• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Ruoka-aine allergiat

Ajattelin tälläisen tehdä, kun en vastaavanlaista näin nopeasti ainakaa löytänyt. Elikkäs ajatuksena ois, että porukka pistää tänne mitä allergioita on ja miten on pärjäilly allergian kanssa. Itse epäilen että mulla on jonkinlainen tomaatti allergia? Pari vuotta on ollut pieniä vittumaisia näppylöitä naamassa, välillä enemmän välillä vähemmän. Aiemmin ei ole ollut ihon kanssa mitään ongelmia. Tyypillistä näille näpyille on se, että siellä saattaa olla pari isompaa jotka saattaa olla vaikka 6kk siinä naamassa vaikka yrittää puhkoa,desinfioida,pestä ja syön pääsääntöisesti terveellisesti. esim. jos vetää mättöpäivänä pizzaa, suklaata jne. nii saattaa jokune finni ilmaantua, mutta ne lähtee kyllä aika nopsaa pois, mutta nuo näpyt ei :( oon vaan kuvitellut, että sattuu olemaan huono iho, muttakun ainoa paikka missä niitä näppyjä on naama ja muualla on hyvä iho, niin pistää miettimään :rolleyes:

Eilen sitten illalla söin kaksi(2) tomaattia ja noin tunnin päästä tunsin kutinaa niillä paikoilla minne näitä näppyjä yleensä ilmenee, eli hieman pulisongien alapuolelle(molemmin puolin kasvoja.) Koskin sitten käsillä ja tunsin kuinka pieniä näppyjä oli tullut taas varmaan 20-30 molemmin puolin yhteensä. Tyypillistä näille on myös se, että ne tulevat ryppäinä. Mietin sillä hetkellä, että nyt jumalauta saa luvan loppua tää saatanan paska ja rupesin miettimään mitä oon laittanut suuhuni. Muistin että lasin colaa ja 2tomaattia viimeisen 3tunnin aikana. Aloin siis epäillä, että tomaatti se jumalauta on pakko olla!! Syön tomaattia jokapäivä(salaatissa,ketsuppi jne)

Onko täällä kellää muulla vastaavanlaisia oireita tomaatista? Tai vastaavanlaisia oireita jostain muusta?MISTÄ?! Nimittäin nyt haluan tän asian selvittää. Terveyskeskus lääkäritkin kesälomilla, niin lääkäriaikakin menisi varmaan syksyn puolelle. Ja vielä sen verran, että en tosiaan ole mikään pizza face, mutta häiritsee silti nuo näppylät aivan suunnattomasti. help me :worship:

Viimeksi muokattu:
Jos oireet selkeesti tulee vaan tomaatista niin sitten jätät se syömättä. Tai nykyäänhän pitäis kai siedätyshoidolla kaikki allergiat parantaa, ihan miten haluat..
Itellä kananmuna-allergia aiheuttaa sillon tällön pieniä ongelmia. (Ei siis paha allergia, pystyn syömään ruokaa missä sitä on, mutta sen varsinainen syöminen aiheuttaa oireita.) Olis niiiin hyvä protskun lähde, mut ei niin ei. Tarttee sopeutua, vaikka kyllähän nuoren naisen elämä ilman munaa on rankkaa.
Kiivi, pähkinät, suklaa ja kaneli aiheuttaa oireita jos niitä paljon syö.. (näppyjä, vikkelää vatsaa...)

cIe

...tomaattia ja näppyä...
Kannattaa käydä allergiatesteissä ja mitä nopeammin, sitä parempi. Itse olen ollut koko elämäni allerginen eri ruoka-aineille, välillä on ollut useampia, välillä vain pari. Tällä hetkellä joistain pähkinöistä tulee vatsavaivoja. Sitten on se kala, joka jo pienissä määrin voi aiheuttaa anafylaktisen shokin, eli paikat turpoo, verenpaine laskee ja hengitys lamaantuu.