SUPERCARB 1kg -40%

Rullaluistelukauden avaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Vieläkin menee aiheet vähän punttien kanssa heilumisesta sivuun, mutta se annettanee anteeksi... Palsta näyttää sen verran hiljaiselta, että ajattelin heittää rullaluisteluaiheisen avauksen. Monikos teistä on harrastanut rullailua ja oletteko jo tänä keväänä käyneet luistelemassa? Minä kävin tänään ja hyvältä tuntui :) Olen jo kahtena kesänä käyttänyt sauvoja luistelun tehostajana/apuna ja siihen lajiin olen jäänyt tosiaan koukkuun. Tänään kävin kuitenkin pitkästä aikaa ilman sauvoja ja ihan kivaahan sekin oli... Seuraavalla kerralla otan kuitenkin taas sauvat mukaan, ovat sitten nuo ylämäet paljon mielekkäämpiä kun ei vauhti tyssää niin helposti. Lisäksi sauvaluistelu on monipuolisempaa, samalla tulee tehtyä mm. vatsarutistuksia...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Hupshups sorisori! En huomannukkaa, et pistin tän viestin punttimimmien palstalle. Sen siitä saa kun käyttää liikaa "view new posts" -toimintoa

Viimeksi muokattu:
_o/

Rullailtua on tullut jo muutaman vuoden verran ja viime kesänä sitten sitäkin reippaammin, kun iltasin oli niin iiiiihanan aurinkoisia ilmoja :)

Sauvat ostin viime viikolla, mutta en ole vielä käynyt testailemassa. Tarvis huoltaa luistimet eka, putsata laakerit ja vaihtaa pyörien paikkoja. Toisekseen, kypärää en oo käyttäny sitten opettelun ja se on porukoitten luona, mutta aattelin, että ainakin sauvalenkeillä se vois olla fiksua pitää päässä, jos vauhti kiihtyy hurjemmaks. Ja tietty muutenkin...

Mä oon tänkeväisen lenkkeilyn alotuksen myötä löytäny taas sykemittarini laatikon pohjalta ja nyt kiinnostas kyllä kokeilla sitä luistelunkin yhteydessä. Juostessa kun tahtoo syke nousta helposti tonne vähän liiankin kuluttavalle 170-180 alueelle, niin saapa nähä, mikä on luistelun laita.

Mäkin uskaltauduin eilen luistelemaan ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja hauskaa oli. Mulla on luistimet ollu ahkerassa käytössä pari vuotta ja ajattelin kesällä hommata uudet luistimet tai ainakin sauvat, ne tuo varmasti vähän monipuolisuutta luisteluun. Ja saahan siinä sitä vauhdin hurmaakin :)

Mullakin on käynyt niin että kypärä on jäänyt naulakon päälle lojumaan, mutta jos nuo sauvat ostan niin taidan sen kyllä päähäni laittaa. Muuten mä oon kyllä pitäny suojia. Onnistuisin kuitenkin telomaan itseni heti jos jättäisin ne pois, vaikka tähän mennessä olenkin säästynyt haavereilta (taidanpa kuitenkin varmuuden vuoksi koputtaa puuta :) ).

Luisteltu on

Sain luistimet pari kesää sitten ja vieläkään en osaa jarruttaa ;)

Oon kerran käyny täällä Tampereella kokeilemassa ja pidän kyllä sauvat mukana jo turvallisuussyistä; niillä saa ees vähän vauhtia hidastettua kun risteys lähenee...
Sauvoja aloin käyttää mukana kun olin niin tottunu niihin hiihdon takia. Ja saa yläkroppaakin välillä mukaan. Kotona meen rauhallisille teille joskus ilmankin sauvoja mut täällä ei uskalla...

Jahka kehtaan niin tarkoitus on aloittaa rullahiihtelykin taas...se vaan tuppaa kerään hölmöjä katseita tähän aikaan vuodesta mutta ei pidä antaa häiritä. Ois vaan tää vappuruljanssi pian ohi ni pääsis treenaamaan. Meinaa nytkin olla flunssan poikasta koko ajan...

Täällä pohjosessa ei ole vielä saatu kaikkia hiekkoja teiltä pois, joten vielä ei oo päässy rullaileen :(
Mutta heti kun ne saadaan harjattua pois niin rynnistän saman tien luisteleen :)
Sauvoihin pitäis varmaan investoida niin sais yläkroppaki enemmän puuhaa.

Juu, suosittelen kyllä kaikille sauvojen kokeilemista! Ja Angelicalle suosittelen ihan ystävällisenä vinkkinä jarruttamisen opettelemista ;) Sauvoilla nimittäin tuskin kovin hyvin vauhtia saa hidastettua. Itse opettelin jarruttamista pitkään hiljaisilla parkkipaikoilla ennen kuin uskalsin lähteä kunnolla baanalle. Painoa vaan kunnolla jarrupalan päälle (siihen pitää tavallaan istua) niin kyllä pitäisi pysähtyä.

Ohjeita rullaluistelijoille:

- Muista toisinaan myös vilkaista taaksepäin
- Etene pyöräteillä mahdollisimman kapealla alalla, varsinkin jos käytät sauvoja
- Älä pidä korvalappustereoita

Sieltä takaa tulee aina kuitenkin joku. Fillaristi on useimmiten se nopein liikkuja pyörätiellä, ja toisinaan on työn ja tuskan takan löytää sopivaa ohitusväylää.

- Käytä kypärää, joku ääliö ajaa päällesi ennemmin tai myöhemmin

Nimim. Crazy Biker ( tai oikeastaan ex)

Originally posted by PMLats
Ohjeita rullaluistelijoille:

- Muista toisinaan myös vilkaista taaksepäin
- Etene pyöräteillä mahdollisimman kapealla alalla, varsinkin jos käytät sauvoja
- Älä pidä korvalappustereoita

Sieltä takaa tulee aina kuitenkin joku. Fillaristi on useimmiten se nopein liikkuja pyörätiellä, ja toisinaan on työn ja tuskan takan löytää sopivaa ohitusväylää.

- Käytä kypärää, joku ääliö ajaa päällesi ennemmin tai myöhemmin

Nimim. Crazy Biker ( tai oikeastaan ex)

Kommentteja luistelijalta ohjeisiin ja ohjeita muille liikkujille:

- Katselen taakseni varmaan liiankin usein (joku kerta vielä törmään siksi johonkin ;) )
- Etenen pyörätiellä leveästi jos muita liikkujia ei ole: jos joku lähestyy takaapäin (huomaan, koska vilkuilen taakse ja kuuntelen tarkasti), siirryn heti sivuun, jos taas joku tulee vastaan, siirryn sivuun (viimestään) ohitusvaiheessa. Leveästi etenevää vastaantulevaa luistelijaa EI siis tarvitse hypätä pientareelle tai autotielle karkuun! Hyvin kapeasti eteneminen on todella hankalaa ja hidasta. Helpompaa on ottaa pitkillä potkuilla vauhtia ja juuri ohitustilanteessa liukua sivuun.
- Käytän kypärää, koska turvallisuus ei ole itsestäni kiinni: joku ääliö voi tosiaan ajaa päälleni ennemmin tai myöhemmin.

Lisäohjeita koirien ulkoiluttajille: pitäkää koiranne lyhyessä narussa etenkin jos rullaluistelija on näkyvissä, koirat kun saattavat ärsyyntyä meistä viuhtojista (etenkin sauvojista). Terveisin nimim. pari kertaa lähes koiraan kompastunut rullailija...

P.S. Sauvaluistellen tulee usein ohitettua pyöräilijöitä ;)

Originally posted by Tiukkis

Lisäohjeita koirien ulkoiluttajille: pitäkää koiranne lyhyessä narussa etenkin jos rullaluistelija on näkyvissä, koirat kun saattavat ärsyyntyä meistä viuhtojista (etenkin sauvojista). Terveisin nimim. pari kertaa lähes koiraan kompastunut rullailija...

AMEN ja lisäksi koiraihmiset voisivat kulkea koiransa kanssa samalla puolella, eikä siten että koira viistää toista piennarta ja emäntä kyntää toista - sitten siinä on se puolinäkymätön naru välissä... Pari kertaa ollut lähellä, ettei ole sotkeentunut siihen siimaan. Mitenköhän mahtaisi käydä jos sotkeentuisikin... :rolleyes: Enivei, alkaa näyttää siltä, että parhaassa tapauksessa nousen pyörän selkään tänä vuonna kaksi kertaa. On pyörän säilytysolosuhteet muuttuneet vähän heikommanlaisiksi, ja siksipä fillari kasvaa hämähäkkimiehenseittiä vanhempien kotona. Sitä kun pelkää noita varkaita vähän liikaa...

Sauvaluistelijoille: mitkä lihasryhmät/kehonosat teillä rasittuvat lenkillä eniten? Eilen kävin ensimmäistä kertaa sauvojen kassa rullailemassa ja huomasin taas, että käsistäni tahtoo loppua voima kesken. Etenkin ylämäissä en vain saa sauvoja parhaalla mahdollisella tavalla hyödynnettyä kun tuntuu, että ojentajista loppuu puhti täysin. Ärsyttää, ojentajat ovat kuitenkin salitreenissä osoittautuneet yhdeksi (suhteellisesti) vahvimmista puolistani. Mies taas sanoi sauvaluistelun kuormittavan hänellä eniten alaselkää.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Originally posted by Tiukkis
Mies taas sanoi sauvaluistelun kuormittavan hänellä eniten alaselkää. [/B]
Hmm, onkohan tuo tekniikka aivan kohdallaan ja onko sauvat oikean mittaiset?!
Kävin muuten eilen ensimmäisen kerran tälle keväälle rullailemassa ja kyllä oli mukavaa :D
Kokeilin myös sauvojen kanssa, jotka olivat kyllä syvältä eivätkä pitäneet pätkääkään (kaverin sauvat, ainakaan sen merkkisiä en osta!!)
Luulenpa että sauvojen kanssa rullailu rasittaa eri tavalla ojentajia kuin salilla tehtävät liikkeet ja kun sitten enemmän on harrastanut tätä niin helpommaksi muuttuu :)

On miehellä tekniikka kohdallaan, on vaan muutenkin vähän ollut alaselän kanssa ongelmia... Voi tuo tilanne tulla kaiketi kuitenkin muillakin istumatyötä tekevillä vastaan, etenkin jos on yläkropassa (hartialinja) lihasmassaa reilusti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom