokaan kokki voi epäonnistua, nopeita tehdä ja pärjäät ihan perusraaka-aineilla. Ne kala- ja kanaruuat on OIKEESTI tosi hyviä, eikä sisällä turhia rasvoja.

On hyvin vaikea kuvitella miten kovaa treenaava tyttö pärjää noin minimaalisilla määrillä ruokaa, ja miten ei tule nälkä?! Tosin, joskus voi olla että aliravitussa tilassa olo tuntuu sellaiselta "kuvottavalta" koko ajan, ja siitä voi oppia pois vain syömällä säännöllisesti pieniä annoksia ruokaa. Mutta jos susta tosiaan tuntuu että mikään ruoka ei sovi, niin käy testauttamassa ruoka-aineallergiat ja imeytymishäiriöt. Mulla ainakin jo maidon haju nostaa karvat pystyyn (jo pikkulapsesta asti on ollut näin) ja joskus parikymppisenä selvisi, että en kestä laktoosia. Eli kyllä elimistökin joskus yrittää kertoa mikä sille sopii ja mikä ei.

Hmm, ja joskus se kroppa kyllä huijaa aivan täysillä - esim. mulle tulee ihan tajuton makeanhimo jos en saa tarpeeksi proteiinia. Hoksattiin tämä mieheni kanssa kun alettiin treenata tosissaan 4 vuotta sitten - molemmilla oli koko ajan suklaalevyn kuvat silmissä. Korjaantui vasta kun tajuttiin lisätä rutkasti proteiinia ruokavalioon, joka koostui sitä ennen ihan liikaa hiilareista.

Mutta, kuten muutkin ovat kommentoineet, on sun pakko korjata syömistäsi jos haluat kehittyä. Älä pelkää lihomista, äläkä ainakaan alkuvaiheessa tuijota vaakaa tai peiliä. Kestää aikansa ennen kun sun kroppa tajuaa, että se saa säännöllisesti ruokaa eikä sen tarvitse varastoida kaikkea rasvana. Mutta sitten kun saat "polton päälle" niin alkaa takuulla ruoka maistua ja treenikin sujuu ihan eri intensiteetillä!!!

Uusi viikko jälleen edessä! Tänään olen syönyt ihan mestarillisen hyvin. Äsken vedin sitä kanaa ja ah mikä fiilis!

Voisi mennä vaik ruokalevolle. Tai syödä pilttiä.

AMY, en mä lihomista pelkää, päinvastoin, uudet kilot piristävät mieltä! Talvella ei muutenkaan haittaa, kun on aina paksut vaatteet yllä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom