Ruoka-aineiden imeytyminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannibal
  • Aloitettu Aloitettu
Osaisikohan joku vastata tähän.

Kaurapuurosta saa mukavasti niitä hyviä ja pitkävaikutteisia hiilihydraatteja. Jos niitä haluaa paljon, on puuroa syötävä paljon. Harva jaksaa syödä 3-4 lautasellista kaurapuuroa rahkan, raejuuston tms. lisäksi. Siksi moni syö kaurahiutaleet raakana esim. Tomin patentoidun rahkakauramössön muodossa. Johan uppoaa mahaan ja turpoaa vasta siellä.

Kysymys kuuluu:

Kuinka hyvin elimistö pystyy käyttämään hyväkseen kaurahiutaleet, kun ne syödään raakana? Kiinnostaisi tietää, jos asiasta olisi ihan tutkittuakin tietoa. Tokihan mutukin kelpaa. Jos kärjistetysti käy asiaa ajattelemaan, niin voihan sitä esim. lappaa puoli kiloa riisiä raakana kurkusta alas vaikka mehukeiton kanssa, mutta ei siitä sama määrä imeydy elimistön hyväksikäytettäväksi kuin nautittaessa sama keitettynä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä en usko (ei tietoa) että kaura imeytyisi juuri sen huonommin raakana, eiköhän kroppa pysty sen sulattamaan. Muuten, jos tekee esim tuota rahkamössöä evääksi mukaan päivän rientoihin, niin se kaura ehtii jo esim aamulenkin aikana turvota puuromaiseksi, minun mielestä se on silloin samaa tavaraa kuin keitetty puuro. Aiemmin joku asiantuntija (Iceman ?) muistaakseni sanoi palstalla että keittäminen rikkoo rakenteen siten, että se imeytyy paremmin.

Eihän nuo kaurahiutaleet toki raakaa kauraa ole vaan esikypsytettyjä. Tusin kukaan (muu kuin hevonen) pystyy syömään raakaa kauraa.

"ei se ole tyhmä, joka esittää tyhmää"

Joo ei kaura ihan raakaa olekaan, mutta haluaisin nähdä kun Hannibal pistelee sen puoli kiloa raakaa riisiä kurkusta alas, tosin pienen turvamatkan päästä ettei roiskeet sotke mun vaatteita :D

Originally posted by naiskovis
Eihän nuo kaurahiutaleet toki raakaa kauraa ole vaan esikypsytettyjä. Tusin kukaan (muu kuin hevonen) pystyy syömään raakaa kauraa.

"ei se ole tyhmä, joka esittää tyhmää"

Raaoista kaurahiutaleistahan (tarkoitin siis keittämättömiä) minä puhuinkin, en raa'asta kaurasta...

Ja tuo riisivertaukseni oli tarkoituksella kärjistetty. Ovathan riisitkin usein enemmän tai vähemmän käsiteltyjä ja esikypsytettyjä, ns. pikariisit niitä enemmän esikypsytettyjä...

Joo minäkin muistelen, että tuo keittäminen rikkoisi rakennetta ja näin se imeytyy nopeammin! (voi olla, että olen täältä palstalta joskus lukenut..hitto,tuon muistin kanssa..:D ) eiköhän elimistöllä ole joku 'raja' minkä se voi käyttää noita hiilarejakin hyväkseen kerralla, eli ei kai niit kovin paljoa kerralla kannata lapata naamariin! tuossa niistä keitetyistä kaurahiutaleista imeytyusu näinollen enemmän..mutta enpä usko tuon määrän kovinkaan ratkaiseva olevan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom